عرق و سرگیجه

احساس سرگیجه و عرق کردن به ندرت خود را به عنوان یک بیماری مستقل نشان می‌دهد. این حالت اغلب نشانه‌ای از وجود یک اختلال جسمی است. ادامه‌ی مطلب را بخوانید تا بیشتر در این مورد بدانید...
پنجشنبه، 26 فروردين 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
عرق و سرگیجه

عرق و سرگیجه
 

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون




 

احساس سرگیجه و عرق کردن به ندرت خود را به عنوان یک بیماری مستقل نشان می‌دهد. این حالت اغلب نشانه‌ای از وجود یک اختلال جسمی است. ادامه‌ی مطلب را بخوانید تا بیشتر در این مورد بدانید...

آیا می‌دانستید؟

سرگیجه هر ساله تنها در ایالات متحده موجب 8 میلیون مراجعه به پزشک می‌شود! سرگیجه یک اصطلاح عام بوده که انواع مختلفی از ناراحتی‌های جسمی را شامل می‌شود. این حالت در واقع نوعی احساس سبکی سر است که همراه با حسی از عدم تعادل و احساس ضعف و بیهوشی ناگهانی است. و یکی از بیماری‌های متداولی است که افراد زیادی را در سرتاسر جهان به ستوه آورده است. اغلب سرگیجه همراه با عرق فراوان و تپش قلب است. اجازه دهید در مورد سرگیجه، عرق کردن و علل آن مطالبی را بیاموزیم.

علل

فیبرومیالژیا

یکی از علایم اصلی این بیماری سرگیجه مزمن است. فیبرومیالژیا نوعی بیماری است که منجر به درد شدید در عضلات و بافت همبند می‌شود. علت دقیق این بیماری هنوز ناشناخته است، با این حال، اغلب به عنوان یک بیماری اسکلتی عضلانی در نظر گرفته می‌شود. همراه با سرگیجه، تعریق نیز نشانه‌ی متداول این بیماری است.

آنژین صدری

آنژین صدری اغلب قبل از حمله‌ی قلبی پیش می‌آید. و با احساس خفقان و تنگی نفس که ممکن است با مشکل سوء هاضمه اشتباه گرفته شود، مشخص می‌شود. سرگیجه و عرق که در طول آنژین صدری رخ می‌دهد بخش ترسناکی است که به مدت 20-15 دقیقه ادامه می‌یابد. اگر درد طولانی‌تر از آن مدت ادامه یابد، بلافاصله با فوریتهای پزشکی تماس بگیرید.

بالا رفتن فشار خون

بالا رفتن فشار خون موجب ایجاد سرگیجه، تعریق و عوارضی مانند حالت تهوع می‌شود. علت آن، افزایش ناگهانی فشار خون در فرد می‌باشد. این حالت می‌تواند با آرامش خاطر و آرام ساختن بدن تحت کنترل در آید.

افت فشار خون

افت فشار خون و یا پایین بودن فشار خون همچنین باعث بروز علائم مشابه با فشار خون بالا می‌شود. چندین دلیل برای پایین آمدن فشار خون وجود دارد که بارداری یکی از آنها است.

حملات هراس

حمله یا بروز ترس و هراس باعث می‌شود فرد عرق زیادی کرده و همچنین موجب گیج رفتن سر فرد می‌شود. این حملات هر زمانی و در میان هرگونه فعالیتی ممکن است رخ دهد. فرد در طول روی دادن هراس بدون هیچ دلیل واضحی دچار سرگیجه ناگهانی و تعریق می‌شود.

عوارض جانبی برخی داروها

برخی از داروها با هورمون‌های بدن تداخل کرده و این نوع پی‌آمد‌ها را موجب می‌شود. قرص‌های ضد بارداری یکی از مقصران معمولی است که موجب سرگیجه و تعریق می‌شود. آنتی بیوتیک‌های خاصی نیز اثرات مشابهی را بوجود می‌آورند. می‌توانید جهت جایگزین ساختن آنها با داروهای مشابه متعلق به شرکت‌های دیگر با پزشک خود مشورت نمایید.

تغییرات هورمونی

سطوح هورمونی در بدن زن در طول چرخه‌ی قاعدگی مدام در حال تغییر می‌باشند. در زمان تخمک گذاری، هورمون‌ها اختلالاتی را در بدن بوجود می‌آورند، که منجر به سرگیجه، عرق کردن، تهوع و غیره می‌شوند. تغییرات هورمونی که در طول دوران بارداری و یائسگی متداول می‌باشد نیز موجب سرگیجه و عرق کردن شما می‌شوند. در طول دوران بارداری، داشتن تهوع صبحگاهی ممکن است به از دست دادن آب بیانجامد که در نهایت به احساسی از سرگیجه منجر می‌گردد. جدای از این، نوسانات در هورمون تیروئید ممکن است احساسی مشابه را ایجاد کند.

عفونت

وجود یک عفونت ممکن است چنانچه از اسهال، استفراغ و غیره رنج می‌برید، منجر به کم آبی بدن شود. عفونت ویروسی و یا باکتریایی ممکن است شما را ضعیف ساخته، به طوری که علائم سرگیجه مانند را تجربه خواهید کرد.

علائم همراه

هر چند، سرگیجه و عرق کردن به تنهایی علائمی از برخی عوارض پزشکی باشند، اما علائم دیگری وجود دارند که ممکن است با این وضعیت همراه باشند.
• اغلب داشتن تپش قلب بخشی جدایی ناپذیر از این وضعیت می‌باشد.
• سرگیجه زمانی تشخیص داده می‌شود که فرد دارای مشکل در راه رفتن، حرف زدن و تاری دید باشد.
• از دست دادن موقت شنوایی در سرگیجه امری است عادی.
• سایر علائم اصلی سر به هوایی، خستگی، تهوع و استفراغ را شامل می‌شود.
• داشتن درد در سر در ناحیه‌ی میان دو چشم نیز می‌تواند در برخی از موارد گزارش شود.
تشخیص سرگیجه بر اساس حرکات چشم، کم آبی بدن و هماهنگی در حرکت بدن صورت می‌گیرد. درمان آن می‌تواند تنها پس از معلوم شدن علت زمینه‌ای آغاز شود.
زندگی می‌تواند برای فردی که از سرگیجه، تعریق و یا شرایط مشابه رنج می‌برد، بسیار دشوار شود، بنابراین به منظور داشتن یک زندگی سالم و بدون هیچ زحمتی و عاری از چنین علائمی، این شرایط بایستی تشخیص داده شده و در اسرع وقت درمان شوند.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.