تهاجم هاليوودي، ناتوي فرهنگي
«اين فيلم براي افرادي با بهره هوشي بسيار كم جلوي دوربين رفته و داراي تناقضهاي فراواني است.»
اين جمله را نه يك ايراني وطندوست، بلكه روزنامه معروف آمريكايي واشنگتن پست درباره فيلم«300» ساخته «زاك اسنايدر» آورده است.
300 آخرين فيلمي است كه هاليوود در راستاي رويارويي با فرهنگ و هويت ايراني- اسلامي ساخته است. اين فيلم با هدف تصويري نادرست از فرهنگ مشرقزمين و سياهنمايي شكوه و عظمت آن در سينماهاي آمريكا و برخي از كشورهاي جهان اكران شده است.
نكته جالب، تصوير پاياني فيلم و جسد تيرباران شده لئونيداس است كه شباهت بسيار به تصويري دارد كه از مسيح در كليساهاي اروپا و آمريكا مشاهده ميشود. شايد سازندگان فيلم خواستهاند بگويند كه جنگ امروز غرب با ايران، يك جنگ مذهبي همچون سلسله جنگهاي صليبي است كه از هزاران سال پيش تاكنون كماكان وجود دارد. روزنامه «آبث» اسپانيا در همين باره تعبير جالبي دارد؛ اين روزنامه مينويسد: «فيلم 300 بخشي از توطئه آمريكا عليه ايران است و به نظر ميرسد حتي ديالوگهاي فيلم برگرفته از سخنرانيهاي متداول سران كاخ سفيد باشد مثل آنجا كه همسر لئونيداس ميگويد:«آزادي، رايگان نيست.»
از اين منظر بايد گفت اين فيلم برخلاف آنچه درصدد بيان آن است يعني وحشي و بيفرهنگ نشان دادن ايرانيان باستان، با سياستهاي آمريكاييان متمدن! در عراق و افغانستان و شكنجهگريهاي آنان در زندانهاي ابوغريب و گوانتانامو همخواني دارد و به قول روزنامه يواسايتودي، آدم را به ياد جنگ عراق مياندازد.
به نظر ميرسد اين فيلم، در صدد برانگيختن روحيه مقاومت و مبارزه جوانان غربي در برابر فرهنگ ايراني و اسلامي است. در صحنهاي از فيلم فرمانده اسپارتيها كه فرد باشهامت و خونسردي است، زماني كه از سوي سپاه بسيار پر تعداد ايرانيان تهديد ميشود فرياد برميآورد كه:«اگر سلاحهايمان را ميخواهيد، بياييد و آن را بگيريد. ما با سلاحهايمان زندگي ميكنيم و با آنها نيز خواهيم مرد.»
بي شك، اين گفته را ميتوان اينگونه تحليل كرد كه غرب به ويژه آمريكا همواره در صدد القاي اين نكته است كه دشمنان بسياري دارد و براي حفظ كيان خود بايد مجهز بهآخرين و پيشرفتهترين سلاحهاي روز باشد مسألهاي كه امروز ميتوان آن را در قالب جنگافروزيهاي آمريكا در خاورميانه توجيه كرد و اينكه آمريكا به هيچوجه نميخواهد از عراق خارج شود.
اين روزنامه در ادامه ميافزايد: در اين فيلم اسپارتها كه با عده بسيار كم خود در مقابل ايرانيان خونخوار و البته بسيار ترسو! شكست ميخورند، در حقيقت با دلاوريهاي خود برندگان اخلاقي و حقيقي اين جنگ هستند؛ در جايجاي اين فيلم تماشاچي شاهد جنگ ميان غربيهاي عاشق صلح و آزادي! با خشايارشاه پادشاه خونخوار ايرانيان مستبد و جنگطلب است.
اين فيلم كه بخشي از سياستهاي كاخ سفيد از طريق هاليوود است در مقام بيان اين نكته است كه غرب و آمريكا سربازان ايثارگر مبارزه عليه نيروهاي شيطاني هستند! نيروهايي كه اكنون توسط ايرانيان هدايت مي شوند! و شايد با اين حربهها قصد فريب و آمادهسازي اذهان عمومي مردمان كشورشان براي حضور در منطقه حساس خاورميانه و رويارويي با ايران اسلامي را فراهم آورند، بلكه از اين طريق جلوي شرارتهاي ايران را بگيرند!
هاليوود در اين فيلم، ايرانيها را به صورت انسانهايي وحشي، جلادصفت، سياه پوست! با چشماني خونآلود و لباس و پوششي شبيه تروريستهاي امروزي به تصوير كشيده است. بدسليقگي و سطحينگري مفرط سازندگان فيلم به حدي است كه حتي شخصي چون«اي او اسكات» منتقد مشهور روزنامه نيويوركتايمز درباره آن گفته است:«اين فيلم خشن بيشتر شبيه كاريكاتورهاي ژاپني است تا يك فيلم تاريخي.» مايكل مور كارگردان و مستندساز بزرگ آمريكايي نيز با تأسف از ساخت اين فيلم از همه ايرانيان عذرخواهي كرده است.
روزنامه«آتلانت ژورنال كانستيتيوشن» با تمسخر اين فيلم مينويسد:«از هر زاويه كه به فيلم 300 نگاه كنيم اين فيلم يك فيلم مبالغهآميز است، اين فيلم درواقع تصويري از همان هركول است اما در عصري كامپيوتري.»
فيلم 300 را درواقع ميتوان مواجهه امروز دنياي پرفريب غرب كه همه چيز را از طريق غولهاي رسانهاي و تبليغاتي، در هضم فرهنگ مهاجم خود مييابد- با ايرانيان و در يك معناي وسيعتر با مسلمانان- دانست. امروز هم سينما به عنوان رسانهاي تأثيرگذار در نوك پيكان هجمه زيادهخواهان جهاني(استكبار و صهيونيسم) قرار گرفته است. اگر ديروز هاليوود «اسكندر» اليور استون را محملي براي جعل تاريخ شرق و ناديده گرفتن پيشرفتهاي علمي، تمدني ايران زمين در آن دوران براي ارايه انتخاب كرد امروز هم با گستاخي بيشتر، بر تهاجم فرهنگي خود در قالب جنگ نرم افزوده است.
بلكه دولت انگليس بتواند، اينطوري، از شدت سوزش شكست فاحش در مقابل ايرانيان، بكاهد.
در همين زمان بود كه بنده زنگي به داغستان زدم خدمت شاعر، طنزپرداز و نويسنده بلندآوازه معاصر، پسرعمه عزيزم و پرسيدم كه «چرا دولت انگليس، اينقدر نمك به حرام است و براي چه جامعه جهاني 1+5 شوراي امنيت سازمان ملل، چيزي نميگويد و جوابش را نميدهد؟» فرمود:«عزيز دايي! اينقدر حرص و جوش نخور و نخواه كه مدافعان آپارتايد امنيتي، آدم بشوند.» و اضافه كردند:
«گله نكن حبيب من،
گوش جهان(جامعه جهاني 1+5) كر است كر؛
ناله نكن عزيز من، هيزمشان تر است تر؛
خر به بهشت اگر رود، باز همان خر است خر!»
منبع: ماهنامه ي ديدار آشنا
اين جمله را نه يك ايراني وطندوست، بلكه روزنامه معروف آمريكايي واشنگتن پست درباره فيلم«300» ساخته «زاك اسنايدر» آورده است.
300 آخرين فيلمي است كه هاليوود در راستاي رويارويي با فرهنگ و هويت ايراني- اسلامي ساخته است. اين فيلم با هدف تصويري نادرست از فرهنگ مشرقزمين و سياهنمايي شكوه و عظمت آن در سينماهاي آمريكا و برخي از كشورهاي جهان اكران شده است.
اندكي از داستان فيلم:
نكته جالب، تصوير پاياني فيلم و جسد تيرباران شده لئونيداس است كه شباهت بسيار به تصويري دارد كه از مسيح در كليساهاي اروپا و آمريكا مشاهده ميشود. شايد سازندگان فيلم خواستهاند بگويند كه جنگ امروز غرب با ايران، يك جنگ مذهبي همچون سلسله جنگهاي صليبي است كه از هزاران سال پيش تاكنون كماكان وجود دارد. روزنامه «آبث» اسپانيا در همين باره تعبير جالبي دارد؛ اين روزنامه مينويسد: «فيلم 300 بخشي از توطئه آمريكا عليه ايران است و به نظر ميرسد حتي ديالوگهاي فيلم برگرفته از سخنرانيهاي متداول سران كاخ سفيد باشد مثل آنجا كه همسر لئونيداس ميگويد:«آزادي، رايگان نيست.»
از اين منظر بايد گفت اين فيلم برخلاف آنچه درصدد بيان آن است يعني وحشي و بيفرهنگ نشان دادن ايرانيان باستان، با سياستهاي آمريكاييان متمدن! در عراق و افغانستان و شكنجهگريهاي آنان در زندانهاي ابوغريب و گوانتانامو همخواني دارد و به قول روزنامه يواسايتودي، آدم را به ياد جنگ عراق مياندازد.
به نظر ميرسد اين فيلم، در صدد برانگيختن روحيه مقاومت و مبارزه جوانان غربي در برابر فرهنگ ايراني و اسلامي است. در صحنهاي از فيلم فرمانده اسپارتيها كه فرد باشهامت و خونسردي است، زماني كه از سوي سپاه بسيار پر تعداد ايرانيان تهديد ميشود فرياد برميآورد كه:«اگر سلاحهايمان را ميخواهيد، بياييد و آن را بگيريد. ما با سلاحهايمان زندگي ميكنيم و با آنها نيز خواهيم مرد.»
بي شك، اين گفته را ميتوان اينگونه تحليل كرد كه غرب به ويژه آمريكا همواره در صدد القاي اين نكته است كه دشمنان بسياري دارد و براي حفظ كيان خود بايد مجهز بهآخرين و پيشرفتهترين سلاحهاي روز باشد مسألهاي كه امروز ميتوان آن را در قالب جنگافروزيهاي آمريكا در خاورميانه توجيه كرد و اينكه آمريكا به هيچوجه نميخواهد از عراق خارج شود.
فرافكني مدرن:
اين روزنامه در ادامه ميافزايد: در اين فيلم اسپارتها كه با عده بسيار كم خود در مقابل ايرانيان خونخوار و البته بسيار ترسو! شكست ميخورند، در حقيقت با دلاوريهاي خود برندگان اخلاقي و حقيقي اين جنگ هستند؛ در جايجاي اين فيلم تماشاچي شاهد جنگ ميان غربيهاي عاشق صلح و آزادي! با خشايارشاه پادشاه خونخوار ايرانيان مستبد و جنگطلب است.
فيلمي براي كاخ سفيد:
اين فيلم كه بخشي از سياستهاي كاخ سفيد از طريق هاليوود است در مقام بيان اين نكته است كه غرب و آمريكا سربازان ايثارگر مبارزه عليه نيروهاي شيطاني هستند! نيروهايي كه اكنون توسط ايرانيان هدايت مي شوند! و شايد با اين حربهها قصد فريب و آمادهسازي اذهان عمومي مردمان كشورشان براي حضور در منطقه حساس خاورميانه و رويارويي با ايران اسلامي را فراهم آورند، بلكه از اين طريق جلوي شرارتهاي ايران را بگيرند!
هاليوود در اين فيلم، ايرانيها را به صورت انسانهايي وحشي، جلادصفت، سياه پوست! با چشماني خونآلود و لباس و پوششي شبيه تروريستهاي امروزي به تصوير كشيده است. بدسليقگي و سطحينگري مفرط سازندگان فيلم به حدي است كه حتي شخصي چون«اي او اسكات» منتقد مشهور روزنامه نيويوركتايمز درباره آن گفته است:«اين فيلم خشن بيشتر شبيه كاريكاتورهاي ژاپني است تا يك فيلم تاريخي.» مايكل مور كارگردان و مستندساز بزرگ آمريكايي نيز با تأسف از ساخت اين فيلم از همه ايرانيان عذرخواهي كرده است.
روزنامه«آتلانت ژورنال كانستيتيوشن» با تمسخر اين فيلم مينويسد:«از هر زاويه كه به فيلم 300 نگاه كنيم اين فيلم يك فيلم مبالغهآميز است، اين فيلم درواقع تصويري از همان هركول است اما در عصري كامپيوتري.»
فيلم 300 را درواقع ميتوان مواجهه امروز دنياي پرفريب غرب كه همه چيز را از طريق غولهاي رسانهاي و تبليغاتي، در هضم فرهنگ مهاجم خود مييابد- با ايرانيان و در يك معناي وسيعتر با مسلمانان- دانست. امروز هم سينما به عنوان رسانهاي تأثيرگذار در نوك پيكان هجمه زيادهخواهان جهاني(استكبار و صهيونيسم) قرار گرفته است. اگر ديروز هاليوود «اسكندر» اليور استون را محملي براي جعل تاريخ شرق و ناديده گرفتن پيشرفتهاي علمي، تمدني ايران زمين در آن دوران براي ارايه انتخاب كرد امروز هم با گستاخي بيشتر، بر تهاجم فرهنگي خود در قالب جنگ نرم افزوده است.
آب حيات- آب نجات:
خر در بهشت:
بلكه دولت انگليس بتواند، اينطوري، از شدت سوزش شكست فاحش در مقابل ايرانيان، بكاهد.
در همين زمان بود كه بنده زنگي به داغستان زدم خدمت شاعر، طنزپرداز و نويسنده بلندآوازه معاصر، پسرعمه عزيزم و پرسيدم كه «چرا دولت انگليس، اينقدر نمك به حرام است و براي چه جامعه جهاني 1+5 شوراي امنيت سازمان ملل، چيزي نميگويد و جوابش را نميدهد؟» فرمود:«عزيز دايي! اينقدر حرص و جوش نخور و نخواه كه مدافعان آپارتايد امنيتي، آدم بشوند.» و اضافه كردند:
«گله نكن حبيب من،
گوش جهان(جامعه جهاني 1+5) كر است كر؛
ناله نكن عزيز من، هيزمشان تر است تر؛
خر به بهشت اگر رود، باز همان خر است خر!»
منبع: ماهنامه ي ديدار آشنا