نگران زندگى‏ام

موفقيت در هر كارى از امور زندگى، مرهون چند امر است: 1. توكل، تقوا و اخلاص. 2. شناخت هدف. 3. برنامه‏ريزى درست و سنجيده. 4. همت، تلاش و پشتكار.
پنجشنبه، 23 اسفند 1386
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نگران زندگى‏ام
نگران زندگى‏ام
نگران زندگى‏ام
نويسنده:
منبع:
موفقيت در هر كارى از امور زندگى، مرهون چند امر است:
  • 1. توكل، تقوا و اخلاص.
  • 2. شناخت هدف.
  • 3. برنامه‏ريزى درست و سنجيده.
  • 4. همت، تلاش و پشتكار.
پافشارى و استقامت ميخ
سزد ار عبرت بشر گردد
برسرش هر چه بيشتر كوبى
پافشاريش بيشتر گردد
يكى از دانشمندان بزرگ مشهور به «ابو جعرانه» موفقيت خود را در درس‏آموزى، از حشره‏اى(شبيه سوسك) به نام «جعرانه» مى‏داند. وى مى‏گويد: در مسجد جامع دمشق كنار ستونى نشسته بودم. جعرانه‏اى را ديدم كه مى‏خواهد از ستون بالا برود و كنار شعله‏اى كه بالاى ستون مى‏سوخت، بنشيند. من از اول شب تا صبح كنار آن ستون بودم؛ حشره هفت‏صد بار سعى نمود بالا برود، ولى هر بار به پايين سقوط مى‏كرد؛ زيرا ستون صاف و لغزنده بود. از تلاش و همت آن حشره تعجب كردم و بعد برخاستم و وضو گرفتم و وقتى بازگشتم، ديدم حشره به بالاى ستون رفته و كنار شعله چراغ پى‏سوز آرميده است.
زكوشش به هر چيز خواهى رسيد
به هر چيز خواهى كماهى رسيد
سكاكى يكى از دانشمندان بزرگ نيز در سن چهل سالگى به درس خواندن روى آورد. وى چنان كم استعداد بود كه راه حجره‏اش را گم مى‏كرد؛ اما با تلاش توانست به يكى از دانشمندان بزرگ تبديل گردد. كتاب‏هاى وى پس از 12 يا 13 قرن، هنوز به عنوان متن درسى مورد استفاده قرار مى‏گيرد.
با توجه به نمونه‏هايى كه در بالا ذكر شد، ملتزم بودن به راه‏هاى زير، نقش مؤثرى در موفقيت‏تان دارد:
  • 1. بايد باور كنيد كه شما چون ديگر انسان‏ها از توانمندى‏هاى بسيار برخورداريد و از ديگران كم‏تر نيستيد. فراموش نكنيد نقاط قوت انسان از نقاط ضعفش بيشتر است و نبايد خود را دست كم بگيريد. تصميم خوب در پرتو تكيه برقوت‏ها، جبران ضعف‏ها و احساس توانمندى شكل مى‏گيرد.
  • 2. پس از مشورت باافراد ذى صلاح، با توجه به امكانات و توانمندى‏هاى واقعى خود، براى زندگى‏تان برنامه‏ريزى كنيد و بكوشيد هرگز بى‏جهت از آن برنامه و نظم سرنپيچيد. اوقات استراحت و تفريح و عبادت و همه فعاليت‏ها را در اين برنامه بگنجانيد تا زمانى خالى نمايند و توجه به فرصت بيكارى شما را سمت تأخير انداختن كارها سوق ندهد. به عنوان مثال سعى كنيد وقت خواب خود را تنظيم كنيد و هر شب سر ساعت به رختخواب برويد و با استفاده از ساعت زنگ‏دار، سر ساعت معينى صبح از خواب بيدار شويد. همچنين سعى كنيد نمازهاى يوميه را سر وقت بخوانيد. صبحانه، ناهار و شام را به موقع ميل كنيد و همچنين در عمل كردن به وعده‏هاى خود سروقت، جديت بيشترى نشان دهيد. اگر مواردى را كه ذكر شد، با تمرين و پشتكار انجام دهيد، قطعاً به مهم‏ترين تأثيرات آن كه تقويت اراده و همچنين نظم در انجام كارهاست، دست مى‏يابيد و اين دو نقش بسيار مؤثرى در موفقيت شما در انجام كارهاى دقيق‏تر و مهم‏تر زندگى خواهد داشت.
  • 3. بكوشيد براى هر رفتارى، انگيزه‏اى قوى داشته باشيد و به ويژه از آثار مثبت تصميم‏گيرى‏ها و رفتارهاى خاص خويش، به طور كامل آگاه شويد.
