دانشمندان كه با استفاده از نانوذرات موفق به توليد و به كارگيري بافت‌هاي

دانشمندان كره جنوبي اعلام كردند كه با استفاده از نانوذرات موفق به توليد و به كارگيري بافت‌هاي عصبي عضله و كبد از سلول‌هاي بنيادي شده اند. به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از اهنامه فناوري نانو ، محققان در اين كار، ژن‌هاي مطلوب با استفاده از نانوذرات مغناطيسي شده به درون سلول‌هاي بنيادي حيوانات آزمايشگاهي وارد و رشد اين سلول‌ها را به سمت بافت‌هاي ويژه‌اي هدايت كردند.
چهارشنبه، 16 مرداد 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دانشمندان كه با استفاده از نانوذرات موفق به توليد و به كارگيري بافت‌هاي
دانشمندان كه با استفاده از نانوذرات موفق به توليد و به كارگيري بافت‌هاي عصبي عضله و كبد از سلول‌هاي بنيادي شده اند.
دانشمندان كه با استفاده از نانوذرات موفق به توليد و به كارگيري بافت‌هاي عصبي عضله و كبد از سلول‌هاي بنيادي شده اند.

دانشمندان كره جنوبي اعلام كردند كه با استفاده از نانوذرات موفق به توليد و به كارگيري بافت‌هاي عصبي عضله و كبد از سلول‌هاي بنيادي شده اند.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از اهنامه فناوري نانو ، محققان در اين كار، ژن‌هاي مطلوب با استفاده از نانوذرات مغناطيسي شده به درون سلول‌هاي بنيادي حيوانات آزمايشگاهي وارد و رشد اين سلول‌ها را به سمت بافت‌هاي ويژه‌اي هدايت كردند.
اين كشف بزرگ را گروهي به سرپرستي دكتر پارك ، استاد رشته مهندسي زيستي در دانشگاه ملي چيجو انجام دادند.
اهميت اين تحقيق از اين جهت است كه در آن از مواد خطرناكي، مانند رتروويروس‌ها و يا روش‌هاي كم كارآمدي مثل روش‌هاي شيميايي- الكتريكي استفاده نشده است.
از رتروويروس‌ها در سيستم‌هاي تحويل ژن استفاده مي‌شود، ولي اين ويروس‌ها عوارض جانبي جدي دارند؟ چرا كه در سلول هاي بنيادي آلوده مي‌توانند منجر به ايجاد سرطان و اختلالات ايمني شوند.
در روش شيميايي- الكتريكي درصد زيادي از ژن‌ها در فرايند تحويل ژن ها، از دست مي‌روند.
گروه پارك كه مشتمل بر همكاراني از موسسه تحقيقاتي بيوتك ميرايي در سئول و دانشگاه كونكوك است اعلام نمود كه آنها از نانوذرات ‪ ۲۰‬نانومتري استفاده كرده‌اند كه با ژن‌هاي خاصي از موش‌هاي آزمايشگاهي تركيب شده و در روي يك صفحه كه ميدان مغناطيسي ساطع مي‌كرد، قرار گرفته بودند.
بر پايه اين گزارش، در اين فرايند ژن‌ها به راحتي با سلول‌هاي بنيادي مخلوط و وارد آنها شده، رشد و تمايز اين سلول‌ها را به سمت بافت‌هاي عصبي ، عضله و يا كبدي هدايت مي‌نمايند.
تحقيقات روي سلول‌هاي بنيادي شايد روزي بتواند به عنوان روش كاربردي در درمان تعداد زيادي از بيماري ها؟ نظير آلزايمر و ديابت مورد استفاده قرار گيرد و براي افراد فلج ناشي از قطع نخاع اميدبخش باشد.
پروفسور پارك معتقد است كه ميزان موفقيت اين روش ‪ ۴۵‬درصد است كه خيلي بيشتر از ‪ ۱۵‬درصد حاصله از روش شيميايي-الكتريكي است.
وي افزود، در تمام ‪ ۵۰‬آزمايش انجام شده، تمامي ژن‌ها با موفقيت به داخل سلول‌هاي بنيادي زنده مانده منتقل شده، آنها را داخل بافت رشد دادند.
اين گروه اعلام نموده كه اين تحقيق اولين گزارش كاربري فناوري نانو در سلول‌هاي بنيادي است و براي ثبت به نام آنها ، ارائه گرديده است.
محققان نتايج كار خود را در مجله سلول‌هاي بنيادي و توسعه ( ‪Stem Cells‬ ‪ ) and Development‬منتشر كرده اند




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.