لیست مهارت‌های مدیریتی

هر مدیری باید صاحب مهارت‌های اصلی در مدیریت باشد تا به طور کارآمد، تیم خود را مدیریت کند و به آنها انگیزه بدهد. این چیزی است که منجر به موفقیت و ارتقای روحیه‌ی تیمی می‌شود.
چهارشنبه، 20 مرداد 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
لیست مهارت‌های مدیریتی
  لیست مهارت‌های مدیریتی

 

مترجم : بهروزی
منبع:راسخون



 

هر مدیری باید صاحب مهارت‌های اصلی در مدیریت باشد تا به طور کارآمد، تیم خود را مدیریت کند و به آنها انگیزه بدهد. این چیزی است که منجر به موفقیت و ارتقای روحیه‌ی تیمی می‌شود.
نقش اصلی مدیر در هر سازمانی رهبری، انگیزه دادن و تشویق کارمندان برای کار کردن با هم دیگر است تا به اهداف سازمانی دست یابند. برای رسیدن به اهداف، مدیر باید برنامه ریزی، سازمان دهی و منابع موجود شامل نیروی انسانی سازمان را کنترل کند. برای این منظور او باید صاحب مهارت‌ها و ویژگی‌های مشخصی باشد تا بتواند شغل خود را به بهترین نحو انجام دهد. در زیر لیستی از مهارت‌های مدیریتی آورده شده که شامل برخی از مهم‌ترین ویژگی‌ها است که مدیر باید دارا باشد تا بتواند موفق شود.

لیست مهارت‌های مدیریت تجاری :

مهارت‌های بین فردی :

مدیر باید فرد مردمی باشد. او باید این توانایی را داشته باشد تا با افراد با خلق و خو، پس زمینه و صلاحیت‌های تحصیلی مختلف تعامل و سر و کار داشته باشد. او باید به خوبی آگاه باشد که چه چیزی به اعضای تیمش انگیزه می‌دهد تا بهترین نتیجه را به دست آورد. مدیر باید در ایجاد روابط با زیر دستانش خوب و عالی باشد و در تعامل و سر و کار داشتن با آنها عدالت را رعایت کند تا این که هیچ احساس ناخوشایند و ناسالمی در میان اعضای تیم به وجود نیاید. مدیر باید صاحب توانایی‌های خوب ساختن تیم نیز باشد.
  لیست مهارت‌های مدیریتی

مهارت‌های ارتباطی :

خیلی مهم است که مدیر صاحب مهارت‌های ارتباطی خوب باشد. مدیر یک ارتباط دهنده‌ی خوب است که می‌تواند به طور خیلی مناسب دید و استراتژی‌های خود را برای تیمش توضیح دهد. مهارت‌های ارتباطی خوب برای عملکرد موثر و کارآمد تیم، حیاتی و ضروری هستند و به تصمیم گیری نیز کمک می‌کنند. مدیر علاوه بر این که یک ارتباط دهنده‌ی خوب است باید شنونده‌ی خوبی نیز باشد. او باید به دیدگاه‌ها و نظرات زیر دستان خود احترام بگذارد. مهارت‌های ارتباطی قوی می‌توانند به ساختن روابط پایدار و با دوام با اعضای تیم و کسب احترام و اعتماد نیز کمک کنند.
  لیست مهارت‌های مدیریتی

مهارت‌های تصمیم گیری :

این لیست بدون مهارت‌های تصمیم گیری و حل مشکل، ناقص می‌ماند. این یک فرآیند مداوم در هر سازمانی است. مدیر باید هر روز تعدادی از تصمیمات را بگیرد. در نتیجه او باید با مهارت‌های تفکر منطقی و بحرانی عالی سریع فکر کند، مشکل را مشخص کند و تصمیماتی را بگیرد که به نفع سازمان باشند. در وضعیت‌های بحرانی مدیر باید بداند که چگونه خونسردی خود را حفظ کند تا این که بتواند مناسب‌ترین تصمیمات را بگیرد.
  لیست مهارت‌های مدیریتی

مهارت‌های رهبری :

مهارت‌های رهبری برای تمام مدیران، اجباری هستند. رهبر کسی است که انگیزه می‌دهد، راهنمایی می‌کند و اعضای تیم را رهبری می‌کند و منابع مناسب را برای آنها فراهم می‌کند تا این که به اهداف سازمان دست یابند. رهبر نقاط قوت و ضعف اعضای تیم خود را تشخیص می‌دهد و با توجه به این موضوع، وظایفی را به آنها محول می‌کند. رهبر خوب کسی است که به اعضای تیم خود قدرت می‌دهد تا اگر شرایط اقتضا کرد به طور مستقل عمل کنند. یک مدیر باید صاحب تمام این مهارت‌های رهبری باشد تا این که موفق شود.
  لیست مهارت‌های مدیریتی

مهارت‌های فنی :

چون امروزه اکثریت سازمان‌ها وابسته به کامپیوتر و نرم افزار هستند تا فعالیت‌های خود را انجام دهند پس برای تمام مدیران الزامی است تا در کنار مهارت‌های مدیریتی اصلی، دانش کافی از کامپیوتر و دیگر مهارت‌های فنی داشته باشند. هم چنین مدیر باید در استفاده از ابزار، وسایل و غیره که برای کارش لازم و ضروری هستند، مهارت خوبی داشته باشد. برای مثال مدیر باید از برخی از ابزارهای کنترلی که امروزه به کار می‌روند مثل تکنیک‌های گرافیکی، جدولی، بودجه، دستور العمل‌های اجرایی استاندارد، برنامه ریزی و غیره، آگاه باشد چون تنها در این صورت قادر خواهد بود که منابع سازمانی را کنترل و بازرسی کند.
  لیست مهارت‌های مدیریتی

مهارت‌های مدیریت زمان :

بسیار مهم است که مدیران استراتژی‌هایی را برای مدیریت موثر زمان، توسعه دهند. مدیری که قادر است زمان خود را به طور موثر مدیریت کند می‌تواند تقاضاهای کشمکشانه‌ای از تجارت را ببیند و کارها را قبل از موعد تحویل دهد. برای این منظور فرد باید کارهای خود را اولویت بندی بکند و ابتدا بر روی مهم‌ترین کارها تمرکز بکند. مدیر باید درک کند که برای او امکان اجرای تمام کارهای در دست اجرا نیست. بنابراین او باید برنامه‌ی خود را طوری سازمان دهی کند که برخی از کارها به افراد دیگر محول شوند تا این که بتواند وقت خود را به وظایف مهم دیگر اختصاص دهد.
  لیست مهارت‌های مدیریتی

مهارت‌های ادراکی :

مدیر باید مهارت‌های ادراکی تیزی را توسعه دهد. این کار کمک می‌کند او به سازمان از چشم انداز وسیع‌تری بنگرد. مدیری با مهارت‌های ادراکی قوی می‌تواند شرایط پیچیده را به طور عمیق آنالیز کند و مورد مطالعه قرار دهد و استراتژی‌هایی برای عملکرد روان سازمان، توسعه دهد. این موضوع بر فرآیند تصمیم گیری در سازمان نیز تأثیر می‌گذارد.
  لیست مهارت‌های مدیریتی
مدیر خوب باید توانایی پیش بینی تغییر و چند تکلیفی را نیز هر وقت لازم شد داشته باشد. مدیری که صاحب تمام این مهارت‌های کارآمد است احتمال بیشتری دارد تا منفعت و سودی برای تجارت که هدف نهایی تمام تجارت‌ها است، کسب کند.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.