نیازهای سالمندان

پیری کودکی دوم است. از نظر جسمی شاید آنها سالمندان پیر به نظر بیایند اما اگر با یکی از آنها زندگی کنید خواهید فهمید تمایل دارند مانند نوزادان رفتار کنند. و مانند بچه‌ها، آنها نیازهای خاص خود را دارند.
دوشنبه، 25 مرداد 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
نیازهای سالمندان
  نیازهای سالمندان

 

مترجم: ایرج علیزاده
منبع:راسخون



 

پیری کودکی دوم است. از نظر جسمی شاید آنها سالمندان پیر به نظر بیایند اما اگر با یکی از آنها زندگی کنید خواهید فهمید تمایل دارند مانند نوزادان رفتار کنند. و مانند بچه‌ها، آنها نیازهای خاص خود را دارند.
زمینه‌هایی وجود دارد که مراقبت از سالمندان و افراد پیر را شامل می شود. داشتن اندکی آگاهی درباره نیازهای سالمندان برای آنهایی که مسئولیت مراقبت از اعضای پیر خانواده، مانند والدین و آشنایان، را به عهده دارند شدیداً مهم است. در پاراگراف‌های زیر علاوه بر بررسی چند نیاز ویژه نگاه خاصی به انواع یاری و مساعدت‌های عمومی که سالمندان نیاز دارند خواهیم انداخت.

نیاز مالی

افراد پیر ممکن است تنها زندگی کنند یعنی بدون حمایت فرد دیگری. پس طبیعی است که آنها میزان خاصی نیازهای مالی خواهند داشت. آنها مجبور خواهند بود از عهده غذا، خوار و بار و داروی خودشان برآیند. مستمری بگیران فرصت آن را خواهند داشت تا از مزایای یک درآمد ثابت ماهیانه استفاده کنند، هرچه قدر هم که این درآمد اندک باشد. با این وجود شهروندان ارشدی که تسهیلات و حقوق بازنشستگی یا منبع درآمد دیگری ندارند مجبور خواهند بود کاملاً بر پایه‌ پس‌ انداز و یا از طریق تدابیر مالی دولتی ویژه سالمندان، امرار معاش کنند.
سالمندان از آنجایی که ترجیح می‌دهند در دوران پیری در خانه بمانند، به محیط و افراد آشنا در اطرافشان نیاز دارند. خانه می‌تواند به عنوان یک مکان زندگی آشنا بر اساس نیازهای متغیر آنها، تعریف شود. مزیت دیگر، داشتن یک محله امن و موثر از نظر وضع اضطراری خواهد بود. حمل و نقل سالمندان زمانی که در یک محله نزدیک زندگی می‌کنند، سریع و آسان خواهد بود. اگرچه، اگر به دلایلی آنها یک خانه‌ مستقل برای خودشان ندارند، طرح‌های دولتی خاصی برای افراد پیر طراحی شده است. همچنین خانه‌های سالمندان خصوصی زیادی وجود دارد که به افراد پیر خدمت می‌کنند و مراقب سلامتی و سایر نیازهای اساسی آنها هستند.

مراقبت‌های سلامتی

وقتی در مورد سالمندان صحبت می‌کنیم، سلامتی مهمترین نیاز آنهاست. با افزایش سن، بدن تمایل دارد کندتر شود و کم‌ کم کارایی خود را از دست می‌دهد. سالمندان مستعد ناخوشی‌های وابسته به سن هستند. این یک جنبه زندگی طبیعی است و نمی‌شود جلوی آن را گرفت. اگرچه، با مراقبت‌های مناسب و تسهیلات پرستاری آنها می‌توانند از این مشکلات سلامتی جلوگیری کنند و از خودشان در برابر آسیب‌های جدی مراقبت کنند. در این مورد، معاینه پزشکی منظم یک روش موثر برای کنترل سلامتی سالمندان است و می‌تواند در مورد بیماری‌های بالقوه آینده کمک کند و همچنین در تشخیص بیماری‌های جدی در مقطع ابتدایی آنها، که درمان می‌تواند سازگار باشد، یاری رسان باشد.

نیازهای غذایی

وقتی افراد پیر می‌شوند سیستم گوارشی آنها نیز تدریجاً شروع به ضعیف شدن می‌کند. مخصوصاً افراد پیر با این مشکل رو به رو می‌شوند که بعضی غذاها را کلاً نمی‌توانند هضم کنند یا هضم آن برایشان دشوار می‌شود. نکته‌ای که قابل تامل است این است که غذای روزانه آنها نباید با غذایی که 20 سال پیش مصرف می‌کردند یکسان باشد. غذای آنها باید مغذی و متعادل باشد و همینطور شامل مواد خوراکی باشد که سیستم گوارشی آنها می‌پذیرد، بدون اینکه مشکل و ناراحتی برای آنها به وجود بیاورد. غالباً غذای سالمندان وابسته به تجویزات دارویی آنها، عوض شود.

مراقبت‌های پزشکی

اگر در خانه یک عضو سالمند دارید که تحرکش به دلیل پیری محدود شده، او به میزان خاصی از همکاری برای فعالیت‌های روزانه خود نیاز خواهد داشت. اگر برای هیچ یک از اعضای خانواده مقدور نیست که تمامی اوقات در کنار او باشد، بهتر است به فکر یک پرستار تمام وقت باشید تا سالمند را درکارهایش یاری کند. این کار به نفع شخص پیر خواهد بود اگر وی نیازمند همیاری‌های ابتدایی مانند راه رفتن، غذا خوردن، حمام کردن، لباس پوشیدن و... باشد.
چیزی که باید در ذهن داشته باشید این است که تمام عشق و مراقبت را برای سالمند عضو خانواده یا آشنا ارزانی بدارید. این که آنها پیر و کند شده‌اند دلیل نمی‌شود که آنها را فراموش یا رها کنیم تا برای خودشان بستری شوند. به یاد داشته باشید چند سال بعد شما در موقعیت آنها خواهید بود. اوقاتی را با آنها بگذرانید، با آنها حرف بزنید و به آنها احساس دوست داشتن، مهم بودن و عشق بدهید. به اتاق آنها توجه ویژه داشته باشید. بهتر است به فکر استفاده از اسباب مخصوص سالمندان باشید که با استفاده از آنها احساس راحتی می‌کنند. همچنین بهتر است به فکر نصب زنگ خطر پزشکی، که مخصوصا برای به یاد داشتن سالمندان ساخته شده، باشید.
این‌ها چند مورد از نیازهای سالمندی بودند که بهتر است به یاد داشته باشید. تمام سعی خود را بکنید تا تمامی آنها را برآورده سازید تا آنها بتوانند روزهای طلایی زندگی را با شادی و راحتی سپری کنند.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.