معجزه :اطلاعات صادقانه درباره‌ی برنامه تسلیحات هسته‌ای ایران

چکیده: آیا رئیس جمهور جورج دبلیو بوش و دیگر رسانه‌های خود فروخته‌ی ما موفق خواهند شد كه این آخرین گزارش سازمان برآورد اطلاعات ملی را به عنوان " حدس و گمان " رد كنند ، همانطور كه قبلا هم این كار را كرده‌اند ؟ بسیار جالب خواهد بود كه ببینیم چگونه كاخ سفید تلاش خواهد كرد این گزارش را تحریف كند . آشنایی با ری مك گاورن ری ( ریموند ) مك گاورن ( متولد 1939 ) بازنشسته سازمان سیا و در حال حاضر از فعالان سیاسی است . مك گاورن در دوران 7 رئیس جمهور ایالات متحده
شنبه، 5 مرداد 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
معجزه :اطلاعات صادقانه درباره‌ی برنامه تسلیحات هسته‌ای ایران
معجزه :اطلاعات صادقانه درباره‌ی برنامه تسلیحات هسته‌ای ایران
معجزه :اطلاعات صادقانه درباره‌ی برنامه تسلیحات هسته‌ای ایران

نويسنده:ری مك گاورن

چکیده:

آیا رئیس جمهور جورج دبلیو بوش و دیگر رسانه‌های خود فروخته‌ی ما موفق خواهند شد كه این آخرین گزارش سازمان برآورد اطلاعات ملی را به عنوان " حدس و گمان " رد كنند ، همانطور كه قبلا هم این كار را كرده‌اند ؟ بسیار جالب خواهد بود كه ببینیم چگونه كاخ سفید تلاش خواهد كرد این گزارش را تحریف كند .

آشنایی با ری مك گاورن

ری ( ریموند ) مك گاورن ( متولد 1939 ) بازنشسته سازمان سیا و در حال حاضر از فعالان سیاسی است . مك گاورن در دوران 7 رئیس جمهور ایالات متحده كارمند دولت فدرال امریكا در طی 27 سال بود و برای بسیاری از رؤسای جمهور خلاصه اطلاعات صبح را در كاخ سفید ارائه می‌نمود .
مك گاورن در شهر برانكس بدنیا آمده و در آنجا بزرگ شد . وی فارغ التحصیل دانشكده سوما كوم لاد از دانشگاه فورد هم1 است . وی كه از فارغ‌التحصیلان برجسته‌ی دانشكده نظامی ارتش ایالات متحده است ، بین سالهای 1962 الی 1964 به عنوان افسر اطلاعاتی در ارتش خدمت نمود . مك گاورن همچنین دارای مدرك فوق لیسانس در مطالعات روسی از دانشگاه فوردهم ، مدرك الهیات از دانشگاه جورج تاون بوده و از فارغ‌التحصیلان برنامه‌ی مدیریت پیشرفته از دانشكده تجاری هاروارد است .
حرفه مك گاورن یك افسر متوسط2 در سازمان سیا طی دهه‌ی 1960 بود . در سازمان سیا وی توجه خود را روی تحلیل سیاست اتحاد جماهیر شوروی نسبت به ویتنام می‌كرد . وی یكی از مشاورین اطلاعاتی رئیس جمهور رونالد ریگان بین سالهای 1981 تا 1985 بود ؛ وی مسئولیت تهیه خلاصه اطلاعات امنیتی روزانه برای ریگان ، معاون رئیس جمهور اچ دبلیو بوش ، مشاور امنیت ملی ، رئیس ستاد مشترك ارتش و كابینه دولت بود . بعدها مك گاورن یكی از چندین تحلیلگر ارشد سازمان سیا شد كه خلاصه اخبار و اطلاعات روزانه را طی دوران دولت بوش پدر به سمع رئیس جمهور می‌رساند . پس از بازنشستگی ، مك گاورن از بوش مدال ستایش اطلاعات دریافت كرد ( كه بعدها این مدال را باز گرداند ) و قبل از پذیرش سمت معاون مدیر در مدرسه سرونت لیدر شیپ در واشنگتن برای چند سازمان غیرانتفاعی واقع در شهر واشنگتن
كار كرد .

