آلودگی زیست محیطی: اثرات مضر کیسه‌های پلاستیکی

همه‌ی مردم از کیسه‌های پلاستیکی استفاده می‌کنند. کیسه‌های پلاستیکی باعث ایجاد آلودگی ، از بین رفتن حیات وحش و استفاده‌ی زیاد از منابع ارزشمند زمین مانند نفت می‌شود. ولی اکثر ما از عواقب استفاده‌ی زیاد از کیسه‌های پلاستیکی که در
يکشنبه، 18 بهمن 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آلودگی زیست محیطی: اثرات مضر کیسه‌های پلاستیکی
آلودگی زیست محیطی: اثرات مضر کیسه‌های پلاستیکی

 

مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون




 

همه‌ی مردم از کیسه‌های پلاستیکی استفاده می‌کنند. کیسه‌های پلاستیکی باعث ایجاد آلودگی ، از بین رفتن حیات وحش و استفاده‌ی زیاد از منابع ارزشمند زمین مانند نفت می‌شود. ولی اکثر ما از عواقب استفاده‌ی زیاد از کیسه‌های پلاستیکی که در آینده رخ خواهد داد آگاه نیستیم.
برای مثال روزانه میلیون‌ها کیسه‌ی پلاستیکی تنها در ایالات متحده‌ی امریکا مورد استفاده قرار می‌گیرد. وقتی اقتصاد و جمعیت عظیم کشورهایی مانند هند ، چین ، اروپا و قسمت‌های دیگر جهان را در نظر می‌گیریم، اعداد و ارقام می‌تواند سرسام آور باشد. مشکل دیگر آن است که کشورهای توسعه یافته زباله‌های پلاستیکی خود را به کشورهای در حال توسعه مانند هند منتقل می‌کنند.
اکثر کیسه‌های پلاستیکی بعد از استفاده به محل‌های دفن زباله منتقل می‌شود. هر ساله به تعداد کیسه‌های پلاستیکی که محیط زیست را آلوده می‌کند افزوده می‌شود. با تبدیل شدن این کیسه‌ها به زباله آن‌ها راه خود را به سوی راه‌های آبی ، پارک‌ها ، سواحل و خیابان‌ها در پیش می‌گیرند. اگر کیسه‌های پلاستیکی را به جای دفن کردن بسوزانند باعث آلودگی هوا می‌شود.
هر ساله در حدود 100000 حیوان مانند دلفین ، لاک‌پشت ، وال و پنگوئن جان خود را به خاطر این مسئله از دست می‌دهند. بسیاری از حیوانات کیسه‌های پلاستیکی را به اشتباه به جای غذا می‌خورند و جان خود را از دست می‌دهند. بدتر آن که پلاستیک خورده شده حتی بعد از مرگ حیوان و از بین رفتن جسد آن نیز دست نخورده باقی می‌ماند.
یکی از شدیدترین اثرات زیست محیطی کیسه‌های پلاستیکی آن است که این مواد غیر قابل تجزیه می‌باشد. تجزیه‌ی آن‌ها در حدود 400 سال زمان می‌برد. هیچ کس آنقدر عمر نخواهد کرد که شاهد تجزیه‌ی پلاستیک باشد! بنابراین، از محیط زیست برای نسل‌های آینده محافظت کنید.
برای تولید کیسه‌های پلاستیکی به نفت نیاز است. فرآورده‌های نفتی روز به روز در حال کاهش و گران‌تر شدن است زیرا، به طور فزاینده‌ای از این منابع استفاده می‌کنیم. برای تولید پلاستیک سالانه در حدود 60-100 میلیون بشکه در سرتاسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. ما برای ادامه‌ی زندگی مدرن خود به نفت نیاز داریم. وجود نفت برای نیاز ما به انرژی – برای کارخانه‌ها ، حمل و نقل ، گرمایش ، روشنایی و غیره ضروری است. اگر منابع جایگزینی وجود نداشته باشد و استفاده از نفت به همین روال ادامه پیدا کند طولی نخواهد کشید که دنیا با مشکل روبرو خواهد شد.
بازیابی کیسه‌های استفاده شده می‌تواند ایده‌ی خوبی باشد. اگر چه دولت‌ها ممکن است بر روی روش‌هایی برای کاهش تأثیرات کیسه‌های پلاستیکی بر روی محیط زیست کار کنند ولی ما نیز باید قسمتی از مسئولیت این مشکل را بر عهده بگیریم. پلاستیک نه تنها ماده‌ای غیر قابل تجزیه است بلکه از عوامل اصلی آلوده کننده‌ی دریا به شمار می‌رود. برای داشتن محیط زیستی پاک و سبز سعی کنید هر زمان و هر کجا که ممکن بود به جای پلاستیک از جایگزین‌های مناسب استفاده کنید. مصرف پلاستیک خود را کاهش دهید و در نجات سیاره‌ی زمین سهیم باشید.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.