یازده عادت بد سودمند

چه کسی عادت بد ندارد؟ به جز کسانی که تغییر نمی‌کنند، بقیه همیشه در مورد رها شدن از این عادت‌ها صحبت می‌کنند. اما آیا می‌دانید که برخی از این عادت‌ها می‌توانند با تغییر قیافه، یک نعمت و موهبت شوند؟ باور نمی‌کنید، مگر نه؟ مطلبی
دوشنبه، 28 دی 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
یازده عادت بد سودمند
یازده عادت بد سودمند

 






 

چه کسی عادت بد ندارد؟ به جز کسانی که تغییر نمی‌کنند، بقیه همیشه در مورد رها شدن از این عادت‌ها صحبت می‌کنند. اما آیا می‌دانید که برخی از این عادت‌ها می‌توانند با تغییر قیافه، یک نعمت و موهبت شوند؟ باور نمی‌کنید، مگر نه؟ مطلبی که در زیر آمده است موضوع را برای شما روشن‌تر خواهد ساخت.

شکلات – خوب یا بد؟

مسن‌ترین خانم در دنیا که ثبت شده است جین لوئیس کالمنت از آرلس در کشور فرانسه است که 122 سال و 164 روز (1875 تا 1997) زندگی کرده است و فقط ثابت می‌کند که فرد می‌تواند بیش از 120 سال زندگی کند. با 3 سال دیگر او در سه قرن 19 ام، 20 ام و 21 ام زیسته است. او عادت داشته است که در کل زندگیش هر ماه، 10 پوند شکلات بخورد.
عادات بدی که برای شما خوب هستند؛ آیا این درست به نظر می‌رسد؟ من مطمئنم که اگر عادتی بد است والدین، معلمان، آشنایان شما و یا هر کس دیگر، همیشه در مورد آن به شما نق زده‌اند و به شما گوشزد کرده‌اند و همه‌ی ما می‌دانیم که برخی عادت‌ها نیز هرگز به راحتی ترک نمی‌شوند.
اما چه می‌شود اگر ما درک کنیم که یک عادت بد ویژه چقدر می‌تواند به نحوی برای ما مفید باشد! عالیست، مگر نه! خوب، وقت را هدر ندهیم و مستقیم برویم و چنین عادت‌هایی را بررسی کنیم.

جایزه برای دیر ماندن :

سحرخیز باش تا کامروا باشی! هر کسی این را می‌داند و آن را باور دارد، مگر نه؟ این باور به طور گسترده پذیرفته شده است که افرادی که صبح زود از خواب برمی‌خیزند، در طول روز فعال‌تر و مفیدتر هستند. اما این را بررسی کنید! گاهی اوقات دیر خوابیدن نیز فواید خودش را دارد. آن به سازمان دهی بهتر حافظه فرد کمک می‌کند در نتیجه حافظه طولانی مدت را بهبود می‌دهد.
دیر بیدار شدن از خواب نیز به یادگیری بهتر چیزها کمک می‌کند. اما مطمئن شوید که این را تبدیل به عادت نکنید و دیر به مدرسه یا سر کار نرسید چون در این صورت معلم و یا رئیس شما خیلی به مهربانی برخورد نخواهد کرد و اینها خاطر‌های خوشایندی برای شما نخواهند شد که بخواهید در ذهن نگه دارید.

با عشق . . . قهوه با شیرتان را بخورید :

این ممکن است برای خیلی از مردم شگفت انگیز به نظر برسد اما خوردن قهوه در کل، آن چنان مضر نیست. اما این به این معنی نیست که در کل روز قلپ قلپ و چند لیوان قهوه بخورید. به طور ایده‌آل دو فنجان و یا حداکثر سه لیوان قهوه در روز خوب است. کافئین به کاهش خطر سنگ کلیه و سنگ صفرا کمک می‌کند. آن هم چنین سرعت متابولیسم فرد را افزایش می‌دهد.
تحقیقات ثابت کرده است که دو یا سه فنجان از نوشیدنی دلخواهتان در روز می‌تواند با علائم افسردگی و دیابت به خاطر سن بالا مقابله کند. بنابراین پیش بروید و مزه‌ی غلپ گرم قهوه‌ای را که همیشه فکر می‌کردید بیش از ضرر برای شما خوبی دارد بچشید.

عدم تمایل به دوش گرفتن :

اولین هشدار – اگر شما از کسانی هستید که عطر بدن قوی‌ای دارند لطفاً این مطلب را نخوانید و لبخند بزنید و اگر شما انتخاب کرده‌اید که از دوش روزانه صرف نظر کنید حداقل آن را در روزی که خیلی به بیرون نمی‌روید و یا کاری دارید که خیلی به فعالیت بدنی نیاز ندارد، انجام دهید. البته، ما به دوش منظم نیاز داریم چون بهداشت بالاترین اهمیت را دارد. اما از طرفی، صرف نظر کردن از دوش نیز جرم نیست. ابتدا، در مورد آبی که صرفه جویی می‌شود فکر کنید که به محیط زیست کمک خواهد کرد.
از نظر سلامتی، دوش روزانه ما و شستن مکرر، روغن‌های طبیعی با ارزش را که به حفظ رطوبت و نرمی پوست ما کمک می‌کنند، می‌شوید و می‌برد. هم چنین شستن افراطی پوست را از حفظ باکتری خوبی که به جلوگیری از خیلی از بیماری‌ها کمک می‌کند، محروم می‌کند. حالا در مورد این تیز باشید و به سخنرانی و یا قرار ملاقات مهم خود لطفاً بدون دوش نروید!

به این ور و آن ور سر زدن :

در مدرسه بارها و بارها به ما گفته شده است که بر روی درسهای خود تمرکز کنیم و بی‌قرار نباشیم. در خانه، ما توسط والدین خود تعقیب می‌شویم که بی‌قرار نباشیم و به خانواده اجازه بدهیم که سریال مورد علاقه خود را تماشا کنند و یا شام آرامی داشته باشند. بر سر کار، ما نگاه خیره‌ای را از همکار خود دریافت می‌کنیم که نشان می‌دهد ما در طول یک سخنرانی مهم خیلی بی‌قرار هستیم. همه‌ی اینها می‌گویند که دوست من، لطفاً بی‌قرار نباش چون باعث اذیت دیگران می‌شود. اما محققان مطالعه کرده و دریافته‌اند که بی‌قراری واقعاً می‌تواند به فرد کمک کند که به هر حال بین 300 تا 400 کالری در روز بسوزاند و به جلوگیری از افزایش وزن کمک کند. آن را معادل با چیزی مثل یوگا بدانید.
هم چنین کودکان با ADHD وقتی بی‌قرار هستند تمرکز بهتری دارند؛ این روش آنها برای تمرکز بهتر است. اما لطفاً به میز ضربه نزنید و پاهای خود را تکان ندهید و برای مردمی که اطراف شما هستند مزاحمت ایجاد نکنید.

لذت خیال بافی :

چند بار به خاطر عادت خیال بافی‌مان به پشت ما زده‌اند! و این واقعیت چیزی نیست که فقط کودکان انجام دهند. خیال بافی مستقیماً به تنبل بودن و هدر دادن وقت با ارزش مربوط است. اما تحقیقی که توسط دانشگاه بریتیش کلمبیا انجام شده است نتیجه می‌دهد که اگر گاهی اوقات به ذهن خود اجازه دهید که بگردد، پتانسیل آن برای حل مشکلات به روش بهتر، افزایش می‌یابد. این به دلیل این است که هنگامی که خیال بافی می‌کنید بخشی از مغز که در مورد حل مشکل کار می‌کند فعال‌تر می‌شود.
اما اشتباه نکنید، این به این معنی نیست که حالا و با هر فرصتی که به دست آوردید روی صندلی خود لم دهید و خیال باف دائمی شوید! این کار معلم و یا رئیس شما را خشنود نمی‌کند.

آیا در مورد Angry Birds شنیده‌اید؟

مگر از دوران کودکی به ما نگفته‌اند که خشمگین و ناراحت نباشیم و زود از کوره در نرویم! آرام باشید، لبخند بزنید، نفس عمیق بکشید و غیره چیزهایی هستند که ما بوده‌ایم و همیشه و بارها و بارها در مورد آنها به ما تذکر داده شده است. البته این حالتی است که ما باید باشیم ولی تحقیق به این واقعیت اشاره می‌کند که هر از گاهی از کوره در رفتن در کل چیز بدی نیست. این فقط برای این است که شما احساسات خود را تا جایی خفه نکنید که به شما ضربه بزند. بروز دادن احساساتتان گاهی اوقات به آزاد شدن استرس کمک می‌کند و هم چنین باعث کاهش خطر حمله‌ی قلبی که می‌تواند به خاطر فرو نشاندن احساسات ایجاد شود، نیز می‌شود.
کمی فحش و ناسزا نیز می‌تواند به تسکین فوری دردهای کوچک کمک کند. بسیار خوب، اما این موضوع به شما اجازه نمی‌دهد که تندخو شوید.

به خاطر عشق جویدن :

کسانی که جویدن آدامس را آزار دهنده و یا کار بدی می‌دانند این بخش را دوست نخواهند داشت. اما بله، طبق تحقیقات، جویدن آدامس می‌تواند هم حافظه‌ی کوتاه مدت و هم حافظه‌ی بلند مدت را بهبود دهد. جویدن آدامس مورد علاقه‌تان هم چنین می‌تواند به کاهش وزن‌تان کمک کند. هم چنین آن می‌تواند مرکز سیری مغز شما را تحریک کند و به شما حس از سیری بدهد که در نتیجه باعث می‌شود شما کمتر بخورید. فقط مطمئن شوید که آن بدون قند است و لطفاً با حجب و آراستگی آن را بجویید به ویژه وقتی که در محل عمومی هستید.
اوه، مطمئن شوید که دهان شما هنگام سخنرانی و یا موقعیت رسمی پر نیست. در نهایت، فراموش نکنید که آدامس خود را در ظرف آشغال ایمن بیندازید. آن برای بسیاری از حیوانات مضر است به ویژه پرندگانی که از آن تغذیه بکنند به دلیل خفگی می‌میرند.

آن گمراه کننده‌ی گناهکار :

همه کسانی که مراقب وزن خود هستند می‌خواهند از شکلات دور بمانند و عده‌ی معدودی (به طور جدی) وجود دارند که اصلاً شکلات دوست ندارند! اما در کل این میان وعده خیلی بد نیست؛ اگر به طور افراطی نباشد. ایده‌آل‌ترین حالت آن این است که مصرف آن بیش از 8 بسته شکلات در ماه نباشد. کاری که آن انجام می‌دهد این است که آنتی اکسیدان‌های آن خطر تومور مغزی را کاهش می‌دهند.
شکلات هم چنین از لخته‌های خونی جلوگیری می‌کند و می‌تواند به جلوگیری از رشد سلولهای سرطانی کمک کند در نتیجه طول عمر شما را افزایش می‌دهد. در کنار این طعم و احساس آسمانی، همه‌ی ما تقریباً می‌دانیم که ملچ و ملوچ کردن شکلات انرژی شدیدی به ما می‌دهد.

و یک نکته برای آدم نامرتب و کثیف!

هیچ کس افراد نامرتب و یا اتاق کثیف را دوست ندارد – این واقعیتی است که همه‌ی ما با آن موافق هستیم. اما تحقیقات آشکار کرده‌اند که نگهداشتن محیط زندگی فرد به صورت نسبتاً تمیز و نه کاملاً تر و تمیز مفید است. یک محیط کاملاً تر و تمیز فقط تمام میکروب‌های مضر را همراه با میکروب‌های بد از بین می‌برد در نتیجه راه را برای وارد شدن آسیب‌های جدی و ایجاد خرابی بیشتر باز می‌کند.
کنس روزنمن، متخصص پزشکی داخلی و محیط زیست می‌گوید: تلاش عظیم برای ضد عفونی کردن خانه‌هایمان سالم نیست و کمی کثیفی خوبی است. مردم عزیز، این توصیه‌ی واقعاً خوبی است که ما باید گوش کنیم.

یک کلاغ چهل کلاغ کردن :

لطفاً توجه کنید که این توصیه برای این نیست که شما بزرگ‌ترین شایعه ساز در شهر خود بشوید اگر چه این یک واقعیت آشکار است که هر کس تا حدودی شایعه پراکنی می‌کند؛ کمی بیشتر و یا کمی کمتر. آیا تا به حال در مورد مهمانان همسایه‌تان، عشق و علاقه همکار خود و یا عادت رئیس خود بدگویی نکرده‌اید! بدگویی کردن و یا شایعه پراکنی کردن قطعاً یک فعالیت خوب نیست به علاوه این که اتلاف وقت نیز هست.
اما شایعه‌ی خوب می‌تواند هم برای شما و هم برای مردم اطراف‌تان خوب باشد. آن به ارتباط با مردمی که با آنها صحبت می‌کنید هم چنین مقابله با اضطراب و کاهنده استرس بودن کمک می‌کند. فقط مطمئن شوید که زیاده روی نمی‌کنید و آن را به خاطر خدا شفاف سازید!

ماکتل به جای کوکتل، من چنین فکر نمی‌کنم!

چه می‌شود که معمولاً برخی مردم از کوکتل اجتناب می‌کنند و به جای آن به دنبال ماکتل می‌روند. این انتخاب در کل خیلی عاقلانه‌ نیست. ماکتل‌ها مقدار قند بالایی دارند و خیلی اعتیاد آور هستند علاوه بر این برای بدن نسبتاً مضر هستند.
کاری که می‌توانید انجام دهید این است که از ماکتلی که از آب میوه درست شده است به جای ماکتلی که از شیره درست شده است استفاده بکنید. به هر حال به خاطر داشته باشید که هر چیزی زیادش برای سلامتی بد است و آن فرقی نمی‌کند که شما نسبت به کوکتل و یا ماکتل چشم داشته باشید.
خوب! حالا اگر شما پوزخند می‌زنید و با خود فکر می‌کنید که من برخی از این عادت‌ها را دارم و در کل آنها خیلی بد نیستند، اما به خاطر داشته باشید هر چیزی زیادش خوب نیست. البته زمان و مکان مناسبی برای هر چیز وجود دارد و اگر این رعایت نشود تمام این عادات بد که برای سلامتی شما خوب هستند به راحتی می‌توانند همانند قبل به عادات بد تبدیل شوند.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.