قرآن و ظهور حضرت مهدی علیه السلام، آیه ی چهارم
خداوند متعال می فرماید: (و نرید أن نمن علی الذین استضعفوا فی الأرض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثین):(1) «اراده ی ما بر این قرار گرفته که بر مستضعفین زمین منت بگذاریم و آنان را پیشوایان و وارثان (روی زمین) قرار دهیم».
منت در لغت به معنای نعمت سنگین است(2)؛ زیرا «من» در اصل به معنای سنگینی است و منت خدا همان نعمت های سنگین و ارزشمند اوست که به انسان ها ارزانی می شود.(3)
مستضعف از ماده ی ضعف خلاف قوت است.(4) و استضعاف آن است که کسی طلب ضعف شخصی را کند و مستضعف کسی است که ضعیف شمرده شده است.(5)
1- اراده ی خداوند در آیه ی فوق به صورت مضارع «نرید» بیان شده است که دلالت بر استمرار دارد، یعنی تا روز قیامت این اراده ی حتمی الهی پابرجاست که مستضعفین بر مستکبرین پیروز شوند، و این اراده در پایان تاریخ به صورت کلی عملی خواهد شد.
2- اراده ی حتمی الهی بر عنوان «مستضعفین» تعلق گرفته است، مستضعفین بنی اسرائیل خصوصیت ندارند بلکه آن ها به عنوان یکی از مصادیق آن به حساب می آیند.
3- روایاتی که از طریق شیعه و سنی در ذیل آیه ی فوق وارد شده دلالت بر عمومیت این سنت و وعده و اراده ی الهی دارد.
حضرت علی علیه السلام فرمود: «دنیا بعد از آن که در مقابل ما چموشی و سرکشی کرد همچون شتر بدخلق- که در بدو امر به فرزند خود شیر نمی دهد- به سوی ما روی می آورد و در برابر ما رام می شود. آن گاه این آیه را تلاوت فرمود: «و نرید...» .(7)
امام صادق علیه السلام فرمود: «ان هذه الآیه مخصوصه بصاحب الأمر الذی یظهر فی آخرالزمان و یبید الجبابره و الفراعنه و یملک الأرض شرقاً و غرباً فیملأها عدلاً کما ملئت جوراً»؛ «همانا این آیه مخصوص به صاحب امری است که در آخرالزمان ظهور کرده و جباران و فرعونیان را نابود خواهد کرد. و شرق و غرب زمین را مالک می شود، پس زمین را پر از عدل و داد می کند همان گونه که از ظلم پر شده است».(8)
معرفی سایت مرتبط با این مقاله
منت در لغت به معنای نعمت سنگین است(2)؛ زیرا «من» در اصل به معنای سنگینی است و منت خدا همان نعمت های سنگین و ارزشمند اوست که به انسان ها ارزانی می شود.(3)
مستضعف از ماده ی ضعف خلاف قوت است.(4) و استضعاف آن است که کسی طلب ضعف شخصی را کند و مستضعف کسی است که ضعیف شمرده شده است.(5)
تعیین مصداق آیه
طبق سیاق آیه ی شریفه، مفسرین اهل سنت و شیعه، شأن نزول آیه را مربوط به قوم «بنی اسرائیل» می دانند.(6) آن ها بودند که در روی زمین به استضعاف کشیده شده و خداوند آن ها را بر فرعونیان پیروز گرداند، ولی حقیقت آیه دلالت بر یک قانون کلی و اراده و مشیت همیشگی خداوند نسبت به مستضعفین تا روز قیامت دارد. خداوند اراده کرده که به حسب شرایط خاص، مستضعفین عالم را پیروز گرداند، که نمونه ی آن تحقق مشیت الهی نسبت به پیروزی بنی اسرائیل و زوال حکومت فرعونیان بود. نمونه ی کاملتر آن حکومت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله بعد از ظهور اسلام است. و مطابق روایات، مصداق کامل و تمام آن در عصر ظهور حضرت مهدی علیه السلام است که خداوند حکومت آن حضرت را که حکومت مستضعفین است در سرتاسر عالم گسترش خواهد داد ، و کره ی زمین را پر از عدل و داد خواهد کرد. این معنا را می توان از قرائن و شواهدی استفاده کرد:1- اراده ی خداوند در آیه ی فوق به صورت مضارع «نرید» بیان شده است که دلالت بر استمرار دارد، یعنی تا روز قیامت این اراده ی حتمی الهی پابرجاست که مستضعفین بر مستکبرین پیروز شوند، و این اراده در پایان تاریخ به صورت کلی عملی خواهد شد.
2- اراده ی حتمی الهی بر عنوان «مستضعفین» تعلق گرفته است، مستضعفین بنی اسرائیل خصوصیت ندارند بلکه آن ها به عنوان یکی از مصادیق آن به حساب می آیند.
3- روایاتی که از طریق شیعه و سنی در ذیل آیه ی فوق وارد شده دلالت بر عمومیت این سنت و وعده و اراده ی الهی دارد.
حضرت علی علیه السلام فرمود: «دنیا بعد از آن که در مقابل ما چموشی و سرکشی کرد همچون شتر بدخلق- که در بدو امر به فرزند خود شیر نمی دهد- به سوی ما روی می آورد و در برابر ما رام می شود. آن گاه این آیه را تلاوت فرمود: «و نرید...» .(7)
امام صادق علیه السلام فرمود: «ان هذه الآیه مخصوصه بصاحب الأمر الذی یظهر فی آخرالزمان و یبید الجبابره و الفراعنه و یملک الأرض شرقاً و غرباً فیملأها عدلاً کما ملئت جوراً»؛ «همانا این آیه مخصوص به صاحب امری است که در آخرالزمان ظهور کرده و جباران و فرعونیان را نابود خواهد کرد. و شرق و غرب زمین را مالک می شود، پس زمین را پر از عدل و داد می کند همان گونه که از ظلم پر شده است».(8)
پی نوشت :
1- قصص/5.
2- مفردات راغب ، ص 777، ماده ی «من».
3- المیزان ، ج 16، ص 10.
4- مفردات قرآن ، ص 506.
5- التحقیق فی کلمات القرآن الکریم ، ج 7 ، ص 30.
6- مجمع البیان ، ج 7-8 ، درالمنثور ، ج 6 ، ص 392.
7- شواهد التنزیل، ج1، ص438، ح59، ینابیع الموده، ص437.
8- تفسیر برهان، ج6، ص58.
معرفی سایت مرتبط با این مقاله
تصاویر زیبا و مرتبط با این مقاله