آشنایی با اصفهان
اصفهان شناسی
کشور ايران و جهان درگذر از هزاره اول به هزاره دوم هجري قمري تحولات شگفت آوري را از سرگذرانده و تجربه کرد ه و همه سده هاي بعد از آن را تا امروز که درآنيم متاثر خود ساخته است. در چنين دوراني فعاليت ها و روابط فرهنگي با گستردگي و گوناگوني بي سابقه اي در حال شکل گيري بود، چنانکه تمامي ابعاد زندگي بشري همچون هنر، تفکر، صنعت و جامعه را دگرگون مي کرد. در چنين شرايطي "اصفهان" به عنوان پايتخت صفويان انتخاب شد و در پيوندي زماني مجموعه دستاوردهاي سده هاي گذشته را به شکل تکامل يافته اي به منصه ظهور گذارد. همراه با اين پيوند در زماني براي بهره وري از تجربيات گذشته، ايران به عنوان يکي از مهمترين مراکز جهان اسلام به رفاقت و رقابت درون فرهنگي با حوزه هاي ديگر فرهنگي در جغرافياي اسلامي همچون شبه قاره، آسياي صغير و آسياي ميانه پرداخت. اين تبادلات درون فرهنگي تاثير و تاثرات سازنده بسياري را در اين حوزه ها موجب گرديد، اما با تحول و توسعه وسايل نقليه به ويژه دريايي و راه هاي زميني، روابط ايرانيان به درون فرهنگي محدود نشد، بلکه به بينا فرهنگي ميان ايران و کشورهاي اروپايي و کشورهاي شرق دور نيز منجر گرديد که به نوبه خود دستاوردهاي سازنده و گاه مخربي را به همراه داشت. اين روابط در زماني، درون فرهنگي و بينا فرهنگي موجب تحولاتي اساسي در انديشه، هنر، ادبيات، جامعه، اقتصاد و سياست اين دوره شد چنانکه فصل نويني را در تاريخ کشور ايران ورق زد. اين فصل نوين چالش ها يا پيوستگي هاي عناصر گذشته و تازه و نيز، بيروني و دروني را به همراه داشت چنانکه موجب ظهور سبک ها و مکاتب نو از جمله مکتب اصفهان گرديد. اين تحولات آنچنان وسيع و گسترده مي باشد که هيچ هنري و تفکري از آن بي بهره و بي تاثير نبوده است. در واقع، شناخت دقيق اين دوره، شناخت علل بسياري از جريانات فکري، اجتماعي، سياسي و هنري ايران دوره جديد است. از جمله شاخه هاي گوناگون هنري، ادبي و فلسفي مکتب اصفهان مي توان به نگارگري، خوش نويسي، موسيقي، هنرهاي نمايشي، هنرهاي صناعي، معماري و شهرسازي، ادبيات و حکمي - هنري اشاره کرد.
معرفي سايت مرتبط با اين مقاله
کشور ايران و جهان درگذر از هزاره اول به هزاره دوم هجري قمري تحولات شگفت آوري را از سرگذرانده و تجربه کرد ه و همه سده هاي بعد از آن را تا امروز که درآنيم متاثر خود ساخته است. در چنين دوراني فعاليت ها و روابط فرهنگي با گستردگي و گوناگوني بي سابقه اي در حال شکل گيري بود، چنانکه تمامي ابعاد زندگي بشري همچون هنر، تفکر، صنعت و جامعه را دگرگون مي کرد. در چنين شرايطي "اصفهان" به عنوان پايتخت صفويان انتخاب شد و در پيوندي زماني مجموعه دستاوردهاي سده هاي گذشته را به شکل تکامل يافته اي به منصه ظهور گذارد. همراه با اين پيوند در زماني براي بهره وري از تجربيات گذشته، ايران به عنوان يکي از مهمترين مراکز جهان اسلام به رفاقت و رقابت درون فرهنگي با حوزه هاي ديگر فرهنگي در جغرافياي اسلامي همچون شبه قاره، آسياي صغير و آسياي ميانه پرداخت. اين تبادلات درون فرهنگي تاثير و تاثرات سازنده بسياري را در اين حوزه ها موجب گرديد، اما با تحول و توسعه وسايل نقليه به ويژه دريايي و راه هاي زميني، روابط ايرانيان به درون فرهنگي محدود نشد، بلکه به بينا فرهنگي ميان ايران و کشورهاي اروپايي و کشورهاي شرق دور نيز منجر گرديد که به نوبه خود دستاوردهاي سازنده و گاه مخربي را به همراه داشت. اين روابط در زماني، درون فرهنگي و بينا فرهنگي موجب تحولاتي اساسي در انديشه، هنر، ادبيات، جامعه، اقتصاد و سياست اين دوره شد چنانکه فصل نويني را در تاريخ کشور ايران ورق زد. اين فصل نوين چالش ها يا پيوستگي هاي عناصر گذشته و تازه و نيز، بيروني و دروني را به همراه داشت چنانکه موجب ظهور سبک ها و مکاتب نو از جمله مکتب اصفهان گرديد. اين تحولات آنچنان وسيع و گسترده مي باشد که هيچ هنري و تفکري از آن بي بهره و بي تاثير نبوده است. در واقع، شناخت دقيق اين دوره، شناخت علل بسياري از جريانات فکري، اجتماعي، سياسي و هنري ايران دوره جديد است. از جمله شاخه هاي گوناگون هنري، ادبي و فلسفي مکتب اصفهان مي توان به نگارگري، خوش نويسي، موسيقي، هنرهاي نمايشي، هنرهاي صناعي، معماري و شهرسازي، ادبيات و حکمي - هنري اشاره کرد.
خوش نويسي:
هنرهاي صناعي:
هنرهاي نمايشي:
موسيقي:
معماري و شهرسازي:
فلسفه و حکمت:
ادبيات:
نگارگري:
معرفي سايت مرتبط با اين مقاله
تصاوير زيبا و مرتبط با اين مقاله