انتقاد از پاپ

مك گاورن ، فردی كاتولیك رمی است كه در دانشگاه جورج تاون الهیات خواند و روزهای یكشنبه به عنوان معلم مدرسه خدمت می‌كرد . در سال 1996 ، به علت انتقاد از موضع پاپ جان پل ، رهبر كاتولیك‌های جهان نسبت به زنان و روحانیون مسیحی توجه رسانه‌های گروهی را به خود جلب نمود . در سراسر سال 1992 ، مك گاورن ، با ایستادن در مراسم خطبه‌ی روز یكشنبه در كلیسای هولی ترینیتی اعتراض یكساله‌‌ای را شروع كرد ، این اعتراض پس از این كه به گفتگوی بین اسقف اعظم كلیسا جیمز كاردینال هیكی منجر شد ، توجه رسانه‌ها را به خود جلب كرد .

فعالیت‌های اطلاعاتی

از اواخر دهه‌ی 90 ، مك گاورن یكی از مفسران صریح و رك گو نسبت به مسائل مربوط به اطلاعات سری بوده است . وی نسبت به برخورد دولت با مورد ون لی هو در سال 2000 به شدت منتقد بوده است . در سال 2002 ، او به طور علنی و آشكار از رئیس جمهور جورج دبلیو بوش به علت استفاده از اطلاعات دولتی در زمان قبل از شروع جنگ عراق انتقاد نمود . در سال 2003 ، مك گاورن با همكاری دیگر كارمندان سابق سازمان سیا سازمان حرفه‌ای های اطلاعاتی كهنه‌كار طرفدار عقل سلیم3 را تشكیل داد . این سازمان متعهد به تجزیه و تحلیل و مشخصا به انتقاد از استفاده از اطلاعات سری در رابطه با جنگ عراق است .
در ژانویه سال 2006 ، مك گاورن به نیابت از گروه ضد جنگ "به نامِ ما نه" 4 شروع به افشاگری نمود . طبق نظر نشریه مطبوعاتی گروه فوق ، مك گاورن به عنوان نمادی از " سند محكومیت جنایت‌های جنگی " 5 كاخ سفید جورج بوش از تریبون مردم ( به جامعه‌ی امریكا ) خدمت نمود .

رامسفلد

در می سال 2006 ، مك گاورن در سخنرانی وزیر دفاع در آن زمان ، دونالد رامسفلد شركت نموده و در طول جلسه پرسش و پاسخ وی را به دروغگویی درباره‌ی اطلاعات قبل از جنگ عراق متهم نمود . مك گاورن در چندین مورد كه به طور زنده ضبط و پخش می‌شد ، اظهارات رامسفلد را به چالش كشید . مك گاورن از وی پرسید :
• چرا شما برای ورود به این جنگ دروغ گفتید ، جنگی كه لازم نبود و این همه تلفات ببار آورده است؟
• شما گفتید كه می‌دانستید [ تسلیحات كشتار جمعی ] كجا هستند .
رامسفلد : « من این گونه نگفتم . من گفتم می‌دانم مكان‌های مظنون كجا هستند » مك گاورن « شما گفتید می‌دانید این مكان‌ها كجا هستند ، نزدیك تكریت ، نزدیك بغداد و شرق ، غرب ، جنوب و تا حدودی در شمال « ( رامسفلد استفاده از چنین عباراتی را منكر شد علیرغم این كه در تاریخ 30 مارس 2003 در یك برنامه تلویزیونی در شبكه‌ ای . بی . سی بنام "این هفته" دقیقا از همین عبارات استفاده كرده بود . )
رامسفلد یك عبارت اصلی هم در رابطه با یك تأسیسات خاص اضافه كرده بود ، « ما از هوا مشاهده كردیم كه دوازده كامیون ، پس از این كه وجود این مكان به مطبوعات راه پیدا كرده و علنی شد ، به داخل تأسیسات رفته و چیزهایی را خارج می‌كردند . آنها این چیزها را پخش كرده و سپس به نقاط دوردستی می‌بردند . بنابراین شاید دیگر چیزی در آنجا نباشد . من نمی‌دانم . اما اكنون بسیار زود است كه همه‌چیز مشخص شود . »
• ادعای شما مبنی بر این كه دلایل و شواهد غیرقابل انكاری وجود دارد كه ارتباط بین القاعده و عراق را اثبات می‌كند. (‌ رامسفلد در تاریخ 27 سپتامبر 2002 این مسئله را در اطاق بازرگانی واقع در شهر آتلانتا در ایالت جورجیا بیان كرده بود . ) ، آیا حقیقت داشت یا این كه شما فریب خوردید ؟
رامسفلد : « در زمان قبل از جنگ زرقاوی در بغداد بود ... این یك حقیقت است . »
مك گاورن : « زرقاوی ... او در شمال عراق در مكانی بود كه صدام حسین هیچ حاكمیتی نداشت . زرقاوی در آنجا بود . »
رامسفلد : « زرقاوی در بغداد هم بود . »
مك گاورن « ( با حالت تمسخر ) بله ، هنگامی كه زرقاوی نیاز داشت به بیمارستان برود ، وارد بغداد می‌شد .... دست بردارید آقای رامسفلد ، این مردم ( اشاره به روزنامه‌نگاران و خبرنگاران اطراف ) احمق نیستند . »

