Needs

نیازها

نیازها به معنای ملزومات ضروری بشری، و ضرورت‎های ادامه‎ی زندگی و معیشت، در واقع فقط در قرن بیستم به موضوعی برای نظریه پردازی تبدیل شد. فیلسوفان پیشین یا صرفاً گفته بودند که نیاز مفهوم بسیار مسئله برانگیزی است و یا
دوشنبه، 1 شهريور 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
نیازها
 نیازها

 

نویسنده: پاتریشیا اسپرینگبرگ
برگرداننده: حسن چاوشیان
ویراستار: محمد منصور هاشمی


 

 Needs

نیازها به معنای ملزومات ضروری بشری، و ضرورت‎های ادامه‎ی زندگی و معیشت، در واقع فقط در قرن بیستم به موضوعی برای نظریه پردازی تبدیل شد. فیلسوفان پیشین یا صرفاً گفته بودند که نیاز مفهوم بسیار مسئله برانگیزی است و یا مدعی شده بودند که هیچ تمایز مهمی بین نیازها و خواسته‎ها وجود ندارد. متفکرانی به قدمت افلاطون و ارسطو نیازهای بشر را شالوده‌ی شکل‌گیری شهر فرض کرده بودند که به معنای انبوهه‌ای اجتماعی است که مبادله‎ی بازاری پایه و اساس اقتصادی آن است. اما مفهوم یونانی نیاز به قدری نامعین و تعریف ناشده بود که آن را مکرراً به «تقاضا» ترجمه می‎کردند. نویسندگان رواقی و اپیکوری دوره‌ی یونانی‌مآبی نیازها را به منزله‌ی معیار تشخیص فضیلت و رذیلت به کار می‎بردند و آرمان آن‎ها «انسان بی‌نیاز» بود. متفکرانی همچون اپیکتتوس و سنکا معتقد بودند که نیازها چنان نرمش و انعطافی دارند که می‎توانند تکثیر و تزاید بیابند مگر این که اراده‎ی اخلاقی پا به میان بگذارد و آن‎ها را مهار کند. متفکران دوره‌ی روشنگری، همچون ژان ژاک روسو، نیز این اندیشه را پذیرفته بودند. روسو در هر دو «گفتار اول» و «دوم» با پیروی از سنکا این برهان را اقامه کرد که تحلیل زوال تمدن‎ها تمایز میان نیازهای «طبیعی» و «مصنوعی» را روشن می‎سازد. روان شناسان محیطی فرانسوی و سوسیالیست‎های اواخر سده‎ی هجدهم و اوایل سده‎ی نوزدهم، مانند هلوتیوس، هولباخ و لامتری، نتیجه‌گیری واضحی از این تمایز به عمل آوردند: جامعه‎ی سالم وابسته است به شکل‌گیری نیازهای درست و واقعی در فرد (قس).
شکاف میان برداشت‌های اخلاق‌گرا و غیرنظام‌مند از نیازها و استفاده‌ی فنی‎تر از این مفهوم با فلسفه‌ی حق هگل آغاز شد. هگل که بدون شک تحت تأثیر اقتصاددانان سیاسی اسکاتلندی بود، جامعه‌ی مدنی را «نظام نیازها» تعریف کرد و کارکرد اقتصادی جامعه را عرضه‌ی ضروریات معیشتی از طریق سازوکار مبادله‌ی بازاری به شمار آورد. هرچند که این دیدگاه به ارسطو بازمی‌گردد که در کتاب سیاست تمایزی میان ارزش استفاده و ارزش مبادله قائل شده بود، هگل برداشت وسیع‌تری از جامعه ارائه داد که به موجب آن جامعه درهم بافته‎ای از نهادها و ساختارهایی است که در جریان ارضای نیازها به وجود آمده است. مارکس که دین زیادی به هگل داشت، این اندیشه را در قالب مفهوم شیوه‎ی تولید، یا زیربنای جامعه، بسط و گسترش داد که روبناهای نهادی جامعه بر اساس نیازها بر آن استوار شده‎اند. ولی مارکس نیز تعریف نیازها یا مشخص کردن دقیق‎تر آن‎ها را نادیده می‎گذاشت. برای نمونه، او در دست نوشته‎های 1844 نوعی تمایز روسویی بین نیازهای انسانی و غیرانسانی می‎گذاشت، درحالی که در سرمایه نیازها را از تقاضاها قابل تشخیص نمی‌داند و اضافه می‎کند که فرقی نمی‎کند نیازها واقعی باشد یا زاییده‎ی تخیلی، در هرحال تأثیر سیستمی آن‎ها یکسان است (6 .Springborg, 1981, ch).
در قرن بیستم دو ملاحظه‎ی اساسی باعث شد که نیازهای بشری در کانون توجه قرار گیرد. مسائل موجود در نظریه‎ی مارکسیستی، و مسائل سیاست‎های عمومی. مارکسیست‎های کلاسیک با مسئله‌ی تبیین دوام و استمرار غیرمنتظره‎ی سرمایه داری مواجه بودند که طبق پیش بینی باید در نتیجه‎ی تولید بیش از حد و مصرف کم‎تر از حد سقوط می‎کرد. شماری از تجدیدنظرطلبان مارکسیست با پیوند دادن اندیشه‎های فرویدی درباره‎ی امیال غریزی با ملاحظاتی درباره‎ی نقش رسانه‎ها که از طرف نظریه پردازان جامعه‎ی توده‎ای مطرح شده بود، به تبیینی بر اساس «نیازهای کاذب» دست یافتند. اریش فروم در دهه‎ی 1930 نخستین شارح این ایده بود و سپس ویلهلم رایش، هربرت مارکوزه و اعضای مکتب فرانکفورت نیز به او پیوستند. این متفکران معتقد بودند که سرمایه داری برای حقنه کردن نیازهایی که برای ادامه‎ی بقای نظام لازم است توانایی و استعداد منحصر به فردی دارد.
دومین محرک بحث‎های نظری درباره‎ی نیازها، رشد مطالعه درباره‎ی سیاست‌گذاری بوده است. نظریه پردازان آموزش و پرورش، برنامه‌ریزان شهر، مددکاران اجتماعی و مقامات مدنی خود را پیرو خط مشی‎های «مبتنی بر نیاز» می‎دانند. آستانه‎های نیازها و معیارهای تمیز و تشخیص نیازهای متضاد مستلزم توجه در این نظریه هاست. تمایز میان نیازهای واقعی و کاذب که نو مارکسیست‎ها بیان کرده‎اند، اکنون عموماً اخلاق‌گرایانه و غیرعلمی و پشتوانه‎ای برای «دیکتاتوری بر نیازها» تلقی می‎شود (Fehér et al., 1983) که در اقتصادهای فرمایشی کشورهای سوسیالیستی پا گرفته بود. با کار خلاقانه‌ی میخاییل ایگناتیف، نظریه پردازان بار دیگر بر مسئله‌ی نیازهای تهیدستان متمرکز شده‌اند: کسانی که نهادهای مالکیت خصوصی هیچ فضای عمومی‎ای برای آن‎ها باقی نگذاشته و زیر فشار قرض‎های ناشی از دسایس اقتصادهای سرمایه‌داری جهان اول و دیکتاتوری‎های جهان سوم مچاله شده‎اند. در دولت رفاه که مشروعیت آن ناشی از ادعای تضمین معیشت و امنیت است، نمی‎توان مسائلی را نادیده گرفت که فقیران و بی‌خانمان‌ها، کسانی که نیازهای‌شان به راستی اسف‌بار است، با آن دست به گریبان‌اند.
منبع مقاله :
آوتوِیت، ویلیام، باتامور، تام؛ (1392)، فرهنگ علوم اجتماعی قرن بیستم، ترجمه‌ی حسن چاوشیان، تهران: نشر نی، چاپ اول

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما
نقش طرح توجیهی کسب و کار در اخذ مجوز و تسهیلات بانکی
نقش طرح توجیهی کسب و کار در اخذ مجوز و تسهیلات بانکی
بعد از مراسم تحلیف ترامپ چه اتفاقاتی در انتظار خاور میانه است؟
بعد از مراسم تحلیف ترامپ چه اتفاقاتی در انتظار خاور میانه است؟
قدردانی ابوعبیده از جمهوری اسلامی ایران برای انجام دو عملیات وعده صادق
play_arrow
قدردانی ابوعبیده از جمهوری اسلامی ایران برای انجام دو عملیات وعده صادق
سجده شکر جوانان فلسطینی بعد از اعلام آتش بس
play_arrow
سجده شکر جوانان فلسطینی بعد از اعلام آتش بس
اقدام جالب یک خبرنگار در لحظه آغاز آتش‌بس در غزه
play_arrow
اقدام جالب یک خبرنگار در لحظه آغاز آتش‌بس در غزه
حضور مجاهدان حماس در خیابان‌های غزه
play_arrow
حضور مجاهدان حماس در خیابان‌های غزه
وداع با پیکر شهیدان رازینی و مقیسه در معراج شهدا
play_arrow
وداع با پیکر شهیدان رازینی و مقیسه در معراج شهدا
ورود کامیون‌ کمک‌های بشر دوستانه به غزه
play_arrow
ورود کامیون‌ کمک‌های بشر دوستانه به غزه
بزرگترین شکست صهیونیست‌ها
play_arrow
بزرگترین شکست صهیونیست‌ها
آغاز به کار روند انتقال اسرای صهیونیست در غزه به صلیب سرخ
play_arrow
آغاز به کار روند انتقال اسرای صهیونیست در غزه به صلیب سرخ
تصاویر اولیه از تحویل اسرای صهیونیست
play_arrow
تصاویر اولیه از تحویل اسرای صهیونیست
پاسخ دختر شهید سیدحسن نصرالله به شایعه زنده بودن پدرش
play_arrow
پاسخ دختر شهید سیدحسن نصرالله به شایعه زنده بودن پدرش
تجلیل رهبر انقلاب از شهیدان رازینی و مقیسه بعد از اقامه نماز بر پیکر این دو شهید.
play_arrow
تجلیل رهبر انقلاب از شهیدان رازینی و مقیسه بعد از اقامه نماز بر پیکر این دو شهید.
اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر دو قاضی شهید
play_arrow
اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر دو قاضی شهید
حکمت | جامع نگری در تربیت دینی / استاد عالی
music_note
حکمت | جامع نگری در تربیت دینی / استاد عالی