برنامه ریزی بعد چهارم زندگی - بخش نخست

بعد چهارم زندگی به زعم برخی همان باورها1 و آرمان‏ها و یا تصورات درونی است كه به خاطر ویژگی خاص آدمی و ذهن پویاو فعال انسان، دارای قدرتی شگرف تأثیرپذیری و تأثیرگذاری است. در این نوشتار قصد داریم به روشهای بهره‏گیری از این بعد و تقویت آن اشاره كنیم:
پنجشنبه، 16 اسفند 1386
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
برنامه ریزی بعد چهارم زندگی - بخش نخست
برنامه ریزی بعد چهارم زندگی - بخش نخست
برنامه ریزی بعد چهارم زندگی - بخش نخست
منبع:مجله پرسمان

بخش نخست

بعد چهارم زندگی به زعم برخی همان باورها1 و آرمان‏ها و یا تصورات درونی است كه به خاطر ویژگی خاص آدمی و ذهن پویاو فعال انسان، دارای قدرتی شگرف تأثیرپذیری و تأثیرگذاری است.
در این نوشتار قصد داریم به روشهای بهره‏گیری از این بعد و تقویت آن اشاره كنیم:
1.بعد چهارم زندگی دنیای شگفتی‏ها است و اغلب افرادی كه بر زمانه خویش فائق آمده و توانسته‏اند از فقربه غنا، از بی‏دانشی به دانشوری، از گمنامی به شهرت و از عامی بودن به عالم شدن قدم بگذارند، مدیون تقویت این بعد بوده‏اند تا آن‏جایی كه بعضی از آن به جرقه ذهنی یا تحول و حتی واژه‏هایی همچون دگرگونی، انقلاب روحی، حركت، جوشش، و...یادكرده‏اند.
2.به نظر می‏رسد با یك سری تأملات و تلقین‏ها می‏توان این بعد را با برنامه‏ای كارآمد تقویت نمود و آثار مثبت آن را در زندگی به نظاره نشست.
3.اسكاول شاین2 از نخستین كسانی است كه از این بعد سخن گفته و اهمیت و ضرورت آن را بیان نموده است و تا آن‏جا پیش رفته است كه آن را ضروری زندگی انسان پیشرو و پیشتاز می‏داند.
4. شاین می‏نویسد: هرگز از كمبود و تنگدستی سخن نگویید؛ زیرا كمبود و نقص، قاعده زندگی بشر است و به یاد داشته باشید كه سخنان شما بر شما حكم خواهد راند. وانگهی به هر چه توجه كنید، با آن یكی می‏شوید.
پس اگر مدام متوجه شكست‏ها و همچنین مصائب باشید، با شكست‏ها و مصائب یكی می‏شوید.
5.پس چه باید كرد؟
باید این عادت را در خود پرورش دهید كه در بعد چهارم كه در حقیقت همان دنیای شگفتی‏ها است، زندگی كنید.
6.بعد چهارم كجاست؟
بعد چهارم آن‏جاست كه به دیده باطن معروف است؛ از این رو برای برنامه‏ریزی مثبت این بعد، آن‏جا به دیده باطن خود بیاموزید تا از خلال شكست، موفقیت را ببینید و از خلال بیماری، سلامت و از خلال تنگ‏دستی، فراوانی را. اگر چنین كنید، تمام توان‏مندی جهان و زمینی كه روی آن راه می‏روید، به شما بخشیده خواهد شد.
7.فراموش نكنیم این همان حالتی است كه در تعابیر مراحل ایمان، به مرحله یقین و باور به تغییر، به جهت اتصال به معبود لایزال مطرح می‏شود. و آدمی به جایی می‏رسد كه اصطلاحاً به هر آن چه كه می‏خواهد بگوید كه بشو، می‏شود؛ چون در این وادی گناه وجود ندارد و خواسته مادون و حقیر راه ندارد و آدمی با روح جهان هستی به یگانگی می‏رسد و چون او كه به همه چیز اشراف دارد، تو را نیز به آن جایگاه می‏رساند؛ همان‏طور كه در حدیث قدسی می‏فرماید: «انی أقول للشی‏ء كن فیكون فاجعلك تقول للشی‏ء كن فیكون».
8. شاین در خصوص دوری از افكار منفی و تحقیر شكست و امید واثق به موفقیت و درجه خلوص و باور به موفقیت، جمله زیبایی دارد و می‏نویسد: انسانی كه به موفقیت می‏رسد، دیدگان خود را به موفقیت دوخته است3 وبه عكس، انسانی كه دائماً شكست، عقب‏گرد، كمبود، تنگ‏دستی، تحقیر و ناتوانی را پیش رو می‏بیند، كسی نیست؛ جز آن‏كه در زوایا و اعماق ذهن خود جز افكار منفی و انتظار شكست و مصیبت چیزی دیگر را نپرورانده است.
9.برای انسان‏های موفق نیز شكست و توقف روی می‏دهد؛ اما آنان وقتی شكست می‏خورند، بی‏درنگ به موفقیت دیگری می‏اندیشند و شكست را جزئی از زندگی قلمداد می‏كنند و بی‏درنگ راه موفقیت خود را مسدود نمی‏كنند؛ زیرا واقعاً به این حقیقت (و قول شاگتی گواین4) باور دارند كه «تو همانی كه می‏اندیشی». زیرا زندگی كردن در گذشته و ناله و مویه از بداقبالی‏ها، پیرامون موفقیت‏های آدمی حصاری بلند می‏كشد و با اشغال ذهنی و بایكوت بعد چهارم و توقف و ركود، نیروی خود را هدر می‏دهید و مدام به بن‏بست می‏رسید.
10.اوشو می‏گوید: سعی كن شادباشی تا دیگر حسود نباشی. سعی كن شاد باشی تا دیگر جاه‏طلب نباشی؛ ولی به حد اعلای رشد برسی. سعی كن شاد باشی و از پیرامون لذت ببری و در شكست‏ها محاصره نباشی. غرق در گذشته تلخ یا شكست‏های زودگذر، جهنم است و احساس شكست و بیهودگی، فقط در جهنم تاب می‏آورد.
11.بعد چهارم كجاست؟
بعد اول را بعد جسم می‏دانند؛ كالبدی كه خداوند تفصیل آن را در قرآن كریم از طین تا نطفه، علقه، مُضغه و سپس كالبد آدمی مطرح می‏سازد. بعد دوم را روح می‏نامند كه خداوند كریم در قرآن مجید می‏فرماید: «و نفخت فیه من روحی؛ و از روح خود در او دمیدم». بعد سوم را زمان می‏دانند كه بر جسم و روح انسان سیطره دارد و آدمی در فضای زمان و مكان سیر می‏كند و حركت و تغییر و تحول را در قالب آن رقم می‏زند. بعد چهارم را روان می‏نامند. روان شامل باورها، تصورات، عقاید، احساسات، درون، باطن و دنیای شگفتی ماست. در این بعد آدمی تمامیت خویش را می‏سازد.
12.در بعد چهارم كاترین پاندر معقتد است كه چون این بعد جولان‏گاه اندیشه است، پس بگذارید اندیشه و سپس گفتارتان غرق در توان‏گری باشد. همیشه منتظر موفقیت و توان‏گری باشید و مدام به یاد خود بیاورید كه اندیشه‏ها و كلام و آرزوهای پراكنده و كاهلانه، ثمراتی پراكنده و كاهلانه و آكنده از تنگ‏دستی به یاد می‏آورد.
13.در نتیجه باید به تصحیح یا مهندسی مجدّد تصاویر ذهنی دست یازیم. تصاویر ذهنی توان‏گر خویش را باید بر تارك ستاره غنای كام‏یابی متمركز كنید و همان جا حركت فرازین را شروع كنید؛ خواهید دید كه تمام موفقیت‏ها، تمامیت دنیا، تمام اوج‏ها و فتح آسمان‏ها در دستان شماست.
14.روان شناسان از این حالت، تعبیر به چرخه می‏كنند و آدمی را در دو چرخه تعریف می‏كنند؛ یعنی كسی كه بعد چهارم زندگی خود را غنی كرده است، در چرخه مثبت به سر می‏برد. این چرخه این گونه است.
موفق می‏شوم چون می‏دانم زیرا می‏توانم پس نتیجه می‏گیرم.
15.بعضی نیز در چرخه منفی به سر می‏برند. اینان كسانی هستند كه افكار خود را پیشاپیش بر شكست متمركز ساخته‏اند و در مرحله بی‏ارادگی یا پشت‏كردن به بعد چهارم زندگی به سر می‏برند كه چرخه بعد چهارم آنها این گونه است.
هیچ‏گاه نتیجه نمی‏گیرم موفق نمی‏شوم چون نمی‏توانم من نمی‏دانم.
