غلبه بر اضطراب روز اول مدرسه

چگونه به فرزند خود براي اولين روز مدرسه کمک کنيم ؟ دراولين روز مهدکودک ، دبستان يا دبيرستان يا اولين روز يک مدرسه جديد ، کودکان دچار اضطراب مي شوند . اين روزها ، روزهاي حساسي در زندگي کودک شما بوده و نحوه برخورد او با اين روزها ممکن است تعيين کننده اين باشد که در آينده با اولين هاي خود در زندگي چگونه برخورد کند .
دوشنبه، 23 ارديبهشت 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
غلبه بر اضطراب روز اول مدرسه
غلبه بر اضطراب روز اول مدرسه
غلبه بر اضطراب روز اول مدرسه

چگونه به فرزند خود براي اولين روز مدرسه کمک کنيم ؟
دراولين روز مهدکودک ، دبستان يا دبيرستان يا اولين روز يک مدرسه جديد ، کودکان دچار اضطراب مي شوند . اين روزها ، روزهاي حساسي در زندگي کودک شما بوده و نحوه برخورد او با اين روزها ممکن است تعيين کننده اين باشد که در آينده با اولين هاي خود در زندگي چگونه برخورد کند .
محققين معتقدند کودکاني که ازاين اولين ها دچار ترس هستند ممکن است همان هايي باشند که در ساير جنبه هاي زندگي نيز تطابق سخت تري دارند . بعضي از کودکان منعطف تر و داراي قابليت تطابق بالاتري بوده و اين اولين ها براي آنان مسئله مهمي نيست . براي ساير اطفال اين تغييرات ممکن است بسيار سخت باشد و در نتيجه زمان بيشتري طول بکشد تا به اين تغييرات عادت کنند .
بنابر نظر محققين هر تجربه مثبت کوچک به کودکان کمک مي کند تا با اولين هاي زندگي خود تطابق بيشتري داشته باشند . هر چقدر کودک خود را آماده کنيد بهتر است ، مخصوصاً اگر کودک شما حساس باشد .
توصيه هاي زير به والدين مي تواند مفيد باشد :
1. کودک خود را براي کارهاي روزانه جديد خود آماده کنيد .
2. با معلم او ملاقات کنيد .
3. با کودک خود در مورد اينکه مدرسه به چه چيزي شبيه است صحبت کنيد .
4. بصورت آزمايشي يکبار کودک را تا مدرسه برده و برگردانيد .
روزهاي اول مدرسه ، کودک شما ممکن است از شما درخواست کند تا با او به مدرسه برويد . در اين صورت اين کار را انجام دهيد . کودک به شما نياز دارد تا اين حالت انتقالي را پشت سر بگذارد . اين حالات انتقالي براي کودک مهم بوده و والدين بايد نسبت به اين موضوع حساس باشند . کودکان در طي اين زمانها نياز به حمايت بيشتري دارند . حتي کسانيکه به راهنمائي يا دبيرستان مي روند . اگر فرزند شما نوجوان است مسئله اصلي وي همسن و سالانش خواهند بود . اينکه وي احساس کند در گروه همکلاسي هاي خود پذيرفته شده است بسيار مهم مي باشد . دعوت کردن از ساير همکلاسي هاي در يک مهماني کوچک در طول تابستان مي تواند مفيد باشد . بخصوص اگر فرزند شما فردي خجالتي است اين موضوع مي تواند کمک بسياري در برقراري ارتباط با ديگران بکند .
زمانيکه مدرسه شروع شد منتظر واقعيت ها بوده و آماده براي شريک شدن در اين واقعيت ها باشيد . کودکان ممکن است ببينند مدرسه از آنچيزي که تصور مي کردند سخت تر است . بهتر اين است که در ابتداي مدرسه شما بيشتر در دسترس کودکان باشيد . بهتر است در روزهاي ابتداي مدرسه شما براي کودکان خود صبحانه را آماده کنيد تا اينکه خودشان اينکار را انجام دهند . شما بايد به دنبال فرصت هايي براي برقراري ارتباط بخصوص با نوجوانان باشيد .
کمک به کودکان براي مبارزه با اضطراب اغلب به معناي کمک به مبارزه با افکار منفي است ، علت ترس کودک خود را جستجو کنيد . سپس براي اطمينان بخشي به او اقدام کنيد . اغلب مواقع کودکان واقعاً نمي دانند که مشکل چيست ؟ مگر تا زماني که شما از آنها سئوالات کافي بپرسيد . سپس آنها به شما مطالبي را خواهند گفت . ممکن است ترس آنان ناشي از عدم حضور والدين هنگام خروج آنان از مدرسه ، يا ناشي از پياده روي تا منزل و يا مسخره شدن توسط کودکان ديگر باشد .
براي اکثريت اطفال اولين روز ايجادکننده اضطراب است و ممکن است گريه کنند ولي بيشتر آنان روز دوم مشکلي ندارند .
ولي اگر پس از چندين هفته کودک از رفتن به مدرسه امتناع کرد و يا هر روز با دل درد و سردرد به خانه برگشت يا از مربي بهداشت در خواست برگشت به خانه را کرد . در آنصورت شما بايد کاري انجام دهيد . اين مسائل مي تواند علائم مشکلات هيجاني و روحي باشد .
توصيه مي شود که با يک متخصص اطفال يا روانپزشک صحبت کنيد . گاهي متوجه مي شويم که در کلاس يک فرد زورگو وجود دارد يا معلم بر سر کودک داد زده است . اگر هيچ علت مشخصي پيدا نشد ولي هنوز کودک کابوس هاي شبانه داشته و خوب نمي خوابد اينها مي تواند علائم بيماري اضطراب باشد که مانع عملکرد طبيعي کودک مي شود .
اکثريت اطفال به والدين خود نمي گويند که در کلاس مورد تهديد افراد زورگو يا خشن هستند ، مگر اينکه از کودکي ارتباط خوبي با پدر و مادر خود داشته باشند .
بايد به کودکان خود اجازه دهيد تا بدانند اگر چيزي در مدرسه اتفاق مي افتد که ناراحت کننده است آنها مي توانند اين را به شما بگويند . اگر در کلاس مورد خشونت واقع شدند سعي کنيد ناراحت نشويد . در غيراينصورت کودک شما خود را ضعيف و يا قرباني تصور ميکند . ممکن است از اينکه شما تعجب مي کنيد که چگونه او اجازه داده است اين حالت رخ دهد ناراحت شود .
سپس به مدرسه رفته و خشونت را گزارش کنيد . مهم است که به اولياء مدرسه بگوئيد که اين نوع رفتار را تحمل نخواهيد کرد .اين تنها راه براي توقف خشونت و زورگوئي است .




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.