  • 4. اجتناب از اهمال كارى؛ اهمال كارى، آفت بى‏نظمى و عدم موفقيت در زندگى است. سعى كنيد در انجام كارهاى جارى زندگى، اهمال كار نباشيد و كارها را به تأخير نيندازيد.
  • 5. محيط زندگى و موقعيت كارى خود را تغيير دهيد و موانع بروز اراده و فعاليت را نابود سازيد؛ براى مثال در موقعيتى كه به سرزنش و متهم شدن به ناتوانى و ناپختگى مى‏انجامد، قرار نگيريد. براى تصميم‏گيرى‏ها و اقدامات خويش، امنيت روانى فراهم آوريد تا بتوانيد به آرامى در برابر ديگران يا همراه آنان ابراز وجود كنيد و برجستگى فكرى و فعاليت مناسب را از طريق تصميم آشكار سازيد.
  • 6. هر كارى را آسان تلقى كنيد؛ زيرا در برابر اراده پولادين انسان، همه سختى‏ها آسان مى‏گردد. به استقبال كارهاى به ظاهر دشوار برويد و به خود تلقين كنيد كه مى‏توانيد در اين امور درست تصميم بگيريد و افتخار موفقيت در انجام آنها را به دست آوريد.
  • 7. رضايت خداوند را ملاك هر رفتار و گفتار قرار دهيد و از تسليم شدن در برابر تمايلات پوچ و هواهاى نفسانى بپرهيزيد. تسليم شدن، اراده را ضعيف و متزلزل مى‏سازد. تقوا و رعايت حرمت دستورهاى پروردگار، براى آرامش روانى و تقويت نفس و اراده بسيار سودمند است.
  • 8. مدتى برنامه‏ريزى و تصميمات خود را با فردى ذى‏صلاح در ميان بگذاريد و از وى بخواهيد مراقب باشد تا شما دچار ترديد نشويد و اجراى تصميمات خويش را به تأخير نيندازيد.
  • 9. از خواب زياد، پرخورى و ديگر اسباب تنبلى و سستى اراده بپرهيزيد و نگذاريد ديگران به جاى شما تصميم بگيرند.
  • 10. باكسانى كه روحيه و اراده‏اى قوى دارند، دوست شويد تا اراده شما نيز قوى گردد.
  • 11. باافرادى كه منظم هستند و كارهاى خود را براساس يك برنامه منطقى انجام مى‏دهند، بيشتر معاشرت كنيد.
  • 12. بكوشيد تصميم‏هايتان را با فردى باتجربه در ميان نهيد تا از قوت و درستى‏شان اطمينان يابيد و پس از مشورت بااين فرد، براساس تدبر و انديشه خود تصميم بگيريد و بدون از دست دادن فرصت اقدام كنيد. تصميم بايد برتدبير و انديشه و آگاهى‏هاى لازم استوار باشد و به عمل بينجامد. تخلف از اين امر، جز تلف كردن وقت، پيروى از افكار پوچ و سستى در عمل، دستاوردى ندارد و فرد را با زيان‏هاى مادى و معنوى روبه‏رو مى‏سازد. از اين‏رو، امور ياد شده گناه به شمار مى‏آيد. ترديد در تصميم‏گيرى و تأخير در عمل، سبب از دست رفتن منافع معنوى و مادى فراوان مى‏شود و زيان‏هاى بسيارى را به ارمغان مى‏آورد.
  • 13. تصميمات مناسب و پرارزش گذشته‏خود را به ياد آوريد و توجه كنيد كه چون گذشته براى انجام دادن كارهاى مهم آمادگى داريد.
  • 14. در تصميم‏ها و فعاليت‏هاى اسوه‏ها دقت كنيد و در همسان‏سازى و الگوپذيرى جدى باشيد تا جرأت انجام كار را پيدا كنيد و توان تصميم‏گيرى و اجرا در شما تقويت شود.
  • 15. باتصميم‏هاى آسان در كارهاى ساده، به تدريج خودباورى و توانمندى را در خويش پديد آوريد و راه را براى تصميم‏گيرى در امور مشكل و پيچيده هموار سازيد.
  • 16. مطالعه زندگى انسان‏هاى موفق؛ در اين زمينه، مطالعه كتاب «رمز پيروزى مردان بزرگ» تأليف آقاى جعفر سبحانى، بسيار مناسب و آموزنده است؛ زيرا به بسيارى از رمز و رازهاى زندگى موفقيت‏آميز شخصيت‏هاى بزرگ علمى جهان اشاره شده است.




  • ارسال نظر
    با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
    متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.