16.یكی از عوامل مهمی كه آدمی را به چرخه مثبت و موفقیت نزدیك می‏كند، بخشایش است. بخشایش به معنی دست برداشتن و رهاكردن است. بخشیدن خودمان و دیگران و تعلقات خویش، ما را از گذشته رها می‏كند و دستور این است كه نگذارید گذشته، شما را عقب نگه دارد. تقریباً بخشایش، پاسخ به همه مسائل است. همواره خود را به خاطر حتی اشتباهی كه كرده‏اید، سرزنش نكنید و افسوس نخورید؛ خود را ببخشید و از گذشته خارج شوید.5
17.كام‏یابی و موفقیت، انسان را شاد، امیدوار و خوشبین می‏كند و ناكامی و شكست، انسان را كسل، ناامید و بدبین می‏كند. افراد بدبین، با نظری مشكوك به نتایج هرگونه پیشنهاد و رأی و عقیده می‏نگرند. خوب، دقیق و عمیق دیدن و بدون پیش‏داوری نگریستن، شرط نگاه مثبت است.
18.ناپلئون هیل می‏نویسد: زندگی هلن‏كلر، بسیار زیبا و عبرت‏انگیز است. او دختری بود كه چند روز پس از تولد، ناشنوا، نابینا و لال شد. به رغم این همه مصیبت و بدبیاری، او در تاریخ علم و توان‏گران نام خود را در جمع اشخاص شهیر جای داد. هلن‏كلر ثابت كرد كه اگر كسی خود را شكست‏خورده نپندارد، در شمار شكست‏خوردگان قرار نمی‏گیرد.6
19.نگاهی به تاریخ نام‏آوران به ما نمونه‏های زیادی را نشان می‏دهد. بتهون ناشنوا بود و میلتون، نابینا بود؛ اما نام این اشخاص تا زمانی كه دنیا باقی است، بر زبان‏ها باقی خواهد ماند؛ زیرا آنها در ذهن خود روءیایی دیدند و آن را جامه حقیقت پوشاندند و در هنر، صنعت، ادبیات و فلسفه پیش‏رو شدند.
20.موریس مترلینگ می‏نویسد:
ما نباید منتظر باشیم تا دنیا قوانین و نظامات و مناظر و آثار خود را برای خوشنودی ما تغییر بدهد؛ بلكه این ما هستیم كه باید تغییر كنیم و اگر روزی از محیط كنونی خارج شدیم، حتماً آن را طور دیگر خواهیم دید.7
21.دو شرط موفقیت در بعد چهارم عبارتند از:
1. اشتیاق و امید. 2. تدریج و تأمّل.
اگر ما انگیزه انجام كاری را در خود زنده سازیم و سپس قدم به قدم و با صبر و حوصله آن را تعقیب كنیم، كام یابی از آن ما خواهد بود.
22.شرط دیگر بصیرت در عمل است. باید توجه داشته باشیم كه زندگی هدیه گران‏بهایی است كه در آن تك‏تك اعمال ما مورد بررسی قرار می‏گیرند و هر عمل ما، هم تأثیر می‏گذارد و هم تحت تأثیر قرار می‏گیرد. زندگی، مجموعه‏ای از چالش‏ها و فرصت‏هاست و در این میان، كسانی در آن به موفقیت می‏رسند و سعادت را تجربه می‏كنند كه با چشمان باز عمل می‏كنند.
23.نه فكر مثبت:
مروّجان اندیشه مثبت‏گرایی و مدعیان تأثیر بعد چهارم، از نه فكر مثبت صحبت می‏كنند كه دانستن آنها ارزشمند است.
1. سعی كنید با تكرار كلمات امید بخش و دل‏گرم كننده، روحیه خود را از هر لحاظ قوی‏تر سازید.
2. در پی هدفتان باشید و فكر تأیید از جانب دیگران را از خود دور كنید.
3. از شكست هراسی به دل راه ندهید؛ زیرا شكست، آغاز پیروزی است.
4. امید و ایمان راباور داشته باشید و به كارهایتان محوریّت دهید.
5. دائماً به بعد چهارم یا روان خویش تلقین كنید كه من می‏توانم راه حل هر مشكلی را پیدا كنم و از چرخه مثبت بهره ببرید.
6. از میان هدف‏هایتان آن را برگزینید كه امید بیشتر به موفقیتش دارید.
7. برای رفع هر مشكل به مغزتان رجوع كنید و با تحلیل مثبت به آن بپردازید.
8. علاقه و دوری از تضاد، از عوامل نیل به موفقیت است.
9. از كارها و مسائل كوچك بپرهیزید و ایده‏های بزرگ را در نظر بگیرید.
ادامه دارد...




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.