Modernity

مدرنیته

مدرنیته «مفهومی تقابلی» است. معنای این اصطلاح همان‌قدر که از آن‌چه اثبات می‎کند گرفته می‎شود از آن‌چه انکار می‎کند نیز می‎آید. پس این اصطلاح می‎تواند در زمان‌های مختلف با معناهای بسیار متفاوتی به کار رود، بسته به این که
جمعه، 22 مرداد 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
مدرنیته
 مدرنیته

 

نویسنده: کریشان کومار
برگرداننده: حسن چاوشیان
ویراستار: محمد منصور هاشمی


 

 Modernity

مدرنیته «مفهومی تقابلی» است. معنای این اصطلاح همان‌قدر که از آن‌چه اثبات می‎کند گرفته می‎شود از آن‌چه انکار می‎کند نیز می‎آید. پس این اصطلاح می‎تواند در زمان‌های مختلف با معناهای بسیار متفاوتی به کار رود، بسته به این که چه چیزی را انکار، و در مقابل، چه چیزی را اثبات می‎کند. در نظر قدیس آگوستین در قرن پنجم میلادی، واژه‎ی لاتین modernus بیانگر طرد شرک و الحاد و ورود به دوران نوین مسیحی بود. متفکران رنسانس، با احیای انسان‌گرایی (اومانیسم) کلاسیک، انسان‌گرایی را با مسیحیت درهم آمیختند تا تمایزی میان جوامع و دولت‌های «باستانی» و «مدرن» برقرار کنند. روشنگری سده‎ی هجدهم نه فقط «قرون وسطی» را در میان دوره‎ی «باستانی» و «مدرن» جای داد بلکه امر مدرن را با «این‌جا و اکنون» یکسان دانست. این معنا سیالیت تازه‌ای به مفهوم مدرن اضافه کرد. از این پس، جامعه‎ی مدرن جامعه‎ی ما شد، جامعه‎ای که ما در آن زندگی می‎کنیم، خواه در قرن هجدهم باشد یا در قرن بیستم. جامعه‎ی غربی که بارزترین تفاوت را با جامعه‎های پیشین یا جوامع دیگر- که هر دو ظاهراً مترادف شده بودند- نشان می‎داد، مثال اعلای مدرنیته شد. همین تحول بود که مرزهای مدرنیته را ترسیم کرد. مدرن شدن به معنای غربی شدن بود.
بنابراین، جامعه مدرن حامل ویژگی‌ها و نشانه‎های جامعه‎ی غربی سده‎ی هجدهم به بعد بود. این جامعه، صنعتی و علمی و شکل سیاسی آن دولت- ملت (دولت ملی) بود که با انواع و اقسام حاکمیت مردمی مشروعیت پیدا می‎کرد. این جامعه نقش بی‌سابقه‎ای برای اقتصاد و رشد اقتصادی قائل بود. فلسفه‎های دست اندرکار در این جامعه عقل‌گرایی و فایده‌باوری بود. این جامعه با همه‎ی این شیوه‎ها نه تنها گذشته‌ی خود را، که همه‎ی فرهنگ‌های دیگری را هم که در حد و قواره‌ی خود نمی‎دید، نفی می‎کرد. درست نیست که بگوییم مدرنیته تاریخ را انکار می‎کند، چون تقابل با گذشته- که امر دائماً در حال تغییری است- همیشه نقطه‌ی مرجع ضروری و لازمی به شمار می‎آید. اما این درست است که مدرنیته در می‌یابد که گذشته چیزی برای آموختن به او ندارد؛ کشش مدرنیته پیوسته به سمت آینده است. جامعه‌ی مدرن، برخلاف سایر جوامع، از بدعت و نوآوری استقبال می‎کند و به آن پر و بال می‎دهد. می‎توان گفت که جامعه‌ی مدرن «سنت نوبودگی» را ابداع کرده است.
مدرنیته- جامعه‎ی صنعتی مدرن- در نوشته‎های نظریه‌پردازان اجتماعی بزرگ سده‎ی نوزدهم، مثل هگل، مارکس، توکویل، وبر، زیمل و دورکم به طور کامل و مشروح تحلیل شده است. تحلیل‎های آن‎ها از جهات زیادی برای جوامع امروزی نیز همچنان مناسبت دارد، حتی تحلیل‌های مارکس به‌رغم سقوط سوسیالیسم دولتی در بخش‎هایی از جهان. اما رشد بعضی از ابعاد و جنبه‎های جامعه‎ی مدرن در زمان ما، از جمله جهانی شدن اقتصاد، افول دولت ملی و مهاجرت‎های عظیم جمعیتی، بعضی از متفکران را به پذیرش فرض پایان مدرنیته به معنایی که عموماً درک می‎شده، رسانده است. جفری باراکلاف «تاریخ معاصر» را چیزی متفاوت با «تاریخ مدرن» معرفی کرده است؛ دیگران از این هم جلوتر رفته و آغاز «عصر پست مدرن» را اعلام کرده‌اند.
هیچ یک از این ادعاها حتمی و قطعی نیست. تقریباً همه‎ی تحولاتی که روی آن‎ها انگشت گذاشته می‎شود، بدون شک ریشه‎های عمیقی در مدرنیته‌ی کلاسیک داشته‎اند. این سخن خصوصاً درباره‌ی تأکیدهای مکرر و نو به نو بر گذرابودن، چند پارگی و فقدان معنا در فرایند تاریخی صادق است. متفکرانی همچون بودلر، نیچه و بورکهارت پیش از این همین روندها را برای زمانه‌ی خویش خاطرنشان کردند. «آخرین انسان» نیچه پیش از این همه‌ی دشواری‎ها و دوراهی‎های انسان «پست مدرن» را تجربه کرده بود.
همان طور که ماکس وبر و گئورگ زیمل با اصرار زیاد همیشه تأکید می‎کردند، مدرنیته پدیده‎ی یکپارچه‎ای نیست پویش مدرنیته پیوسته بخش‎ها و اجزای آن را به تضاد با یکدیگر وامی‌دارد- سیاست علیه اقتصاد، فرهنگ علیه عقلانیت ابزاری. بخش بزرگی از آنچه «پست مدرنیته» به نظر می‎رسد نخستین بار در قیام فرهنگی علیه مدرنیته‎ای جلوه‌گر شد که مشخصه‎ی نهضت «مدرنیسم» در سال‎های چرخش قرن بود. مسلماً مدرنیسم به دلیل آنکه بر کارکردگرایی و کمال و پختگی فن‌آورانه تأکید می‎کند، انعکاسی از مدرنیته است؛ اما به همان اندازه و در هیئت جریان‎هایی مانند سوررئالیسم و دادائیسم، بعضی از اصول اساسی مدرنیته را واژگون می‎کند، چون از داعیه‎های «اصل لذت» بر علیه «اصل واقعیت» حمایت می‎کند.
نمی‎توان انکار کرد که جامعه‌ی مدرن امروز از جهات زیادی جامعه‎ی مدرن زمان مارکس یا وبر نیست. اما مدرنیته معادل هیچ یک از مراحل خاص جامعه‎ی غربی نیست. مدرنیته روح و رکن جامعه‎ی غربی است. پای‌بندی به رشد و نوآوری مداوم ایجاب می‎کند که شکل‌های موجود همگی موقتی قلمداد شوند. بنابراین کاملاً می‎توان انتظار داشت که شکل‌ها و ویژگی‌های تازه‎ای پدید آید. پرسش مهم این است که پویش حیاتی صنعت‌گرایی تا چه حد مهار شده یا تغییر جهت داده است. اشاعه و گسترش روش زندگی صنعتی در سراسر گیتی گواه نیروی پایدار و مداوم آن است. در عین حال، صنعت‌گرایی تهدیدی برای سیستم‎های پشتوانه‎ی حیات در کره‎ی زمین است. در همین جاست که صنعت‌گرایی احتمالاً با محدودیت‌های خود مواجه می‎شود؛ بازاندیشی‌ها و تغییر جهت‎هایی که به دنبال خواهد آمد شاید بعضی از ویژگی‌های بنیادی مدرنیته را از میان بردارد. آیا در این صورت به «فراسوی مدرنیته» خواهیم رفت؟ هنوز نمی‎توانیم پاسخی به این سؤال بدهیم.
منبع مقاله :
آوتوِیت، ویلیام، باتامور، تام؛ (1392)، فرهنگ علوم اجتماعی قرن بیستم، ترجمه‌ی حسن چاوشیان، تهران: نشر نی، چاپ اول

