جواب امام زمان(علیه السلام) به ابوالحسن محمد بن جعفر اسدى
نويسنده:حضرت آیت الله علی دوانی(رحمت الله علیه)
طبرسى دراحتجاج از ابوالحسين محمد بن جعفر اسدى 1 روايت نموده كه گفت : در ضمن جواب مسائلى كه من از حضرت صاحب الزمان پرسيده بودم و محمد بن عثمان براى من فرستاد، مرقوم بود كه : و اما اينكه پرسيدهاى كه ملكى در ناحيه شما وقف باشد آيا اگر صاحبش محتاج به آن شد مىتواند در آن تصرف كند يا نه؟ جواب اين است كه اگر هنوز آن ملك وقف شده تسليم متولى نشده ، صاحب ملك اختيار دارد كه امضاء خود را پس گرفته و آنرا باطل و تملك كند ولى اگر تسليم متولى وقف شد صاحب ملك نمىتواند در آن تصرف كند، خواه محتاج به آن باشد يا بى نياز از آن باشد.
و اما اينكه پرسيدهاى كسانى كه در اموال ما كه در دست آنهاست بدون اجازه ما تصرف مىكنند و استفاده آنرا براى خود حلال مىدانند ؛ پس هر كس اينكار را بكند ملعون است و ما روز قيامت از وى بازخواست مىكنيم پيغمبر (ص) فرمود: هر كسى آنچه را كه پيش عترت من حرام است حلال بداند؛ بر زبان هر پيغمبر و مقربى ملعون است . پس هر كس حق ما را تضييع كند از جمله ستمگران محسوب است و مشمول لعنت پروردگار خواهد بود. چنانكه خداوند فرمود:الالعنة الله على الظالمين .
و اما اينكه پرسيدهاى شخصى نماز مىگذارد و آتش و تصوير (عكس) و چراغ (روشن) مقابل وى قرار دارد، آيا نمازش صحيح است يا نه؟ چه كه مردم پيش از تو در اين خصوص اختلاف داشتهاند، جواب اين است كه اگر نماز گذار از اولاد بت پرستان و آتش پرستان نباشد جايز است ولى اگر از اولاد بتپرستان و آتش پرستان باشد، جايز نيست رو بروى آنها نماز بگزارد7
و اما اينكه پرسيدهاى املاكى در ناحيه شما وقف ما شده، آيا جايز است كسى آنرا آباد كند و بعد از كسى مخارجى كه برداشته بقيه مداخل آنرا بناحيه مقدسه ما بفرستد و اين كار را بحساب ثواب بردن و تقرب بسوى ما متحمل شود؟ جواب اين است كه هيچكس حق ندارد در مال كسى بدون اجازه صاحبش تصرف كند ، پس چگونه جايز است كسى در مال ما تصرف بكند؟ هر كس بدون اجازه ما اينكار را بكند، آنچه را كه بروى حرام بوده حلال دانسته ، و هر كس بدون اجازه چيزى از اموال ما را بخورد مثل اين است كه آتش در دل خود نهاده است ؛ و به زودى نيز به آتش جهنم درافتد.
و امام اينكه پرسيدهاى راهگذرى از جنب درختان ميوه دارى كه وقف ما شده مىگذرد و از ميوه آن مىخورد آيا براى وى حلال است يا نه؟ جواب اين است كه خوردن آن براى راهگذر حلال و بردن با خود حرام مىباشد.
اين حديث را شيخ صدوق در كمال الدين بسنده ديگر هم از اسدى نقل كرده است 2.
و اما اينكه پرسيدهاى كسانى كه در اموال ما كه در دست آنهاست بدون اجازه ما تصرف مىكنند و استفاده آنرا براى خود حلال مىدانند ؛ پس هر كس اينكار را بكند ملعون است و ما روز قيامت از وى بازخواست مىكنيم پيغمبر (ص) فرمود: هر كسى آنچه را كه پيش عترت من حرام است حلال بداند؛ بر زبان هر پيغمبر و مقربى ملعون است . پس هر كس حق ما را تضييع كند از جمله ستمگران محسوب است و مشمول لعنت پروردگار خواهد بود. چنانكه خداوند فرمود:الالعنة الله على الظالمين .
و اما اينكه پرسيدهاى شخصى نماز مىگذارد و آتش و تصوير (عكس) و چراغ (روشن) مقابل وى قرار دارد، آيا نمازش صحيح است يا نه؟ چه كه مردم پيش از تو در اين خصوص اختلاف داشتهاند، جواب اين است كه اگر نماز گذار از اولاد بت پرستان و آتش پرستان نباشد جايز است ولى اگر از اولاد بتپرستان و آتش پرستان باشد، جايز نيست رو بروى آنها نماز بگزارد7
و اما اينكه پرسيدهاى املاكى در ناحيه شما وقف ما شده، آيا جايز است كسى آنرا آباد كند و بعد از كسى مخارجى كه برداشته بقيه مداخل آنرا بناحيه مقدسه ما بفرستد و اين كار را بحساب ثواب بردن و تقرب بسوى ما متحمل شود؟ جواب اين است كه هيچكس حق ندارد در مال كسى بدون اجازه صاحبش تصرف كند ، پس چگونه جايز است كسى در مال ما تصرف بكند؟ هر كس بدون اجازه ما اينكار را بكند، آنچه را كه بروى حرام بوده حلال دانسته ، و هر كس بدون اجازه چيزى از اموال ما را بخورد مثل اين است كه آتش در دل خود نهاده است ؛ و به زودى نيز به آتش جهنم درافتد.
و امام اينكه پرسيدهاى راهگذرى از جنب درختان ميوه دارى كه وقف ما شده مىگذرد و از ميوه آن مىخورد آيا براى وى حلال است يا نه؟ جواب اين است كه خوردن آن براى راهگذر حلال و بردن با خود حرام مىباشد.
اين حديث را شيخ صدوق در كمال الدين بسنده ديگر هم از اسدى نقل كرده است 2.
پی نوشت:
1- از وكلاى حضرت است .
2- زيرا ممكن است بت پرستزاده و كبرزادگان در حال نماز بياد عقايد پدران مشرك خود بيافتند و شرك در عبادت آنها رخنه كند و لطمه بر عقيده بىآلايش اسلامى آنها وارد سازد.
3- البته بايد دانست كه اين توقيع نيز تخليص شده است .