تازه هاي تغذيه

مصرف سيب از سوي مادران باردار موجب کاهش خطر ابتلاي کودکان به آسم مي شود به گزارش سرويس بهداشت و درمان خبرگزاري دانشجويان ايران ( ايسنا)، نتايج تحقيقات جديد نشان مي دهد: مادراني که دوران بارداري سيب مي خورند، مي توانند از کودکشان در برابر ابتلا به آسم در دوران کودکي محافظت کنند. در اين پژوهش استثنايي، تأثيرات رژيم غذايي نزديک به 2000 زن باردار بر روي مجاري تنفسي کودکانشان تا سن 5 سالگي مورد بررسي قرار گرفت.
دوشنبه، 21 مرداد 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تازه هاي تغذيه
تازه هاي تغذيه
تازه هاي تغذيه

مصرف سيب از سوي مادران باردار موجب کاهش خطر ابتلاي کودکان به آسم مي شود

به گزارش سرويس بهداشت و درمان خبرگزاري دانشجويان ايران ( ايسنا)، نتايج تحقيقات جديد نشان مي دهد: مادراني که دوران بارداري سيب مي خورند، مي توانند از کودکشان در برابر ابتلا به آسم در دوران کودکي محافظت کنند. در اين پژوهش استثنايي، تأثيرات رژيم غذايي نزديک به 2000 زن باردار بر روي مجاري تنفسي کودکانشان تا سن 5 سالگي مورد بررسي قرار گرفت. نتايج مطالعات نشان داد که از بين تمام مواد غذايي آزمايش شده، تنها سيب مي تواند اين نقش محافظتي را ايفا کند.(1)

سير درمان گر

سير داراي ترکيبات فعال متعددي است که هر يک اثر به خصوصي بر بدن دارند. از جمله آليسين ( با خاصيت ضد باکتري قوي)، ويتامين هاي آ، ب 2، ب 1 ، نياسين، ويتامين ث، اسيد فوليک، بيوتين و ويتامين هاي اچ و اي. سير براي بيماري هاي تنفسي نظير قانقارياي ريه، برونشيت، سياه سرفه، سرفه هاي مزمن و ساده و تنگي نفس مفيد است. نيز اشتهاآور بوده و عامل معالجه ي بيماري هاي انگلي روده و کرم هاي قلاب دار محسوب مي شود. در درمان اسهال ساده و خوني، عفونت هاي دستگاه گوارش و سل روده اي مي توان از سير استفاده کرد. همچنين محرک ترشح صفرا و تسکين تشنج و اسپاسم روده و معده است. مبتلايان به سنگ کليه با مصرف سير مي توانند به دفع سنگ خود کمک کنند، چون سير خاصيت مدر داشته و دفع قطره قطره ادرار را نيز درمان مي کند. سيره ورم روده با منشأ عصبي را برطرف ساخته و عامل رفع فلج و لرزش اندام هاست. اسيدهاي آمينه ي موجود در آن خاصيت تقويت کنندگي مغز و اعصاب را نيز دارد.

سير، دشمن ميکروب ها

سير به دليل داشتن ترکيبات ضد باکتريايي ، دشمن ميکروب ها محسوب مي شود. آليسين موجود در آن بر روي باکتري ها و باسيل هاي اسيد دوست و قارچ ها اثر تخريب کننده دارد. آکروليين آن ( از ترکيبات آلدييدي) اثر ميکروب کش بسيار قوي دارد. به دليل وجود ترکيباتي به نام آليستامين 1 و 2 آنتي بيوتيک بسيار خوبي است. روغن هاي فرار سير، ترکيبات گوگردي، تانن ها و آکلالوييدهاي موجود در آن نيز از ديگر ترکيبات ضد باکتريايي سير هستند . عصاره ي سير بر طيف وسيعي از باکتري ها مؤثر است. نتايج حاصل از يک بررسي کلينيکي نشان مي دهد که مصرف سير موفقيت آميزتر از درمان با پني سيلين و سولفوناميدها است.

چربي زدا

هر سال دست کم 150 هزار نفر از نيم ميليون نفري که در انگلستان به سکته قلبي مبتلا مي شوند، مي ميرند استرس، مصرف سيگار، چاقي ، بي تحرکي ، بيماري هايي همچون: ديابت ، کم کاري تيروئيد، سيروز کبدي زودرس و سندم نفرونيک که منجر به افزايش چربي خون مي شود و در نهايت احتمال ابتلا به بيماري و نارسايي قلبي را افزايش مي دهد، بر اثر مصرف سير قابل کنترل است . تصور مي شود که سير علاوه بر اثر بر عوامل و سيستم هاي خوني، نقش مهمي در کاهش کلسترول و تري گليسيريدها نيز داشته باشد. پر فشاري و افزايش چربي خون مهم ترين عوامل ايجاد سختي عروق ( آترواسکلروزيس) و سکته قلبي است. سير قادر به پايين آوردن چربي و فشار خون بوده و با فعال سازي عوامل حل کننده ي ترکيبات سخت کننده ي عروق ، قادر به بهبود حال بيماري است. (2)

خاصيت تسکين بخشي روغن زيتون

تحقيقات انجام گرفته در آمريکا نشان مي دهد که نوع مرغوب روغن زيتون داراي يک ماده شيميايي طبيعي است که مانند داروي مسکن عمل مي کند.
به گزارش شبکه بي .بي.سي ، نتيجه اين تحقيقات نشان مي دهد که 50 گرم روغن زيتون فرآوري نشده، معادل يک دهم يک دوز داروي ايبوپروفن اثر تسکين بخش دارد، به گفته گروهي از پژوهش گران فلوريدا ماده ي اولئوکانتال موجود در روغن زيتون تأثير داروي ضد التهاب را دارد. عارضه التهاب به عوامل مختلف از جمله بيماري قلبي و سرطان ارتباط دارد. روغن زيتون در کاهش سکته ي مغزي، بيماري هاي قلبي، سرطان پستان، سرطان ريه و برخي از انواع فراموشي تاثير مثبت دارد. يادآور مي شود که مقدار چربي روغن زيتون زياد است و در حد اعتدال بايد مصرف شود. (3)

نکاتي درباره پياز پرخاصيت

اگر به هنگام پوست گرفتن و خرد کردن پياز دست شما بوي پياز گرفت از يک برش ليمو کمک بگيريد و با آن دستتان را بشوييد،بوي پياز رفع مي شود.
هنگام سرما خوردگي يک عدد پياز بزرگ را با چند حبه سير رنده کنيد و روي آن آب بريزيد و حرارت دهيد، پس از جوش آمدن فضاي خانه ضد عفوني مي شود. با بخار آن نيز خود را بخور دهيد تا اثر آن را در رفع گرفتگي بيني و التهاب سينه ببينيد.
براي اين که پياز چشمتان را نسوزاند؛ آن را در فضاي باز يا زير آب سرد پوست بگيريد.
براي آن که پياز ديرتر سبز شود؛ ريشه ي آن را از بيخ بگيريدو درجاي خنک نگهداريد. همچنين پياز را چند روز در آفتاب يا جايي که رطوبت نباشد و هوا به راحتي در جريان باشد، قرار دهيد تا کاملا خشک شود، با اين کار مدت نگه داري آن طولاني مي شود.(4)

گوجه سبز

گوجه سبز ، اولين ميوه اي است که در فصل بهار به بازار مي آيد. خاصيت مسهلي ندارد، اما با يبوست مزاج مي جنگد. گوجه سبز داراي ويتامين «ب» و«ث» است و به همين جهت براي اعصاب مفيد بوده و مسکن التهاب صفرا است. گوجه سبز داراي املاح زيادي از قبيل: آهن، کلسيم، فسفر ، پتاسيم، سديم و منگنز و از ميوه هاي خنک بوده که اين خاصيت درانواع ترش آن بيشتر است. اقسام درشت گوجه سبز خاصيت نرم کننده دارد، خشک شده ي آن که با نام آلوچه خشکه فروخته مي شود، درمان خوبي براي ضعف اعصاب و کم خوني است و براي معالجه نقرس، روماتيسم و تصلب شرايين تجويز مي شود و کارکليه ها را تنظيم مي کند.
مصرف زياد اين ميوه بهاري توصيه نمي شود؛ زيرا در افرادي که حساسيت دارند، موجب استفراغ و ترشي دهان مي گردد.
عدم رعايت اصول بهداشتي در حين مصرف مي تواند پيامدهادي مختلف گوارشي را در فرد ايجاد کند؛ بنابراين از شست و شوي کامل و دقيق آن مطمئن شويد.(5)

