علل ایجاد سردردهای مداوم

دلایل مختلفی می‌تواند برای ایجاد سردردهای مداوم وجود داشته باشد. در این مقاله اطلاعاتی راجع به علل ایجاد سردردهای مداوم ارائه شده است.
شنبه، 27 شهريور 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
علل ایجاد سردردهای مداوم

سردردهای مداوم

دلایل مختلفی می‌تواند برای ایجاد سردردهای مداوم وجود داشته باشد. در این مقاله اطلاعاتی راجع به علل ایجاد سردردهای مداوم ارائه شده است.
 

سردرد یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در دنیاست. افراد همه‌ی گروه‌های سنی ممکن است دچار سردرد شوند. سردرد را می‌توان به انواع مختلف تقسیم کرد:

سردردهای مکرر ، سردردهای مداوم و سردردهایی که هر از گاهی به وجود می‌آید. سردرد همچنین ممکن است خفیف یا شدید باشد. نوع سردرد به علت ایجاد آن بستگی دارد و همچنین مطابقاً قابل تغییر است.

اگر چه همه ممکن است در طول زندگی خود سردر بگیرند ولی سردرد مداوم علامت وجود اختلالی زمینه‌ای است. سردردی که هر روز بروز می‌کند را نباید نادیده گرفت. تشخیص علت ایجاد سردرد برای رهایی از آن از اهمیت بالایی برخوردار است.
 

علل ایجاد سردردهای مداوم

سردرد خفیف ممکن است به دلایل مختلف مانند اسیدیته ، سرما خوردگی ، عدم خواب کافی و غیره ایجاد شود. ولی علت ایجاد سردردهای مکرر یا طولانی مدت می‌تواند فرارتر از این‌ها باشد. در ادامه به علل اصلی ایجاد سردرد اشاره شده است.
 
1.میگرن
میگرن بیماری است که با سردرد شدید و مکرر همراه است. علت اصلی آن نامشخص است. نوع سردرد در افرادی که از میگرن رنج می‌برند با یکدیگر متفاوت است. در برخی افراد سردرد ممکن است خفیف باشد و تنها برای چند ساعت ادامه داشته باشد در حالی که در دیگران ممکن است شدید باشد و تا چند روز طول بکشد. سردردهای میگرنی همچنین ممکن است با علایم دیگری مانند تهوع ، استفراغ و حساسیت نسبت به نور و صدا همراه باشد. در مورد میگرن، شخص ممکن است در یکی از دو طرفین یا در هر دو طرف سر خود احساس درد داشته باشد. در برخی افراد، درد ممکن است به خاطر برخی مواد غذایی خاص ، بوهای تند یا حتی به خاطر تغییرات ژنتیکی شدیدتر شود.برای درمان میگرن این مقاله را بخوانید.

علل ایجاد سردردهای مداوم
 
2.سردرد سینوسی
سردرد سینوسی اغلب با سردرد میگرنی اشتباه گرفته می‌شود. سردرد سینوسی با سینوزیت که به خاطر التهاب یا عفونت سینوس‌ها ایجاد می‌شود مرتبط است. در هر دو مورد سینوزیت حاد یا مزمن سردرد شدید مشاهده می‌شود. درد با خم شدن شدن به سمت پایین یا خوابیدن به پشت تشدید می‌شود.
 
3.آسیب دیدن سر
اگر سر آسیب ببیند، سرگیجه و سردردهای مداوم نمایان می‌شود. باید اشاره کرد که در غیر این صورت سردرد و سرگیجه به ندرت به همدیگر مربوط می‌شود. بنابراین، اگر سردرد و سرگیجه با هم به وجود آید، باید به خاطر داشت که این شرایط مطمئناً نشانه‌ی وجود اختلالی جدی است. آسیب دیدن گردن نیز ممکن است باعث ایجاد سردرد و سرگیجه شود.
 
4.مننژیت
مننژیت یکی از بیماری‌هایی است که باعث ایجاد سردرد شدید می‌شود. این بیماری هنگامی رخ می‌دهد که غشای اطراف مغز و نخاع توسط باکتری یا ویروس عفونت می‌کند. جدا از سردردهای شدید و مکرر، تب ، استفراغ ، گیجی و تشنج از علایم دیگر مننژیت است. نشانه‌ها و علایم مننژیت معمولاً به سرعت ظاهر می‌شود. مننژیت باکتریایی از مننژیت ویروسی جدی‌تر است و حتی می‌تواند باعث مرگ شود.
 
5.استرس
امروزه، استرس و تنش قسمتی از زندگی مدرن ماست و از اینرو، مشخص شده است که استرس برجسته‌ترین علت ایجاد سردردهای مداوم و خستگی می‌باشد. استرس باعث ایجاد مشکلات مختلفی در کار ، مسائل مالی ، سلامت و غیره می‌شود که مردم هر روز با آن‌ها مواجه هستند. به طور مشابه، تنهایی ، احساس ناامیدی ، اضطراب یا مشکلات روانی دیگر نیز باعث ایجاد استرس می‌شود. تغییر در سبک زندگی ، مصرف الکل و سوء مصرف مواد نیز منجر به استرس ، تنش و در نتیجه سردرد‌های مکرر می‌شود.
 
6.سردرد خوشه‌ای
سردرد خوشه‌ای درد ناگهانی شدیدی است که در هر زمانی و بدون هیچ دلیل خاصی بروز می‌کند. علت اصلی نامشخص است. این درد معمولاً شب آغاز می‌شود و می‌تواند از چند دقیقه تا چند ساعت ادامه داشته باشد. سردرد خوشه‌ای یکی از بدترین انواع درد است که انسان‌ها با آن مواجه هستند. سردرد خوشه‌ای اغلب با علایم دیگر مانند قرمزی و افتادگی چشم‌ها و گرفتگی بینی همراه است.
 