شكنجه

به همراه 15 تن از دیگر اعضای سازمان حرفه‌ای های اطلاعاتی كهنه‌كار طرفدار عقل سلیم ، مك گاورن در یك گردهمایی اعتراض‌آمیز علیه شكنجه شركت نموده و مدال ستایش اطلاعاتی خود را به پیت هاكستر ، عضو كنگره ، رئیس كمیته انتخاب دائمی مجلس نمایندگان در امور اطلاعات پس داد .
وی اظهار داشت « نمی‌خواهد با آژانسی كه درگیر شكنجه است كوچكترین ارتباطی داشته باشد ... این مسئله ( شكنجه ) با توجه به تجربه من در گذشته مسئله‌ای بسیار متفاوت است ... قبلا هم شكنجه وجود داشته است اما در گذشته هرگز دستور شكنجه صادر نشده و هرگز به طور علنی و آشكار توجیه هم نشده است . »
وی اظهار داشت كه سازمان سیا در برابر فشار از سوی كاخ سفید سر تسلیم فرود آورده و گزارش‌های خود را در راستای خواسته‌های كاخ سفید تغییر داده است و دیگر این كه از آژانس اطلاعاتی سیا خواست كه مسئولیت و اعتبار خود را حفظ كند .

دولت‌های ایالات متحده در گذشته و حال

در نوشتاری كه با كمك دیوید مك مایكل به رشته‌ی تحریر در آمد ، مك گاورن هم رونالد ریگان ( را به دلیل حمایت از شورشیان كنترا علیه انقلابیون ساندانیست ) و هم جورج اچ . دبلیو . بوش ( را به دلیل ورود به جنگ با عراق در سال 1991 ) متهم به سوء استفاده و یا جعل اطلاعات می‌كند . مك گاورن از جمله افراد سرشناسی است كه خواهان استیضاح رئیس جمهور جورج دبلیو بوش شده است .

حملات یازده سپتامبر

مك گاورن یكی از 100 نفر امضاء كنندگان درخواست نامه‌ای است « كه خواهان توجه عمومی فوری به سؤالات بی‌پاسخی است كه به این نكته اشاره دارد كه افرادی از درون دولت كنونی بوش ممكن است عمدا ، احتمالا به عنوان بهانه‌ای برای جنگ ، اجازه داده باشند كه حوادث یازده سپتامبر اتفاق افتاده باشد . »

حروف اختصاری ا ، آی ، ال (O.I.L) :

در یك مصاحبه تلویزیونی با تاكر كارلسون در شبكه خبری ام اس ان بی سی (MSNBC) ، مك گاورن اظهار داشت : « من از حروف اختصاری O. I. L اكنون دو سال است كه من از این حروف اختصاری استفاده كرده‌ام O برای Oil ( نفت ) ؛ I برای Israel ( اسراییل ) و L برای Logistics ( تداركات ) ، با توجه به این كه اكنون لجستیك دائمی است ، اكنون می‌توانیم بگوییم منظور پایگاههای نظامی ماندگار است كه امریكا می‌خواهد در عراق حفظ كند . »
در نشست سال 2005 ، در مقر تشكیلات ملی دموكراتیك كه به همت نماینده مجلس جان كانیرز ( از ایالت میشیگان و دموكرات ) از كمیته‌ی قضایی مجلس نمایندگان درباره‌ی یادداشت‌های دولت انگلیس برگزار شده بود ، شهادت داد .
روزنامه واشنگتن پست گزارش داد كه مگ گاورن در شهادت خود « اعلام كرد كه ایالات متحده برای نفت ، منافع اسراییل و پایگاههای نظامی كه " نو محافظه‌كاران " دولت بوش آرزوی آن را داشتند وارد جنگ عراق شد تا بدینوسیله به همراه اسراییل بتوانند آن بخش از جهان را تحت سلطه‌ی خود در آورند .
وی اظهار داشت كه نباید به اسراییل به عنوان یك متحد نگاه كرد و دیگر این كه بوش مجری فرامین نخست‌وزیر اسراییل ، آریل شارون ، بود . مك گاورن ادامه داد ، در مكالمات مؤدبانه مطرح كردن اسراییل مجاز نیست . انتقاد واقعی از سیاست‌های رسمی اسراییل اغلب اوقات بگونه‌ای به تصویر كشیده و ارائه می‌شود كه گویی خشك مغزی و تحجر سامی ستیزی است : « آخرین باری كه من از اسراییل انتقاد كردم ، رئیس سازمان سیا مرا سامی ستیز نامید . »

