میگرن و راهکارهای کنترل آن

آیا تا‌‌ به حال دچار سردرد میگرن شده‌اید؟ اگر بله، پس به خوبی می‌دانید چه سردرد وحشتناکی است، و اگر نه، احتمالا کسی را می‌شناسید که میگرن دارد. از آنجایی که علائم میگرن بشدت ناتوان‌کننده است و می‌تواند خللی جدی‌ در زندگی روزانه افراد به وجود آورد، هر شخصی که دچار آن است، می‌خواهد بداند چطور می‌توان آن را کنترل کرد. در این مقاله به برخی راهکارها اشاره خواهیم کرد.
سه‌شنبه، 1 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
میگرن و راهکارهای کنترل آن
برآوردها نشان می‌دهند که ۶ تا ۱۸ درصد از جمعیت افراد بزرگسال از میگرن مکرر رنج می‌برند (حدود ۶ درصد مردان و بالای ۱۸ درصد زنان). زنان اغلب حدود سه برابر بیشتر از مردان میگرن می‌گیرند و بررسی‌ها نشان می‌دهند بیش از یک چهارم زنان حداقل یک‌بار در طول زندگی دچار حمله‌ی میگرن خواهند شد.

برای بیشتر مردم، میگرن در سال‌های نوجوانی آغاز می‌شود و در طول دهه‌ی ۲۰ و ۳۰ زندگی آنها نیز ادامه پیدا می‌کند. تقریبا ۱۰ درصد نوجوانان به ویژه در دوره‌ی بلوغ و به دلیل تغییرات هورمونی، میگرن‌های مکرر را تجربه می‌کنند. «میگرن‌های مزمن» به معنای آن دسته از میگرن‌هایی است که موجب حملات در بیش از ۱۵ روز در ماه شده، ۲ درصد از جمعیت کل را تحت تاثیر قرار داده و اوج آن در بزرگسالان مابین ۳۰ تا ۴۰ سال می‌باشد.

اگرچه حملات میگرن گرایش بیشتری به ظاهر شدن در افراد یک خانواده‌ دارند و دارای یک بخش ژنتیکی هستند، ولی انتخاب سبک زندگی خاص نیز می‌تواند عمیقا بر تعداد دفعات و شدتی که فرد از حملات میگرن رنج می‌برد اثر بگذارد. میگرن‌ها –و همچنین سایر انواع معمول سردردهای تنشی که بیش از ۹۰ درصد افراد گاه به گاه دچار آن می‌شوند- لزوما قرار نیست به بخش «عادی» زندگی فرد تبدیل شوند. و حتی اگر سال‌ها است که دچار سردرد هستید، هنوز برای تغییر این وضعیت دیر نیست.1


روش‌های ساده و موثری برای کنترل و مدیریت میگرن


کنترل استرس
بسیاری از افرادی از طریق کنترل استرس می توانند سردرد و میگرن خود را درمان کنند.اگرچه نمی توان وقایع پراسترس زندگی را حذف نمود ،اما امکان تغییر در نحوه برخورد با این وقایع وجود دارد.تکنیک هایی مثل مدیتیشن،ماساژ و طب سوزنی از جمله روش هایی هستند که می توانند به کنترل استرس کمک موثری کنند.

ورزش
ورزش های ملایم بهترین روش برای رهایی از استرس و سردردهای عصبی است.پیاده روی بهترین انتخاب می باشد،زیرا روش فوق العاده ای برای رهایی از سردردهای عصبی می باشد. زمانی که شما راه می روید،حرکت آونگی دستان باعث رلکس شدن ماهیچه های گردن و شانه می شود.باز کردن این گره ها،ریشه سردردهای عصبی را از بین می برد.

تغذیه مناسب و عدم حذف وعده های غذایی
تغذیه مناسب و در فواصل زمانی نه چندان زیاد باعث حفظ تعادل قند خون می شود.بنابراین لااقل سردرد ناشی از گرسنگی بروز نمی کند.خوردن مایعات کافی نیز شرط لازم است زیرا یکی دیگر از دلایل بروز سردرد کم آبی است.

درمان فیزیکی
درمان فیزیکی به همراه ورزش و آموزش باعث بهبود سردرد و احساس می شود.در افراد مبتلا به سردرد عصبی،این روش می تواند بسیار موثر واقع شود.در چنین متدی انجام حرکات کششی گردن و آموزش روش درست نشستن،آموزش داده می شود.2

محرک‌های میگرن را شناسایی کنید و جلوی آن را بگیرید
اغلب این محرک‌ها ممکن است نوع خاصی از غذاها همچون شکلات تلخ یا پنیر باشد.

داده‌های ثبت شده را تجزیه و تحلیل کنید
محرک‌هایی را که در عرض چند ماه به دست آورده‌اید تجزیه و تحلیل کنید تا به یک نتیجه نهایی برسید.

یک مکمل مناسب در نظر بگیرید
مطالعات نشان داده است که منیزیم، ویتامین B2 و CoQ10 جزو مکمل‌هایی هستند که اثر آرامش بخشی دارند.

سطح قند خون خود را بررسی کنید
افت قند خون یک محرک شایع برای سردردهای میگرنی محسوب می‌شود. در این شرایط گلوکز بیشتری وارد جریان خون می‌شود و همین امر منجر به افزایش فشار خون خواهد شد.

سیگار را ترک کنید
اگر به سیگار کشیدن یا بوی آن حساسیت دارید، این موضوع می‌تواند باعث ایجاد حملات میگرنی شود. با پرهیز از رفتن به این مکان‌ها یا ترک سیگار می‌توانید سردردهای میگرنی خود را بهبود ببخشید.

پیشگیری را تمرین کنید
داروهای زیادی در بازار وجود دارد که می‌تواند جلوی بروز میگرن را بگیرد. اینکه شما به میگرن مزمن مبتلا هستید یا خیر هیچ فرقی نمی‌کند. پزشک ممکن است داروهایی را برای شما تجویز کند. این داروها برای تسکین درد و نشانه‌های میگرن طراحی شده‌اند و به پیگشیری از بروز حملات میگرنی کمک می‌کنند. داروها را همانگونه که توصیه شده است مصرف کنید. یکی از داروهای رایج ضد میگرنی سوماتریپتان است. همیشه از دفترچه اطلاعات موجود در قوطی داروها استفاده کنید.

مصرف کافئین خود را بررسی کنید
مصرف زیاد کافئین باعث می‌شود رگ‌های خونی موجود در اطراف مغز بیشتر از معمول منقبض شود. همین امر منجر به ایجاد سردردهای میگرنی خواهد شد. بیشتر از ۳۰۰ میلی گرم( معادل ۵ فنجان قهوه فوری) قهوه در روز می‌تواند باعث ایجاد مشکلات زیادی شود.

همانند بیشتر افرادی که در این عصر فناوری زندگی می‌کنند، شما نیز ممکن است زندگی پرمشغله‌ای داشته باشید. به کارگیری نکاتی که در این مقاله گفته شود می‌تواند در کنترل و مدیریت میگرن مفید باشد. همچنین برخی از تغییرات کوچک در سبک زندگی برای کمک به درمان و مدیریت میگرن مفید خواهد بود.3


غذاهایی که به درمان میگرن کمک می‌کنند


غذاهای دارای اُمگا۳
آجیل، دانه‌ها و ماهی‌های وحشی از قبیل سالمون یا ساردین، به کنترل جریان خون و کاهش التهاب کمک می‌کنند.

میوه‌ها و سبزیجات ارگانیک تازه
این غذاها دارای مقادیر زیاد منیزیم و الکترولیت‌های مهم دیگر هستند که بخصوص برای کنترل جریان خون و عملکرد ماهیچه‌ای اهمیت دارند، و همچنین مانع از عدم تعادل الکترولیتی می‌شوند. آنها همچنین آنتی اکسیدان‌هایی را تامین می‌کنند که به کاهش التهاب کمک کرده، به مقابله با انتشار اثرات سم می‌پردازد و هورمون‌ها را تعدیل می‌کند.

غذاهای سرشار از منیزیم
تعدادی از بهترین منابع منیزیم عبارتند از: اسفناج، برگ چغندر، تخم کدو تنبل، ماست، کِفیر، بادام، لوبیا سیاه، آووکادو، انجیر، خرما، موز، و سیب‌ زمینی شیرین.

غذاهای بدون چربیِ دارای پروتئین تصفیه‌شده
این غذاها عبارتند از: گوشت گاو محلی (علف‌خوار) و مرغ محلی، ماهی‌های وحشی (غیرپرورشی)، لوبیا و حبوبات.

غذاهای دارای ویتامین B
بعضی پژوهش‌ها نشان می‌دهند افراد دچار میگرن می‌توانند از مصرف بیشتر ویتامین‌های گروه B، به ویژه ویتامین B2 (ریبوفلاوین) بهره‌مند شوند. منابع ریبوفلاوین عبارتند از: گوشت اندام و احشاء و سایر گوشت‌ها، محصولات لبنی خاص، سبزیجات دارای برگ سبز، لوبیا و حبوبات، و آجیل و دانه‌ها.1


پی نوشت:
1.www.chetor.com
2.www.irannaz.com
3.www.jadidtarin.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.