خاطراتی از امام خمینی (ره) و قیام پانزده خرداد

کار مهمی که امام انجام دادند استفاده از حادثه‌ی مدرسه‌ی فیضیه برای گسترش مبارزه به سراسر ایران بود، امام از وقتی که فاجعه‌ی مدرسه‌ی فیضیه اتفاق افتاد، به فکر افتادند که این حادثه را در سراسر کشور منعکس کنند و آن را زنده نگهدارند.
پنجشنبه، 28 مرداد 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
خاطراتی از امام خمینی (ره) و قیام پانزده خرداد
 خاطراتی از امام خمینی (ره) و قیام پانزده خرداد

 

نویسنده: رسول سعادتمند




 

آماده باشید برای مبارزه

آیت الله خامنه‌ای:

کار مهمی که امام انجام دادند استفاده از حادثه‌ی مدرسه‌ی فیضیه برای گسترش مبارزه به سراسر ایران بود، امام از وقتی که فاجعه‌ی مدرسه‌ی فیضیه اتفاق افتاد، به فکر افتادند که این حادثه را در سراسر کشور منعکس کنند و آن را زنده نگهدارند.
حادثه‌ی فیضیه در ماه شوال بود و تا ماه محرم دو ماه و پنج روز فاصله داشت. امام چنان که در اواخر دوران مبارزه مشخص شد، به ماه محرم اعتقاد عجیبی داشتند. و واقعاً ماه محرم را ماه پیروزی خون بر شمشیر می‌دانستند لذا از اول، محرم را هدف گرفتند یعنی بلافاصله بعد از حادثه مدرسه فیضیه تصمیم گرفتند که از این حادثه در ماه محرم استفاده کنند و [استفاده هم] کردند. آن برنامه‌ای که امام در ماه محرم آن سال طرح کردند و اجرا شد یک برنامه دفعی و آنی نبود بلکه برنامه‌ای بود که اقلاً دو ماه روی آن فکر و کار شده بود. به دنبال حادثه‌ی فیضیه امام شروع به نامه نگاری و تبادل معلومات اطلاعات با علمای شهرستان ‌ها کردند. همواره با اعلامیه ‌های تندی مانند «شاه دوستی یعنی آدم کشی»، افکار سیاسی و انقلاب خود را به همه جا منتقل کردند و مردم را به هیجان آوردند.
نزدیک محرم که شد امام برای شهرستان ‌ها برنامه‌ای طرح کرد. آن برنامه عبارت بود از این که طلاب و فضلای قم را به اطراف و اکناف کشور بفرستد و از آنها و منبرهای شهرستان ‌ها بخواهد که دهه‌ی محرم را به خصوص از روز هفتم را اختصاص بدهند به بازگو کردن فاجعه فیضیه و آن مصائبی که در قم گذشته است و از روز نهم نیز دسته ‌های سینه زنی این کار را بکنند و در نوحه خوانی ‌ها آن چه را که در مدرسه فیضیه اتفاق افتاده است مطرح کنند تا همه‌ی مردم ایران بفهمند که در حادثه‌ی فیضیه چه گذشته است.
واقعاً وقتی انسان فکر می‌کند می‌بیند برای اینکه مردم سراسر ایران فاجعه‌ی فیضیه را بفهمند و به مبارزه کشیده شوند و هیجان پیدا کنند هیچ راهی بهتر از برنامه‌ای که امام طرح کرده و به اجرا درآوردند، وجود نداشت.
خود من از کسانی بودم که برای محرم از سوی امام اعزام شدم و تأثیرش را نیز دیدم امام از من خواستند که به مشهد بروم و یک پیام برای آقای میلانی و آقای قمی و پیام دیگری برای علمای مشهد ببرم.
پیام به علمای مشهد این بود که آماده باشید برای مبارزه، صهیونیسم دارد بر اوضاع کشور مسلط می‌شود، اسرائیل بر همه‌ی امور سلطه پیدا کرده است، امور اقتصادی کشور دست اوست و سیاست ایران را در مشت خود دارد.(1)

مدّاحان تهران را جمع کنید

آیت الله شهید محلاتی:

ایام محرم سال 42 در منزل امام روضه خوانی بود. ما در حیاط کنار ما نشسته بودیم که یک دسته سینه زن آمدند و نوحه می‌خواندند.
امام فرمود: ببین چه می‌خوانند. آنها از همان شعرهای قدیمی که‌ای حسین جان کفن نداشتی و... می‌خواندند. امام فرمودند: ببین آخر اینها شعار است که اینها می‌خوانند؟ بعد به مناسبتی به من فرمودند که شما مداحان تهران و آنهایی را که شعر می‌سازند جمع کنید و بگوئید که همان طور که داستان کربلا را با نوحه سرایی بیان می‌کنند، داستان مدرسه فیضیه را هم به نوحه سرایی در بیاورند و بیایند در خیابان ‌ها.(2)

جلوی عمامه شان را گل زده بودند

آیت الله محمد مؤمن:

به دنبال مبارزه‌ای که امام با لوایح ششگانه شاه داشتند، به سخنرانان دستور دادند از روز هفتم محرم همان سال صریحاً در مجالس و منابر اعتراض خودشان را علیه شاه شروع بکنند و خود ایشان بعد از ظهر عاشورا سال 1342 با یک ماشین روباز از منزل تا اول میدان آستانه تشریف آوردند در حالی که تحت الحنک انداخته بودند (عمامه شان باز بود) و به قسمت جلوی عمامه شان گل زده بودند و از آن جا پیاده به مدرسه فیضیه تشریف بردند و آن سخنرانی حساس و جالب را ایراد کردند.(3)

ما هم به کماندوهای خود دستور می‌دهیم

حجت الاسلام و المسلمین سید حمید روحانی:

صبح عاشورا، در حالی که امام نیز در میان مردم نشسته بودند، به سخنان گوینده مذهبی که ذکر مسائل مذهبی می‌کرد، گوش می‌دادند، در این هنگام یکی از مقامات «ساواک» خود را به ایشان رسانید و پس از معرفی خود اظهار داشت: «من از طرف اعلیحضرت مأمورم به شما ابلاغ نمایم که اگر بخواهید در مدرسه‌ی فیضیه سخنرانی کنید با کماندوها به مدرسه فیضیه می‌ریزیم و آن جا را به آتش و خون می‌کشیم.» قائد بزرگ بدون اینکه خم به ابرو بیاورند بی درنگ پاسخ دادند: «ما هم به کماندوهای خود دستور می‌دهیم که فرستادگان اعلیحضرت را تأدیب نمایند!»(4)

آماده باشید برای حرکت شیطانی شاه

آقای حبیب الله عسکراولادی:

امام بینشی الهی داشتند که آینده را به خوبی می‌دیدند. مثلاً در عصر روز سیزدهم خرداد 42 پس از آن سخنرانی مهمی که در مدرسه فیضیه داشتند به خانه آمدند من هم در خدمتشان بودم. آخر شب وقتی اجازه‌ی مرخصی خواستم، فرمودند: آماده باشید برای یک حرکت شیطانی پیش بینی شده از سوی شاه. به زودی اینها کاری خواهند کرد و شیطنت اینها این دفعه سنگین تر از شیطنت ‌های گذشته خواهد بود. شما هم خودتان را آماده کنید و هم از خداوند کمک بخواهید.
با اینکه در تهران دسته‌ای در حدود صد هزار نفر از مسجد حاج ابوالفتح به دانشگاه رفته بودند و خود امام هم آن سخنرانی مهم را در روز عاشورا کرده بودند که این همه نشان می‌داد که رژیم مرعوب شده است ولی در کمتر از 48 ساعت پیش بینی امام درست درآمد و فاجعه پانزده خرداد پیش آمد.(5)

پی‌نوشت‌ها:

1. برداشت ‌هایی از سیره امام خمینی ، ج 4، ص 90-91.
2. همان، ص 92.
3. همان، ص 94.
4. همان، ص 93-94.
5. همان، ص 214.

منبع مقاله :
سعادتمند، رسول؛ (1390)، تاریخچه انقلاب اسلامی در کلام امام خمینی (ره)، قم: انتشارات تسنیم، چاپ سوم.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.