پیوند فلزی

این مقاله مفهوم پیوند فلزی را معرفی می کند و ابعاد مختلف مربوط به این نوع پیوند را توسط ذکر مثال هایی توضیح می دهد.
سه‌شنبه، 2 آذر 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
پیوند فلزی
پیوند فلزی

 

مترجم: سهیلا حاجی زاده
منبع:راسخون



این مقاله مفهوم پیوند فلزی را معرفی می کند و ابعاد مختلف مربوط به این نوع پیوند را توسط ذکر مثال هایی توضیح می دهد.
فلزات یک بخش جدایی ناپذیر از مواد شیمیایی صنعتی می باشد و تصور جهان بدون آن ها غیر ممکن است. به منظور درک ساختار درونی فلزات، ما نیازمند شناخت بیشتر درباره ی پیوند شیمیایی هستیم. همانطور که از نام آن پیداست، این یک پیوند بین اتم های فلزات مشابه می باشد. در ذات خود، این شامل به اشتراک گذاشتن الکترون ها در میان شبکه ای از اتم های فلزی می باشد. در یک فلز، تعامل الکترومغناطیس بین الکترون های نامتمرکز الکترون های انتقال نامیده شده و هسته ی فلزی، پیوند فلزی نامیده می شود.
خواص پیوند فلزی
با توجه به پیوندهای فلزی داخلی آن ها، فلزات دارای خواص متنوعی هستند. در این جا برخی از خواص فلزات را بیان می کنیم.
فلزات جامد دارای خواص متنوعی مانند هدایت الکتریکی و گرمایی، نقاط ذوب و جوش بالا و استحکام ساختاری می باشند. انعطاف پذیری (توانایی خم شدن بدون شکستن)، شکل پذیری، درخشش فلزی و شفافیت برخی از دیگر ویژگی های برجسته ی فلزات می باشد. هدایت گرمایی و الکتریکی فلزات با توجه به حضور الکترون های آزاد در آن ها بوده که به عنوان حاملان بار عمل می کنند.
به همین دلیل است که هدایت الکتریکی فلزات یک نقش حیاتی را در تعیین اینکه فلزات به بهترین وجه در مدارهای مورد استفاده قرار می گیرند، ایفاء می کنند. به طور مشابه، با توجه به پیوندهای یونی ضعیف یا قوی، فلزات دارای نقطه ی ذوب و جوش بالاتری هستند. به طور کلی، تعداد بالاتر الکترون های متمرکز و نزدیک بودن بیشتر اتم ها در یک فلز، باعث بالاتر رفتن نقطه ی ذوب و جوش می گردد. به طور مشابه، با توجه به حضور الکترون های نامتمرکز، فلزات قادر به جمع کردن لایه های خود، هنگامی که فشرده هستند، نیستند، که آن ها خواصی مانند شکل پذیری و انعطاف پذیری را ابلاغ می کنند.
مثال هایی از پیوند فلزی
از آن جایی که تنها در فلزات دیده می شود، فلزات و آلیاژهای فلزای مثال هایی از پیوند فلزی هستند. اکثر فلزات تنها دارای یک یا دو الکترون در لایه ی ظرفیت خود هستند و انرژی یونیزاسیون آن ها بسیار پایین است، به عنوان مثال الکترون های ظرفیت پیوندهای بسیار محکمی با اتم ها ندارد و آن ها می توانند به آسانی از یک اتم به اتم دیگر منتقل شوند. این امر باعث می شود که تعیین اینکه الکترون های متحرک در یک شبکه ی بلوری، ماهیت پیوند یونی، کوالانسی یا فلزی دارد را آسان کند.
پیوند فلزی یکی از اشکال متنوع پیوندهای شیمیایی مطالعه شده در شیمی می باشد. مطالب فوق اطلاعات خلاصه ای در رابطه با این شکل از پیوند بوده که دلیل اصلی خواص فیزیکی متنوع فلزات می باشد.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما