تبخال‌هایی روی زبان

تبخال از ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) ناشی می‌شود. این امر باعث به وجود آمدن انبوهی از تاول‌های کوچک پر از مایع می‌‌گردد که معمولا بر روی لب، در اطراف و یا داخل دهان، بینی، و چانه تشکیل می‌شوند. گاهی اوقات،
چهارشنبه، 11 شهريور 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تبخال‌هایی روی زبان
تبخال‌هایی روی زبان

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع: راسخون





 

تبخال از ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) ناشی می‌شود. این امر باعث به وجود آمدن انبوهی از تاول‌های کوچک پر از مایع می‌‌گردد که معمولا بر روی لب، در اطراف و یا داخل دهان، بینی، و چانه تشکیل می‌شوند. گاهی اوقات، تاول می‌تواند بر روی زبان ظاهر شود. این مقاله اطلاعاتی را در مورد این عارضه فراهم ساخته است.
به تبخال، تاول تب نیز می‌گویند. و از روی ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) نام‌گذاری می‌شود. دو نوع HSV وجود دارد: HSV-1 و HSV-2 . ویروس HSV-1 موجب ایجاد تبخال دهانی می‌شود، در حالی که HSV-2 تبخال ناحیه تناسلی را به وجود می‌آورد. با این حال، این امکان برای HSV-1 و HSV-2 وجود دارد که موجب ایجاد تبخال در دهان یا ناحیه تناسلی شوند. در حالی که علامت مشخصه‌ی آن، تشکیل تاول بر روی و اطراف لب و دهان است، این عفونت همچنین می‌تواند علائمی همچون تب، درد عضلانی، تورم غدد لنفاوی، گلودرد و غیره را ایجاد نماید. پس از عفونت اولیه، این ویروس تا زمانی که دوباره فعال گردد، به حالت کمون یا نهفته در سلول‌های عصبی قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است که این تاول‌ها معمولاً در همان محل ایجاد می‌شوند.

عود یا بازگشت تبخال

برخی افراد مبتلا ممکن است هرگز دچار تبخال نشوند، به این دلیل که ویروس هرگز مجدداً فعال نمی‌شود. با این حال، افراد دیگری هستند که ممکن است در طول یک سال چندین مرتبه تبخال بزنند. هنگامی که ویروس دوباره فعال شود، از سلولهای عصبی به سمت پوست حرکت کرده و موجب ایجاد تبخال می‌شود. حدوداً 48-24 ساعت پیش از آن که این تاول‌ها ظاهر شوند، فرد ممکن است احساس سوزش یا سوزن سوزن شدن در ناحیه‌ی متأثر را تجربه کند. پس از آن، تاول‌های کوچکی نمودار می‌شوند که از مایع پر شده‌اند. پس از آنکه تاول‌ها پاره شوند، خشک شده و کبره می‌بندند. تبخال معمولا در عرض 10-7 روز التیام می‌یابد. عوامل خاصی وجود دارند که می‌توانند باعث شیوع آن شوند: این عوامل، موارد ذیل را شامل می‌شوند:

☚ استرس
☚ بیماری
☚ عدم تعادل هورمونی
☚ خستگی
☚ قاعدگی
☚ قرار گرفتن در معرض اشعه ماورای بنفش خورشید
☚ سیستم ایمنی تضعیف شده به دلیل ویروس HIV یا ایدز، شیمی درمانی، و غیره

تبخال‌هایی روی زبان

اقدامات مراقبتی

درمان شامل استفاده از داروهای ضد ویروسی مانند آسیکلوویر (Zovirax)، فامسیکلوویر (Famvir)، و والاسی کلوویر (Valtrex) است. استفاده از کرم بدون نسخه‌ی دوکازانول (docosanol) نیز مفید خواهد بود. لیزین، اسید آمینه‌ای است که جهت پیشگیری و درمان تبخال می‌تواند به صورت خوراکی یا موضعی استفاده شود. از آنجا که ویتامین C سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌سازد، مکمل‌های ویتامین C می‌توانند برای افرادی که سیستم ایمنی تضعیف شده‌ای دارند، مصرف شوند.

☚ به منظور رهایی از احساس سوزش، می‌توانید یخ و یا یک لیف حمام تمیز را در آب سرد فرو برده‌ و روی آن بگذارید.
☚هنگامی که تبخال زده‌اید از خوردن غذاهای تند، مرکبات و نوشیدنیهای کافئین‌دار خودداری کنید.
☚ تاول را لمس نکنید. در صورتی که به آن دست زدید، حتماً دستتان را با صابون ضدعفونی کننده بشویید.
☚ از آنجا که ویروس می‌تواند با بوسیدن یا تماس با تاول انتقال یابد، در هنگام بروز آن از داشتن تماس فیزیکی خودداری کنید.
☚از هر چیزی که ممکن موجب شیوع آن شود اجتناب کنید. بنابراین، استرس نداشته باشید و از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید خودداری کنید.

نکته‌ی پایانی اینکه، پرهیز از عوامل محرک می‌تواند به جلوگیری از عود یا بازگشت آن کمک کند. با این حال، اگر تبخال زدید، برای جلوگیری از انتقال ویروس به دیگران، تمامی اقدامات احتیاطی لازم را به عمل آورید. داروهایی را که توسط پزشکتان جهت کاهش علائم تجویز شده است را تهیه نموده و مصرف کنید.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.