لحیم‌کاری را امتحان نکنید این نقطه‌ی ذوب واقعی طلا است.

طلا یکی از فلزات گران‌بها بوده که می‌تواند ذوب شده و به فرم جدیدی تبدیل شود. نقطه‌ی ذوب طلای خالص 18/1064درجه سانتی گراد می‌باشد، اما ممکن است این مقدار برای آلیاژهای مختلف طلا متفاوت باشد.
سه‌شنبه، 2 آذر 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
لحیم‌کاری را امتحان نکنید این نقطه‌ی ذوب واقعی طلا است.
لحیم‌کاری را امتحان نکنید این نقطه‌ی ذوب واقعی طلا است.

 

مترجم: سهیلا حاجی‌زاده
منبع:راسخون
 

طلا یکی از فلزات گران‌بها بوده که می‌تواند ذوب شده و به فرم جدیدی تبدیل شود. نقطه‌ی ذوب طلای خالص 18/1064درجه سانتی گراد می‌باشد، اما ممکن است این مقدار برای آلیاژهای مختلف طلا متفاوت باشد.
نقطه‌ی ذوب طلا
ارتباط انسان با طلا سابقه‌ی بسیار طولانی دارد. اعتقاد بر این است که بیش از 80 درصد از طلایی که ما امروزه استفاده می‌کنیم، برای صدها سال مورد استفاده قرار می‌گرفته است. بنابراین، طلا می‌تواند ذوب شده و به اشکال مختلف مجدداً احیا شود.
در چه حرارتی طلا ذوب می‌شود؟
در شکل خالص آن (24 عیار)، نقطه‌ی ذوب طلا 18/1064 درجه سلسیوس، 52/1947 درجه فارنهایت و 33/1337 کلوین می‌باشد. این دمایی است که در آن فلز طلا از حالت جامد به حالت مایع تبدیل می‌شود. طلا یکی از معدود فلزاتی است که رنگ طبیعی خود را حتی در حالت مایع نیز حفظ می‌کند. با این وجود، نقطه‌ی ذوب ممکن است با نوع فلز افزوده شده به آن متنوع باشد. در مورد آلیاژهای طلا، که فلزاتی مانند نقره، نیکل، مس و پلاتین به آن افزوده شده، نقطه‌ی ذوب آن با طلای خالص متفاوت می‌باشد. این فلزات به طلا افزوده می‌شوند، بنابراین نقطه‌ی ذوب آن را تغییر داده و باعث می‌شوند که این فلز سخت‌تر شده و رنگ آن نیز تغییر کند.

نوع طلا

نقطه‌ی ذوب ( درجه سیلسیوس)

نقطه‌ی ذوب ( درجه فارنهایت)

