اوقاف و کتابخانه‏ها

جوامع انساني در روند «شدن» تاريخي خود، همواره رويکردي فرهنگي ـ اعتقادي را در شؤون اقتصادي، اجتماعي و سياسي خود منظور داشته و دارند. خلاقيت و پويايي رفتار اقتصادي و زندگي جمعي، از فرهنگها نشأت مي‏گيرد و نظام ارزشي هر جامعه‏اي، سنتها و پسندهايي را که معرف حضور مؤثر فعال آن جامعه در قرون متمادي است، شکل مي‏دهد.
جمعه، 17 آبان 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اوقاف و کتابخانه‏ها
اوقاف و کتابخانه‏ها
اوقاف و کتابخانه‏ها

کتابخانه علامه مجلسي

جوامع انساني در روند «شدن» تاريخي خود، همواره رويکردي فرهنگي ـ اعتقادي را در شؤون اقتصادي، اجتماعي و سياسي خود منظور داشته و دارند.
خلاقيت و پويايي رفتار اقتصادي و زندگي جمعي، از فرهنگها نشأت مي‏گيرد و نظام ارزشي هر جامعه‏اي، سنتها و پسندهايي را که معرف حضور مؤثر فعال آن جامعه در قرون متمادي است، شکل مي‏دهد.
فرآيندهاي تحول اجتماعي به سرعت، جهان را فرا مي‏گيرند. جامعه «انفورماتيک» با توجه به شتاب وحشت‏انگيز گردش اطلاعات و در عين حال بين‏المللي شدن آن، طول عمر مفيد اطلاعات را به «لحظه»ها کاهش داده است. سرعت سرسام‏آور گردش اطلاعات «حافظه جمعي» را مختل و منفعل ساخته و روابط «عاطفي ـ ملّي» و همبستگي منطقه‏اي را در قاموس فرهنگ «فراملّي» و انسان «جهانشمول» مخدوش کرده است.
در قاموس فرهنگ «فراملّي»، فرهنگها به مثابه فرهنگهاي بومي و اقماري و به تبعيت از اطلاعات و داده‏هاي فرهنگ «فراملّي» عمل خواهند کرد و به فراخور قابليتهاي «حافظه جمعي» در انتقال بهنگام و توانمند داده‏هاي فرهنگي ـ علمي، فرصت حضور و بقا خواهند يافت.
کتابخانه‏ها بويژه در کشورهاي در حال توسعه که نظام گردش داده‏هاي فرهنگي آنها متکي بر نظام سنتي اسناد مکتوب است، تجسم عيني «حافظه جمعي»اند. کتابخانه‏ها در عين حال که اسناد مکتوب و داده‏هاي علمي، تاريخي و فرهنگي گذشته را به حال، و حال را به آينده منتقل مي‏کنند، نمودهاي شاخص اعتلاي فرهنگي اجتماعات نيز به شمار مي‏روند. کتابخانه‏ها به مثابه «حافظ جمعي»، احساس مشترک و سهيم بودن در کمّ و کيف زندگي اجتماعي مردم را سامان مي‏دهند.
امر توسعه فراگير و جامع اقتصادي، اجتماعي فرهنگي؛ و نه پيشرفت اقتصادي صرف، در محيط فرهنگي فعال و بارور به وقوع مي‏پيوندد. از اين رهگذر کتابخانه‏ها به منزله پايگاههاي اطلاع‏رساني فرهنگي ـ علمي در صنعت اشاعه فرهنگ ملي، تثبيت نظام ارزشي و بسيج عزم ملي در پويش توسعه اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي از موقعيت استراتژيک برخوردار شده‏اند.
