انديشه و مطالعه از ما والديني آگاه مي سازد

تمام والدين مي خواهند هر آنچه در توان دارند براي فرزندانشان انجام دهند تا آنها از هر جهت در محيطي سالم رشد كنند. البته تمام اين توان بايد با فكر همراه باشد و تعالي فكر با مطالعه و آموختن و افزايش آگاهي ها ميسر مي شود. اما نكاتي نيز در اين ميان وجود دارد كه با رعايت آنها مي توان نتيجه بهتري گرفت. در اين بخش شما را با مهم ترين آنها آشنا مي كنيم:
پنجشنبه، 16 آبان 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
انديشه و مطالعه از ما والديني آگاه مي سازد
انديشه و مطالعه از ما والديني آگاه مي سازد
انديشه و مطالعه از ما والديني آگاه مي سازد

نويسنده:سحر كمالي نفر
تمام والدين مي خواهند هر آنچه در توان دارند براي فرزندانشان انجام دهند تا آنها از هر جهت در محيطي سالم رشد كنند. البته تمام اين توان بايد با فكر همراه باشد و تعالي فكر با مطالعه و آموختن و افزايش آگاهي ها ميسر مي شود.
اما نكاتي نيز در اين ميان وجود دارد كه با رعايت آنها مي توان نتيجه بهتري گرفت. در اين بخش شما را با مهم ترين آنها آشنا مي كنيم:

¤ هدف معين داشته باشيد

در هفته يكي دو ساعت را اختصاص به اولويت بندي اهداف دهيد. اهدافي كه مخدوش نشوند و غيرقابل دسترسي هم نباشند. براي مثال اهدافي در نظر بگيريد كه اگر فرزندتان خواست بازي مغاير با نظر شما را در برنامه اش داشته باشد و يا تغييري در برنامه غذايي اش داد به هم نخورد و ثابت و معين باشد.

¤ روز را با ابراز علاقه به فرزندتان شروع كنيد و به پايان برسانيد

بسياري از والدين تصور مي كنند با رفتارشان به فزرندان خود نشان مي دهند كه آنها را خيلي دوست دارند پس دليلي به ابراز علاقه مستقيم نيست در صورتي كه افراد به ويژه فرزندان نياز دارند تا گاهي از طريق كلمات از اينكه دوستشان داريم آگاه و به عبارتي مطمئن شوند. وقتي در آغاز روز و پايان روز به آنها مي گوييم دوستشان داريم احساس عزت نفس بيشتري مي كنند و صميميت ميان ما و آنها نيز افزايش مي يابد.

¤ به فكر امنيت آنها باشيم

والدين خوب همواره قدم بعدي فرزندشان را پيش بيني كرده و به امنيت گامهاي بعدي آنها فكر مي كنند.
براي مثال اگر فرزندتان به سن راه رفتن رسيده بهتر است محيط را از چيزهاي خطرناك و تيز و برنده پاك كنيد تا وقتي قدمهايش را سريع تر برداشت به زمين نيفتد و يا از پله ها به پايين سقوط نكند. به همين ترتيب در مورد سنين بالاتر نيز والدين بايد يك گام جلوتر از فرزندانشان باشند و پيشاپيش به نيازها و امنيت آنها فكر كنند.

¤ در حضور فرزندان از همسرتان تمجيد كنيد

هرگز روز را بدون قدرداني و تحسين همسرتان به پايان نرسانيد وقتي در حضور فرزندانتان از نقش قابل ملاحظه شريك زندگي خود در آرامش و راحتي خانواده صحبت كنيد احساس همبستگي و محبت بيشتري بين اعضاي خانواده ايجاد مي كنيد.

¤ مهدكودك را با دقت انتخاب كنيد

هر چقدر وقت لازم است صرف كنيد تا در مورد محيط مهدكودك- مربيان- مديريت و نحوه و نوع بازيها و غذايي كه در مهدكودك براي بچه ها آماده مي شود تحقيق كنيد تا نهايتاً با فكري آسوده كودك را به مهد ببريد.

¤ در مواردي صحنه را ترك كنيد

مواقعي پيش مي آيد كه فرزندتان با دوستان و همبازيهايش به مشكلي هرچند كوچك برمي خورد. در چنين مواردي اجازه ندهيد كار را به شما محول كند و يا پشت شما پنهان شود تا از او دفاع كنيد. بلكه با نظارت شما در پشت صحنه، بگذاريد خودش مسائل را با ديگران حل كند و به تدريج مهارتهاي اجتماعي را بياموزد.

