نمره قبولی جهانگیرزاده به سیاست خارجی دولت نهم

‌ یک عضو کمیسیون امنیت ملی به کارنامه دولت در حوزه سیاست خارجی نمره قبولی داد. جواد جهانگیرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی آفتاب در خصوص عملکرد دو ساله دولت در حوزه دیپلماسی همزمان با روزهای پایانی هفته دولت گفت: «این موضوع را باید در بستری بررسی کرد که دارای مؤلفه‌های تأثیرگذاری است. مهمترین نکته این است که دولتی که مبنایش، رفتار انقلابی است و اتکای جدی به این مبانی دارد طبعا بیشتر از دولت‌های گذشته محل تهاجم دشمنان است.
دوشنبه، 4 شهريور 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نمره قبولی جهانگیرزاده به سیاست خارجی دولت نهم
نمره قبولی جهانگیرزاده به سیاست خارجی دولت نهم
نمره قبولی جهانگیرزاده به سیاست خارجی دولت نهم

منبع: سایت آفتاب
‌ یک عضو کمیسیون امنیت ملی به کارنامه دولت در حوزه سیاست خارجی نمره قبولی داد.
جواد جهانگیرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی آفتاب در خصوص عملکرد دو ساله دولت در حوزه دیپلماسی همزمان با روزهای پایانی هفته دولت گفت: «این موضوع را باید در بستری بررسی کرد که دارای مؤلفه‌های تأثیرگذاری است. مهمترین نکته این است که دولتی که مبنایش، رفتار انقلابی است و اتکای جدی به این مبانی دارد طبعا بیشتر از دولت‌های گذشته محل تهاجم دشمنان است. بنابراین اینکه شیطنت‌ها افزایش یافته و مخالفت قدرت‌ها با این دولت از دولت‌های گذشته بیشتر است شکی وجود ندارد».
وی افزود: «این بر می‌گردد به رفتارهای دولت نهم که به گفته رهبر معظم انقلاب به معیارهای انقلاب پایبند است و استراتژی دیپلماسی تهاجمی را پیگیری می‌کند. این امر باعث افزایش تهاجم‌ها شده است نه آنکه این امر ناشی از ناکارآمدی و انفعال دولت باشد».
وی افزود: «بحث بعدی بررسی عملکرد دولت به لحاظ تحرک دیپلماتیک است. این تحرک دیپلماتیک وزارت خارجه به نظر من قابل ملاحظه است. اگر این تحرک به سمت کارهای مفیدتر با اهداف مشخص‌تر برود می‌تواند جهش جدی در دیپلماسی ایجاد کند. سوم نوع نگاه دولت به اقلیم‌های متفاوت دنیاست. اینکه دولت نهم به همسایگان و اقلیم‌های دیگر توجه کرده امر مثبتی است. به ویژه کشورهای آفریقای جنوبی و آمریکای لاتین و آسیایی».
این نماینده اصولگرا اضافه کرد: «اما باید در حوزه اروپا باید سطح تحرک را بیشتر کرد. باور کنیم که به لحاظ دیپلماتیک اروپا منطقه تأثیرگذاری است و نمی‌توان به راحتی از کنار آن عبور کرد. از سویی درباره تحرک رئیس جمهور نیز باید گفت که قابل تقدیر است. اما بستر تأثیرگذاری رئیس جمهور در حوزه ارتباطات خارجی را وزارت خارجه فراهم می‌کند. بنابراین وزارت خارجه باید استفاده مناسب‌تری از این ظرفیت به عمل بیاورد».
جهانگیرزاده در بیان انتقاد خود از وزارت خارجه اظهار داشت: «در روز رأی اعتماد و اعلام برنامه‌های شخص وزیر، ایجاد تحرک اقتصادی در کشور و ارتباطات اقتصادی با سایر کشورها مدنظر بود. این یک نقضان اساسی است. امروزه دیپلماسی اگر نتواند منافع جدید را جذب کند و منافع موجود را تثبیت نماید دیپلماسی فعال و قابل توجهی نخواهد داشت. در این زمینه انتظار بیشتری وجود دارد که وزارت خارجه در دو سال آینده می‌تواند به آن توجه کند. باور کنیم که جذب و تثبیت سرمایه‌گذاری خارجی تا حدود زیادی مربوط به بسترسازی دولت گذشته بود که دولت فعلی هم از آن به خوبی استفاده کرد».
این نماینده مجلس ادامه داد: «در عین حال بحث هسته‌ای به عنوان چالشی بین‌المللی در این دولت به خوبی مدیریت شد. اگرچه برخوردها انقلابی‌تر بود و عده‌ای گمان می‌کردند نتیجه مطلوب حاصل نشود اما همه می‌دانند که دنیا آرام آرام با استفاده از تعابیر عامه‌پسند می‌خواهد از احقاق حق ملت ایران جلوگیری کند و ما اگر در مقابل آن ایستادگی نکنیم کسی این حق را به ما نمی‌دهد. در این زمینه اگر چه نقش وزارت خارجه محدود بود اما توأم با موفقیت بود».
این عضو کمیسیون امنیت ملی در پایان از حضور قدرتمندانه در عراق و استفاده از فرصت گفت‌وگو با ایالات متحده در این کشور به عنوان نقطه قوت دولت نهم یاد کرد و افزود: «در مجموع باید به دولت نهم نمره قبولی داد. اگرچه جای تحرک بیشتر دارد.




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.