طلای سفید 10 عیار

994

1822

طلای زرد 10 عیار

891 - 881

1650 - 1617

طلای قرمز 10 عیار

960

1760

طلای سبز 10 عیار

860

1580

طلای سفید 14 عیار

947

1737

طلای سفید با پالادیوم 14 عیار

1076

1968

طلای زرد 14 عیار

874 - 829

1606 - 1524

طلای قرمز 14 عیار

935

1715

طلای سبز 14 عیار

963

1765

طلای سفید 18 عیار

929

1704

طلای سفید با پالادیوم 18 عیار

1097

2006

طلای زرد 18 عیار

963 - 915

1765 - 1679

طلای قرمز 18 عیار

902

1655

طلای سبز 18 عیار

988

1810

بنابراین، واضح است که نقطه‌ی ذوب طلا با انواع مختلف آن، متنوع می‌باشد. می‌توان گفت که ذوب طلا تا دمایی که کمی بالاتر از نقطه‌ی ذوب استاندارد است، برای جریان بهتر فلز مذاب مفید است. با این وجود، باید از حرارت بیش از حد اجتناب کرد، بنابراین حد حداکثری آن باید نقطه‌ی ذوب استاندارد به اضافه‌ی 100 درجه اضافی باشد. حتی در انتخاب ظرف مخصوص ذوب طلا نیز باید دقت کرد. تنها ظروفی که گرافیتی هستند می‌توانند برای ذوب طلای زرد استفاده شوند و این ظروف برای طلای سفید مناسب نیستند. ظرف باید بسیار تمیز بوده و هیچ گونه آلاینده‌ی طلا در آن باقی نمانده باشد. انواع مختلف شعله‌ها مانند شعله‌ی بوتان، شعله‌ی پروپان و غیره برای ذوب این فلز استفاده می‌شود. شرایط دیگر شار است، که یک ماده ای بوده که در هنگام ذوب فلزات به آن‌ها اضافه می‌گردد. شار (مانند بوراکس) به ناخالصی‌ها متصل شده، به طوری که می‌تواند آن ناخالصی‌ها را به راحتی از بین ببرد. هنگامی که ذوب انجام شد، فلز مذاب درون قالب‌هایی برای خنک شدن ریخته می‌شوند. اگر شما روش صحیح آن را اجرا کنید، می‌توانید طلا را حتی در خانه نیز ذوب کنید به شرطی که تجهیزات ایمنی مناسب را بپوشید.
ذوب طلا و جواهرات برای استفاده‌ی مجدد، بدون پالایش مناسب توصیه نمی‌شود. این امر به این دلیل است که جواهرات، طلای خالص نیستند و هنگامی که آن‌ها را ذوب می‌کنید، فلز حاصل متخلل و شکننده با یک سطح حفره دار خواهد بود. هنگامی که طلا به شکل جدید قالب گرفت، نمی‌تواند به طور منظم استفاده شود، بنابراین این طلا می‌تواند به آسانی شکسه یا خم شود.
اطلاعات بیشتر در مورد طلا
این فلز از زمان‌های قدیم با خدا، ثروت و قدرت مرتبط بوده است. اگر چه هیچ مدرک واضحی در مورد کشف این فلز وجود ندارد، اما پیشنهاد می‌شود که این فلز اولین بار توسط تمدن‌های شرق میانه مورد استفاده قرار گرفت. با این وجود، از آن زمان، تا به امروز، ارزش این فلز هرگز پایین نیامده است. حتی امروزه، طلا یک بخش مهم اقتصاد جهانی را تشکیل می‌دهد.
با توجه به شواهد باستان‌شناسی، قدیمی‌ترین قطعه‌ی طلا در مصر یافت شده و کشف آن به سه میلیون سال قبل از میلاد برمی‌گردد.
طلا در میان فلزاتی قرار داشته که به صورت طبیعی در زمین وجود دارند. در حالی که این فلز می‌تواند به صورت آزاد در طبیعت یافت شود (به عنوان تکه‌های آزاد، دانه‌ها یا قطعات بزرگتر)، در اکثر موارد، طلا به عنوان آلیاژی از طلا – نقره یافت می‌شود. طلا می‌تواند با کوارتز، کلسیت، سرب، تلوریم، روی و مس نیز یافت شود.
استخراج طلا از سنگ معدن طلا از طریق روش‌های مختلف مانند سیانور دادن، ادغام و ذوب انجام می‌شود. از طریق فرایند الکترولیز نیز مورد پالایش قرار می‌گیرد. طلا نرم و انعطاف پذیر بوده، که این می‌تواند به ورقه‌های بسیار نازک با ضخامت حدود 000127/0 میلی‌متر ایجاد شود که حدود 400 برابر نازک‌تر از یک تار موی انسان می‌باشد.
از آن جایی که طلای خالص نرم است، برای سخت‌تر شدن آن را با فلزات مختلف دیگر مانند نقره، مس، پلاتین و پالادیوم ترکیب می‌کنند. چنین طلایی برای ساخت جواهرات، سکه و پر کردن دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد.
طلا دارای عدد اتمی 79 در جدول تناوبی بوده و نماد اتمی این فلز Au می‌باشد. مطالعات نشان می‌دهد که رنگ زرد این فلز به واسطه‌ی آرایش الکترون‌های بیرونی در هر اتم می‌باشد.
این فلز با وزن مثقال با گرم اندازه گیری شده، و خلوص آن به صورت عیار اندازه‌گیری می‌شود، که طلای 2 عیار خالص‌ترین فرم این فلز می‌باشد.
در حالی که جنوب آفریقا بزرگترین تولید کننده‌ی طلا می‌باشد، هند مصرف کننده‌ی شماره یک این فلز در دنیا است.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.