¤ در تنبيه كردن عجله نكنيد

هر كودكي ظرفيتي دارد كه بايد با مواردي چون عشق- توجه- محبت و احترام پر شود. گاهي اوقات اين ظرفيتها پر نمي شود و در برخي روزها نيز با برخي از حرفهاي تند و ناراحت كننده و سرزنش و تحقير اين ظرفيتها خالي مي شود و نياز به پر شدن مجدد دارد. پس زماني را با هم بگذرانيد و به حرفهايش گوش دهيد. بدين ترتيب او علاقه بيشتري به همكاري و گوش دادن به حرفهاي شما پيدا مي كند و اصلاً ديگر نيازي به تنبيه نيست، زيرا شما با محبت و احترام با يكديگر به خوبي رفتار مي كنيد.

¤ هرگز كودك را در حمام تنها نگذاريد

در زمان حمام كودك هرگز حتي براي يك دقيقه نيز او را تنها نگذاريد. اگر تلفن زنگ مي زند جواب ندهيد. يا براي آوردن حوله لحظه اي از حمام خارج نشويد زيرا ممكن است كودك در سن پايين ناگهان سرش زير آب برود و خفه شود.

¤ از جنبه هاي مختلف نيز به مسائل او بنگريد

گاهي اوقات و حداقل هفته اي يك بار برخي از رفتارهاي بد فرزندتان را ناديده بگيريد. مطمئن باشيد در رفتارهاي بد او هميشه هم شما بي تقصير نيستيد. پس از برخي مسائل نيز چشم پوشي كنيد و تاكيد زيادي بر موارد منفي نداشته باشيد.

¤ وقتي كودك مي خوابد بخوابيد

اگر بخواهيد برنامه خواب قبل از زمان تولد فرزندتان را ادامه دهيد ممكن نخواهد بود و دچار مشكل مي شويد. به همين دليل براي اينكه راحت تر باشيد سعي كنيد برنامه خواب خود را با كودك تنظيم كنيد و در ساعتهايي كه او مي خوابد شما هم بخوابيد تا دچار كم خوابي و بي حوصلگي و خستگي مفرط نشويد و با انرژي كافي به كارهايتان بپردازيد.

¤ بدغذايي هاي كودك شما را نگران نكند

مطمئن باشيد كودك گرسنه نخواهد ماند. پس وقتي شما به اندازه كافي و از غذاهاي متنوع در دسترس او قرار مي دهيد وقتي بخواهد مي خورد. حتي مقادير كم غذاهاي گوناگون نيز برايش كافي است و به تدريج عادات غذايي او بهتر مي شود پس نگران نباشيد.

¤ اكنون عمل كنيد بعداً صحبت

در لحظات خاص و بحراني نسبت به رفتارهاي بد كودك واكنش نشان دهيد اما در مورد آن بعداً با او صحبت كنيد. وقتي آرامش حكمفرما شد در مورد قوانين منزل و انتظارات خود از او با وي به صحبت بپردازيد.

¤ بهترين براي سرگرم كردن كودك باشيد

به جاي اينكه مرتب اسباب بازي به كودك بدهيد و بخواهيد با آنها بازي كند گاهي اوقات خودتان او را سرگرم كنيد. مي توانيد با تغيير حالات چهره و صداهاي مختلف و حركتهاي بدن براي او جذابيت زيادي داشته باشيد و او را از خستگي درآوريد.

¤ از بسته شدن صندلي كودك در خودرو مطمئن شويد

نادرست بسته شدن صندلي كودك در خودرو مي تواند خطرات زيادي به همراه داشته باشد و موجب بروز صدمات زيادي براي او شود. پس در اين مورد كنترل كافي داشته باشيد.

¤ برخي كارها را خانوادگي انجام دهيد

رفتن به خريد- پارك و خوردن شام دور همديگر و حتي نظافت روزهاي تعطيل با همكاري يكديگر ارزش بيشتري خواهد داشت.

معرفي سايت مرتبط با اين مقاله


تصاوير زيبا و مرتبط با اين مقاله




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما