خواص و مصارف هیدروبرمیک اسید

هیدروبرمیک اسید یکی از قوی ترین اسیدها می باشد. این اسید حتی از هیدروکلریک اسید نیز قوی تر است و به طور گسترده در فرایندهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. این مقاله با خواص، مصارف و تولید آن سروکار دارد.
سه‌شنبه، 2 آذر 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
خواص و مصارف هیدروبرمیک اسید
خواص و مصارف هیدروبرمیک اسید

 

مترجم: سهیلا حاجی زاده
منبع:راسخون
 
 

هیدروبرمیک اسید یکی از قوی ترین اسیدها می باشد. این اسید حتی از هیدروکلریک اسید نیز قوی تر است و به طور گسترده در فرایندهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. این مقاله با خواص، مصارف و تولید آن سروکار دارد.
یکی از قوی ترین اسیدهای معدنی شناخته شده هیدروبرمیک اسید بوده که توسط حل هیدروژن برمید در آب تشکیل می شود. فرمول شیمیایی هیدروبرمیک اسید Hbr می باشد.
هیدروبرمیک اسید در آزمایشگاه ها با آب، دی اکسید گوگرد و بور تهیه می شود.
Br2+SO2+2 H2O→H2SO4+2HBr
در اکثر موارد، ابتدا هیدروبرمیک اسید بی آب تهیه شده و سپس در آب حل می شود. به غیر از روش صنعتی انجام واکنش بین فسفر، سولفور و آب به منظور تولید هیدروبرمیک اسید، فرایند الکترولیت نیز جهت تهیه ی این اسید مورد استفاده قرار می گیرد.
خواص هیدروبرمیک اسید
رنگ این اسید می تواند از زرد روشن تا زرد بی رنگ متنوع باشد و بوی تندی نیز دارد.
نقطه ی جوش آن 122 درجه سانتی گراد بوده، در حالی که نقطه ی ذوب آن 11- درجه سانتی گراد است.
وزن مخصوص آن 5/1 یوده و به عنوان یک مایع با حلالیت بی نهایت نامیده می شود.
این فرم از اسید در دمای اتاق پایدار بوده و می تواند به آسانی بدون هیچ نوع مشکلی ذخیره گردد. قرار گرفتن در معرض نور یا هوا، باعث تغییر رنگ آن شده و تیره تر می گردد.
این ماده هنگامی که در تماس با آمونیاک، گاز فلور، ازن، آلکیل ها، اکسید آهن، عوامل اکسید کننده ی قوی و فلزات قرار می گیرند، یک واکنش شیمیایی خطرناک را ایجاد می کنند.
بخارات سمی برمید زمانی که این ماده تا نقطه ی تجزیه حرارت ببیند، تشکیل می شود.
ثابت تفکیک اسید 9- بوده که باعث می شود اسید قوی تری نسبت به هیدروکلریک اسید باشد.
این ماده سازگار با روی، مس، برنج و رطوبت نیست و چگالی آن در دمای 20 درجه سانتی گراد، 5/12می باشد.
مصارف
هیدروبرمیک اسید در بازار جهت فروش موجود می باشد. غلظت قابل دسترس این اسید جهت استفاده 48 و 62 درصد می باشد.
این اسید در هیدروبرمینیشن آلفین ها استفاده می شود.
همچنین برای سنتز برمیدهای آلکیل با کمک الکل نیز کاربرد دارد.
برمیدهای معدنی با کمک هیدروبرمیک اسید سنتز می شوند.
این ماده به عنوان یک کاتالیزگر در فرایند اکسیداسیون عمل می کند که هیدروکربن های آلی سیلیک و آلیفاتیک را به پراکسیدها، کتون ها و اسیدها تبدیل می کند.
هیدروبرمیک اسید در فرایندهای صنعتی مانند پلیمریزاسیون، ایزومراسیون، دهیدراسیون، هیدراسیون و استریفیکاسیون نیز مورد استفاده قرار می گیرد.
هشدارهای مربوط به حمل هیدروبرمیک اسید
هیدروبرمیک اسید به عنوان یک مایع خورنده بوده و می تواند باعث سوزاندن بافت های بدن گردد. به محض تماس با این ماده، باعث سوزش دستگاه تنفسی و چشم ها می گردد. استنشاق یا بلع این ماده می تواند منجر به عواقب مرگبار گردد. توصیه می شود بازگردن ظرف هیدروبرمیک اسید در اتاقی که تهویه ی مناسب وجود دارد، انجام شود. پس از استفاده از این ماده باید بلافاصله دست های خود را بشویید. توصیه می شود هنگامی که اسید در تماس با چشم قرار می گیرد، چشم ها با مقدار فراوان آب شسته شود که این کار باید برای مدت 15 دقیقه انجام می شود. اگر یک فرد به اشتباه هیدروبرمیک اسید را بلعید، باید مقادیر زیادی آب میل کند. شخصی که این ماده را بلعیده نباید هرگز شروع به استفراغ کند.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.