5 دليل براي افزودن سويا به رژيم غذايي روزانه

مشكل ترين نكته در برنامه ريزي براي يك رژيم غذايي مناسب، كنار آمدن با تغيير عادت غذايي است. چيزهايي از قبيل، خوردن سبزيجات آب پز به جاي سيب زميني سرخ كرده، رد كردن يك پيتزاي پر از پنير كشدار يا كنار گذاشتن غذاهاي خوشمزه اي كه براي سلامت چندان مفيد نيستند! البته ايجاد اين تغييرات هم چندان مشكل نيست،
شنبه، 11 اسفند 1386
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
5 دليل براي افزودن سويا به رژيم غذايي روزانه
5 دليل براي افزودن سويا به رژيم غذايي روزانه
5 دليل براي افزودن سويا به رژيم غذايي روزانه
منبع:روزنامه قدس
مشكل ترين نكته در برنامه ريزي براي يك رژيم غذايي مناسب، كنار آمدن با تغيير عادت غذايي است. چيزهايي از قبيل، خوردن سبزيجات آب پز به جاي سيب زميني سرخ كرده، رد كردن يك پيتزاي پر از پنير كشدار يا كنار گذاشتن غذاهاي خوشمزه اي كه براي سلامت چندان مفيد نيستند! البته ايجاد اين تغييرات هم چندان مشكل نيست، مثلاً استفاده از سويا به جاي گوشت در لازانيا، سسها، كوفته قلقلي و خيلي غذاهاي ديگر هم برايتان ممكن است، در اين جا پنج دليل مهم براي استفاده از سويا وجود دارد:

1- مواد مغذي موجود در سويا

سويا شامل مواد مغذي بسياري است كه بدن براي سالم ماندن به آن احتياج دارد. پروتئين، كربوهيدرات، چربيها (اسيدهاي چرب امگا 3 و 6) فيبرهاي غذايي، ويتامينها و موادمعدني از جمله كلسيم، اسيد فوليك و آهن، از جمله موادي است كه در اين ماده غذايي وجود دارد. اسيدهاي آمينه موجود در سويا با اسيدهاي آمينه موجود در گوشت، شير و تخم مرغ برابري مي كند. تحقيقات نشان مي دهد كه پروتئين موجود در سويا 5/1 برابر پنير، دو برابر گوشت قرمز و ماهي سه برابر تخم مرغ و يازده برابر شير گاو است.

2- مناسب براي كنترل وزن:

فرآورده هاي سويا، كم چرب و عاري از هورمونها و مواد سمي است كه باعث احتباس آب، ناراحتيهاي گوارشي مي شوند. مشكلاتي از اين قبيل باعث مي شود كه يك رژيم غذايي نامطلوب و مشكل، شخص را از ادامه رژيم منصرف كند. سويا در عين حال كه بسيار مغذي است كم كالري بوده و به بدن توانايي طبيعي براي كنترل وزن را مي دهد.

3- كاهش كلسترول:

تحقيقات نشان داده كه اگر سويا به جاي فرآورده هاي دامي خورده شود، كلسترول بد بدن كاهش مي يابد از آن جايي كه رابطه مستقيم ميان كلسترول بالا و ناراحتيهاي قلبي وجود دارد. بعد از تحقيقات گسترده، اعلام كرد كه استفاده از سويا در رژيم غذايي با پايين آوردن چربي اشباع و كلسترول منجر به كاهش بيماريهاي مربوط به كرونر قلب مي شود.

4- استخوان هاي محكم

مطالعات نشان داده كه سويا جلوي پوكي استخوان را گرفته و مانع از شكستن استخوانهايي است كه بر اثر اين بيماري پوك و شكننده شده است. ممكن است شما با مشورت با دكتر خود از شيوه ورود سويا به برنامه غذايي خود آگاه شويد تا از بروز اين بيماري ناتوان كننده جلوگيري كنيد.

5- كاهش امكان ابتلا به سرطان:

ايزوفلاوينها و پروتئينهاي موجود در سويا داراي آنتي اكسيدانهايي است كه راديكالهاي آزاد، سموم و مولكولهايي را كه به غشاي سلولي و صدمه مي زنند، از كار مي اندازند.آنتي اكسيدانها تأثيرات مخرب راديكالهاي آزادي را كه باعث سرطان و بروز آثار پيري مي شوند، كاهش مي دهد. سويا خطر ابتلا به بسياري سرطانها از جمله معده، روده، مثانه، پروستات و سينه را كاهش داده و در جلوگيري از بروز آلزايمر، ناراحتيهاي عصبي، عوارض يائسگي، هپاتيت، آسم و فشار خون بسيار مؤثر است.




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.