علل سرطان مغز

سرطان مغز یکی از انواع سرطان‌ها است، که از بیماری‌های غیر قابل علاج به حساب می‌آید. علل این بیماری عموماً کشنده می‌تواند بسیار بوده و در این مقاله‌ آنها را مورد بحث قرار می‌دهیم.
يکشنبه، 4 مهر 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
علل سرطان مغز
  علل سرطان مغز

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون



 

سرطان مغز یکی از انواع سرطان‌ها است، که از بیماری‌های غیر قابل علاج به حساب می‌آید. علل این بیماری عموماً کشنده می‌تواند بسیار بوده و در این مقاله‌ آنها را مورد بحث قرار می‌دهیم.
برای بدن انسان، هیچ معنایی نخواهد داشت که تمامی قسمت‌های بدن در حال کار بوده، و مغز کاری انجام ندهد. چنانچه مغز کار نکند، هیچ اندام دیگری وجود نخواهد داشت که به نواحی بدن دستور انجام وظایف‌شان را صادر کند. یکی از وحشتناک‌ترین چیزهایی که این سی پی یو (CPU) یا واحد پردازش مرکزی بدن شما را تهدید می‌کند، سرطان مغز است. پیش از آنکه به علل سرطان مغز بپردازیم، اجازه دهید نگاهی به این موضوع بیاندازیم که حقیقتاً سرطان مغز چیست و علائمی که در صورت مبتلا بودن به آن تظاهر می‌یابند، چه می‌باشند.

سرطان مغز چیست؟

سرطان مغز و یا تومور مغزی (بدخیم)، به عبارت ساده رشد غیر طبیعی سلول‌ها در مغز است. توضیح بیشتر آنکه، این بیماری هرگونه سرطان درون جمجمه‌ای است که به وسیله‌ی سلول‌های کنترل نشده و غیر طبیعی برانگیخته شده است. این سرطان می‌تواند یا درون مغز، در اعصاب پینه آل، و یا در اعصاب جمجمه باشد. جنبه‌ی جالب توجه، هر چند تکان دهنده این است که آن دسته از سلولهایی که اجزاء مغز را تشکیل می‌دهند می‌تواند به سرطان منجر شوند. موردی وجود دارد که لازم است در مورد آن توضیح داده شود. تمام تومورهای مغزی، بدخیم و یا سرطانی نیستند. به عبارت دیگر، هر نوعی از سرطان، توموری است که بدخیم می‌باشد. این رشد غیر طبیعی چیزی نیست جز توده‌ای از سلولهایی که گرد هم جمع شده‌اند.

علل و علائم سرطان مغز

پیش از آنکه به علل سرطان مغز بپردازیم، اجازه دهید ابتدا به علائم آن پی ببریم. علائم سرطان مغز موارد ذیل را شامل می‌شوند:
• سردرد
• ضعف
• اختلال در راه رفتن
• تشنج
• بوجود آمدن تغییراتی در تمرکز، حافظه، دقت، و یا هوشیاری
• تهوع، استفراغ، به خصوص در صبح زود
• اختلالات بینایی
• مشکل در صحبت
چه عواملی موجب بروز سرطان مغز می‌شوند؟

پرتو یا تشعشع

پرتو بزرگترین علت سرطان مغز است. کسانی که در صنایعی کار می‌کنند که بیشترین وقت و کار خود را با انرژی هسته‌ای می‌گذرانند، بیشتر در معرض خطر قرار دارند. تشعشعات هسته‌ای بسیار برای بدن مضر می‌باشند.

ژنتیک و وراثت

چنانچه فرد دارای سابقه‌ی سرطان مغز در خانواده خود باشد، احتمال آنکه خود به این بیماری مبتلا شود، زیاد است. اگر نوع خاصی از جهش ژنتیکی وجود داشته باشد که در آن فرد فاقد نوع خاصی از ژنهای سرکوب کنند‌ه‌ی تومور باشد، این امر منجر به سرطان می‌شود.

سرطان در بخش‌های دیگر بدن

این مورد یکی از شایع‌ترین دلایل سرطان مغز به حساب می‌آید. اینها را تومورهای ثانویه‌ی مغز می‌نامند. اینها در نتیجه‌ی شروع سرطان در ناحیه‌ی دیگری از بدن بوده که سپس به مغز گسترش یافته‌اند. این نوع سرطان شایع‌تر از سرطان اولیه مغز می‌باشد. رایج‌ترین این سرطان‌ها، سرطان سینه، سرطان ریه، سرطان روده بزرگ، سرطان کلیه، ملانوم (سرطان پوست)، سارکوم و نوروبلاستوم را شامل می‌شود.

تومور مغزی

همانطور که پیش از این ذکر شد، یک تومور ممکن است لزوماً سرطانی نباشد، اما یک سرطان قطعاً نشان دهنده‌ی سلولهای تومور بدخیم می‌باشد. بنابراین، چنانچه سلولهای تومور در مغز وجود داشته باشد، و بدخیم شوند، آنگاه به سرطان منجر می‌شود. سرطان اولیه مغز زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های سالم و طبیعی دچار جهش می‌شوند. با این حال، موارد سرطان اولیه کمتر از موارد سرطان ثانویه می‌باشند.

عوامل محیطی

قرار گرفتن در معرض کلرید وینیل عامل دیگری است که باعث بروز سرطان مغز می‌شود. برخی از محصولات تهیه شده از پلاستیک دارای این عامل سرطانی است. اینها می‌توانند قطعات پلاستیکی خودرو، لوازم خانه، و انواع سیم باشند.

سایر علل

علل دیگر شامل کشیدن سیگار، عفونت ایدز یا اچ آی وی (HIV / AIDS)، و کار با فرمالدئید و اکریلونیتریل می‌شود. عوامل دیگری نیز مانند سن، نژاد، و جنسیت وجود دارند. مردان ظاهراً بیشتر از زنان مستعد ابتلا به سرطان می‌باشند.
اگرچه این علل بارزترین علل سرطان مغز به حساب می‌آیند، با این وجود تحقیقات بسیاری در خصوص چگونگی و علت دقیق رخ دادن این پیشامد و علت آنکه این سلولها برانگیخته شده و مشکلاتی را برای بدن بوجود می‌آورند در حال انجام است.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.