نکاتی که لازم است در مورد پاگوفاژی بدانید

خوردن بی‌اختیار یخ و سایر مواد غذایی یخ زده، نوعی ویار یا اختلال خوردن است که به آن پاگوفاژی (Pagophagia) یا تمایل شدید به خوردن یخ گویند. این مقاله، در مورد حقایق ضروری پاگوفاژی مطالبی را به ما خواهد آموخت
يکشنبه، 5 ارديبهشت 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
نکاتی که لازم است در مورد پاگوفاژی بدانید

نکاتی که لازم است در مورد پاگوفاژی بدانید
 

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون




 

خوردن بی‌اختیار یخ و سایر مواد غذایی یخ زده، نوعی ویار یا اختلال خوردن است که به آن پاگوفاژی (Pagophagia) یا تمایل شدید به خوردن یخ گویند. این مقاله، در مورد حقایق ضروری پاگوفاژی مطالبی را به ما خواهد آموخت بطوریکه این حقایق علل، خطرات، و روشهای مختلفی که شخص می‌تواند در جهت مقابله با این رفتار اتخاذ کند، را شامل می‌شود.

آیا می‌دانید؟

پاگوفاژی از قرن شانزدهم توسط متخصصین امر پزشکی مورد مطالعه قرار گرفته است. در واقع، حتی ارسطو و بقراط در مورد خطرات ناشی از این وضعیت مطالبی را به رشته‌ی تحریر در آورده‌اند. با این حال، در ابتدا به اشتباه تصور می‌شد این عارضه از سرخوردگی جنسی برمی‌خیزد.
تعریف پزشکی پاگوفاژی، «مصرف بی‌اختیار و مکرر یخ می‌باشد که گاهی اوقات با کم خونی ناشی از فقر آهن ارتباط می‌یابد». این وضعیت نمونه‌ای از پدیده‌ی پیکا (PICA) یا هرزه خواری (خوردن مداوم موادی که هیچ گونه ارزش تغذیه‌ای ندارند) به حساب می‌آید. معلوم گشته که این عارضه به دلیل عوامل روانی، بیوشیمیایی، و فرهنگی بوجود می‌آید. خوردن یخ در اکثر موارد ضرر خاصی ندارد، با این حال، می‌توان آن را نشانه‌ای از وجود برخی مشکلات زمینه‌ای جدی دانست. این وضعیت در زنان باردار و خردسالان سراسر جهان بسیار دیده شده و عموماً به عنوان نشانه‌ای از کم خونی ناشی از فقر آهن در نظر گرفته می‌شود.

علل پاگوفاژی

• اگر چه هنوز تأیید نشده است، اما اعتقاد بر این است که پاگوفاژی نشانه‌ای از کمبود شدید آهن بوده و بیماران به این دلیل تمایل شدید به خوردن یخ دارند که با این کار التهاب و یا درد زبان و التهاب دهان که عموماً در طول آنمی فقر آهن (iron-deficiency anemia) و یا کم خونی ناشی از فقر آهن اتفاق می‌افتد، التیام می‌یابد.
• پاگوفاژی همچنین در موارد کمبود کلسیم که در افراد مسن و یا در دوران بارداری کاملاً رایج است، دیده می‌شود.
• رژیم غذایی که عمدتاً از میوه و سبزیجات تشکیل شده، و محتوای آهن آن کم باشد، به راحتی می‌تواند کم خونی و پاگوفاژی را موجب شود.
• خونریزی و نیز از دست دادن خون از طریق قاعدگی علل دیگر فقر آهن بوده که منجر به پاگوفاژی می‌شوند.
• عدم تحمل گلوتن نیز مشخص شده است که موجب کمبود آهن و علائم جویدن یخ می‌شود.
• بسیاری افراد همچنین ممکن است این عادت را در دوران کودکی خود بوجود آورده و صرف نظر از اینکه آیا فرد حقیقتاً از کم خونی رنج می‌برد یا خیر، آن را در سالهای بزرگسالی ادامه می‌دهند.

جدای از میل شدید و مداوم به مصرف یخ، خستگی تنها علامت واقعی این بیماری است.

عوارض جانبی پاگوفاژی

اگرچه جویدن یخ به طور منظم ممکن است به نظر رسد علائم درد را تسکین می‌دهد، اما خطرات بسیاری در ارتباط با پاگوفاژی وجود دارد.

• جویدن یخ می‌تواند به دندانها آسیب برساند. قطعات سخت یخ روی مینای دندان کشیده شده و موجب ضعیف شدن دندان‌ها می‌شود. مشخص شده است که این کار در نهایت موجب تراشیده و ترک خوردگی دندانها می‌گردد. این کار حتی به بافت‌های نرم مانند لثه نیز آسیب می‌رساند. بنابراین، توصیه‌ی اکید می‌شود که اگر مجبور به خوردن یخ هستید، بجای جویدن آن، اجازه دهید در دهانتان ذوب شود.
• اگر چه نادر است، اما امکان دارد که فرد به طور تصادفی توسط قطعات یخ دچار خفگی شود.
• موارد شدید پاگوفاژی می‌تواند موجب سوء تغذیه در فرد گردد. این به احتمال زیاد به دلیل خوردن مقادیر بیش از حد یخ بوده که موجب کاهش میل به خوردن مواد غذایی همیشگی سرشار از مواد مغذی می‌شود. مصرف کم و نادر یخ چنین اثرات مضری را برجای نمی‌گذارد.
• بایستی بلافاصله علت پاگوفاژی مشخص شود، به این دلیل که این وضعیت بیشتر به وسیله‌ی کم خونی فقر آهن اتفاق می‌افتد که چنانچه نادیده گرفته شود، می‌تواند بسیار خطرناک باشد.
• جویدن مداوم یخ مانع از توانایی اجتماعی فرد گشته، و افرادی که دچار موارد شدید آن هستند ممکن است خود را از دیگران دور نگاه داشته و به تماس‌های محدودی بسنده کنند. این امر می‌تواند منجر به پایین آمدن اعتماد بنفس و دیگر مشکلات روانی شود.

بررسی کم خونی ناشی از فقر آهن تنها به یک آزمایش خون ساده نیاز دارد. بنابراین اهمیت دارد افرادی که از پاگوفاژی رنج می‌برد در اسرع وقت با یک پزشک یا متخصص هماتولوژی یا خون شناسی مشورت نمایند، به طوری که ممکن است به آنها توصیه شود یک رژیم غذایی سالم و سرشار از آهن را همراه با مصرف مکمل‌های ویتامین C برای رفع این مشکل دنبال کنند.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.