شادمانه زيستن در كودكي اندوخته دوران پيري

وقتي افراد فاميل دور هم جمع مي شوند و بچه ها با يكديگر بازي مي كنند، براي بزرگترها نيز لذت بخش و خاطره انگيز است، زيرا دوران كودكي خود را به ياد مي آورند. بدون اغراق، لذت بخش ترين خاطرات زندگي ما خاطراتي است كه از شركت در مراسم و جشنهاي خانوادگي و فاميلي داريم. به اعتقاد كارشناسان علوم اجتماعي، ارتباط نزديك با خويشاوندان و دوستان خارج از هسته خانوادگي، دنياي بچه ها را وسعت مي بخشد و به فرزندانمان كمك مي كند دنيا را با عشق و عاطفه بيشتري بنگرند و حس كنجكاوي شان نسبت به دنياي اطرافشان ارضا شود.
پنجشنبه، 23 اسفند 1386
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
شادمانه زيستن در كودكي اندوخته دوران پيري
 شادمانه زيستن در كودكي اندوخته دوران پيري
شادمانه زيستن در كودكي اندوخته دوران پيري
نويسنده:خجسته ناطق
وقتي افراد فاميل دور هم جمع مي شوند و بچه ها با يكديگر بازي مي كنند، براي بزرگترها نيز لذت بخش و خاطره انگيز است، زيرا دوران كودكي خود را به ياد مي آورند. بدون اغراق، لذت بخش ترين خاطرات زندگي ما خاطراتي است كه از شركت در مراسم و جشنهاي خانوادگي و فاميلي داريم.
به اعتقاد كارشناسان علوم اجتماعي، ارتباط نزديك با خويشاوندان و دوستان خارج از هسته خانوادگي، دنياي بچه ها را وسعت مي بخشد و به فرزندانمان كمك مي كند دنيا را با عشق و عاطفه بيشتري بنگرند و حس كنجكاوي شان نسبت به دنياي اطرافشان ارضا شود.
آنها در مي يابند بزرگسالان ديگري هم بجز پدر و مادرشان آنان را باور دارند. از آنجا كه هر فردي استعداد و چشم اندازهاي خاص خود را عرضه مي دارد، هر چه بزرگسالان بيشتري در زندگي فرزندان ما فعاليت داشته باشند، زندگي آنان بهتر خواهد شد.
«داروتي لانولت» نويسنده كتاب «الين مك كوي» مي نويسد: شركت در جمع هاي فاميلي به كودكان كمك مي كند احساس تعلق خاطر در عمق وجودشان ريشه كند و وقتي مي خواهند از خانه و خانواده جدا شوند و دنيا را كشف كنند، اين حس همچنان با آنان خواهد بود.
به گفته وي، گردهمايي هاي خانوادگي زمان برگزاري مراسم است؛ زماني كه آداب و رسوم و سنتهاي فرهنگي و نژادي جشن گرفته مي شود و آن زمان ما درباره گذشته داستانها مي گوييم و بچه ها كه عاشق شنيدن ماجراهاي دوران كودكي ما هستند، در خلال اين داستانها از مسايل تازه و مهمي درباره ما آگاه مي شوند و با نيم نگاهي به سالهاي گذشته زندگي ما، مطالب ارزشمندي كشف مي كنند. اين داستانها همچنين كمك مي كند تغييراتي را كه با گذشت زمان همراه است احساس كنند و اين عقيده انتزاعي كه همان طور كه پدر و مادرشان زماني بچه بوده اند، روزي آنان نيز پدر يا مادر خواهند شد، عينيت يابد.
فرشته ناظمي، كارشناس روان شناسي نيز معتقد است: جشنها و گردهمايي هاي فاميلي موجب مي شود رسوم و آداب خانوادگي كه از نسلي به نسل ديگر رسيده است زنده نگه داشته شود و همچنان كه ما اين آداب و رسوم را حفظ كرده ايم، فرزندان ما نيز آنها را به نسلهاي بعد منتقل كنند. به گفته وي، معمولاً در اين جشنها فيلم و عكسهايي هم گرفته مي شود كه نگهداري اين عكسها و مقايسه آنها با عكسهاي سال قبل، بسيار سرگرم كننده و شادي آور است.

ضرورت ايجاد شادي در خانواده

تحقيقات روان شناسان و جامعه شناسان نشان مي دهد شادي و نشاط، سلامت و بهداشت روان انسان را تضمين مي كند و موجب خلاقيت و نوآوري در بين نوجوانان و جوانان مي شود. يك كارشناس علوم تربيتي نيز معتقد است شادابي و نشاط و شركت در مجالس شادي، آثار بسيار مثبتي بر ايجاد تعادل رواني و عاطفي كودك دارد و به رشد شخصيت وي كمك مي كند.به گفته برومند، فردي كه نشاط دارد مي تواند مبتكر باشد، خلق كند و هر روزش را وراي جريانهاي عادي زندگي ببيند و تشخيص دهد.
اين استاد دانشگاه معتقد است: اسلام هم براي شادابي و نشاط كودكان ارزش زيادي قايل است و ائمه اطهار(ع) در رفتار خود نشان مي دادند كه مؤمن بايد شاد باشد و خود نيز هنگام برخورد با كودكان، همواره تبسم بر لب داشتند.اصولاً كودكان شاد بودن و خنديدن را دوست دارند، به همين دليل در زمان گذشته كودكان را به مجالس سوگواري و حزن و اندوه نمي بردند ولي به هر بهانه اي محفل جشن و سرور برپا مي كردند و اجازه مي دادند جوانان و كودكان به اظهار نشاط و شادماني بپردازند. اين بسيار مهم است كه فرزندان ما اوقات خوشي را با خانواده و فاميل خويش سپري كنند. وقتي كودكان ما بفهمند خنده و تفريح، سرگرمي، مهر و محبت و دوستي جزيي از زندگي خانوادگي است، از بودن در كنار ما و در ميان خانواده و اقدام خود لذت مي برند و از معاشرت و دوستي با افراد و دوستان ناشناس بي نياز مي شوند.




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.