تالیف کمال الدین به امر حضرت حجت علیه السلام

شیخ « صدوق » قدس سره کتاب « کمال الدین و تمام النعمه » را به امر حضرت حجت – ارواحنا فداه – تالیف کرد ، چنانکه در مقدمه کتابش می نویسد : « شیخ نجم الدین ابو سعید محمد بن حسن قمی » ( ادام الله توفیقه ) از من درخواست نمود تا کتابی در احوال حضرت حجت علیه السلام تالیف نمایم و من وعده کردم که بعد از برگشتن از « قم » به « ری » خواهش او را اجابت کنم .
چهارشنبه، 16 مرداد 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تالیف کمال الدین به امر حضرت حجت علیه السلام
 تالیف کمال الدین به امر حضرت حجت علیه السلام
تالیف کمال الدین به امر حضرت حجت علیه السلام

شیخ « صدوق » قدس سره کتاب « کمال الدین و تمام النعمه » را به امر حضرت حجت – ارواحنا فداه – تالیف کرد ، چنانکه در مقدمه کتابش می نویسد :
« شیخ نجم الدین ابو سعید محمد بن حسن قمی » ( ادام الله توفیقه ) از من درخواست نمود تا کتابی در احوال حضرت حجت علیه السلام تالیف نمایم و من وعده کردم که بعد از برگشتن از « قم » به « ری » خواهش او را اجابت کنم .
شبی در عالم رویا دیدم که گویا در « مکه » هستم و دور « کعبه » طواف می نمایم ، در شوط هفتم که « حجر الاسود » را استلام و تقبیل می کردم و می گفتم : « امانتی ادیتها و میثاقی تعاهدته لتشهد لی بالموافاة » . دیدم حضرت صاحب الزمان علیه السلام در باب کعبه ایستاده اند . پس با پریشانی و حال تفکر نزد آن جناب رفتم .
آن بزرگوار افسردگی مرا از رخسارم متوجه شدند . پس سلام کردم و جواب فرمودند و گفتند : « لم لا تصنف کتابا فی الغیبة تکفی ما قد همک » . چرا کتابی در غیبت تصنیف نمی کنی که به هم و اضطراب تو کفایت نماید .
عرض کردم : « یابن رسول الله ! درباره غیبت ، کتابی تصنیف کرده ام » .
فرمود : « لیس علی ذلک السبیل آمرک ان تصنف ولکن صنف الان کتابا فی الغیبة و اذکر غیابة الانبیاء علیه السلام » .
« آن طور نمی گویم که نصنیف نمایی ، ولی الان کتابی در غیبت تصنیف بنما و غیبتهای انبیاء را در آن ذکر کن » .
پس آن بزرگوار از نظرم غایب و من هراسان از خواب بیدار شده و تا طلوع صبح مشغول دعا و گریه شدم . وقتی روز شد ، مشغول تالیف کتاب « کمال الدین » شده و امتثال امر ولی الله و حجت خدا نمودم. 1
ای ماه غایب از نـــظر ای خســــــرو والا تـبار
از پرده غیبت دگــــــر کن چهر مـــاهت آشـکار
ای کـرده روی انورت شمس و قمر را شرمسار
ای خسروان بر تو گدا مهدی بــــیا مهدی بــــیا

پی نوشت:

1 . « علماء معاصرین » ، ص 84 .





ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.