میگرن و نوشیدنی هایی که آن را درمان می کنند

بسیاری از مردم در طول حیات خود، نوعی از سردرد را با عنوان سردردمیگرنی تجربه می‌کنند که از شدت درد گاهی امانشان را می‌برد؛ سردردی که به قدری فرد را بی‌تاب می‌کند که او را از انجام فعالیت‌های روزانه‌اش باز می‌دارد. اما سردرد میگرنی، چه علائم و نشانه‌هایی دارد؟و راه‌های درمان آن چیست؟ ‌
سه‌شنبه، 8 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
میگرن و نوشیدنی هایی که آن را درمان می کنند
میگرن یکی از اختلالات شدید است که ویژگی آن سردردهای ملایم یا شدید پی در پی می‌باشد و غالباً با علایمی در سیستم عصبی آتونومس همراه است. این واژه از زبان یونان گرفته شده‌است، درد در یک طرف سر، این نوع از سردرد در یک طرفه است (بر نیمی از سر تأثیر می‌گذارد.) و ماهیتا ضربان‌دار است و از ۲ ساعت تا ۷۲ ساعت ادامه دارد. علایم همراه با آن می‌تواند شامل حالت تهوع، استفراغ، نورگریزی (افزایش حساسیت به نور)، صدا ترسی (افزایش حساسیت به صدا) باشد و درد به‌طور کلی با بالا رفتن فعالیت بدنی افزایش می‌یابد. بیش از یک سوم افراد مبتلا به سردردهای میگرنی نشانه‌های پیش درامدی/اورا را دریافت می‌کنند: نوعی اختلالات گذرای دیداری، حسی، زبانی یا حرکتی که نشان می‌دهند سردرد به زودی شروع خواهد شد. این باور وجود دارد که دلایل بروز میگرن ترکیبی از عوامل محیطی و ژنتیکی است. حدود دو سوم افراد مبتلا سردردها را از خانواده به ارث می‌برند.نوسان سطح هورمون می‌تواند نقش داشته باشد: میگرن در زمان بلوغ، در پسرها کمی بیشتر از دخترها است، اما در میان زنان حدود دو تا سه برابر بیشتر از مردان است. سردردهای میگرنی معمولاً در دوره بارداری کاهش می‌یابند. سازوکار دقیق میگرن ناشناخته است. البته این باور وجود دارد که میگرن به دلیل نوعی اختلال در رگ‌های خونی و عصبی باشد. نظریه اولیه مربوط به افزایش قابلیت تحرک قشر مخ و کنترل ناهنجار یاخته‌های عصبی درد در عصب سه قلوی ساقه مغز می‌باشد.

اولین توصیه مدیریتی برای این نوع از سردردها استفاده ازمسکنهایی مانند ایبوپروفن و استامینوفن است، و برای تهوع و پیشگیری از حمله استفاده از آنتی امتیک توصیه می‌شود. داروهای تخصصی‌تر میگرن شامل تریپتانها یا ارگوتامینها هستند که آن‌ها را می‌توان برای کسانی توصیه کرد که مسکن‌های ساده بر آن‌ها تأثیر ندارند. در سراسر جهان بیش از ۱۰٪ از مردم در برخی از برهه‌های زندگی دچار میگرن شده‌اند.1


علائم و نشانه‌های سردرد میگرنی چیست ؟

سردرد میگرنی شامل دو دسته اصلی است:

1- سردرد بدون علائم عصبی (بدون اورا)

2- سردرد با علائم عصبی (با اورا) در 20 درصد موارد سردرد میگرنی با علائم عصبی به‌نام اورا همراه است که به آن میگرن با اورا می‌گویند. علائم عصبی (اورا) چشمی شامل اختلال بینایی به‌صورت رویت فلاش، لکه‌های نورانی، خطوط زیگ‌زاگ و تغییر در قدرت بینایی به‌صورت لکه در وسط میدان بینایی و اختلال دید یک نیمه میدان بینایی است. بی‌حسی و کرختی انگشتان، لب و صورت و گاهی فلج موقت اندام نیز جزو علائم عصبی (اورا) قبل از سر درد است. این علائم 20 دقیقه طول می‌کشد و پس از اتمام این علائم سردرد بیماران شروع می‌شود. سردرد میگرنی ضربان‌دار با شدت متوسط تا شدید است؛ به‌طوری که فرد قادر به کار کردن و فعالیت نخواهد بود و معمولاً در بیداری و کمتر در خواب رخ می‌دهد. مدت زمان حمله سردرد چهار تا 72 ساعت (80 درصد همراه باتهوع و 50 درصد همراه با استفراغ) است. علاوه بر این 10 تا 20 درصد موارد با اشک ریزش و آبریزش از بینی همراه است. 60 درصد افراد مبتلا به میگرن قبل از سردرد علائمی مثل تغییرات خلق (افسردگی، عصبانیت)، خستگی، تحریک پذیری، درد عضلات و بی‌اشتهایی، اسهال و یا یبوست دارند. گاهی این علائم تا 24 ساعت پس از حمله سردرد ادامه می‌یابد.


چه عوامل محیطی یا غیرمحیطی، سبب تشدید سردردهای میگرنی می‌شود ؟

استرس و نگرانی، سروصدای زیاد، نورهای شدید، بوهای تند و تحریک‌کننده مثل عطر، بوی سیگار، گرسنگی، بی‌خوابی، ضربه به سر، مصرف برخی غذاها مثل پنیر، شکلات، سوسیس و کالباس، پیاز خام، تغییرات هورمونی در زنان (قاعدگی و مصرف هورمون‌های زنانگی و قرص ضد‌بارداری)، مصرف داروها مثل نیتروگلیسرین (در افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی) از عوامل تشدید‌کننده سردردهای میگرنی است. علاوه بر این برخی از داروها که حاوی استروژن است، داروی ضد‌فشار خون شامل هیدرولارین و رزرپین نیز احتمال تشدید سردردهای میگرنی را افزایش می‌دهد.2

یک رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات های پیچیده (غلات سبوس دار و سبزیجات نشاسته ای) و پروتئین کم برای افراد مبتلا به میگرن توصیه می شود.بدن میگرنی ها نباید کم آب شود. نوشیدن مقدار زیادی آب، آب سبزیجات و میوه های تازه به خلاص شدن از سموم بدن کمک می کند که دلیل اصلی سردرد همین کم آبی است.

پتاسیم، کلسیم و منیزیم: اکثر میوه ها و سبزیجات غنی از سه مواد معدنی بسیار مهم است که به درمان میگرن کمک میکند. برخی از غذاها مانند : سبزیجات سبز تیره ، موز، طالبی، کرفس، خیار، لیمو، آناناس، هندوانه، و زنجبیل بسیار خوب است.


دستور چند نوشیدنی برای درمان میگرن


مواد لازم
1/2 عددآناناس

3-4 برگ کلم پیچ یا یک دسته از اسفناج

1 ساقه کرفس

1/4 عددلیمو

زنجبیل تازه (اختیاری)

همه آنها را در آبمیوه گیری ریخته و می نوشیم.3

مواد لازم
آب لیمو

آب

نمک دریای هیمالیا

طرز تهیه
در یک لیوان آب ریخته و آب یک عدد لیموی تازه را گرفته و بعد از برداشتن دانه های لیمو  آن را درون آب بریزید.

سپس ۲ قاشق چای خوری نمک هیمالیا اضافه کرده و به خوبی مخلوط کنید.4

مواد لازم برای تهیه شربت چای ترش
چای ترش 60 گرم

سنبل الطیب 10 گرم

اسطوخودوس 15 گرم

دارچین 15 گرم

چای سبز 10 گرم

عسل نیم کیلوگرم

آب معدنی 1.5 لیتر

طرز تهیه شربت چای ترش
همه مواد را باهم نیم کوب کنید و داخل آب معدنی بریزید تا 5 ساعت بماند.

سپس 10 دقیقه در حرارت ملایم بجوشانید.

حرارت که متعادل(50 درجه سانتی گراد) شد عسل را به آن اضافه کنید هم بزنید تا قوام بیاید.

سپس داخل ظرف شیشه ای بریزید.
 
وی همچنین درباره تهیه یک لیوان از این شربت بیان کرد: 3 تا 4 قاشق از شربت چای ترش را داخل یک لیوان آب جوش ولرم بریزید و میل کنید؛ مقدار مصرف روزانه آن سه لیوان، صبح، عصر و شب قبل از خواب است.
 
نکته: این شربت را در روز های گرم سال با آب خنک و آب لیموترش تازه میل کنید.5


پی نوشت:
1.www.fa.wikipedia.org
2.www.asriran.com
3.www.jadidtarin.com
4.www.borna.news
5.www.eghtesadnews.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.