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما
چرا صل علی سترکه ترند شد؟ به همراه فیلم
چرا صل علی سترکه ترند شد؟ به همراه فیلم
گزیده‌ای از جلسه ۲۸ دادگاه محاکمه منافقین
play_arrow
گزیده‌ای از جلسه ۲۸ دادگاه محاکمه منافقین
عراقچی: سواحل مکران به محور توسعه ملی تبدیل می‌شوند
play_arrow
عراقچی: سواحل مکران به محور توسعه ملی تبدیل می‌شوند
پدر امیر محمد خالقی: برخی می‌خواستند از خون فرزندم سوءاستفاده کنند
play_arrow
پدر امیر محمد خالقی: برخی می‌خواستند از خون فرزندم سوءاستفاده کنند
پشت پرده طرح ترامپ برای کوچ اجباری مردم غزه
پشت پرده طرح ترامپ برای کوچ اجباری مردم غزه
روایت معاون اول قوه قضائیه از مبانی دینی و حقوقی بیانات رهبر انقلاب درباره عدم مذاکره با آمریکا
play_arrow
روایت معاون اول قوه قضائیه از مبانی دینی و حقوقی بیانات رهبر انقلاب درباره عدم مذاکره با آمریکا
گل دیدنی هالک از روی ضربه کاشته
play_arrow
گل دیدنی هالک از روی ضربه کاشته
پاسخ فواد ایزدی به یک سوال: چرا از آمریکا به ایران آمدید؟ / FBI اذیتم می‌کرد!
play_arrow
پاسخ فواد ایزدی به یک سوال: چرا از آمریکا به ایران آمدید؟ / FBI اذیتم می‌کرد!
قیچی برگردان اسماعیل قلی‌زاده از جنس شاهکار!
play_arrow
قیچی برگردان اسماعیل قلی‌زاده از جنس شاهکار!
تقلید صدای حیرت‌انگیز توسط شرکت‌کننده مقابل میثاقی و خیابانی
play_arrow
تقلید صدای حیرت‌انگیز توسط شرکت‌کننده مقابل میثاقی و خیابانی
نمایی از قطار لاکچری در ماچو پیچو
play_arrow
نمایی از قطار لاکچری در ماچو پیچو
نقشه آمریکا برای ایران به روایت فواد ایزدی!
play_arrow
نقشه آمریکا برای ایران به روایت فواد ایزدی!
تحصن حامیان حزب‌الله در جاده فرودگاه بیروت
play_arrow
تحصن حامیان حزب‌الله در جاده فرودگاه بیروت
قدردانی قالیباف از مردم برای حضور پرشور در ۲۲ بهمن
play_arrow
قدردانی قالیباف از مردم برای حضور پرشور در ۲۲ بهمن
پرواز پهپادهای ایرانی از زیر آب؛ سلاحی هیبریدی که کابوس دشمنان است!
play_arrow
پرواز پهپادهای ایرانی از زیر آب؛ سلاحی هیبریدی که کابوس دشمنان است!