خشکی بینی

مجرای بینی می‌تواند به دلیل قرار گرفتن در شرایط سخت محیطی یا استفاده طولانی مدت از داروهای خاص، که به نوبه خود می‌توانند موجب خونریزی بینی در فرد شوند، کاملاً خشک گردد. در این مقاله، اطلاعاتی از عوامل مؤثر و
يکشنبه، 15 شهريور 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خشکی بینی
خشکی بینی

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون




 

مجرای بینی می‌تواند به دلیل قرار گرفتن در شرایط سخت محیطی یا استفاده طولانی مدت از داروهای خاص، که به نوبه خود می‌توانند موجب خونریزی بینی در فرد شوند، کاملاً خشک گردد. در این مقاله، اطلاعاتی از عوامل مؤثر و درمانی خشکی بینی آورده شده است.

مواظب باشید!

بسیاری از افراد جهت کاهش خشکی بینی، از وازلین داخل بینی استفاده می‌کنند. هرچند وازلین می‌تواند وارد نای شده و به همراه ترشحات بینی به ریه‌ها برسد. و چنانچه وازلین به مدت طولانی مورد استفاده قرار گیرد، می‌تواند در ریه‌ها تجمع یافته، در نتیجه باعث به وجود آمدن بیماری ذات‌الریه شبه چربی ( lipoid pneumonia) ‌شود. از اینرو به هنگام استفاده از هرگونه کرم یا مرطوب کننده در داخل بینی مراقب باشید.
بینی به عنوان بخشی از دستگاه تنفسی بدن، وظیفه‌ی حیاتی تصفیه‌ی هوای استنشاقی و مرطوب ساختن آن را به انجام می‌رساند. همچنین هوای سرد را به میزان دمای طبیعی بدن گرم می‌کند. بنابراین هوای استنشاقی پیش از آنکه وارد نایچه و ریه‌ها گردد، توسط بینی مورد پردازش قرار می‌گیرد. چنانچه بینی قادر به انجام صحیح وظیفه‌ی خود نباشد، هوای سرد و خشک ممکن است وارد نایچه و ریه‌ها گردد که به نوبه‌ی خود می‌تواند موجب خشکی جدار ریه‌ها گردد. در موارد شدید، هنگامی که بینی مسدود می‌شود، فرد ممکن است از طریق دهان نفس بکشد. این کار موجب می‌شود، مواد آلوده وارد ریه‌ها شوند. بنابراین، بایستی مراقب بود تا از عوارضی مانند خشکی بینی و احتقان یا گرفتگی بینی جلوگیری شود.
نبود رطوبت در مجراهای بینی می‌تواند موجب شود پوست داخل بینی ترک خورده و خونریزی نماید. خشکی بینی نه تنها یک مشکل آزار دهنده است، حتی می‌تواند ایجاد درد نماید. گاهی ممکن است با خشکی دهان و گلو همراه باشد. از اینرو توصیه می‌شود جهت تعیین علت نهفته این مشکل با یک پزشک مشورت نمایید. به طور معمول، خشکی بینی می‌تواند با انجام چند درمان خانگی ساده تسکین یابد.

عوامل دخیل در خشکی بینی

مجاری بینی می‌تواند به دلایل ذیل خشک شود:

◄ کسانی که در مناطقی با آب و هوای گرم و یا با میزان رطوبت پایین زندگی می‌کنند می‌توانند دچار این مشکل گردند. استفاده از ایرکاندیشن یا تهویه‌ی مطبوع هوا و سیستم‌های گرمایش داخلی نیز می‌تواند میزان رطوبت را پایین بیاورد، که این به نوبه‌ی خود موجب خشکی می‌شود.
◄ استفاده طولانی مدت از داروهایی مانند آنتی هیستامین، اسپری‌های بینی، برونکودیلاتور (bronchodilators) و آتروپین می‌تواند موجب خشکی بینی گردد. از اینرو، افرادی که سابقه‌ی خون دماغ دارند، بایستی به هنگام استفاده از این داروها بسیار مراقب باشند.
◄ سندرم شوگرن (Sjögren's) یک بیماری مزمن خود ایمنی است که از طریق خشکی غشاهای مخاطی مشخص می‌شود. به طور کلی، مشخص شده است که سندرم شوگرن موجب خشکی گلو، خشکی دهان، خشکی واژن، و خشکی بینی می‌شود. این عارضه در میان زنان شایع‌تر است.
◄ اگر خشکی بینی همچنین با ترک خوردگی و خونریزی همراه باشد، آنگاه ممکن است نشانه فشار خون بالا باشد.
◄ خشکی غشاء مخاطی بدن، از جمله بینی، در زنان یائسه متداول می‌باشد.

علائم توأم با خشکی بینی

◄ ترک در جداره‌ی داخلی بینی
◄ خارش
◄ خون دماغ
◄ التهاب در مجاری بینی
◄ خشکی دهان، گلو، و چشمها

درمان‌های خانگی و اقدامات پیشگیرانه

پیش از هر کار دیگر، بایستی علت نهفته‌ی این خشکی مشخص شود.

◄ دارو درمانی و دیگر اقدامات مراقبت از خود می‌تواند در مواردی که خشکی بینی به دلیل سندرم شوگرن باشد، دنبال شود.
◄ درمان جایگزینی هورمونی می‌تواند به کاهش علائم در مورد زنان یائسه‌ای که از خشکی بینی یا گلو شکایت دارند، کمک کند.
◄ حفظ آب بدن با نوشیدن مقدار زیادی آب و مایعات در رفع این مشکل مؤثر می‌باشد.
◄ استفاده از یک مرطوب کننده نیز می‌تواند مفید باشد.
◄ چنانچه آنتی هیستامین یا داروهای آتروپین مصرف می‌کنید، در آن صورت، در مورد قطع یا ادامه مصرف آنها با پزشک خود مشورت کنید.
◄ می توانید با وارد کردن آب نمک در حفره‌ی بینی رطوبت مجرای بینی را افزایش دهید، این درمان را حداقل 3 تا 4 مرتبه در روز انجام دهید.

چنانچه این گزینه‌های درمانی موجب تسکین خشکی نشوند، آنگاه می‌توانید با پزشک خود صحبت کرده تا درمان مناسب این عارضه بخصوص اگر دچار گرفتگی در ناحیه‌ی مجاری بینی هستید، را مشخص نماید. جهت جلوگیری از عود خشکی بینی، هنگامی که در آب و هوای خشک و گرم بیرون می‌روید، آب بدن خود را حفظ کنید و از مصرف بیش از حد آنتی هیستامین، آتروپین و اسپری‌های بینی خودداری کنید.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما