كوتاه قدتر شده ايم،چقدر شير بخوريم؟

دكتر سيد على كشاورز متخصص تغذيه با توضيح درباره تغيير كامل الگوى غذايى بيشتر مردم جهان از آن جمله ژاپنى ها، خاطر نشان مى كند: مردم آلمان با مصرف سرانه ۴۰۰ ليتر شير و فرانسوى ها با ۳۸۰ ليتر پس از هلند، بلندترين مردم دنيا هستند. كوتاه قدتر شده ايم: همين متخصص با اشاره به گزارش هايى از وزارت بهداشت، تاكيد مى كند در كشور ما مصرف بى رويه نوشابه، چيپس، پفك، تنقلات و كاكائو سبب كاهش چهار سانتى مترى نسل جديد شده است؛
چهارشنبه، 15 اسفند 1386
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
كوتاه قدتر شده ايم،چقدر شير بخوريم؟
كوتاه قدتر شده ايم،چقدر شير بخوريم؟
كوتاه قدتر شده ايم،چقدر شير بخوريم؟
نويسنده:سحر ضيغمى
منبع:روزنامه جوان
دكتر سيد على كشاورز متخصص تغذيه با توضيح درباره تغيير كامل الگوى غذايى بيشتر مردم جهان از آن جمله ژاپنى ها، خاطر نشان مى كند: مردم آلمان با مصرف سرانه ۴۰۰ ليتر شير و فرانسوى ها با ۳۸۰ ليتر پس از هلند، بلندترين مردم دنيا هستند.
كوتاه قدتر شده ايم: همين متخصص با اشاره به گزارش هايى از وزارت بهداشت، تاكيد مى كند در كشور ما مصرف بى رويه نوشابه، چيپس، پفك، تنقلات و كاكائو سبب كاهش چهار سانتى مترى نسل جديد شده است؛ اين در حالى است كه مصرف سرانه شير در كشور ما ۸۰ تا ۸۵ ليتر (با مصرف شير در هلند مقايسه كنيد!) است كه با برنامه ريزى هاى آموزشى و افزايش توليدات قرار است به ۱۶۰ ليتر در سال برسد.
شير غذايى كامل: در طبيعت اندك شمارند غذاهايى كه خود به خود، غذايى كامل به حساب مى آيند از آن جمله تخم مرغ، خرما و... و يا شير. شير غذاى نسبتا كاملى است و تمام مواد مغذى به مقدار كافى و با تركيبات مناسب را براى ادامه حيات، خصوصا رشد كودك طى دو سال نخست زندگى دارد. به عقيده كارشناسان تغذيه، مهم ترين پروتيين در شيرگاو يافت مى شود زيرا حاوى اسيدهاى آمينه ضرورى بوده كه بدن ما قادر به ساختن آنها نيست. ليپيد، پروتيين، ازت غير پروتيينى، كربوهيدرات، املاح، كليسم وبرخى فلزات و شبه فلزات كه در زمره عناصر نادرند، مواد تشكيل دهنده شير هستند.
چقدر شير بخوريم: به گفته متخصصان تغذيه
مقادير توصيه شده از گروه شير و فرآورده هاى آن جهت مصرف روزانه به قرار زير است:
۱- كودكان يك تا سه سال: سه واحد
۲- كودكان چهار تا هشت سال: سه واحد
۳-كودكان ۹ تا ۱۲ سال: چهار واحد
۴- بزرگسالان ۱۹ تا ۵۰ سال : دو واحد
۵- بزرگسالان ۵۰ سال به بالا: سه واحد
۶- زنان شيرده: چهار واحد
۷- زنان باردار: سه واحد
توصيه هاى بهداشتى: شير پاستوريزه را حتما داخل يخچال و حداكثر به مدت ۴۸ ساعت نگهدارى كنيد. از مصرف شير خام جدا بپرهيزيد. جوشاندن شير بسيارى از ويتامين هاى موجود در آن را از بين مى برد. بنابراين تا حد امكان از شيرهاى پاستوريزه استفاده كنيد. به هنگام خريد به تاريخ توليد و انقضاى مصرف شير بسته بندى دقت كنيد.




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.