چگونه یک مدیر تدارکات شوید

این مقاله پاسخی است به پرسش شما در مورد تبدیل شدن به یک مدیر تدارکات، این مقاله را مطالعه کنید تا از ملزومات و شرح شغل این حرفه آگاه شوید.
شنبه، 21 فروردين 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
چگونه یک مدیر تدارکات شوید
چگونه یک مدیر تدارکات شوید

 

مترجم: غزل معتمدی
منبع:راسخون




 

این مقاله پاسخی است به پرسش شما در مورد تبدیل شدن به یک مدیر تدارکات، این مقاله را مطالعه کنید تا از ملزومات و شرح شغل این حرفه آگاه شوید.
زمانی که شیر آب دستشویی قطع نمی شود شما به سمت چه کسی می روید؟ مدیر تدارکات.
زمانی که شما در آسانسوری که متوقف شده گیر افتاده اید، چه کسی به کمک شما می آید؟ مدیر تدارکات.
چه کسی شما را از شر حشرات مزاحم که از دریچه تهویه وارد شده اند خلاص می کند؟ مدیر تدارکات.
و به نظر شما چه کسی همواره به فکر خالی بودن جایی برای پارک کردن ماشین افراد در پارکینگ است؟ پاسخ مجددأ مدیر تدارکات است.
به نظر شغل جالبی می آید، اینطور نیست؟ مسئول بودن در قبال بسیاری مسائل مختلف و اطمینان از اجرای روان و بدون توقف آنها، اما چگونه می توان به یک مدیر تدارکات تبدیل شد؟اجازه دهید در این مقاله به این سوال پاسخ دهیم.

مدیر تدارکات کیست؟

مدیر تدارکات بودن وظیفه ی ساده ای نیست، نیازمند برنامه ریزی و تدوین استراتژی برای کسب بهترین نتایج از منابع موجود می باشد.
یک مدیر تدارکات ذاتأ باید مدیر باشد. مدیر تدارکات یعنی کسی که بدنبال فراهم کردن نیازمندی هاست، این شغل مستلزم تهیه و خرید تمامی مواد اولیه مورد نیاز برای تولید محصولات نهایی سازمان می باشد. شاید این وظیفه در ظاهر ساده باشد، اما درواقع نیاز بسیار زیادی به مهارت و تجربه برای استفاده بهینه از منابع سازمانی دارد. او باید تخصص لازم برای بررسی نقایص احتمالی، سرمایه های لازم برای خرید و نهایتأ انبار نمودن مواد اولیه لازم را داشته باشد. وی همچنین باید بتواند روابط مناسبی با فروشندگان برقرار نماید.

شرایط لازم برای تبدیل شدن به یک مدیر تدارکات

نوع کار

ماهیت کار در محدوده ی تامین کالاهای فاسد شدنی، غیر فاسدشدنی، کالاهای بادوام، محصولات کشاورزی، مواد اولیه ارزان و گران است. کار او نیز شامل اطلاع داشتن از موجودی انبار، نگهداری سوابق موجودی ها، میزان مصرف مواد، چک کردن کیفیت مواد، میزان در دسترس بودن و نهایتأ خدمات پس از فروش ارائه شده توسط فروشندگان و سهولت دریافت سفارشات می باشد. شرح شغل مدیران تدارکات از شغلی به شغل دیگر متغیر است، برای مثال ماهیت شغل با توجه به کسب و کار متفاوت است؛ یک عمده فروش بدنبال مدیر تدارکاتی برای تامین محموله های بزرگ کالا است در حالی که خرده فروشان برعکس سفارشاتی در مقیاس کمتر دارند.

آموزش و یادگیری

مدیر تدارکات باید مدرک کارشناسی در رشته ی تجارت یا مدیریت بازرگانی داشته باشد. تجربه ی کاری نیز می تواند کمک بسیاری در بهبود عملکرد آنها داشته باشد. از آنجا که تصدی این شغل مهارت های مدیریتی شما را به چالش می کشد، باید دوره های آموزشی را برای پیشرفت در کارتان بگذرانید. این دوره ی آموزشی باید شامل؛ پیچیدگیهای خرید کالاها، افزایش قیمت و دستیابی به پایین ترین نرخ، نوع تامین کننده، تغییر شرایط بازار و مهارت های مورد نیاز برای حفظ یک جریان کار روان می باشد. بدین ترتیب شما مسائل پایه ای همچون چک کردن فاکتورها، موجودی مواد، حفظ سوابق تجاری و تخفیفات نقدی و حفظ سهام تجاری را نیز آموزش خواهید دید.

مهارت ها و وظایف

علی رغم نیاز به داشتن مهارت در امر محاسبات، باید از روابط بین فردی و ارتباطات قوی نیز برخوردار باشد. از آنجا که باید همواره با فروشندگان به طور روزانه به معامله بپردازد باید بخوبی از فنون مذاکره بهره مند باشد. باید همواره فروشندگان را خوشحال نگه داشت تا ازکیفیت مواد اولیه دریافتی بتوان اطمینان داشت. وی همچنین باید با مطالعه نیروهای بازار از تغییرات قیمت آگاه باشد، وی باید توانایی رهبری تیم هم داشته باشد، باید با تیم تولید هماهنگ باشد، با آنها مشورت کند و از پیشنهادت آنها برای پیشرفت در شغل خود استفاده نماید.
با توسعه اقتصادی و گشوده شدن مسیر برای ایفای نقش مدیران، موفقیت در این حرفه نیازمند دانش، بینش و تجربه خواهد بود.

آموزش

داشتن مدارک آموزشی و آکادمیک از ملزومات هر شغلی است. برای فردی که خواهان اشتغال در حرفه ی مدیریت تدارکات است داشتن مدرک کارشناسی در هر یک از زمینه های زیر قابل قبول است:
• مدیریت
• مدیریت بازرگانی
• مشاورین املاک
• مهندسی
• ساخت و ساز
داشتن مدرک کارشناسی در زمینه های فوق بهتر است اما برای ورود به ایت عرصه مدرک کارشناسی کفایت می کند.

تجربه

تجربه در این شغل حرف اول را می زند، پس از دریافت مدرک آموزشی، فرد باید آموزش هایی در زمینه مدیریت تدارکات در مسائل مختلفی که از او انتظار می رود را دریافت کند. این آموزش اولیه است که نقش موثری در کمک به فرد در پرورش سایر مهارتها و ملزومات این شغل ایفا می کند. پس از کسب تجربه از افراد متخصص در این زمینه فرد کم کم به سوی برداشتن گام-هایی در جهت تبدیل شدن به یک مدیر پیش می رود. فرد حتی می تواند مدرک مدیریت تدارکات را از موسسه بین المللی مدیریت تدارکات IFMA کسب کند، که لازمه ی آن موفقیت در آزمونی است که این موسسه برگزار می نماید. برای شرکت در این آزمون 3 سال تجربه کار با مدرک کارشناسی ارشد، 4 سال تجربه برای مدرک کارشناسی و 8 سال برای دیپلم به صورت پیش نیاز تعریف شده است.

مهارت های فردی

آنچه در بالا ذکر شد مهارت های فنی لازم برای تصدی این شغل بود اما از لحاظ فردی نیز به پاره ای شاخصه ها و مهارت ها برای ایفای نقش به عنوان یک مدیر تدارکات موفق مورد نیاز است. از جمله:
• گرایش سیستماتیک- داشتن نوعی دیسیپلین از ملزومات تصدی این شغل است، مدیر تدارکات مسئولیت های بسیاری بر شانه دارد که برای اجرای موفقیت آمیز آنها نیازمند طراحی و اجرای یک برنامه سازماندهی شده است، داشتن یک روال کاری دقیق و منظم، تنها راه اطمینان از این مسئله است که همه ی بخش های کاری تحت سرپرستی وی دارند بخوبی کار کی کنند.
• صبوری- از آنجا که مدیر تدارکات مسئولیت مسائل مختلف در واحدهای مختلف سازمانی را داشته و هر یک از این واحدها خواهان رسیدگی سریع تر به مسائل خودشان هستند، لازم است که مدیر بتواند خونسردی خود را حفظ کرده و با آرامش با آنها صحبت کند و به توضیح مسائل بپردازد.
• انعطاف پذیری- مدیریت تدارکات سازمانی که 24 ساعته کار می کند کاری بس طاقت فرسا می باشد، در چنین سازمان هایی گاه حتی لازم است مدیر تدارکات در ایام تعطیل نیز برای اطمینان از رفع مشکلات و کاستی ها، در محل کار خود حاضر شود. چنین شغلی با توجه به ویژگی هایی که دارد نیازمند یک فرد انعطاف پذیر است که هر هفت روز هفته به شکل 24 ساعته در دسترس باشد.
• ارتباطات- به عنوان مدیر تدارکات، این فرد مرکز قراردادها و معاملات کاری در حوزه ی تدارکات سازمان است، او باید با پیمانکاران در حوزه های مختلف جلسه گذاشته و برای تامین تجهیزات سازمان به مذاکره بپردازد. باید با تیم خود ارتباط برقرار کند و مطمئن شود که چیزی را از قلم نینداخته باشند. همه ی اینها نیازمند مهارت های ارتباطی است، او نمی تواند بی ادب و بد خلق باشد و از طرفی انتظار داشته باشد مردم تابع امیال و خواسته های بی چون و چرای او باشند. در صورت بروز شرایط اضطراری، او باید کمک حال تیم باشد، نه اینکه فقط آنها را سرزنش کند.
به عنوان یک مدیر تدارکات حقوقی مابین 40 تا 60 هزار دلار در سال تخمین زده می شود. مدیر تدارکات بودن می تواند شغلی خسته کننده باشد چرا که گاهی برای مسائلی بسیار ساده یا عجیب غریب فرد به سازمان احضار می شود، لذا نیاز به یک شور و شوق واقعی برای این کار می باشد، فرد باید به طور مداوم در حال بروز رسانی خود در حوزه ی پیشرفت های صورت گرفته در فن آوری و تجهیزاتی باشد که می تواند برای اجرای ساده تر و بهتر امور کاری خود از آنها بهره مند گردد.



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.