چرا در دعای ندبه آمده است: أبرضوی أو غیرها أم ذی طوی؟

در دعای ندبه آمده است: «أبرضوی أو غیرها أم ذی طوی» در حالی که رضوی مربوط به فرقه ی کیسانیه است که می گویند: محمد حنفیه در آن جا بوده است.جواب: محمد حنفیه فقط چند صباحی به دستور عبدالله بن زبیر به ناحیه رضوی تبعید شد. کوه رضوی و وادی ذی طوی مربوط به فرقه ی کیسانیه نیست، بلکه ...
يکشنبه، 21 مهر 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چرا در دعای ندبه آمده است: أبرضوی أو غیرها أم ذی طوی؟
در دعای ندبه آمده است: «أبرضوی أو غیرها أم ذی طوی»
 
 
 

 
در دعای ندبه آمده است: «أبرضوی أو غیرها أم ذی طوی» در حالی که رضوی مربوط به فرقه ی کیسانیه است که می گویند: محمد حنفیه در آن جا بوده است.
جواب: محمد حنفیه فقط چند صباحی به دستور عبدالله بن زبیر به ناحیه رضوی تبعید شد. کوه رضوی و وادی ذی طوی مربوط به فرقه ی کیسانیه نیست، بلکه کوه رضوی در یک منزلی «ینبع» است و «ینبع» آبادی بزرگی در هفت منزلی مدینه و دارای نخلستان های فراوان است. در بعضی از روایات تاریخی آمده است: حضرت مهدی - عجل الله تعالی فرجه- مدتی در کوه رضوی زندگی کرده است. علی بن عیسی جوهری که موفق به دیدار حضرت مهدی - عجل الله تعالی فرجه - شده، حضرت را در ذی طوی در منزلی مجلل زیارت کرده و بر سفره ی غذا، دو غذای متضاد شیر و ماهی دید و نگران خوردن آن دو شد که حضرت مهدی - عجل الله تعالی فرجه- به او فرمودند: «بخور! خوراک بهشت است.»
وادی «ذی طوی» در بالای حجون قرار دارد که در بالای قبرستان ابی طالب، نرسیده به تنعیم است و الآن در شهر مکه واقع است . کسی که می خواهد از طرف «مسفله» (پایین مکه) وارد مکه شود، مستحب است که در ناحیه ی «ذی طوی » غسل کند ، سپس وارد شهر مکه شود. (1)

پی‌نوشت‌:

1- ر.ک : المبارک بن محمد المشتهر بابن الاثیر، «النهایه فی غریب الحدیث و الأثر» ج 3 ص 147.

منبع: کتاب موعود امم




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط