هجده تا از مصارف بسته های ژل سیلیکا

ژل سیلیکا، از ترکیبات آن یعنی سدیم سیلیکات تولید شده است. دارای ظاهر شیشه‏ای و بافت دانه‏دار می‏باشد، این ترکیب به صورت طبیعی رخ داده، به عنوان یک خشک کننده مورد استفاده قرار می‏گیرد.
چهارشنبه، 24 شهريور 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
هجده تا از مصارف بسته های ژل سیلیکا
  هجده تا از مصارف بسته های ژل سیلیکا

 

مترجم: سهیلا حاجی‏زاده
منبع:راسخون



 

ژل سیلیکا، از ترکیبات آن یعنی سدیم سیلیکات تولید شده است. دارای ظاهر شیشه‏ای و بافت دانه‏دار می‏باشد، این ترکیب به صورت طبیعی رخ داده، به عنوان یک خشک کننده مورد استفاده قرار می‏گیرد.
ژل سیلیکا در جنگ جهانی اول برای خیساندن بخارها و گازهای درون قوطی ها به کار می‏رفت. ژل سیلیکا بدون شکل بوده و در طبیعت دارای خلل و فرج زیادی می‏باشد. بافت آن مشابه با ترکیبات معمول مورد استفاده مانند آگار یا ژلاتین می‏باشد. علاوه بر این، این ماده قوی‏تر از هر دوی این گونه‏ها می‏باشد. ژل سیلیکا جاذب قوی رطوبت بوده و تمایل زیادی به جذب ذرات آب دارد. بنابراین، عمدتا به عنوان یک عامل خشک کننده مورد استفاده قرار می‏گیرد. ژل سیلیکا مورد فراوری قرار گرفته و در کیسه‏های کاغذی با اندازه‏ی کوچک بسته‏بندی می‏گردد. این کیسه‏ها معمولا برای بخار آب جذب شده توسط ژل سوراخ دار می‏باشند.

مزایای ژل سیلیکا

ظاهر این ژل به صورت دانه‏های کوچک می‏باشد.
این ژل خنثی بوده و با مواد دیگر واکنش نمی‏دهد.
غیر قابل اشتعال بوده و تمایل زیادی به آب دارد.
می‏توان بعد از کمی حرارت آن را مورد استفاده‏ی مجدد قرار داد.

مصارف بسته‏های ژل سیلیکا

نگه‏داری اسناد باارزش (شناسنامه، پاسپورت) به دور از رطوبت می‏تواند توسط قرار دادن کاغذهایی از ژل سیلیکا در قفسه‏ی این اسناد انجام گردد. کتاب‏ها و دفترها نیز می‏توانند توسط قرار دادن یک بسته بین صفحات از آسیب محافظت گردند.
غلات و دانه‏های در ظروف به منظور استفاده در طول سال، ذخیره می‏گردند. ظروف ذخیره‏سازی که به منظور ذخیره‏ی مواد غذایی مورد استفاده قرار می‏گیرد، نیاز به مراقبت دقیق به منظور جلوگیری از رطوبت دارند. و این کار می‏تواند با کمک ژل سیلیکا انجام شود.
ژل‏های سیلیکا همیشه در بطری های دارو یا ویتامین یافت می‏شوند. این کار کمک می‏کند تا رطوبت به طور پیوسته مورد نظارت قرار گیرد و امنیت داروها را تامین می‏کند.
کفش‏ها، کت‏ها و یا ژاکت‏های چرمی هنگامی که در معرض رطوبت قرار می‏گیرند، پوسیده و کهنه می‏شوند. همچنین پارچه‏های گران قیمت که در خانه ها ذخیره می‏گردند، نیز نیاز به قرار دادن بسته‏های ژل سیلیکا در کنار آن‏ها به منظور حفاظت از بافتشان دارند.
رطوبت می‏تواند نقره را لکه‏دار کند و بنابراین، آن‏ها جلا و درخشش خود را از دست می‏دهند. به منظور حفظ این درخشش، قرار دادن چند بسته ژل سیلیکا درون جعبه ی جواهرات ضروری می‏باشد.
مواد شوینده و صابون‏های پودری عمدتا در حمام‏هایی که مرطوب هستند، ذخیره می‏گردند. و این امر می‏تواند باعث جذب رطوبت گردد. در این‏جا، ژل سیلیکا به منظور حفظ این پودر خشک توصیه می‏گردد.
داشبورد ماشین شما نیاز به داشتن چند بسته از این ژل‏های سیلیکا دارد، به طوری که شیشه‏ی جلوی اتومبیل در طول هوای مه آلود به صورت شفاف و واضح باقی بماند. به طور مشابه تعدادی بسته‏های ژل سیلیکا می‏تواند در طاقچه‏های پنجره به منظور جلوگیری از جمع شدن رطوبت قرار داده شود.
در هنگام مسافرت چند بسته ژل سیلیکا به جعبه‏ی سفر و کیت آرایشی اضافه کنید. این امر مانع از ورود مایعات به درون محتویات کیسه و خراب شدن آن ها می‏گردد.
برای وسایل الکترونیک (تلفن همراه، دوربین) که به صورت تصادفی در معرض آب قرار می‏گیرند، ژل سیلیکا روش خوبی به منظور تخلیه‏ی این رطوبت می‏باشد. نگه‏داری دستگاه با چند بسته ژل سیلیکا در کیسه ی پلاستیکی قفل‏دار بهتر است.
سی‏دی، دی وی‏ دی و غیره معمولا در جعبه قرار داده می‏شوند. اما اگر هوا بسیار مرطوب باشد، امکان جذب رطوبت توسط آن‏ها وجود دارد. شما می توانید چند بسته ژل سیلیکا در این ظروف سی دی قرار دهید.
ابزار تراش مانند تیغ صورت تراشی با در تماس با آب و مایعات قرار داشته و می‏توانند درخشش خود را از دست بدهند. این ابزار می‏توانند در ژل سیلیکا قرار داده شوند.
هنگام استفاده از دوربین در زیر آب، اطمینان حاصل کنید که چند بسته ژل سیلیکا در کنار دوربین قرار دارد. این کار باعث حفاظت از لنز دوربین می‏گردد.
ابزار موجود در جعبه ابزار در مقابل برف و باران آسیب‏پذیر هستند. از این رو آن‏ها در معرض زنگ‏زدگی قرار می‏گیرند. به منظور اجتناب از این وضعیت، این ژل خشک‏کن می‏تواند در هر کشوی جعبه ابزار قرار داده شود.
عملکرد مهمات و اسلحه می‏تواند با رطوبت وجود در هوا مختل گردد. باروت این سلاح‏ها باید خشک باشد، که این کار با قرار دادن بسته‏های ژل سیلیکا درون جعبه‏های تفنگ انجام می‏گردد.
غذای سگ یا گربه اغلب در مقادیر زیاد بوده و نیاز به حفاظت از رطوبت دارند. این غذا را در یک سطل با چند تکه ژل سیلیکا بر روی درب سطل قرار دهید.
اموال با ارزش مانند عکس ها به آسانی رطوبت جذب می کنند. به منظور جلوگیری از این کار، چند بسته ژل سیلیکا در پوشش پشت قاب و یا آلبوم عکس قرار دهید.
بسته‏بندی لباس مرطوب درون سطل می‏تواند یک کار مشکل باشد. این مشکل می‏تواند با ژل سیلیکا حل گردد. این کار می‏تواند مقداری از رطوبت لباس‏ها را از بین ببرد.
دکوراسیون‏های جشن فقط یک بار در طول سال استفاده می‏شود و از این رو در معرض جذب رطوبت قرار دارند. بنابراین، چند بسته از ژل باید به جعبه‏های حاوی این مواد دکور افزوده شود.

چگونه بسته‏های ژل سیلیکا ذخیره گردد؟

بسته‏های سیلیکا نیاز به ذخیره ظروف محفوظ از هوا دارند، تا این‏که در معرض نور خورشید قرار نگیرند. ظروف مهر و موم شده جذب رطوبت و ورود هوا را به داخل آن‏ها محدود کرده و از این ژل‏ها نگه‏داری می‏کنند. آن‏ها هنگامی که در این نوع مناسب از ظروف ذخیره می‏گردند، عمر طولانی خواهند داشت.

چگونه بسته های ژل سیلیکا دوباره فعال می‏گردد؟

بسته‏های ژل سیلیکای مورد استفاده دارای رطوبت جذب شده در آن‏ها می‏باشد. به منظور استفاده‏ی مجدد از این بسته‏ها، ما نیاز داریم که از این رطوبت خلاص شویم. آن‏ها را در اجاق مایکروویو برای حدود یک ساعت و نیم در دمای 200 درجه سانتی گراد قرار دهید یا اینکه ژل سیلیکا را حدود 2 ساعت در دمای 120 درجه سانتی‏گراد قرار دهید.
بسته‏های کوچک ژل سیلیکا در بسیاری از چیزهایی که ما می‏خریم، مانند بطری ویتامین، یا یک جعبه‏ی کفش چرم دیده می‏شود. آن‏ها یک روش عالی برای حفاظت از این وسایل در مقابل رطوبت می‏باشند. شما می‏توانید بسته‏های ژل سیلیکا را ذخیره کنید، چون هنگامی که شما نیاز به یک روش خشک کردن سریع دارید، می‏توانید از این بسته ها استفاده کنید.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.