روش مناسب براى ايجاد عادت هاى سالم در كودكان

آيا تا به حال به اين فكر كرده ايد كه چگونه مى توانيد عادت هاى سالم و صحيح را در كودكانتان پرورش دهيد؟ در اين پژوهش به ۱۰ راهكار براى اين منظور اشاره شده كه به طور مختصر توضيح داده مى شوند.در گام نخست به عنوان يك پدر و مادر سعى كنيد نقشى مثبت و نمادين را ايفا كنيد. اگر رفتارهاى صحيح در رفتارها نمود پيدا كند، تاثير بيشترى در رفتار كودكان خواهد
پنجشنبه، 16 آبان 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
روش مناسب براى ايجاد عادت هاى سالم در كودكان
روش مناسب براى ايجاد عادت هاى سالم در كودكان
روش مناسب براى ايجاد عادت هاى سالم در كودكان

آيا تا به حال به اين فكر كرده ايد كه چگونه مى توانيد عادت هاى سالم و صحيح را در كودكانتان پرورش دهيد؟ در اين پژوهش به ۱۰ راهكار براى اين منظور اشاره شده كه به طور مختصر توضيح داده مى شوند.
در گام نخست به عنوان يك پدر و مادر سعى كنيد نقشى مثبت و نمادين را ايفا كنيد. اگر رفتارهاى صحيح در رفتارها نمود پيدا كند، تاثير بيشترى در رفتار كودكان خواهد داشت. اين كار به مراتب آسان تر از آن است كه بخواهيم كودكان را براى داشتن رفتار مناسب متقاعد كنيم. در مرحله بعد بايد فعاليت هاى خانوادگى و دسته جمعى را در اعضاى خانواده ترغيب كنيد. اگر ما وقت خاصى را براى فعاليت هاى دسته جمعى از قبيل قدم زدن، دوچرخه سوارى، شنا كردن، رفتن به باغ و يا حتى قايم باشك بازى كردن در نظر بگيريم، تمام اعضاى خانواده از اين قبيل فعاليت ها و با هم بودن ها لذت خواهند برد.
راهكار سوم اين است كه زمان بازى هاى رايانه اى و ويديويى و تماشاى تلويزيون را كاهش دهيد. اين بازى ها زندگى انسان را به سوى بى تحركى سوق مى دهد. همچنين هله هوله خورى و مصرف تنقلات افزايش مى يابد كه اين امر خود منجر به چاقى بيش از حد شده و فرد در معرض خطر ابتلا به بيمارى هاى قلبى عروقى قرار مى گيرد. در چهارمين اقدام، كودكان را به انجام دادن فعاليت هاى جسمى كه دوست دارند، تشويق كنيد. هر كودكى ويژگى هاى فردى خاص خود را دارد بايد به آنها اجازه داده شود كه فعاليت هاى متفاوت انجام دهند تا بفهمند به كدام يك از آنها علاقه مند هستند. وقتى به كارى علاقه مند شوند تمرين و ممارست بيشترى نشان مى دهند و وقت بيشترى صرف انجام دادن آن مى كنند.
راه پنجم اين است كه حامى و ياور آنها باشيد. بايد به نكات مثبت كودكان بيشتر از نكات منفى اهميت داده شود.
همه دوست دارند براى كارهاى خوبى كه انجام مى دهند ستوده شوند. بايد موفقيت هاى كودكان و نوجوانان را جشن بگيريم تا تصوير ذهنى مثبت و خوشايند از خود پيدا كنند و اعتماد به نفس آنها تقويت شود.
راهكار ششم تعيين كردن چهارچوب و اهداف مشخص و مخصوص است. به عنوان مثال يك ساعت در روز به فعاليت هاى فيزيكى پرداخته شود يا دو بار در هفته علاوه بر ميوه مى توانند دسرهاى ديگرى نيز بخورند. اگر اهداف خيلى مشكل و خيلى محدود كننده و دست و پاگير باشند شانس موفقيت در انجام آنها پايين مى آيد. به عنوان راه هفتم، همواره در نظر داشته باشيد كه تشويق كردن كودكان به انجام دادن كارى نبايد با دادن خوراكى صورت گيرد. دادن آب نبات و تنقلات به كودكان نه تنها راه مناسبى براى تشويق آنها نيست بلكه عادت هاى غلط در آنها ايجاد مى كند.راه هاى ديگرى را نيز مى توان براى ايجاد عادت هاى مناسب در كودكان و ترغيب آنها به انجام دادن كارهاى خوب پيدا كرد.
هشتمين راهكار اين است كه زمان شام خوردن را زمان در كنار هم بودن در نظر بگيريد. وقتى غذا در كنار ساير اعضاى خانواده صرف شود، احتمال مصرف خوراكى هاى نامناسب كاهش مى يابد. كودكان را در تهيه و پخت و پز غذا شركت دهيد به اين ترتيب در همه افراد خانواده عادت هاى غذايى خوب پرورش مى يابد و شام خوردن در كنار هم لذت بخش مى شود.
شيوه نهم، براى اين منظور ابداع بازى خواندن برچسب هاى مواد غذايى بسته بندى شده است. بدين ترتيب هر يك از افراد خانواده مى تواند مواد غذايى مناسب خود را تشخيص دهد و درباره غذاهايى كه مى خورد اطلاعات بيشترى به دست آورد و با هوشيارى بيشتر آنها را انتخاب كند. اين بازى بعدها به عادتى تبديل مى شود كه در تغذيه سالم آنها تاثير مى گذارد.
دهمين و آخرين راه مناسب اين است كه فعالانه در برنامه هاى سلامت كودكان شركت كنيد. طرفدار كودكان سالم باشيم. در انتخاب غذاهاى مناسب براى كودكان در مدرسه تاكيد و به خاطر داشته باشيد كه كودكان هم بايد از نظر كنترل فشار خون، كلسترول و قند بايد تحت نظر باشند.

معرفي سايت مرتبط با اين مقاله


تصاوير زيبا و مرتبط با اين مقاله




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما