پيرمردي كه يكباره حافظ قرآن شد

كنگره كربلايى كاظم ساروقى با تلاوت قرآن «حسين فردى» نفر اول بيست و چهارمين دوره مسابقات بين المللى قرآن ايران آغاز شد. تلاوتى كه تشويق حاضران جلسه را، هم به دليل انتخاب الحان زيبا و هم به علت حسن انتخاب در آياتى كه براى نخستين بار در سينه و روح كربلايى كاظم به حفظ گذاشته شد، يعنى آيات ۵۴ تا ۵۹ سوره اعراف، برانگيخت. پس از تلاوت كلام الله مجيد و پخش سرود ملى، رييس مجلس شوراى اسلامى كه مهمان ويژه مراسم بود در جايگاه قرار گرفت و به سخنرانى پرداخت.
جمعه، 3 اسفند 1386
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پيرمردي كه يكباره حافظ قرآن شد
گزارشى از كنگره بين المللى كربلايى كاظم ساروقى
گزارشى از كنگره بين المللى كربلايى كاظم ساروقى
نويسنده:على فرج زاده
منبع:روزنامه جوان
كنگره كربلايى كاظم ساروقى با تلاوت قرآن «حسين فردى» نفر اول بيست و چهارمين دوره مسابقات بين المللى قرآن ايران آغاز شد. تلاوتى كه تشويق حاضران جلسه را، هم به دليل انتخاب الحان زيبا و هم به علت حسن انتخاب در آياتى كه براى نخستين بار در سينه و روح كربلايى كاظم به حفظ گذاشته شد، يعنى آيات ۵۴ تا ۵۹ سوره اعراف، برانگيخت. پس از تلاوت كلام الله مجيد و پخش سرود ملى، رييس مجلس شوراى اسلامى كه مهمان ويژه مراسم بود در جايگاه قرار گرفت و به سخنرانى پرداخت.
حداد عادل گفت كه واقعه حافظ شدن ناگهانى كربلايى كاظم آن قدر مسلم و قطعى است كه اگر محققان و پژوهشگران با در نظر گرفتن همه شبهه ها و ترديدها سراغ آن بروند باز هم سربلند از آزمايش بيرون خواهد آمد و كسانى كه دل الهى و خدايى دارند آن را تصديق خواهند كرد.
حداد عادل تاكيد كرد كه رويداد كربلايى كاظم، اثبات الهى و آسمانى بوده و قرآن است، اثبات ولايت تشريعى امامان و اثبات اين كه عالم غيبى وجود دارد كه بسيار فراتر از عالم مادى است كه ما مى بينيم.
وى البته افزود كه واقعه كربلايى كاظم بدون حكمت نيست و شايد بهترين حكمت آن اين باشد كه خداوند مى خواهد به ما كه اسير اين دنياى مادى هستيم بفهماند كه عالم ديگرى وجود دارد كه بسى برتر و فراتر از اين عالم ظاهرى است و در واقع تلنگرى براى ما محسوب مى شود تا بلكه عبرتى باشد براى همگان. رييس مجلس شوراى اسلامى البته تاكيد كرد كه وقايع اين گونه اولين بارى نيست كه رخ مى دهد و آخرين بار هم نخواهد بود چرا كه وقايع اين گونه حجت خدا بر ما در دورانى است كه پيامبر و ائمه حاضر نيستند. او روييدن درخت سبز از خون سرخ شهيدان در بنت جبيل لبنان را هم شاهد مثالى براى كربلايى كاظم و تداوم وقايعى از اين دست برشمرد. حداد عادل در پايان سخنانش با انتقاد از اين كه چرا در طول حيات كربلايى كسى از او فيلم و نوار تهيه نكرده اظهار تاسف كرد. قبل از آن كه رييس مجلس پشت تريبون قرار گيرد و سخنانش را ايراد كند حجت الاسلام محسنى گرگانى امام جمعه اراك به تشريح واقعه كربلايى كاظم ساروقى پرداخت و گفت كه آنچه در برخى منابع از اين ماجرا نقل شده آميخته به اندكى تحريف است. امام جمعه اراك گفت كه من خودم از دو لب مبارك كربلايى شرح واقعه را اين گونه شنيدم كه كربلايى كاظم نزديك هاى سحر يك شب به دنبال انتقال آب به زمين زراعى خود مى رود اما مى بيند كه حوض (سلخ) روستا هنوز از آب پر نشده، به همين دليل براى خواندن نماز شب به امامزاده مى رود كه ناگهان نورى در بالاى امامزاده ۷۲ تن ساروق به گردش در مى آيد. نورى سبزرنگ و دو نفر روحانى به كربلايى مى گويند اين عبارت هاى نورانى را بخوان و كربلايى مى گويد، من خواندن بلد نيستم، آن دو روحانى سينه و كتف كربلايى را با دست فشار مى دهند و او بى هوش مى شود بعد از مدتى كه به هوش مى آيد مى بيند حافظ قرآن شده است. از فرط خوشحالى سراغ روحانى روستاى ساروق مى رود و مى گويد من حافظ قرآن شده ام، روحانى روستا به او مى گويد تو كه سواد خواندن هم ندارى. اما او را امتحان مى كند و مى بيند كه او حافظ قرآن شده است. حجت السلام گرگانى در ادامه، كربلايى كاظم را از افتخارات ايران و معجزه اى الهى دانست و افزود: اگر ديگران چنين پديده اى را داشتند گوش جهان را از آن پر مى كردند و در بوق و كرنا مى دميدند.
وى گفت كه كربلايى كاظم كسى است كه اگر يك واژه قرآنى را در كنار يك كلمه غيرقرآنى به او نشان مى دادند فورا كلمه قرآنى را تشخيص مى داد.
كنگره كربلايى كاظم البته عصر آن روز هم ادامه يافت و پس از آن كه سعيد طوسى از قاريان بين المللى به تلاوت درهاى گرانقدر آيات نور پرداخت، دكتر مجيد معارف و دكتر لاهوتى دو تن از استادان دانشگاه مقالات خود درباره كربلايى كاظم را به عنوان مقالات برتر در جمع شركت كنندگان ارايه كردند و سپس محمدحسين صفارهرندى، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامى دقايقى براى حاضران سخنرانى كرد و گفت: همه ما و دل هاى ما مستعد قرار گرفتن در برابر كرامتى است كه خداوند به كربلايى كاظم اعطا كرد البته به شرط آن كه به اندازه وسع مادى و معنوى خود در اين را گام برداريم. صفارهرندى تاكيد كرد كه قرآن، اين صحيفه مبارك يك بار بر دل همه ما نازل شده و كافى است تا پرده هاى ظلمت را كنار بزنيم تا نور آن در قلوبمان آشكار شود.
كنگره كربلايى كاظم البته از سخنان محمد لنزل از انديشمندان اتريشى و عبدالكريم تاراس روسى هم بى نصيب نماند؛ لنزل طى سخنان كوتاهى گفت كه اولين و بهترين پيام واقعه كربلايى كاظم اين است كه ما بايد به اصلاح و خودآگاهى رو بياوريم و دومين آن هم اين كه خواندن بيشتر قرآن و عمل به آن در عصر حاضر براى تحقق اهداف اسلامى ضرورى است.
عبدالكريم تاراس هم كه فارسى را نه به خوبى زبان مادرى اش صحبت مى كرد، درباره اين رويداد گفت: اين واقعه نشان داد كه با رفتن پيامبران، همچنان نور پاك پيامبر (ص) در شخصيت امام مهدى(عج) متجلى است و هميشه راهنماى ماست و گاهى اين نور در افرادى استثنايى، دل پاك و شايسته هم مشاهده مى شود كه كربلايى كاظم نمونه اى از آن است.
كنگره حافظ غيبى قرآن با افتتاح پايگاه اينترنتى او ادامه يافت، البته در اين مراسم از تمبر يادبود كربلايى با حضور حداد عادل رونمايى شده بود. آخرين سخنران كنگره يك روزه حافظ با اخلاص قرآن كريم، فرزند ۷۷ ساله او حاج اسماعيل بود، حاج اسماعيل درباره پدرش گفت كه كربلايى كاظم حتى كلمه «ساروق» را به درستى تلفظ نمى كرد اما اگر كسى يك زير و زبر از كلمات قرآن را جا به جا مى كرد به او تذكر مى داد. حاج اسماعيل با ذكر نقش بى بديل شهيد نواب صفوى در اشتهار دادن واقعه كربلايى كاظم در رسانه ها و مطبوعات و سخنران ى ها تاكيد كرد كه شهيد نواب از اين معجزه استفاده كرد تا بطلان دو جريان فكرى حاكم بر جامعه آن روز ايران يعنى جريان دين ستيز اومانيستى و جريان منحرفى كه در برخى از كشورهاى اسلامى وجود داشت را پررنگ سازد؛ پس از سخنرانى حاج اسماعيل، شركت كنندگان كنگره عازم روستاى ساروق، زادگاه كربلايى كاظم واقع در ۴۸ كيلومترى اراك شدند تا با برپايى محفلى قرآنى روح خود را از جرعه هاى ناب كلام حق سيراب كنند تا پس از ساعاتى آرميدن در اولين روز شهريور ماه مزار نورانى كربلايى را در قبرستان نو قم در جوار حضرت معصومه (س) گلباران كنند و نام مردى را احيا كنند كه در سال ۱۳۰۰ هجرى قمرى به دنيا آمد و با تبديل شدن به حجت و آيتى الهى در سال ۱۳۷۷ هجرى قمرى رخ در نقاب خاك فرو برد و به قول حداد عادل صد افسوس كه فيلم و نوارى از او تهيه نشد تا امروز سندى زنده از اين معجزه الهى در اختيار باشد.




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط