تفاسير قرن اول
تفسير اميرالمؤمنين علي بن ابي طالب (ع) (تفسير ستين نوعا من انواع علوم القرآن)، از املاي حضرت اميرالمؤمنين علي بن ابي طالب (ع) (13 رجب 23 پ ه ـ 21 رمضان 40 ق) (دايرة المعارف تشيع، 2/334) علامه محمدباقر مجلسي در بـحارالانوار و سيد حسن صدر در تاسيس الشيعة و سيد محسن امين در اعيان الشيعه مي نويسند تـفسير اميرالمؤمنين (ع) كتابي است كه حضرت (ع) شصت نوع از انواع علوم قرآن كريم را در آن تفسير و از براي هر نوع از انواع علوم قرآن مجيد مثالي را ياد فرموده اند كه مختص به همان نوع از علم است. اين تفسير سند و منبع اصلي براي كساني است كه در انواع علوم قرآن تاليف و تصنيف نموده اند. عـلامـه مـجلسي در بحارالانوار تمامي اين تفسير را به نقل از ابي عبداللّه بن محمد بن ابراهيم بن جـعـفر نعماني و نعماني از حافظ بن عقده به سند متصل به حضرت امام جعفر الصادق (ع) نقل و روايت كرده است. ايـن تـفـسـيـر تا عصر حاضر محفوظ مانده است و در مجلد 19 بحارالانوار به چاپ رسيده است و نسخه هاي خطي آن متعدد است. سـيد محسن امين عاملي پس از ذكر طريق روايت اين تفسير به واسطه استادش شيخ محمد طه نجف تمامي تفسير حضرت اميرالمؤمنين علي بن ابي طالب (ع) را ذكر نموده و چاپ كرده است (اعيان الشيعه، 91). مـنابع : جز آنچه در جلد دوم دايرة المعارف تشيع ص 332 آمده است، اعيان الشيعة، 1/88 به بعد؛ تـاسـيـس الـشـيعة لعلوم الاسلام، 316؛ الاتقان في علوم القرآن، ترجمه فارسي، 2/589؛ الذريعة، 4/233؛ الـشـيعة و فنون الاسلام، 49؛ مفسران شيعه، 61؛ كنز العرفان في تفسير القرآن (خطي)؛ بحر العرفان و معدن الايمان (خطي).
تفسير ابن مسعود. اثر عبداللّه بن مسعود (30 پ ه ـ 32 يا 33 ق) از مشاهير مفسران قرن اول و شيوخ قراء و از خواص اصحاب رسول اللّه (ص) او نخستين كسي بود كه جهرا قرآن خواند و قريش به شكنجه اش پرداخت (دايرة المعارف تشيع، 1/363). وي از شاگردان حضرت اميرالمؤمنين علي (ع) در تفسير و علوم قرآني بود. تـفـسـيـر وي به شيوه روائي است و اكثر مفسران شيعه و سني آن را طي تفسيرهاي خود هنگام تفسير آيات قرآن كريم نقل نموده اند از جمله فرات كوفي در تفسير خويش. و نيز پس از ابن عباس اكثر روايات در تفسير قرآن كريم از ابن مسعود است. اشـهر شاگردان و روات تفسير از ابن مسعود مسروق بن الاجدع همداني و اسود بن يزيد و علقمة بن قيس نخعي مي باشند. و نـيـز بخاري در صحيح خود سه طريق نقل نموده است : نخست طريق الاعمش از ابي الضحي از مسروق بن الاجدع همداني از ابن مسعود و طريق دوم از مجاهد از ابي معمر از ابن مسعود و طريق سـوم طـبـري طريق ابي روق از ضحاك از ابن مسعود را انتخاب نموده است و اين تفسير در طي تفاسير سني و شيعه چاپي و خطي ماثور است. مـنـابـع : جز آنچه در جلد اول دايرة المعارف تشيع ص 367 آمده است، اعلام، 4/137؛ اسد الغالة، 3/384؛ تاريخ بغداد، 1/147؛ تفسير، فرات الكوفي، 206 به بعد؛ التفسير و المفسرون، 1/83؛ تاريخ دمشق ابن عساكر، 14/43؛ تذكرة الحفاظ، 1/31؛ رجال، طوسي، 23؛ شذرات الذهب، 1/38؛ الجرح و الـتـعـديل، 149؛ حلية الاولياء، 1/124؛ سير اعلام النبلاء، 1/461؛ معجم رجال الحديث، 10/322؛ طبقات القراء، ذهبي، 1/33؛ العبر، 1/33؛ النجوم الزاهرة، 1/89.
ابي از روي خوش حالي از آن حضرت پرسيد كه آيا من در عالم بالا و ملاء اعلي مذكور شده ام ؟ آن حضرت فرمودند بلي. پس ابي گريه بسيار كرد... (ابي بن كعب، دايرة المعارف تشيع، 1/451). مـنابع : جز آنچه در جلد اول دايرة المعارف تشيع ص 451 آمده است، تاسيس الشيعه، 319؛ تفسير فـرات الـكـوفـي، 405؛ الـتفسير و المفسرون، 1/84؛ الدرجات الرفيعة في طبقات الشيعة، 323؛ الذريعة، 16/262؛ الفهرست، ابن نديم، 39؛ مجالس المؤمنين، 1/232؛ رجال، علامه حلي، 22.
مـنـابـع : جـز آنـچـه در جـلد اول دايرة المعارف تشيع ص 347 آمده است، تاسيس الشيعة، 322؛ الـدرجـات الرقيعة في طبقات الشيعة، 322؛ رجال ابن داود، 208؛ رجال، طوسي، 22، 46؛ رجال عـلامه حلي، 103؛ رجال كشي، 52؛ التفسير و المفسرون، 1/65؛ مفسران شيعه، 61؛ معجم رجال الحديث، 10/229 - 239.
قسمتي از تفسير و احاديث وي در تفسير فرات كوفي و ساير تفاسير شيعي ضبط شده است.
منابع : تاسيس الشيعة، 325؛ تفسير فرات الكوفي، 53 به بعد؛ الكافئة في ابطال توبة الخاطئة، شيخ مفيد.
www.andisheqom.com
تفسير ابن مسعود. اثر عبداللّه بن مسعود (30 پ ه ـ 32 يا 33 ق) از مشاهير مفسران قرن اول و شيوخ قراء و از خواص اصحاب رسول اللّه (ص) او نخستين كسي بود كه جهرا قرآن خواند و قريش به شكنجه اش پرداخت (دايرة المعارف تشيع، 1/363). وي از شاگردان حضرت اميرالمؤمنين علي (ع) در تفسير و علوم قرآني بود. تـفـسـيـر وي به شيوه روائي است و اكثر مفسران شيعه و سني آن را طي تفسيرهاي خود هنگام تفسير آيات قرآن كريم نقل نموده اند از جمله فرات كوفي در تفسير خويش. و نيز پس از ابن عباس اكثر روايات در تفسير قرآن كريم از ابن مسعود است. اشـهر شاگردان و روات تفسير از ابن مسعود مسروق بن الاجدع همداني و اسود بن يزيد و علقمة بن قيس نخعي مي باشند. و نـيـز بخاري در صحيح خود سه طريق نقل نموده است : نخست طريق الاعمش از ابي الضحي از مسروق بن الاجدع همداني از ابن مسعود و طريق دوم از مجاهد از ابي معمر از ابن مسعود و طريق سـوم طـبـري طريق ابي روق از ضحاك از ابن مسعود را انتخاب نموده است و اين تفسير در طي تفاسير سني و شيعه چاپي و خطي ماثور است. مـنـابـع : جز آنچه در جلد اول دايرة المعارف تشيع ص 367 آمده است، اعلام، 4/137؛ اسد الغالة، 3/384؛ تاريخ بغداد، 1/147؛ تفسير، فرات الكوفي، 206 به بعد؛ التفسير و المفسرون، 1/83؛ تاريخ دمشق ابن عساكر، 14/43؛ تذكرة الحفاظ، 1/31؛ رجال، طوسي، 23؛ شذرات الذهب، 1/38؛ الجرح و الـتـعـديل، 149؛ حلية الاولياء، 1/124؛ سير اعلام النبلاء، 1/461؛ معجم رجال الحديث، 10/322؛ طبقات القراء، ذهبي، 1/33؛ العبر، 1/33؛ النجوم الزاهرة، 1/89.
فضائل القرآن.
ابي از روي خوش حالي از آن حضرت پرسيد كه آيا من در عالم بالا و ملاء اعلي مذكور شده ام ؟ آن حضرت فرمودند بلي. پس ابي گريه بسيار كرد... (ابي بن كعب، دايرة المعارف تشيع، 1/451). مـنابع : جز آنچه در جلد اول دايرة المعارف تشيع ص 451 آمده است، تاسيس الشيعه، 319؛ تفسير فـرات الـكـوفـي، 405؛ الـتفسير و المفسرون، 1/84؛ الدرجات الرفيعة في طبقات الشيعة، 323؛ الذريعة، 16/262؛ الفهرست، ابن نديم، 39؛ مجالس المؤمنين، 1/232؛ رجال، علامه حلي، 22.
تفسير ميثم التمار.
تفسير علقمة.
تفسير ابن عباس.
مـنـابـع : جـز آنـچـه در جـلد اول دايرة المعارف تشيع ص 347 آمده است، تاسيس الشيعة، 322؛ الـدرجـات الرقيعة في طبقات الشيعة، 322؛ رجال ابن داود، 208؛ رجال، طوسي، 22، 46؛ رجال عـلامه حلي، 103؛ رجال كشي، 52؛ التفسير و المفسرون، 1/65؛ مفسران شيعه، 61؛ معجم رجال الحديث، 10/229 - 239.
نقط القرآن.
تفسير جابر انصاري.
تفسير ابن جبير.
تفسير ابوالعالية رفيع.
تفسير ابوصالح.
قسمتي از تفسير و احاديث وي در تفسير فرات كوفي و ساير تفاسير شيعي ضبط شده است.
منابع : تاسيس الشيعة، 325؛ تفسير فرات الكوفي، 53 به بعد؛ الكافئة في ابطال توبة الخاطئة، شيخ مفيد.
www.andisheqom.com