7.سردرد تنشی یا هیجانی
این نوع سردرد بسیار شایع است. علت پیدایش این نوع سردرد، انقباض عضلات کاسه سر، گردن، شانه و صورت است. مهم ترین دلیل پیدایش این انقباض ها نیز هیجانات عصبی است.

سردرد تنشی، هم به شکل پراکنده و نامنظم بروز می‌کند و هم ‌به شکل مزمن ‌و حاد گریبان افراد را می‌گیرد. طوری که شخص در طول یک ماه ممکن است پنج روز با این سردرد دست و پنجه نرم کند .

درد معمولا از ناحیه پیشـــــانی، گردن یا شانه شروع می شود و به تــدریج تمام کاسه سر را فرا می گیرد. این درد ماهیت فشاری داشته، ولی خاصیت ضربانی ندارد. بیمار از اینکه سرش سنگین است شکایت دارد، ممکن است تهوع پیدا کند، اما به استفراغ دچار نمی شود. این درد می‌تواند 30 دقیقه تا 7 روز ادامه داشته باشد.

برای درمان سردرد های پراکنده و نامنظم معمولا می‌توان از قرص های مسکن استفاده کرد. علاوه بر آن، سرد و گرم کردن پیشانی به کمک یک حوله، یا ماساژ آرام شقیقه و گیجگاه می تواند تاثیر بسزایی در تسکین این نوع سردرد داشته باشد.

علل ایجاد سردردهای مداوم
 
8.سردرد به علت تومور مغزی
علت سردرد به خاطر تومور مغزی معمولا متناوب بوده و در اوایل صبح شدیدتر است و بیشتر ماهیت حمله ای دارد. با حرکت سر، بلند کردن بار، عطسه و به خصوص سرفه تشدید می شود. معمولا سردرد همراه با اختلالات خواب همراه است و گاهی بیمار به علت سردرد از خواب بیدار می شود.
 
9.سردرد به علت فشار خون بالا
علت سردرد در بیماران مبتلا به فشار خون بالا، معمولاً زمانی ظاهر می شود که فشار خون ماکزیمم به حدود 20 و فشار خون مینیمم به حدود 12 رسیده باشد. این نوع سردرد غالبا در ناحیه پس سر است و با درمان فشار خون در اکثر موارد از بین می رود.
 
10.سردرد ناشی از بیماری های چشم
عیوب انکساری چشم، سبب پیدایش سردردهای مکرر در ناحیه پیشانی به خصوص هنگام مطالعه یا تماشای تلویزیون می شود. سردرد ناشی از آب سیاه چشم نیز معمولا در ناحیــه پیشانی متمرکز می شود ، اما با درد شدید و تهوع همراه است.
 
11.سـردرد ناشی از عفونت دندان
این نوع سردرد غالبا از ناحیه صورت شروع و به تدریج به تمام سر منتشر می شود و با درمان عفونت دندان، درد از بین می رود.
 
12.سردرد آلرژیک
این نوع سردرد متعاقب تماس فرد بیمار با ماده حساسیت زا ایجــــاد می شود. معمولا همراه با این نوع سردرد، سایر علایم حساسیت مثل گرفتگی بینی ، آبریزش بینی ، سرفه، عطسه و گاهی اسهال دیده می شود و کنترل حساسیت معمولا به کنترل سردرد منجر می شود.
 
13.کم شدن آب بدن
سردرد همچنین یکی از علایم کم شدن آب بدن است. عدم مصرف آب یا مایعات به مقدار کافی منجر به کم شدن آب بدن می‌شود. هر چند، سردرد تنها علامت کم شدن آب بدن نیست. علایم دیگری مانند تشنگی ، سرگیجه ، ضعف ، خشکی دهان ، گرفتگی عضلات و غیره نیز مشاهده می‌شود.

مصرف بیش از حد دارو: اگر از مسکن برای سردرد استفاده می‌کنید، به این مسئله توجه داشته باشید که مسکن‌ می‌تواند خود عاملی برای ایجاد سردرد باشد. مردم همیشه هنگام سرد متمایل به استفاده از مسکن هستند. این باعث ایجاد چرخه‌ای از سردرد و مصرف دارو می‌شود. عوارض جانبی برخی داروهای دیگر نیز می‌تواند باعث ایجاد سردرد شود.

می‌توان از اقدامات پیشگیرانه مانند مدیریت استرس ، ترک مصرف الکل و مواد برای جلوگیری از ایجاد سردرد استفاده کرد. ورزش کردن ، یوگا و مدیتیشن نیز به مقدار زیادی به جلوگیری از ایجاد سردرد‌های مدوام کمک می‌کند. مصرف بیش از حد کافئین نیز می‌تواند باعث ایجاد سردردهای مداوم شود. بنابراین، عاقلانه است که مصرف قهوه و محصولات دیگر حاوی کافئین را محدود کنیم.

با توجه به علل بالقوه‌ی ایجاد سردرد مداوم، نادیده گرفتن آن نه تنها توصیه نمی‌شود بلکه باید سریعاً به پزشک مراجعه کرد. با انجام اقدامات لازم و مناسب، می‌توان با موفقیت سردرد را معالجه کرد. ولی همزمان انجام اقدامات لازم برای جلوگیری از آن نیز ضروری است.


مقالات مرتبط
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.