علامه مجلسي (ملا محمدباقر اصفهاني متوفي به سال
1110هـ.ق در اصفهان) در اواسط نيمه دوم سده يازدهم هجري و ده‏سال اوّل سده دوازدهم، مشهورترين فقيه و محدث شيعه اماميه و شيخ‏الاسلام اصفهان و سرآمد علماي آن شهر عالم‏پرور بوده است. علامه مجلسي فرزند ملا محمدتقي مجلسي است که او نيز از مفاخر علماي شيعه به‏شمار مي‏آيد و در علم و عمل و تقوا و فضيلت جايگاه خاصي داشته است.
پدر را «مجلسي اوّل» و پسر را «مجلسي دوم»، يا علامه مجلسي و به اختصار «مجلسي» مي‏گويند.
علامه مجلسي در اواخر حکومت صفوي با پشتکار فوق‏العاده و حوصله فراوان توفيق يافت، از راه تأليف و تصنيف کتابها و تدريس علوم و فنون اسلامي و تعليم و تربيت شاگردان بسيار، و اداره امور ديني شيعيان عصر خويش، آن‏چنان خدمت مثبت و سازنده‏اي به مردم مسلمان و شيعه ايران کند که هيچ مرجع روحاني ديگر چنين توفيقي نيافته است. آقاي علي رواني در کتاب علامه مجلسي بزرگمرد علم و دين مي‏نويسد:
«علامه مجلسي بازمانده خانداني بزرگ و علمي بوده و خود، سرآمد آنها به‏شمار مي‏رفته است. بديهي است که آثار مهمي از کتب پدرانش به او رسيده بود؛ چه از تأليفات آنها و چه کتب ديگران که در کتابخانه‏هاي آنها بوده است.
او سعي داشته است تمامي آثار علماي شيعه را که تا آن روز همگي خطي و بعضي دست‏نويس مؤلف بوده است، جمع‏آوري کند و اخبار آنها را در مجلّدات بحارالانوار پراکنده سازد. به‏همين جهت کتب بسياري را به دست آورد و کتابخانه او بسيار غني بوده است. نگاهي گذرا به فهرست مآخذ بحارالانوار در جلد اوّل آن که علامه مجلسي به عنوان مصادر کتاب، کتب زيادي را در تمامي علوم و فنون ديني نام مي‏برد و درباره هر کدام و شخصيت علمي و معنوي مؤلف آنها سخن مي‏گويد. اين حقيقت را به خوبي آشکار مي‏سازد.»
کتابخانه عظيم علامه مجلسي بعد از وفات آن بزرگوار از بين رفته و کتب آن نيز در کتابخانه‏هاي مختلف پراکنده شده است.
مقبره علامه مجلسي معروف به «سر قبر آخوند» در قسمتي از ساختمان مسجد جامع عتيق اصفهان و سر راه بازار بزرگ اصفهان قرار گرفته است. علامه مجلسي رحمة‏اللّه‏ عليه طبق وصيّتش، درکنار قبر پدرش (مجلسي اوّل) در شمال غربي مسجد جامع اصفهان دفن شده است. اين امکان در زمان حيات وي، پايگاه علمي او و پدر بزرگوارش بود.
بناي اصلي مقبره در سال 1092 هجري ساخته شده و حدود 300 سال است که مزار اين دو عالم رباني و محدث نامدار مطاف عاشقان و زائران مخلص شيعه ‏مذهب است.

کتابخانه عمومي علامه مجلسي

کتابخانه عمومي علامه مجلسي در زميني به مساحت 1850 مترمربع در دو طبقه و از محل نذور است و درآمد موقوفه‏هاي بقعه به همت هيأت امناي مقبره و نظارت عاليه اداره اوقاف و امور خيريه شهرستان اصفهان در مقابل در ورودي آستانه مرحوم مجلسي و پدرش، در ضلع شمالي مسجد جامع عتيق اصفهان بنا گرديده است.
کتابخانه از سال 1363 با ظرفيت 4000 جلد کتاب فعاليت خود را آغاز کرده است.
تالار قرائتخانه کتابخانه در طبقه همکف به مساحت تقريبي 260 مترمربع استقرار يافته و قابليت پذيرش آن تنها حدود 320 نفر است. اين تالار به دوبخش خواهران و برادران تفکيک شده است.
شايان توجه است که کتابخانه علاوه بر 2000 عضو رسمي حدود 1000 عضو غير رسمي نيز دارد که با کارت دانشجويي يا معرفي‏نامه از مراکز علمي ـ فرهنگي و دانشگاهها از خدمات کتابخانه بهره‏مند مي‏شوند، در طبقه همکف علاوه بر تالار يادشده، مخزن کتاب در فضايي به مساحت حدود 90 مترمربع بيش از 20000 جلد کتاب را در خود جاي داده است.
در طبقه زيرزمين کتابخانه، تالاري به مساحت 260 مترمربع به امور فعاليتهاي فوق برنامه ـ آموزش قرآن و برنامه‏هاي سمعي و بصري (تهيه فيلم و نوار) و برنامه قرآني «محفل‏نور» اختصاص يافته است که بعدا به آن اشاره خواهيم کرد. امورمالي و اداري کتابخانه نيز در همين بخش قرار دارد.
کتب موجود در کتابخانه براساس سيستم بين‏المللي ديويي طبقه‏بندي شده‏اند و ده عنوان موضوعي: تاريخ، ادبيات، هنر، علوم عملي (فنون)، علوم نظري، زبان و زبانشناسي، علوم اجتماعي، اسلام، فلسفه و جغرافيا اين کتابها را دسته بندي مي‏کنند.
اين کتابخانه مجهز به يک شبکه کامپيوتري است که علاوه بر مکانيزه‏کردن اطلاعات و آرشيو، طرح و بررسي و پردازش آماري کتب مورد نياز اعضاء را نيز در دست‏اجرا دارد.
بيش از يکصدوپنجاه نسخه نفيس خطي که عمدتا مجلدات ارزشمند کلام‏اللّه‏ مجيد به خط خوشنويسان نامي و آثار و دستنوشته‏هاي علامه مجلسي است در بخش نفائس مخطوطات کتابخانه حفظ و نگهداري مي‏شوند.
انـتشارات کتـابخانه علامه مجـلسي به منظور گسترش و اشاعه خدمات فرهنگي خود، سه نمايشگاه کتاب را در نقاط مختلف شهر اصفهان برپا کرده است. بخش انتشارات طرح چـاپ و انـتشار کتب اسـلامي و معارف را با همکاري صاحبنظران در دستور کار خود دارد. اين بخش، فعاليت ويژه‏اي را در زمينه چـاپ و انـتشار آثار منتشر نشده علامه مجلسي برعهده دارد. کتـب خـطي بـه جاي مـانده از عـلامه و کـتب مـرجعي کـه در اين کتابخانه موجود است در کمتر کتابخانه‏اي يافت مي‏شود.
بخش انتشارات کتابخانه، کار تحقيق، تهذيب و تحشيه آثار عمده علامه را که قريب به چهار اثر علمي و بسيار ارزشمند است و در اولويت قرار داده و در کنار آن تجديد چاپ ساير آثار علامه را نيز مدّنظر دارد.
کلاسهاي قرآني و آموزش قرآن براي خواهران، تهيه فيلمهاي ويديويي آموزش قرآن و برگزاري مراسم قرآني «محفل‏نور» از جمله فعاليتهاي فوق‏برنامه‏کتابخانه است مراسم قرآني «محفل‏نور» هر ماهه با همکاري اداره اوقاف و امور خيريه شهرستان اصفهان، باحضور اساتيد و حافظان قرآن و شخصيتهاي فرهنگي و مذهبي کشور در محل «انگورستان ملک» برگزار مي‏شود. اين محل براي انجام امور مذهبي و قرآني وقف شده است.
کتابخانه علامه مجلسي به جهت ذخائر نفيس قرآني و آثار خطي علامه، يکي از کتابخانه‏هاي به‏نام در داخل و خارج از کشور است. نام کتابخانه علامه مجلسي در فهرست کتابخانه‏هاي کشورهاي پاکستان، لبنان، سوريه، هند، مصر و... به عنوان يکي از کتابخانه‏هاي مهم ايران آمده است.
کتابخانه علامه مجلسي ظرف 10 سال از آغاز فعاليت خود، ظرفيت کتب خود را به چهاربرابر افزايش داده و تعداد کتب موجود در آن از 4000 جلد به پيش از 20000 جلد افزايش يافته است.
طرح گسترش کتابخانه با همکاري و نظارت عاليه اداره اوقاف و امور خيريه اصفهان به عنوان متولي و کارگزار مقبره و با هماهنگي سازمان ميراث فرهنگي شهرستان تهيه شده و در «کميسيون ماده (5) شوراي عالي شهرسازي» نيز به تصويب رسيده است و اينک در مرحله تهيه نقشه‏هاي اجرايي است. در اين طرح، کتابخانه و مقبره علامه مجلسي در يک مجموعه زيارتي ـ فرهنگي، مطابق با بافت معماري منطقه لحاظ شده است.
در طرح گسترش، افزايش تعداد تالارهاي قرائتخانه خزانه کتب و ايجاد فضاي سبز در اطراف کتابخانه در نظر گرفته شده است. با توجه به برنامه بازسازي و توسعه صحن و بقعه علامه مجلسي که در طرح، پيش‏بيني شده است، اجراي موفق طرح، يک مجموعه غني زيارتي ـ فرهنگي مناسب و درخور نام و موقعيت اين دانشمند بزرگ را به ارمغان خواهد آورد.
جاي نگراني است که چنين کتابخانه‏اي با آن که نام يکي از مفاخر و مشايخ تشيّع را بر پيشاني دارد، به علل مادي توان لازم را براي پاسخگويي و عرضه خدمات فرهنگي به همه اعضاي خود نداشته باشد.
بنابه اظهار مسؤولين کتابخانه اغلب اوقات، به علت تکميل ظرفيت تالار قرائتخانه، کتابخانه از پذيرش مراجعين بيشتر معذور است، و اين در شرايطي است که ايران اسلامي در پي پيروزي شکوهمند انقلاب اسلامي، نيازمند به تقويت مباني فرهنگي ـ مذهبي ام‏القراي اسلام است و انقلاب از ناحيه بنيانهاي فرهنگي، تحت شديدترين و پيچيده‏ترين ضربات ابزار سرکوب دشمن قرار دارد.
همان‏طور که موردنظر مسؤولين و کارگزاران نظام اسلامي است تقويت مباني فرهنگي و اعتلاي آن به عهده نظام اسلامي است و کتابخانه‏ها به عنوان حافظان هويت و فرهنگ در اولويت ويژه قرار دارند.
حضور فعالتر سازمان اوقاف و امور خيريه در عرصه‏هاي فرهنگي، مورد تأکيد جدّي سرپرست و قائم‏مقام سازمان است؛ بنابراين اميد مي‏رود که شاهد اجراي هر چه سريعتر طرح گسترش مجموعه «زيارتي ـ فرهنگي» علامه مجلسي و تجهيز اين مجموعه باشيم. بديهي است منابع مالي مقبره و کتابخانه که عمدتا از ناحيه نذورات و درآمد موقوفه‏ها تغذيه مي‏شود، تکافوي اين مهم را در زمان مناسب نخواهد کرد. با توجه به اينکه احتمالاً کنگره «بزرگداشت علامه مجلسي» در سال 1373 برگزار خواهد شد، اين مجموعه بايد به نحوي آمادگي لازم را براي برگزاري اين کنگره به‏دست آورد و در اين رهگذر، طرح گسترش، هر چه سريعتر به اجرا گذاشته شود.
اين مهم به اقدامات و تدابير ويژه‏اي نياز دارد که به تجهيز منابع مالي و فني طرح بينجامد. در اين زمينه اعطاي وامهاي بدون کارمزد، ارسال کمکهاي فني، مشاورتهاي فرهنگي و... از جمله ابزارهاي نيل به اهداف طرح ايجاد مجموعه زيارتي ـ فرهنگي علامه مجلسي و برگزاري کنگره بزرگداشت علامه رحمة‏اللّه‏ عليه خواهد بود.
منبع: ميراث جاويدان

معرفي سايت مرتبط با اين مقاله


تصاوير زيبا و مرتبط با اين مقاله




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.