تغذيه و بي خوابي

متخصصان تغذيه متوجه شده اند که منيزيم در رفع بي خوابي و بي اشتهايي افراد مؤثر است.
منيزيم از جمله مواد معدني مفيد براي سلامت بدن است که کمبود آن مي تواند عوارض بسياري ايجاد نمايد. محققان نقش اين ماده را در برطرف شدن بي اشتهايي و بي خوابي مؤثر مي دانند. وجود منيزيم در بدن براي سلامت کبد، قلب و اعصاب مفيد است.
به عقيده ي محققان، به واسطه ي نقش قابل توجه منيزيم در متابوليسم و اعصاب مي توان از تأثير درماني آن در رفع اختلالات خواب و تغذيه استفاده نمود. آنان معتقدند: افرادي که دچار بي خوابي بوده، يا دچار حالت تهوع صبح گاهي هستند، بايداز اين ماده معدني به اندازه مناسب و کافي استفاده کنند. منيزيم در غلات و دانه هاي سبوس دار، ميگو، غذاهاي دريايي، سبزيجات داراي برگ سبز و سويا موجود است.
نکته قابل توجه اين که منيزيم بر اثر پختن بيش از حد از بين مي رود؛ از اين رو توصيه مي شود که در صورت امکان برخي از مواد غذايي حاوي منيزيم به طور خام مصرف شود. (6)

بروکلي و گوجه فرنگي، دو ميوه مفيد براي سلامت مردان

تحقيقات نشان مي دهد بروکلي و گوجه فرنگي، سبزيجاتي که خاصيت ضد سرطاني آن ها تأييد شده به لحاظ اثر بر تومورهاي پروستات نيز مورد توجه قرار گرفته اند. و نکته مهم ، مصرف اين دو با هم است.
به گزارش وب مد، محققان مي گويند: اثر مضاعف فوق به اين دليل است که ترکيبات فعال بيولوژيک مختلف هر يک در راه هاي ضد سرطاني متفاوت عمل مي کنند.
آزمايشات انجام شده در موش هاي آزمايشگاهي نشان داده است تغذيه آن ها با پودر گوجه و بروکلي باعث کاهش وزن تومورهاي پروستات در اين حيوان شده است. بروکلي به تنهايي باعث کاهش 42 درصدي وزن تومورها شد و اين ميزان براي گوجه فرنگي 34 درصد بود.
شايد تنها درماني که به سطح اثر رژيم غذايي حاوي بروکلي و گوجه فرنگي مي رسد جراحي است که گزينه مطلوبي براي مردان نيست.
به گفته محققان اين که تأثير اين دو ماده ي خوراکي با اثر جراحي قابل مقايسه است ، حائز اهميت مي باشد.
توصيه ي اين محققان به مردان سالمند که مبتلا به سرطان پروستات با رشد کم هستند و شيمي درماني و پرتو درماني مي کنند، اين است که تغيير رژيم غذايي را به سمت مصرف بروکلي و گوجه بيشتر جدي بگيرند.
براي بهره مندي از فوايد ضد سرطاني اين مواد که در مطالعه فوق؛ يک مرد 55 ساله بايد روزانه 1/4 فنجان بروکلي خام و 2/5 فنجان گوجه تازه يا يک فنجان سس گوجه مصرف کند.
اين مطالعه نشان مي دهد خوردن مواد غذايي به طور کامل بهتر از مصرف اجزا جدا شده آن هاست. براي مثال خوردن يک گوجه فرنگي کامل بر دريافت قرص حاوي ليکوپن ارجحيت دارد و گوجه پخته حتي بهتر از خام آن است. پختن گوجه و بخار پز کردن يا حرارت دادن بروکلي قابليت دسترسي بيولوژيک اجزا ضد سرطاني موجود در آن ها را افزايش مي دهد. همچنين در مورد بروکلي ترکيبات مفيد پس از بريدن اين سبزي به قطعات تشکيل مي شوند. بنابراين توصيه مي شود 5 دقيقه قبل از پختن به دو يا چهار قسمت تقسيم شود. بروکلي و گوجه فرنگي موادي هستند که تهيه و پخت آساني دارند و براي وعده هاي مختلف غذايي شامل: ناهار و شام و حتي خوراک جزيي عصرانه مي توان از آن ها استفاده کرد. (7)

آلبالو

آلبالو رفع کننده ي تشنگي و شربت آلبالو بهترين دارو براي افرادي است که عطش فراوان دارند.
آلبالو ، ضد مواد صفراوي، ضد حالت تهوع، ضد سنگ کليه و اشتها آور بسيار خوبي است.
مصرف آلبالو براي گرم مزاجان و مبتلايان به فشار خون و افرادي که چربي زياد در شکم دارند و نيز براي افرادي که خارش پوستي دارند، مؤثر و مفيد است.
آلبالو خواص گيلاس را دارد و مصرف آن، اعصاب را آرامش مي دهد، اما درهر حال نبايد در مصرف آن زياده روي کرد.
آلبالو ميوه اي نرم کننده (ملين) است. مصرف چند روز متوالي شربت يا مرباي آلبالو براي معالجه نارسايي هاي کبد، التهاب ورم معده و روده مؤثر است.(8)

تأثير پسته در کاهش کلسترول خون

به گزارش هلث دي؛ تحقيقات نشان مي دهد که حدود 30 تا 60 گرم پسته در روز، ( يک تا دو مشت پر) با کاهش سطوح کلسترول بد، موجب کاهش قابل ملاحظه خطر بيماري قلبي عروقي مي شود . مقادير بيشتر آن سطوح ليپوپروتئين را کاهش مي دهد.
بر اساس اين مطالعات 60 گرم پسته در روز سطوح ال دي ال را تا بيش از 11 درصد و سطوح کلسترول کل را تا 11 درصد کاهش مي دهد. محققان مي گويند: يک مشت پر پسته همان تأثير موجود در سبزيجات داراي برگ سبز تيره و ميوه هاي داراي رنگ روشن را دارد.
بنابراين اگر پسته همراه با يک رژيم غذايي سالم براي قلب مصرف شود، خطر بيماري قلبي را کاهش مي دهد.(9)

زردچوبه؛ تنظيم کننده ي کلسترول خون

زردچوبه به تنظيم کلسترول خون کمک مي کند. به گزارش واحد مرکزي خبر و به نقل از پايگاه اطلاع رساني گياهان دارويي، بر اساس تحقيقات پزشکي زردچوبه بدون عوارض جانبي و مفيد در معالجه بسياي از بيماري هاي غير قابل درمان و خطرناک است. زردچوبه به درمان التهاب بررسي کبد و تنظيم کلسترول خون کمک مي کند. مصرف روزانه يک قاشق مرباخوري زردچوبه در يک ليوان شير گرم مانع از ابتلا به سرطان مي شود. زردچوبه با تأثير بر افزايش ترشح انسولين به درمان بيماري قند نيز کمک مي کند. بنابراين گزارش اين گياه دارويي مانع از غلظت خون مي شود و به درمان آنژين نيز کمک مي کند. زردچوبه به سبب خاصيت آنتي با کتريايي نقش مهمي در نگه داري مواد غذايي دارد. اين گياه به هضم غذا، درمان التهابات روده، بيماري هاي کليه و پوست کمک مي کند. (10)

پی نوشت:

1. روزنامه جمهوري اسلامي، 1386/1/31.
2. روزنامه جام جم، 1386/1/23.
3. روزنامه جام جم،1386/1/23.
4. روزنامه جام جم،1386/2/3.
5. روزنامه جام جم،1386/2/3.
6. روزنامه جام جم،1386/2/3.
7. روزنامه کيهان، 1386/2/9.
8.روزنامه کيهان، 1386/1/23.
9. روزنامه کيهان، 1386/2/16.
10.روزنامه جمهوري اسلامي، 1386/1/26.

منبع:نشريه ي نامه ي جامعه




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.