آیا می‌دانید چه چیز در واقع باعث می‌شود تا احساس دل‌شوره کنید؟

سطح پایین قند خون می‌تواند دلیل احساس دل‌شوره‌ای باشد که شما را آزار می‌دهد. گرچه ممکن است عوامل دیگری نیز در این احساس آزاردهنده نقش داشته باشند. در اینجا به فهرستی از این عوامل اشاره می‌شود.
چهارشنبه، 19 آبان 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
آیا می‌دانید چه چیز در واقع باعث می‌شود تا احساس دل‌شوره کنید؟
   
  آیا می‌دانید چه چیز در واقع باعث می‌شود تا احساس دل‌شوره کنید؟

 

مترجم: آناهیتا خاقانی
منبع:راسخون
 

سطح پایین قند خون می‌تواند دلیل احساس دل‌شوره‌ای باشد که شما را آزار می‌دهد. گرچه ممکن است عوامل دیگری نیز در این احساس آزاردهنده نقش داشته باشند. در اینجا به فهرستی از این عوامل اشاره می‌شود.
احساس دل‌شوره را می‌توان داشتن احساس نگرانی، زودرنجی و دلهره تعریف کرد. اغلب ما تجربه چنین احساسی را در طول امتحانات یا مصاحبه‌ها داشته‌ایم. این موضوع بر شرایط ذهنی ما بسیار تاثیر دارد. گرچه چنین احساسی می‌تواند علامت یک بیماری طبی خاص باشد. بخش‌های زیر اطلاعاتی در مورد عوامل مربوط به این احساس ارائه می‌دهند.

چه چیزی ممکن است سبب شود که شما احساس دل‌شوره کنید؟

افت قند خون

سطح قند خون اشاره به مقدار قند موجود در خون شما دارد. افت قند خون با کاهش سطوح قند خون مشخص می‌شود که به این معناست که قند خون کمتر از مقدار نرمال مرجع می‌باشد. در موارد غیردیابتی،این اتفاق می‌تواند به دلیل روزه‌داری، رژیم غذایی ضعیف و موارد مشابه باشد. در مورد دیابتی‌ها سطح قند خون ممکن است به دلیل مصرف بیش از حد انسولین که درمان دیابت است، نخوردن یک وعده غذایی و موارد مشابه اتفاق افتد. علائم افت قند خون شامل احساس نگرانی، لرزش، خستگی، تعریق، احساس سرگیجه، رنگ پریدگی و موارد مشابه می‌شود. در مورد دیابتی‌ها حفظ سطوح قند خون نرمال مهم است.

افت فشارخون

مشخصه افت فشار خون کاهش مقدار فشار خون است. فشار خون کمتر از 60/90 میلی متر جیوه نشان‌دهنده افت فشار خون است. باید توجه شود که تشخیص افت فشار خون برای فردی با کاهش در تنها یکی از فشارهای سیستولی یا دیاستولی مسجل می‌شود. بنابراین اگر فشار خون 50/120 میلی متر جیوه باشد، نشانگر افت فشار خون است. علائم کاهش فشار خون شامل احساس سبکی سر، ضربان قلب تند، احساس تهوع، تاری دید، پوست رنگ پریده، تنفس سطحی، احساس گیجی، خستگی، کاهش هوشیاری و موارد مشابه می‌شود. افت ناگهانی فشار خون نیز می‌تواند باعث احساس دل‌شوره شود.

اختلالات وحشت‌زدگی

اختلالات وحشت‌زدگی، اختلالات اضطرابی هستند که با ترس از دست دادن کنترل حتی اگر خطر یا تهدید واقعی نیز وجود نداشته باشد، مشخص می‌شوند. در افراد سالم وقتی دلیل نگرانی از بین برود، احساس نگرانی نیز از بین می‌رود. در افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی این اتفاق غیرمنتظره روی می‌دهد. علائم اختلالات وحشت‌زدگی شامل دوره‌های ناگهانی و تکرار شونده ترس و اضطراب در مورد وقوع حمله بعدی، احساس نداشتن کنترل در طول حمله و موارد مشابه می‌باشد. چنین افرادی ممکن است حتی از مکان‌هایی که قبلا در آن‌ها چنین دوره‌ای را تجربه کرده‌اند، گریزان باشند. علائم بالینی خاصی که افراد مبتلا تجربه می‌کنند شامل احساس نگرانی، افزایش ضربان قلب، ضعف، سرگیجه، تعریق، تنگی نفس، احساس گر گرفتگی، لرز، بی حسی دست‌ها، درد در قفسه سینه یا معده و موارد مشابه می‌شود.

فوبیا

فوبیا ترس غیرمنطقی از هر شی، فرد، پدیده یا موقعیت تعریف می‌شود. هیدروفوبیا یا ترس از آب، آکروفوبیا یا ترس از ارتفاع، برونتوفوبیا یا ترس از رعد، تکنوفوبیا یا ترس ار تکنولوژی، آگروفوبیا یا ترس از فضاهای باز و مواردی این چنینی، برخی از انواع فوبیا هستند. یک فرد مبتلا به فوبیا واکنش‌های فیزیکی یا روانی شدیدی در هنگام رویارویی با چیز یا موقعیتی که باعث ترس او می‌شود، از خود نشان می‌دهد. او ممکن است حمله وحش‌زدگی شدیدی داشته باشد که باعث احساس دل‌شوره، افزایش ضربان قلب، مشکلات تنفسی و موارد مشابه شود. چنین ترسی اغلب ریشه در ذهن ناخودآگاه از اولین روزهای کودکی دارد. اگر درمان نشده باقی بماند، در بزرگسالی نیز ادامه خواهد داشت.

دلایل موقتی

اضطراب یا دلهره می‌تواند همچنین به دلیل بی آبی در هنگام انجام ورزش یا فعالیت های فیزیکی شدید نیز ممکن است، روی دهد. این حالت ممکن است باعث لرز و سرگیجه در فرد شود.
احساس دل‌شوره در طول بارداری می‌تواند ناشی از تغییرات هورمونی در بدن باشد.
در برخی موارد استفاده طولانی از داروهایی مانند استروئیدها یا ضدافسردگی‌ها می‌تواند باعث اضطراب و نگرانی شود. مصرف زیاد کافئین و نوشیدنی‌های گازدار نیز می‌تواند این احساس را القا کند.
اگر دلیل نگرانی مشکل طبی باشد، با دارودرمانی می‌تواند برطرف شود. در مورد مشکلات رفتاری و روان‌شناختی، افراد مبتلا ممکن است از مشاوره و روان درمانی سود ببرند،جایی که آن‌ها می‌توانند چگونگی آرام شدن، کنترل فرایند افکار و کنترل واکنش‌های فیزیکی و حسی‌شان را بیاموزند. روش‌های آرام‌سازی زیر مانند مدیتیشن، یوگا و تنفس عمیق نیز می‌تواند به آن‌ها برای آرام ماندن کمک کند.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله تنها برای آموزش خواننده است. هدف این نیست که جایگزینی برای توصیه یک متخصص پزشکی باشد.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.