رويه صحيح شيردهي روزانه به كودك

آيـا در مـورد مـدت زمـان و چگونـگي شيردادن به نوزاد خود سردرگم هستيد؟ نميدانيد چه برنامه اي را بايد اجرا کنيد؟ آيـا بـايد منتظر شويد تا گريه کند و يا اين کـه هنـگـامي کـه خوابيده او را بيدار کنيد و به او شير دهيد؟ اگر تازه به جمع
دوشنبه، 27 آبان 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
رويه صحيح شيردهي روزانه به كودك
رويه صحيح شيردهي روزانه به كودك
رويه صحيح شيردهي روزانه به كودك

آيـا در مـورد مـدت زمـان و چگونـگي شيردادن به نوزاد خود
سردرگم هستيد؟ نميدانيد چه برنامه اي را بايد اجرا کنيد؟
آيـا بـايد منتظر شويد تا گريه کند و يا اين کـه هنـگـامي کـه
خوابيده او را بيدار کنيد و به او شير دهيد؟ اگر تازه به جمع
مـادرهـاي شيـرده اضـافـه شده ايـد، مـطـمـئـنا اين يکي از
سوالاتي است که اخيرا به ذهنتان خطور کرده.

چند وقت يکبار بايد به کودک خود شير بدهم؟

بيشتر نوزادان بايد 8 تا 12 بار در يک شبانه روز از شير مادر تغذيه کنند. اين روند بايد از دو سه روزگي کودک شروع شود و تا 3-6 ماهگي نيز ادامه پيدا داشته باشد. شير دهي به نوزاد را نبايد بر اساس فاصله هاي زماني معين و از روي ساعت تنظيم کنيد.
فاصله زماني بين وعده هاي غذايي و مدت زماني که کودک از شير مادر استفاده ميکند، در نوزادان مختلف متفاوت است. هر دفعه شيردهي مي تواند در حدود 10 تا 45 دقيقه با دفعه بعدي فاصله داشته باشد.

آيا بايد براي شيردهي، کودک را از خواب بيدار کرد؟

براي چند هفته اوليه من معمولا به مادرها توصيه مي کنم که فرزندان خود را براي شيردهي حداقل هر دو سه ساعت يکبار از خواب بيدار کنند. اين فاصله از شروع اولين شيردهي تا آغاز تغذيه مجدد حساب مي شود. (در طول روز و شب هيچ تفاوتي نميکند) اگر کودک شما مي تواند شب ها قدري طولاني تر بخوابد هيچ اشکالي ندارد، مي توانيد در اين فاصله به او شير ندهيد.

اگر کودک زودتر از زمان مقرر براي شيردهي بيدار شد، چه کار بايد کرد؟

اگر کودک شما به شير خوردن تمايل نشان دهد و به عنوان مثال شروع کند به گريه کردن و مکيدن انگشتانش شما به هيچ وجه نبايد او را دو سه ساعت منتظر نگه داريد تا زمان شير دادن فرا برسد. اگر کودک نياز به شير خوردن داشت لازم نيست صبر کنيد و مي توانيد همان موقع به او شير دهيد، حتي اگر زمان کوتاهي از تغذيه شدن قبلي گذشته باشد. اصلا نگران نباشيد که شير موجود در سينه ها "تخليه" مي شود. شير به طور مکرر در سينه ها درست شده و هميشه به اندازه کافي براي سير شدن کودک شير در آنها وجود دارد.

آيا کودک بايد مدت زمان معيني از هر سينه شير بخورد؟

اگر کودک در حال شير خوردن است، نبايد سينه را از دهان او جدا کنيد. اجازه دهيد تا او خودش سينه را رها کند. او يا سر خود را به سمت عقب مي کشد و يا براي مدت زمان نسبت طولاني مکيدن را متوقف مي کند. هيچ مدت زمان مشخصي براي تغذيه کودک از هر سينه وجود ندارد. اگر خواست از سينه ديگر هم استفاده کند، به او اجازه دهيد. اگر هم نخواست باز هم هيچ اشکالي ندارد. بايد به کودک اجازه دهيد که خودش شير خوردن را متوقف کند. در مراحل آخر شير چرب تر و خامه اي تر مي شود؛ اگر شما کودک را از مکيدن بازداريد او نمي تواند از شير پر چرب و خامه اي استفاده کند.

چه موقع مي توانم کودک را براي شير دادن بيدار نکنم؟

زماني که امر شير دهي براي شما جا افتاد، بايد کودک را يکي دو مرتبه نزد متخصص اطفال ببريد تا مطمئن شويد که به اندازه کافي رشد کرد. از اين زمان به بعد مي توانيد هر زمان که خودش درخواست کرد او را تغذيه کنيد. زماني که رشد کودک کافي باشد، پوشک خود را مکررا خيس و کثيف کند، آنگاه ديگر مجبور نيستيد که او را براي تغذيه شدن از خواب بيدار کنيد.

چگونه مي توان تشخيص داد که کودک درخواست شير مي کند؟

کودک با "قار و قور" کردن، مکيدن انگشت هاي دست، حرکت دادن لب ها، باز کردن دهان، توليد صداهاي خفيف و يا گريه کردن شما را صدا مي زند. خيلي بهتر است که در همان مراحل اوليه و با مشاهده علائم ابتدايي، شير دادن را شروع کنيد و منتظر شروع گريه او نباشيد. زماني که شروع به گريه کند، شير دادن سخت تر مي شود، چرا که ابتدا بايد او را آرام کنيد و بعد شروع کنيد به تغذيه کردن او.

چرا کودک من علاقه زيادي به شير خوردن در شب دارد؟

اين مسئله کاملا طبيعي و قابل پيش بيني مي باشد. نوزادان يک زمان مشخصي را براي تغذيه کلي انتخاب مي کنند که نام " تغذيه زنجيره اي" بر روي آن گذاشته اند. در اين حالت کودک تمايل دارد تا در فواصل زماني متعدد از شير مادر تغذيه کرده و در بين آنها استراحت کوتاهي نيز داشته باشد. امکان دارد که براي چندين ساعت بخواهد بدون توقف شير بخورد. متاسفانه بسياري از خانواده ها در مورد اين نوع رفتار نظر مساعدي ندارند و تصور مي کنند که اين امر به دليل مغذي نبودن شير مادر اتفاق مي افتد. بايد به خاطر داشته باشيد که تنها از روي واکنش هاي کودک نمي توانيد تشخيص دهيد که او چه ميزان از شير مادرش را مصرف مي نمايد.

چگونه مي توانم تشخيص دهم که کودک به اندازه کافي شير خورده؟

يکي از معتبرترين راهها از روي نمودار رشد کودک و ادرار و مدفوع او مي باشد. اگر وزن او به اندازه کافي اضافه شود، بدون توجه به داد و بيدادهايي که راه مي اندازد و درخواست هاي شبانه اش براي شير، مي توان تشخيص داد که به اندازه کافي تغذيه شده است.
اما اگر بخواهيد به طور روزانه از اين مسئله آگاهي پيدا کنيد، بهترين راه توجه به ادرار و مدفوع او مي باشد. از 5 روزگي تا 6-8 هفتگي بايد حداقل 5 تا 6 مرتبه خود را خيس کند و در هر 24 ساعت 3-4 تکه مدفوع زرد رنگ به اندازه کف دست، دفع کند. پس از 6 تا 8 ماهگي ميزان مدفوع اغلب کودکان کمتر شده، اما همان 5-6 بار ادرار را دارند. به علاوه نمودار رشد نيز به خوبي بالا مي رود.

چرا کودکاني که از شير مادر تغذيه مي کنند، دائما عادات غذايي خود را تغيير ميدهند؟

دليل قطعي اين مسئله مشخص نيست، اما تا آنجايي که ما مي دانيم به دليل سطح چربي شير مادر است. ميزان چربي موجود در شير در هر زمان تغيير مي کند. اگر مدت زمان زيادي از آخرين مرحله شير دهي سپري شده باشد، شيري که در ابتدا از سينه مي ايد کم چرب بوده و حالت سر شير دارد، سپس کمي غلظ تر شده و مثل شير طبيعي مي شود و پس از مدتي چرب تر شده و حالت خامه اي پيدا مي کند. زماني که فواصل زماني بين شيردهي ها کمتر باشد ( مثل تغذيه زنجيره اي) شيري که مي آيد غليظ و پر چرب تر مي باشد. کودک براي رشد جسمي و ذهني بايد حتما از اين شير پرچرب خامه اي استفاده کند. خوشبختانه زماني که کودک اين شير را مصرف کند مدت زمان بيشتري به خواب فرو مي رود، چرا که هضم آن روند آرامي دارد و به کودک احساس سيري مي دهد. پس از اينکه کودک از " تغذيه زنجيره اي" بهره برد، اشکالي ندارد به او اجازه دهيد تا مدت زمان بيشتري استراحت کند. مي توانيد تا دو، سه ساعت او را از خواب بيدار نکنيد - از اين وقفه نهايت استفاده را ببريد!

آيا بايد برنامه زمانبندي شده را به کودک تحميل کنيم؟

تحقيقات نشان مي دهد که دخالت در روند تغذيه طبيعي کودک (به ويژه منتظر گذاشتن او براي تغذيه) مشکلات زيادي از قبيل ذخيره شدن شير رقيق در سينه ها و ناتواني در افزايش وزن نوزاد را به همراه دارد. هر چه مدت زمان بين شيردهي بيشتر باشد، شير کمتري در سينه ها درست مي شود. شير دهي مکرر، هم منبع شير شما را افزايش مي دهد و هم سلامت کودک را تضمين مي کند.
زماني که نوبت به برنامه ريزي براي شير دهي به کودک مي رسد، بايد به خاطر داشته باشيد که تغيير و تنوع نمک زندگي است! فرزند شما آواها و عکس العمل هاي طبيعي از خود بروز مي دهد و شما بدون اينکه نيازي به ساعت داشته باشيد و تنها با توجه داشتن به خود او به راحتي مي توانيد تشخيص دهيد که چه موقه گرسنه است.
منبع : سایت مرمان

معرفي سايت مرتبط با اين مقاله


تصاوير زيبا و مرتبط با اين مقاله




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.