چرا همیشه گرسنه‌ام؟

اگر این سوال، «چرا با وجود آنکه زیاد می‌خورم باز هم گرسنه‌ام؟» درست همین حالا در ذهن شما ریشه دوانده، این مقاله به درد شما می‌خورد. اکثر افراد معمولاً دوست دارند برای مشکلاتشان راه حل‌های سریع و ساده‌ای بیابند. بسیار
شنبه، 21 فروردين 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
چرا همیشه گرسنه‌ام؟
 چرا همیشه گرسنه‌ام؟

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون




 

اگر این سوال، «چرا با وجود آنکه زیاد می‌خورم باز هم گرسنه‌ام؟» درست همین حالا در ذهن شما ریشه دوانده، این مقاله به درد شما می‌خورد. اکثر افراد معمولاً دوست دارند برای مشکلاتشان راه حل‌های سریع و ساده‌ای بیابند. بسیار خوب، در این مقاله چند راه حل ساده را به شما معرفی خواهیم کرد. آن را بخوانید تا در مورد علل گرسنگی بیش از حد و چگونگی مهار اشتهای خود، اطلاعاتی بدست آورید. ...

آیا می‌دانستید؟

اگر عادت کنید آنقدر بخورید که در حال ترکیدن باشید، مغز اینگونه تصور خواهد کرد که همیشه بایستی به این صورت باشد، به عبارت دیگر به این وضعیت عادت خواهد کرد.
یک رژیم غذایی کم چرب، که طی یک دوره‌ی طولانی دنبال شود، می‌تواند به خستگی و گرسنگی دائمی منجر شود.
وضعیتی که در آن همیشه احساس گرسنگی می‌کنید را پلی فاژی (داشتن اشتهای زیاد) (polyphagia) یا پرخوری (hyperphagia) گویند. این حالت می‌تواند نشانه‌ای از یک اختلال جسمی و روانی زمینه‌ای باشد. «احساس گرسنگی در تمام مدت» نشانه‌ی سلامتی نیست. علل پرخوری و چگونگی جلوگیری از ولع و میل شدید به خوردن در بخش پیش رو توضیح داده می‌شود.
بی اشتهایی، کم خوری، پرخوری، گرسنگی شدید، میل شدید به خوردن بعضی از مشکلات متداول زمان حال می‌باشند. سبک زندگی مدرن اما کم تحرک، عدم انجام ورزش و کمبود مواد غذایی سالم در رژیم غذایی اغلب به عدم تعادل هورمونی و اختلالات دستگاه گوارش منجر می‌شود. پرخوری و افزایش وزن می‌تواند در نهایت منجر به چاقی و بیماری‌های مرتبط با وزن مانند بیماری‌های قلبی شود. بنابراین ضرورت دارد این علائم را مورد بررسی قرار داده و چنین اختلالاتی را در همان مراحل اولیه تحت کنترل قرار دهیم. در بیشتر مواقع، علت به وجود آورنده‌ی آن جزئی بوده و می‌تواند با اقدامات ساده‌ای مانند تغییر در رژیم غذایی و شیوه‌ی زندگی برطرف شود.

علل گرسنگی بیش از حد و کاری که از دست شما بر می‌آید

داشتن استرس یا فشار روحی

داشتن استرس بیش از حد می‌تواند به پرخوری بیانجامد. زندگی مدرن با سرعت بالایی که به جلو پیش می‌رود، وجود رقابت در تمام زمینه‌ها، مشکلات مربوط به روابط افراد با یکدیگر، مشکلات مالی، و غیره منجر به ایجاد استرس می‌شوند.
چه باید کرد: سعی کنید وقتی را به خانواده، دوستان و کودکان اختصاص دهید. دنبال کردن یک سرگرمی، تماشای برنامه‌های ورزشی و انجام فعالیتهای ورزشی، یوگا، مدیتیشن، به عضویت باشگاه‌های خنده در آمدن، تماشای فیلم و غیره می‌توانند به کمتر کردن استرس کمک کنند.

بی‌حوصلگی

بی حوصلگی یا دلزدگی علت متداول پرخوری است به این دلیل که افراد وقتی کاری برای انجام ندارند، به خوردن روی می‌آورند.
چه باید کرد: سعی کنید خود را مشغول فعالیتهای مهیج و سرگرم کننده‌ای همچون خواندن، دوچرخه سواری، گوش کردن به موسیقی، رقص، یادگیری یک زبان خارجی یا یک آلت موسیقی کنید. گذراندن اوقات فراغت با دوستان و خانواده‌ی خود، کمک به همسایگان، سالمندان، کودکان در پرورشگاه‌ها وکودکان بیمار در بیمارستان‌ها می‌تواند رضایت و خرسندی زیادی را برای شما به همراه داشته باشد. کسانی که به فکر بازنشستگی پیش از موعد و یا در وقت مقرر هستند بایستی از پیش راجع به اینکه پس از بازنشستگی چه می‌خواهند بکنند، برنامه‌ریزی نمایند.

افسردگی

افسردگی می‌تواند شما را مجبور به خوردن بیشتر کند به این دلیل که این حالت کناره‌گیری اجتماعی، نوسانات خلقی و تندخویی افزایش یافته را در بر می‌گیرد.
چه باید کرد: با افراد شاد و راضی و قانع همنشین شوید. با روانپزشک خود مشورت کرده و داروهای تجویز شده را مصرف نمایید. «مثبت اندیش بودن» شعار داشتن زندگی سالم و عمر مفید است.

علائم ترک

ترک سیگار، ترک الکل یا مواد مخدر می‌تواند موجب شود افراد به خوردن بیشتر روی بیاورند.
چه باید کرد: اگرچه ترک الکل یا مواد مخدر کار خوبی است، اما ممکن است فشار گرسنگی را به عنوان نشانه‌ای از ترک تجربه کنید. توجه خود را از الکل، مواد مخدر، سیگار و مواد غذایی منحرف کنید. قطع آهسته و تدریجی مواد مخدر به کمتر شدن علائم ترک کمک می‌کند. برای این منظور بایستی با پزشک مشورت نمایید. مصرف بعضی داروها می‌تواند به کمتر کردن این علائم کمک کند.

مصرف بیش از حد دارو

برخی از داروها می‌توانند اشتهای شما را تحریک و زیاد کنند. به عنوان مثال، کورتیکواستروئیدهای خوراکی می‌توانند موجب شوند که شما تمام وقت احساس گرسنگی داشته باشید.
چه باید کرد: با پزشک خود مشورت کرده و او را از شیوه زندگی و داروهایی که به طور معمول مصرف می‌کنید، مطلع سازید. ممکن است پزشکتان دارویی که مسبب گرسنگی مفرط در شما است را تغییر دهد.

آیا این گرسنگی است یا تشنگی؟

گاهی اوقات افراد تشنگی را با فشار گرسنگی اشتباه می‌گیرند.
چه می توانید بکنید: بررسی کنید که آیا واقعاً گرسنگی است که باعث به وجود آمدن این مشکل شده و یا احساس تشنگی است. سعی در نوشیدن مقدار زیادی آب یا مایعاتی مانند شیر، سوپ، کوکتل‌های شیری، می‌تواند به شما در جلوگیری از داشتن اشتیاق زیاد به خوردن کمک کند. آب به عنوان یک مهار کننده‌ی اشتها عمل می‌کند. به جای خوردن تنقلات یا ناهار، می‌توانید مایعات سالم کم کالری را در رژیم غذایی خود بگنجانید. این کار به کنترل و مهار اشتها و همچنین پایین آوردن کالری مصرفی روزانه‌ی شما کمک کند.

بیماری‌ها یا اختلالات

احتمال داشتن تمام وقت احساس گرسنگی در صورت داشتن مسمومیت ناشی از ماری جوانا، دیابت تشخیص داده نشده و یا تحت کنترل ضعیف در آمده، بیماری دو قطبی، هیپوگلیسمی یا کاهش قند خون، بیماری گریوز، کرم کدو، و غیره افزایش می‌یابد.
چه باید کرد: به منظور درمان مناسب و صحیح، بایستی به پزشک مراجعه نمایید. دانستن علت دقیق این اختلال به تعیین درمان مناسب کمک می‌کند. تشخیص زود هنگام موجب بهبود سریع خواهد شد.

فشار همسالان و نفوذ رسانه

نفوذ رسانه بر روی عادات غذا خوردن نگرانی اصلی این عصر به حساب می‌آید. در مقابل تلویزیون نشسته و با بمبارانی از تبلیغاتی از خوراکی‌های شیرین و دهان آب انداز مواجه می‌شوید. با دیدن این خوراکی‌های خوشمزه دلتان می‌خواهد از آنها بخورید، حتی اگر نیازی بدانها نداشته باشید. کودکان وسوسه می‌شوند از آنچه دوستانشان می‌خورند، به آنها هم داده شود. ویترین مغازه‌ها، شیرینی و آب نبات‌هایی که نزدیک صندوق است را به نمایش گذاشته و با دیدن آنها نه تنها کودکان بلکه بزرگترها را نیز به وسوسه می‌افتند.
چه باید کرد: به عنوان یک پدر یا مادر وظیفه شناس، اگر می‌خواهید کودکانتان از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنند، در این صورت شما نیز بایستی چنین رژیمی را دنبال کنید. بایستی فرزندان خود را از مزایای رژیم غذایی سالم و مضرات استفاده از فست فود و یا مواد غذایی ناسالم در به خطر انداختن سلامتی، آگاه سازید. والدین نبایستی طعمه‌ی این تبلیغات شوند. بزرگسالان و کودکان بایستی بجای دیدن تلویزیون، از انجام فعالیتهای خارج از خانه لذت ببرند. سعی کنید در خانه غذاهای خوشمزه و وسوسه برانگیزی درست کنید. اجاه دهید کودکان در مورد غذایی که می‌خواهند تصمیم بگیرند، و به آنها اجازه دهید در خرد کردن سبزیجات، پخت و پز و تزئین غذا به شما کمک کنند.

اختلالات خوردن

پرخوری عصبی (Bulimia nervosa) نوعی اختلال خوردن است که در آن افراد مقادیر زیادی مواد غذایی مصرف کرده و سعی می‌کنند با روشهای غیر متعارف پاکسازی یا تخلیه‌ی محتویات شکم (که شامل بالا آوردن غذا، استفاده‌ی نادرست از ملین‌ها و غیره است) و یا روش‌های غیر پاکسازی مانند (روزه گرفتن یا گرسنگی دادن به خود و ورزش)، از شر کالری‌های اضافی خلاص شوند. پرخوری بدون استفاده از روش پاکسازی نیز می‌تواند اختلال زیاده‌روی در خوردن نامیده شود.
چه باید کرد: بایستی با یک پزشک یا روانپزشک جهت پیدا کردن علت اختلالات خوردن مشورت کنید. لازم است که دستورات ایشان را به دقت عمل کنید. ضرورت دارد که رژیم غذایی سالمی را جهت کاهش وزن برگزینید. می‌توانید جهت تعیین میزان کالری دریافتی روزانه با یک متخصص تغذیه مشورت نمایید.

خوردن مبتنی بر احساس

بسیاری اوقات، افراد به هنگام عصبانیت و یا اندوه به غذاهای فست فودی یا ناسالم روی می‌آورند. به این حالت، خوردن مبتنی بر احساس یا خوردن احساسی گویند. امیدوارم با من موافق باشید که این یکی از متداول‌ترین علت‌های پرخوری محسوب می‌شود.
چه باید کرد: خوردن احساسی ممکن است به از بین بردن استرس کمک کند، اما لازم است که این عادت را تغییر دهید. بایستی یاد بگیرید که عصبانیت خود را کنترل کنید. توجه خود را از چیزها یا رویدادهایی که موجب عصبانیت شما می‌شوند منحرف ساخته و سعی کنید خود را مشغول فعالیتهایی نمایید که برایتان جالب و سرگرم کننده هستند.

بارداری

گرسنگی شدید در طول دوران بارداری امری کاملاً طبیعی‌است.
چه باید کرد: اگر باردار هستید، بایستی حدوداً 300 کالری اضافی در روز مصرف کنید. لازم است که رژیم غذایی خود را به منظور نیازهای اضافی روزانه برای پروتئین، کالری، مواد معدنی و یتامین‌های مهم مورد بررسی قرار دهید. ضرورت دارد که به دقت دستورات پزشک خود را دنبال کنید.

عدم تعادل هورمونی

عادات غذا خوردن فرد تحت تأثیر سروتونین، که ماده شیمیایی طبیعی موجود در مغز است، قرار می‌گیرد. هورمون‌هایی مانند لپتین و گرلین مصرف مواد غذایی شما را تنظیم می‌کنند. وجود چربی بیش از حد در بدن می‌تواند بر تعادل هورمون‌ها اثر گذارد.
چه باید کرد: به جای صرف 3-2 وعده‌ی غذایی بزرگ یا سنگین، می‌توانید 6-5 وعده‌ی کوچک (همیشگی) را نوش جان کنید. لازم است که به طور مرتب ورزش کنید، به این دلیل که این کار به حفظ تعادل هورمونی کمک کرده و به از دست دادن چربی نیز کمک می‌کند. مصرف سرکوب کننده یا کاهنده‌های اشتها می‌توانند به فرونشاندن اشتهای شما کمک کنند.

سرعت بالای سوخت و ساز

کسانی که میزان سوخت و ساز بدن‌شان بالا است احتمالاً دچار گرسنگی مفرط می‌شوند. غده تیروئید میزان سوخت و ساز بدن را کنترل می‌کند. چنانچه تیروئید شما بیش از حد فعال باشد، ممکن است همیشه احساس گرسنگی کنید.
چه باید کرد: یک آزمایش ساده‌ی خون کمک می‌کند تا سطوح هورمون تیروئید را مورد بررسی قرار دهید، بنابراین، در این مورد با پزشک خود مشورت کنید. چنانچه به طور طبیعی، سرعت سوخت و ساز بدنتان بیشتر است، بدن اغلب خواستار کالری‌های بیشتری است. می‌توانید 8-6 وعده‌ی کم کالری مصرف نمایید. حتماً مواد غذایی سالم استفاده کنید. چنانچه میزان کالری سوخته شده از طریق ورزش، بیشتر از میزان کالری مصرفی باشد، آنگاه نیاز به نگرانی نیست. انجام هرگونه ورزش قلبی عروقی مثل پیاده روی، دویدن و شنا، به سوزاندن کالری کمک می‌کند. بدن پس از انجام چنین ورزش‌هایی خواستار کالری خواهد بود. جهت ممانعت از افزایش وزن، می‌توانید مقدار زیادی آب و یا آب میوه‌ بنوشید بدین جهت که بدن پس از انجام ورزش، احساس سیری داشته باشد.

رژیم لاغری شدید

پیروی از یک رژیم غذایی زودگذر، خوردن به طور مداوم از مواد غذایی کم چرب و یا غذاهای با کالری صفر می‌تواند موجب گرسنگی شما شده و همیشه به دنبال بیشتر خوردن خواهید بود.
چه باید کرد: به جای رسیدن به وزن مورد نظر، احتمال دارد که رژیم شما در نهایت به افزوده شدن به وزن رسد. کربوهیدرات‌ها بدون چربی از شاخص قند خون بسیار بالایی برخوردارند. مصرف چنین مواد غذایی می‌تواند بلافاصله سطوح قند خون‌تان را بالا برد. وارد نمودن چنین کربوهیدراتی در رژیم غذایی منجر به تبدیل سریع قند به چربی شده و از این رو، مغز و بدن شما ممکن است از کمبود انرژی رنج برند. بایستی همیشه رژیم غذایی کاهش وزن سالمی را انتخاب کنید. نه تنها رژیم غذایی بلکه ورزش نیز نقش مهمی را در کاهش وزن ایفاء می‌کند.

عادات غذا خوردن

اگر شام خود را قبل از ساعت 7 عصر بخورید و یا اگر پروتئین کافی در وعده‌های غذایی خود نداشته باشید، ممکن است احساس سیری نکنید. کمبود مواد مغذی ضروری و یا جذب ضعیف مواد مغذی می‌تواند موجب شود حتی پس از صرف غذا، هنوز هم احساس گرسنگی کنید. این می‌تواند پاسخ ساده به سوال «چرا دوست دارم آخر شب چیزی بخورم؟» و یا «چرا این اواخر احساس گرسنگی می‌کنم؟» باشد.
چه باید کرد: مصرف گوشت، مرغ، ماهی مانند ماهی تن و یا صدف، تخم مرغ، حبوبات، آجیل، دانه‌ها، محصولات سویا موجب می‌شوند تمام وقت احساس گرسنگی نداشته باشید. به تمام مواد مغذی ضروری موجود در رژیم غذایی خود در نسبت‌های مناسب نگاهی بیاندازید. مواد غذایی غلات کامل، غذاهای پر فیبر می‌توانند به شما احساس سیری دهد. پس از صرف شام زود هنگام، می‌توانید از دسرهای کم چرب و یا کوکتل‌های شیری و یا میوه‌های تازه لذت ببرید. خوردن بیشتر غلات کامل، می‌تواند به جلوگیری از تمام وقت گرسنگی کمک کند. اگر هیچ یک از این راه‌کارها جواب نداد، در این صورت با پزشک خود مشورت کرده به این دلیل که گرسنگی شدید می‌تواند نشانه‌ای از اختلال دستگاه گوارش باشد که منجر به جذب ضعیف مواد مغذی می‌شود.
امیدوارم که مقاله بالا جواب قانع کننده‌ای برای سئوال شما در مورد علت‌های گرسنگی بیش از حد فراهم ساخته باشد. احساس گرسنگی تمام وقت برای کودکان در حال رشد امری طبیعی است. اما اگر می‌خواهید رژیم غذایی خود را کنترل کنید، می‌توانید پیش از آنکه گرسنه شوید غذا بخورید، آنگاه در خوردن زیاده روی نخواهید کرد.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.