علل نوسان فشار خون

ممکن است گاهی اوقات فشار خون شما به‌خاطر برخی مشکلات پزشکی در نوسان باشد اما این مسئله همیشه یک مشکل جدی نیست. در این مقاله اطلاعاتی در مورد علل نوسان فشار خون ارایه شده است.
شنبه، 11 ارديبهشت 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
علل نوسان فشار خون

علل نوسان فشار خون
 

 

مترجم: سعید علیزاده
منبع:راسخون




 

ممکن است گاهی اوقات فشار خون شما به‌خاطر برخی مشکلات پزشکی در نوسان باشد اما این مسئله همیشه یک مشکل جدی نیست. در این مقاله اطلاعاتی در مورد علل نوسان فشار خون ارایه شده است.
خون توسط قلب پمپ شده و به قسمت‌های مختلف بدن توزیع می‌شود. با توجه به پمپاژ قلب، خون مقدار مشخصی فشار به دیواره رگ‌های خونی وارد می‌کند. این فشار به عنوان فشار خون نامیده می‌شود.سیستولیک و دیاستولیک دو نوع مختلف فشار خون هستند. فشار سیستولیک زمانی مشخص می‌شود که قلب می‌تپد. فشار دیاستولیک زمانی مشخص می‌شود که قلب بین دو ضربه استراحت می‌کند. نوسان خفیف در حدود 10 درصد کاملا عادی است. اگر میزان نوسان فشار خون در حدود 25 تا 30 درصد باشد، نیازی نیست که نگران باشید. زیرا هیچ اثر سوئی بر هیچ‌ یک از توابع متابولیک بدن ندارد. با‌این‌حال، اگر تبدیل به یک مشکل مزمن شود فقط در این صورت جای نگرانی دارد.
نوسان فشار خون دارای دو حالت مختلف است. یکی زمانی است که فشار بالا می‌رود و دیگری زمانی که فشار پایین می‌آید. هنگامی که نوسان به سمت بالا است، به این معنی است که قلب سعی می‌کند بیشتر کار کند و خون بیشتری را پمپاژ کند. برخی از عواملی که در این امر نقش دارند به شرح زیر است:
فشار خون بالا: یکی از دلایل اصلی نوسانات، فشار خون بالا است. این ممکن است به دلیل برخی بیماری قلبی باشد که تشخیص داده نشده است. دیگر مشکلات پزشکی مانند بیماری‌های کلیوی، اختلالات هورمونی، بارداری می‌تواند به فشار خون بالا کمک کند. در برخی از موارد، فشار خون بالا در کل خانواده اتفاق می‌افتد.
حساسیت به مواد غذایی و نوشیدنی: برخی غذاها و نوشیدنی‌ها می‌توانند فشار خون را به‌طور ناگهانی بالا ببرند. کسانی که نسبت به نمک حساسیت دارند ممکن است بعد از مصرف غذاهای شور متوجه شوند که فشار خون آنها به طور موقت افزایش یافته است. اگر این نوسان به طور منظم رخ دهد در این صورت تغییر در رژیم غذایی مورد نیاز است. کافئین که یک ماده محرک است باعث تنگ شدن رگ‌های خونی و بالا رفتن فشار خون می‌شود. اثر آن در افرادی که قهوه را به طور منظم نمی‌نوشند یا روزی دو سه لیوان می‌نوشند بیشتر است.
استرس: استرس و اضطراب دو علت عمده دیگر نوسان فشار خون هستند. طبق مطالعات مشخص شده است که هفتاد درصد افرادی که نمی‌توانند فشار خون خود را در حد طبیعی نگه دارند نمی‌توانند استرس خود را کنترل کنند.
عوارض جانبی داروها: تعدادی از نسخه‌ها یا داروهای بدون نسخه وجود دارند که می‌توانند باعث این مشکل شوند. این داروها شامل، قرص‌های ضدبارداری، داروهای تسکین درد، داروهای ضدافسردگی، داروهای سرماخوردگی و ... هستند. مواد مخدر مانند کوکائین نیز می‌توانند اثر سوء بر فشار خون داشته باشند.
هنگامی که فشار خون به سمت پایین نوسان می‌کند، می‌تواند به دلیل حجم کم خون یا ناتوانی قلب در تپش سریع به هر دلیل دیگری باشد. چند جمله از دلایل عبارتند از:
کم آبی شدید که در آن مقدار زیادی مایعات در بدن از دست می‌رود.
از دست دادن بیش از حد خون که به دلیل خونریزی از جراحت شدید اتفاق می‌افتد.این می‌تواند به علت جراحت داخلی یا خارجی باشد.
کمبود مواد مغذی برخی از مواد معدنی حیاتی و ویتامین‌هایی مثل آهن، ویتامین ب و ویتامین ب12 می‌تواند باعث کاهش تولید سلول‌های قرمز خون شود، که جزء مهمی از خون است. به عنوان نتیجه، خون کافی در دستگاه گردش خون وجود ندارد و بدین ترتیب باعث فشار خون پایین می‌شود.
فردی که از یک عفونت جدی رنج می‌برد ممکن است دچار نوسانات شود. این اتفاق به دلیل تلاش پاتوژن برای ورود به جریان خون رخ می‌دهد.
تشخیص و درمان
در مرحله اول، نوسانات هیچ علایمی نشان نمی‌دهد. پس از آن، علایم رایج این بیماری شامل، سردرد، بی قراری و سرگیجه مشاهده می‌شود. سایر علایم شامل ضعف، سرگیجه زمانی که فرد ایستاده است، سبکی سر، تهوع و ... است. این‌ها همگی علایم عمومی هستند و نمی‌توانند نشانگر مشکل خاصی باشند. این علایم تنها با خواندن نتایج آزمایشات قابل تشخیص هستند. اگر شما فشار خونتان را در خانه اندازه‌گیری کنید و ببینید که نوسان دارد، در این صورت فشار خونتان را روزی سه بار و در زمان‌های مختلف اندازه‌گیری کنید. وقتی دیدید این نوسان مستمر ادامه دارد، باید با پزشک خود برای یافتن علت دقیق مشورت کنید.
پزشک‌ها ابتدا تلاش می‌کنند علت و زمینه بیماری را شناسایی و سپس شروع به درمان کنند. آن‌ها داروهایی که می‌توانند باعث ثبات فشار خون شوند را تجویز می‌کند. آن‌ها از نزدیک بر فشار خون نظارت می‌کنند تا زمانی که بهبودی حاصل شود. کسانی که مشکل سلامتی دیگری دارند متناسب با آن درمان مناسب دریافت می‌کنند. اگر فشار خون یک شخص بالاتر از حد طبیعی نوسان کند پزشکان اغلب به بیمار توصیه می‌کنند تا رژیم غذایی با سدیم کمتر و غنی از فیبر را دنبال کنند. از سوی دیگر، اگر نوسان به سمت پایین باشد آن‌ها رژیم غذایی رو توصیه می‌کنند که غنی از آهن، ویتامین C، ویتامین ب کمپلکس و ... باشد.
دلایل غیر پزشکی هم وجود دارد که می‌تواند باعث نوسان فشار خون شود. فعالیت بدنی مانند دویدن، یک لحظه با احساسات شدید و قرار گرفتن در معرض دمای خیلی بالا یا پایین تعدادی از دلایل هستند. در چنین شرایطی، اگر کمی استراحت کنید و آسوده باشید، فشار خون بعد از مدتی به حالت طبیعی بر می‌گردد. برای جلوگیری از هرگونه عوارض جانبی در آینده، شخص باید در فاصله زمانی منظمی فشار خون خود را اندازه‌گیری کند.



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.