مواد غذایی که در صورت داشتن فشار خون بالا بایستی از مصرف آنها خودداری شود

امروزه، فشار خون بالا هم در میان زنان و هم مردان به یک مشکل متداول در سلامت، به دلیل عادات غذایی اشتباه تبدیل شده است. اهمیت زیادی دارد که افراد مبتلا به فشار خون بالا، تحت یک رژیم دقیق و سختگیرانه قرار گیرند تا از
دوشنبه، 25 مرداد 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
مواد غذایی که در صورت داشتن فشار خون بالا بایستی از مصرف آنها خودداری شود
  مواد غذایی که در صورت داشتن فشار خون بالا بایستی از مصرف آنها خودداری شود

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون



 

امروزه، فشار خون بالا هم در میان زنان و هم مردان به یک مشکل متداول در سلامت، به دلیل عادات غذایی اشتباه تبدیل شده است. اهمیت زیادی دارد که افراد مبتلا به فشار خون بالا، تحت یک رژیم دقیق و سختگیرانه قرار گیرند تا از ابتلا به هرگونه عارضه‌ی خطرناک دیگری اجتناب شود. با خواندن این مقاله اطلاعات بیشتری در خصوص مواد غذایی که بایستی در بیماران مبتلا به فشار خون بالا از خوردنشان اجتناب شود، کسب خواهید کرد.
فشار خون بالا، که همچنین به عنوان هایپرتنشن شناخته می‌شود، یک وضعیت پزشکی جدی ناشی از افزایش فشار بر دیواره‌ی عروق است. افرادی که مبتلا به فشار خون بالا می‌باشند، در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های خطرناکی مانند بیماری عروق کرونر قلب، نارسایی کلیه، حمله قلبی، و غیره قرار دارند. هنگامی که در فردی فشار خون بالا تشخیص داده شد، پزشک داروهایی را تجویز می‌نماید که بایستی به منظور حفظ فشار خون در حد طبیعی خود مصرف شوند. با این حال همراه با مصرف دارو، انجام حرکات ورزشی و انتخاب یک رژیم غذایی سالم نیز دارای اهمیت است. مشاهده شده است که دلیل اصلی فشار خون بالا در افراد این است که از یک برنامه‌ی رژیمی سالم و مغذی پیروی نمی‌کنند.
یک رژیم غذایی مخصوص فشار خون بالا بایستی سرشار از ویتامین‌ها، آنتی اکسیدان‌ها، پتاسیم و منیزیم باشد. افراد مبتلا به فشار خون بالا باید مقدار زیادی میوه، سبزیجات، غلات کامل، آجیل، و غیره را برای حفظ سلامتی خود مصرف نمایند. با این حال، همراه با مواد غذایی که نیاز است خورده شوند، همچنین اهمیت دارد که بدانید از مصرف چه مواد غذایی بایستی خودداری کنید. اجازه دهید به برخی مواد غذایی مهمی که باید از خوردنشان به منظور حفظ فشار خون در سطح طبیعی آن اجتناب کنید، نگاهی بیاندازیم.
محدودیت‌های رژیم غذایی
خوردن مواد غذایی مناسب و اجتناب از موارد نامناسب آن، قطعاً به محافظت از فرد در برابر خطرات مربوط به سلامت که از فشار خون بالا نشأت می‌گیرند، کمک می‌کند. در ادامه فهرستی از مواد غذایی که بیماران مبتلا به فشار خون بالا بایستی از مصرف آنها خودداری کنند، آورده شده است:
 نمک و سدیم: افرادی که دارای فشار خون بالا می‌باشند، باید مصرف سدیم را که عموماً به عنوان نمک شناخته می‌شود در مواد غذایی خود محدود سازند. مصرف بیش از حد نمک در غذاها، نه تنها احتمال فشار خون بالا را افزایش می‌دهد، بلکه به قلب و عروق نیز آسیب می‌رساند. مصرف نمک برای بیماران فشار خون بالا نباید روزانه بیشتر از 2400 میلی‌گرم و یا 1 قاشق چای خوری باشد. به طور مشابه، پزشکان به بیماران با فشار خون بالا توصیه می‌کنند مواد غذایی سرشار از پتاسیم مصرف نمایند.
 چربی: افراد مبتلا به فشار خون بالا بایستی به طور کامل از مصرف مواد غذایی حاوی چربی‌های اشباع شده و ترانس اجتناب کنند. بعضی از پزشکان توصیه به محدود ساختن مصرف چربی می‌کنند، اما این امر به شدت مشکل بستگی دارد. مصرف مواد غذایی سرشار از چربی منجر به چاقی شده، که به نوبه‌ی خود به فشار خون بالا می‌انجامد. از اینرو، توصیه می‌شود که از مصرف مواد غذایی سرخ شده و حاوی اسیدهای چرب، بپرهیزید. از مصرف مواد غذایی پخته شده در روغن‌های مصنوعی بایستی به هر قیمتی که شده اجتناب نمایید.
 گوشت قرمز: یکی دیگر از اقلام مواد غذایی که نباید در رژیم غذایی افراد با فشار خون بالا قرار داشته باشد، گوشت قرمز است. به این دلیل که گوشت قرمز ممکن است حاوی مواد شیمیایی و مواد سمی مصرف شده توسط دام باشد. بطوریکه مناسب بدن نبوده و می‌تواند احتمالات فشار خون بالا را افزایش دهد. تحت چنین شرایطی به بیماران توصیه می‌شود، گوشت سفید را به میزان متعادل و همیشه با مقدار زیادی میوه و سبزیجات تازه مصرف نمایند.
 شکر: غیر از مواد غذایی حاوی چربی، حتی آنهایی که سرشار از قند می‌باشند، می‌توانند منجر به چاقی شوند. اضافه وزن فشار مضاعفی بر روی قلب وارد ساخته، و منجر به کاهش سرعت جریان خون می‌شود. از اینرو، توصیه می‌شود که افراد مبتلا به فشار خون بالا از خوردن مواد غذایی حاوی قند خودداری کنند. در چنین وضعیتی، بیماران ممکن است قندهای با کالری صفر را که از چغندر تهیه شده، برگزینند.
 مواد غذایی فرآوری شده: اجتناب از خوردن مواد غذایی فرآوری شده و یا بسته بندی شده دارای اهمیت است. در سال‌های اخیر، به دلیل داشتن زندگی و برنامه‌ی کاری پرمشغله، تعداد بیشتر و بیشتری از افراد به خوردن غذا در بیرون از منزل و خرید مواد غذایی بسته بندی شده روی می‌آورند. بسیاری از این غذاهای بسته بندی شده سرشار از نمک و چربی بوده و مواد مغذی مورد نیاز بدن در آنها وجود ندارد. بنابراین، خودداری از مصرف مواد غذایی فرآوری و بسته بندی شده، دارای اهمیت است.
 الکل: مصرف الکل نیز گفته می‌شود میزان فشار خون را در فرد بالا می‌برد. الکل می‌تواند به دیواره شریان‌ها آسیب رسانده و ممکن است به دیگر مشکلات جدی مرتبط با سلامتی منجر شود.
موارد بسیاری وجود دارد که در آن مشکلات شدید مرتبط با سلامتی در افرادی که پیش از این فشار خون بالا در آنها تشخیص داده شده، اتفاق افتاده است، به این دلیل که این افراد هیچ کنترلی بر مصرف مواد غذایی خود ندارند. بعضی افراد فکر می‌کنند که اگر برای فشار خون بالا دارو مصرف کنند، می‌توانند هرچیزی که دوست دارند را مصرف کنند. هرچند، این موضوع صحت ندارد. در صورتی که از یک رژیم غذایی دقیق و سختگیرانه پیروی نکنند، دارو به هیچ طریقی کمک نخواهد کرد. بنابراین، بسیار مهم است که افراد مبتلا به فشار خون بالا از مصرف این مواد غذایی که به بدن آسیب رسانده و موجب مشکلاتی برای سلامتی می‌شوند، حذر کنند. حتی کسانی که از فشار خون بالا رنج نمی‌برند، بایستی این مواد غذایی را در حد اعتدال مصرف کنند تا از مبتلا شدن به فشار خون بالا جلوگیری شود.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.