زندگی شخصی

42 سال پیش مك گاورن با خانم ریتا كندی ازدواج كرد . حاصل ازدواج آنها پنج فرزند و شش نوه است .

معجزه : اطلاعات صادقانه سازمان برآورد اطلاعات ملی امریكا درباره‌ی برنامه تسلیحات هسته‌ای ایران

برای آن كسانی كه به معجزه به دیده‌ی شك و تردید می‌نگرند ، امروز یك معجزه‌ی دوقلو اتفاق افتاد . یك گزارش از سوی سازمان برآورد اطلاعات ملی درباره‌ی برنامه‌ی هسته‌ای ایران صادر و " قضاوت‌های كلیدی آن " علنی شده است .
با تصحیح مكرر نسخه‌ی اولیه‌ی گزارش فوق ، حاصل نهایی گزارشی شد كه آلمانی‌ها آن را یك تولد مشكل 6 می‌نامند ، تولدی پس از ده ماه دوران بارداری .
نمی‌دانم در طول دوران این بارداری ، معاون رئیس جمهور ، دیك چنی ، چند بار به مقر سازمان سیا مراجعه كرد اما به اطلاع من رسیده است كه وی به محض رؤیت پیش‌نویس اولیه / سونوگرافی در اوایل سال جاری ، نارضایتی خود را از آن ابراز نموده و نارضایتی او از محصول نهایی منتشر شده به حدی است كه وی از قبول مسئولیت به عنوان مرد قدرتمند كاخ سفید در این مورد خودداری ورزیده است .
این بار چنی و همكاران نومحافظه‌كار او نتوانستند فرآیند حاملگی فوق‌الذكر را سقط كنند . و پس از تحویل به مطبوعات ، توضیح درباره‌ی این بچه‌ی تازه متولد شده مشكل است ، علی‌الخصوص كه این بچه مشروع است .
نكات اصلی گزارش سازمان برآورد اطلاعات ملی به شرح زیر است :
• ما با اطمینان زیاد قضاوت می‌كنیم كه در پاییز سال 2003 ، تهران برنامه‌ی تسلیحات هسته‌ای خود را متوقف كرد .
• ما با اطمینان متوسط ارزیابی می‌كنیم كه تهران برنامه تسلیحات هسته‌ای خود را تا اواسط سال 2007 از سر نگرفته است .
• ما اطلاعات كافی در اختیار نداریم تا با استفاده از آن با اطمینان قضاوت كنیم كه آیا تهران به ادامه‌ی توقف برنامه‌ی هسته‌ای خود برای مدت نامعلوم تمایلی دارد یا خیر ...
• برداشت ما با اطمینان متوسط این است كه ایران ممكن است از نظر فنی قادر به تولید اورانیوم با غنای بالای كافی برای تولید سلاح هسته‌ای طی سالهای 2010 الی 2015 باشد .
• ما با اطمینان متوسط قضاوت می‌كنیم كه احتمالا ایران از نظر فنی قادر خواهد بود در یك چارچوب زمانی بین سالهای 2015-2010 به اندازه‌ی كافی اورانیوم با غنای بالا تولید كند .
• ما با اطمینان بالا قضاوت می‌كنیم كه ایران از نظر فنی قادر نخواهد بود به اندازه كافی پلوتونیوم برای یك سلاح هسته‌ای تا قبل از حدود سال 2015 را تولید و باز فرآوری كند .
پس از رسیدن به این نتایج ، جای تعجب نیست كه نویسندگان گزارش سازمان برآورد اطلاعات ملی ، در همان اول و به صراحت بر روشن ساختن یك نكته تأكید می‌ورزند : « این گزارش سازمان برآورد اطلاعات ملی ( با فونت ایتالیك ) فرض را بر این می‌گذارد كه ایران قصد دستیابی به تسلیحات هسته‌ای ندارد . »
البته این گزارش ادعای چنی كه در ایران « یك برنامه هسته‌ای جدید نسبتا معتبر و محكم » در جریان است و نیز ادعای غلط رئیس جمهور بوش كه رهبران ایران حتی پذیرفته‌اند كه مشغول توسعه تسلیحات هسته‌ای هستند را بی‌اعتبار می‌سازد .
ظاهرا ، تحلیلگران جامعه اطلاعاتی امریكا دیگر ملزم به تولید اطلاعات بر مبنای عقیده نیستند ، همان اطلاعات عقیده – بنیانی7 كه در اول اكتبر 2002 برای ما گزارشی از سازمان برآورد اطلاعات ملی تحت عنوان « برنامه‌ی پایدار عراق برای توسعه‌ی تسلیحات كشتار جمعی » 8، بدترین گزارش در تاریخ جامعه اطلاعاتی ایالات متحده ، را به ارمغان آورد .
حقیقت این است كه ، یكی از یافته‌های سازمان برآورد اطلاعات ملی درباره‌ی ایران ، در اولین نسخه پیش‌نویس گزارش این سازمان آورده شد و از همان نسخه رئیس سازمان برآورد اطلاعات ملی ، مایكل مك كانل ، استنتاج نموده و در 27 فوریه به كمیته خدمات نیروهای مسلح مجلس سنا اظهار داشت كه احتمالا ایران می‌تواند بین اوایل تا نیمه دهه‌ی بعد به یك سلاح هسته‌ای دسترسی پیدا كند .
اما مك كانل درباره‌ی این كه ایران برنامه تسلیحات هسته‌ای خود را در پاییز 2003 متوقف كرد ، كلمه‌ای بر زبان نیاورد . و در فوریه وی كماكان به راهكار عقیده – بنیان وفادار مانده و اظهار داشت : « ما ارزیابی می‌كنیم كه ایران در تلاش است تا به یك سلاح هسته‌ای دسترسی پیدا كند. »
در همین مقطع زمانی بود كه سناتور لیندسی گراهام ( جمهوریخواه از ایالت كارولینای جنوبی ) تلاش نمود كه نتایج گزارش منتشر شده را با یك اظهار نظر فریب آمیز خلاصه كند : « پس همه ما موافقیم كه ایرانی‌ها در تلاشند تا به تسلیحات هسته‌ای دسترسی پیدا كنند . »
جالب آن كه مك كانل اخیرا خاطر نشان ساخت كه یافته‌های كلیدی سازمان برآورد اطلاعات ملی دیگر علنی نخواهد شد .
حدس من این است كه پنتاگون و علی‌الخصوص دریادار ویلیام فالون ، فرمانده‌ی نیروهای ما در خاورمیانه ، در نهایت موفق شد كه مك كانل را متقاعد كند مسائل را علنی و آشكار كند . گزارش شده است كه چند ماه پیش ، فالون با اطمینان گفته بود : « در دوران من قرار نیست به ایران حمله كنیم . »
و این رازی است كه دیگر همه آن را می‌دانند كه او و دیگر افسران ارشد ارتش ، به غیر از افسران نیروی هوایی ، به شدت مخالف ورود به جنگ با ایران می‌باشند . جنگی كه ایالات متحده برای آن به شدت فاقد آمادگی لازم است .
آیا رئیس جمهور جورج دبلیو بوش و دیگر رسانه‌های خود فروخته‌ی ما موفق خواهند شد كه این آخرین گزارش سازمان برآورد اطلاعات ملی را به عنوان " حدس و گمان " رد كنند ، همانطور كه قبلا هم این كار را كرده‌اند ؟ بسیار جالب خواهد بود كه ببینیم چگونه كاخ سفید تلاش خواهد كرد این گزارش را تحریف كند .

فهرست منابع:

1- Summa cum laude of Fordham University
2- mid – Level Officer
3 - The Veteran Intelligence Professiona / s for Sanity
4 - Not in our Name
5 - War Crimes indictments
6 - eine – schwere Geburt : a difficult birth
7- منظور نویسنده ظاهرا این است كه گزارش‌ها بر اساس باورهای تهیه‌كنندگان و نه مدارك و اسناد معتبر تهیه شده‌اند همانطور كه در نتیجه‌گیری های نهایی هم از عباراتی چون ما با اطمینان متوسط قضاوت می‌كنیم ... ما اطلاعات كافی در اختیار نداریم تا با استفاده از آن قضاوت كنیم كه آیا تهران ... و امثالهم استفاده شده است . – مترجم
8-Iraq ‘ s Continuing Program for Weapons of Mass Destruction

منبع: www.irdc.ir




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.