چه چیزهایی سبب افزایش فشار خون در کودکان می‌شود؟

فشار خون بالا (HBP) به عملکرد ضعیف قلب و کلیه‌ها مرتبط است چون این ارگان‌ها نقش کلیدی در باقی ماندن فشار خون در محدوده طبیعی دارند. برای دانستن بیشتر در مورد علل فشار خون بالا در کودکان، مطالب زیر را بخوانید.
سه‌شنبه، 7 ارديبهشت 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
چه چیزهایی سبب افزایش فشار خون در کودکان می‌شود؟

چه چیزهایی سبب افزایش فشار خون در کودکان می‌شود؟
 

 

مترجم: سعید علیزاده
منبع:راسخون




 

فشار خون بالا (HBP) به عملکرد ضعیف قلب و کلیه‌ها مرتبط است چون این ارگان‌ها نقش کلیدی در باقی ماندن فشار خون در محدوده طبیعی دارند. برای دانستن بیشتر در مورد علل فشار خون بالا در کودکان، مطالب زیر را بخوانید.
فشار خون بالا در کودکان در مقایسه با بررگسالان نسبتا غیرمعمول است. به طور دقیق، میزان فشار خون در گروه سنی 65-74 سال بالا است. افزایش وزن و چاقی به‌دلیل سبک زندگی ناسالم برخی از عواملی است که خطر افزایش فشار خون در بزرگسالان را افزایش می‌دهد. اگرچه چاقی در کودکان روبه افزایش است (به لطف ظهور کامپیوتر و پلی‌استیشن‌ها) اما این تنها دلیل افزایش فشار خون در سنین پایین نیست. برای مثال، اگر بالا بودن فشار خون در خانواده شایع است بنابراین کودک نیز ممکن است از مشکلات فشار خون بالا رنج ببرد. بنابراین، به‌غیر از چاقی، چه چیزهایی سبب بالا رفتن فشار خون در کودکان می‌شود؟ در زیر در موردش بحث شده است:

شروع فشار خون بالا در کودکان

مشاهده شده است که کودکان دارای اضافه وزنن مستعد فشار خون بالا هستند. در زمان امروز، کودکان بیشتر علاقه مند به نشستن در پای کامپیوتر و دستگاه‌های تلویزیون به‌جای بازی در بیرون از خانه هستند. این موضوع سبب یک‌جا نشینی می‌شود، در نتیجه احتمال اضافه وزن و چاقی افزایش می‌یابد. تعجب آور است که کودکان با وزن سالم نیز از فشار خون بالا رنج می‌برند. چه چیزی موجب این امر می‌شود؟ فشار خون بالا در کودکان اغلب با عملکرد ضعیف اندام خاصی همراه است.

اختلالات کلیوی

کلیه‌ها اگر به درستی کار نکنند می‌توانند فشار خون را در کودکان بالا ببرند. کار کلیه‌ها تصفیه خون به منظور دفع مایع (ادرار) از بدن است. با‌این‌حال، در این مورد کلیه به مقدار کافی عملکرد درستی ندارند، و برای بدن حفظ فشار خون طبیعی دشوار می‌شود. همچنین، کلیه‌ها وظیفه دارند تا خون را از طریق شریان‌ها و رگ‌ها به بدن منتقل کنند. به‌عنوان مثال، کلیه‌ها رگ‌ها را تحریک می‌کنند تا تنگ شوند که این امر موجب فشار خون بالا در کودکان می‌شود.

تنگ‌شدن شریان کلیوی

شریان کلیوی قلب را به کلیه وصل می‌کند. بنابراین، انتقال خون از قلب به کلیه‌ها از طریق شریان کلیوی انجام می‌گیرد. شریان کلیوی حدود 1.5 لیتر خون را به منظور تصفیه کردن به کلیه‌ها میفرستد، از این رو این شریان به عنوان یک منبع اصلی از جریان خون به کلیه ها در نظر گرفته می‌شود. هنگامی‌که شریان‌ها باریک می‌شوند فشار خون ناچارا بالا می‌رود. تنگی عروق به‌این معنی است که قطر عروق کاهش می‌یابد. در چنین شرایطی، خون با فشار زیاد از شریان‌ها عبور می‌کند، در نتیجه فشار قابل توجهی بر دیواره رگ وارد می‌شود.

مشکلات قلبی

وظیفه اصلی قلب جمع آوری خون اکسیژنه تازه از ریه‌ها و ارسال آن به بخش‌های مختلف بدن است. وقتی قلب می‌تپد، خون را با نیروی ثابتی پمپاژ می‌کند که به آن فشار خون می‌گویند. بنابراین، می‌توان فهمید که عملکرد مناسب قلب چقدر برای تنظیم فشار خون مهم است. کودکان مبتلا به نقص مادرزادی قلب ممکن است فشار خون بالا داشته باشند. اختلال در ساختار قلب در بدو تولد یا ضعیف بودن قلب، ممکن است منجر به بالا رفتن فشار خون شود. نوزاد ممکن است بلافاصله پس از تولد علایم فشار خون بالا را نشان ندهد، اما دیر یا زود به احتمال زیاد مشکلات فشار خون بالا فوران خواهد کرد.

عملکرد نادرست غده آدرنال

غده آدرنال دقیقا در بالای کلیه‌ها قرار دارد و عملکرد طبیعی آن برای کنترل فشار خون بسیار مهم است. غده آدرنال تعدادی هورمون از جمله آلدسترون تولید می‌کند که به تنظیم فشار خون کمک می‌کند. با‌این‌حال، زمانی‌که عملکرد غده آدرنال به درستی انجام نمی‌پذیرد می‌تواند موجب ترشح بیش از حد آلدوسترون شود که در نهایت سبب بالا رفتن فشار خون می‌شود. آلدوسترون میزان سدیم و پتاسیم که توسط کلیه‌ها دفع می‌شوند را بررسی می‌کند. با ازدیاد آلدوسترون کلیه‌ها پتاسیم بیشتری را نسبت به سدیم و کلرید دفع می‌کند. در نهایت باعث کم شدن پتاسیم و افزایش سدیم (نمک) در بدن می‌شود که این موضوع باعث افزایش فشار خون در بدن می‌شود. گسترش تومور در غده آدرنال می‌تواند یکی از دلایل ممکن افزایش تولید غیرطبیعی آلدوسترون شود.

افزایش سطح کلسترول

کودکان مبتلا به کلسترول بالا در مقایسه با همسالان خود با کلسترول طبیعی احتمال بیشتری برای گسترش فشار خون بالا را دارند. دلیل این است که کلسترول بالا باعث انقباض شریان‌ها (تنگی عروق) می‌شود. در چنین سناریویی، دیواره شریان زمانی که خون از طریق رگ‌های خونی عبور می‌کند فشار بیشتری را متحمل می‌شود.

سوء مدیریت دیابت

دیابت نوع دوم در کودکان خطر ابتلا به فشار خون بالا را نیز افزایش می‌دهد. دیابت چیزی جز حضور سطح قند اضافی در خون نیست. قند زیاد در خون می‌تواند به شریان‌ها آسیب بزند. دیوار شریانی سفت و ضخیم می‌شود و در نتیجه قطر رگ‌ها به حداقل می‌رسد. این کاهش اندازه شریانی فشار اضافی در حین انتقال خون به رگ‌ها وارد می‌کند. بنابراین، دیابت کنترل نشده ممکن است باعث فشار خون بالا در کودکان شود.
معمولا، پیروی از سبک زندگی سالم برای کنترل فشار خون بالا به صورت خفیف کافی است. با‌این‌حال، اگر این کار کافی نباشد، پس از آن داروها مانند دیورتیک‌ها ( به منظور بهبود عملکرد کلیه‌ها) و سایر داروها مثل بنازپریل می‌تواند برای مبارزه با فشار خون بالا در کودکان کمک کند. می‌توان درک کرد تشخیص صحیح و به دنبال آن درمان مناسب با داروی فشار خون بالا، راه حلی برای کنترل فشار خون بالا در کودکان است. دیابت باشد یا فشار خون بالا، ما به عنوان والدین باید برای کنترل مشکل پزشکی فرزندمان هرکاری انجام دهیم. این اقدام اطمینان خواهد داد که فرزندمان با وجود داشتن فشار خون بالا، رشد سالم و زندگی شادی خواهد داشت.



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.