مصارف و عوارض جانبی فلوسینونید

فلوسینونید یک داروی تجویزی بوده که متعلق به کلاس کورتیکواستروئیدها می باشد. این دارو برای درمان بیماری های خاص پوستی از جمله التهاب، خارش و قرمزی پوست توصیه می شود.
شنبه، 11 دی 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
مصارف و عوارض جانبی فلوسینونید
  مصارف و عوارض جانبی فلوسینونید

 

مترجم: سهیلا حاجی زاده
منبع:راسخون
 
 

فلوسینونید یک داروی تجویزی بوده که متعلق به کلاس کورتیکواستروئیدها می باشد. این دارو برای درمان بیماری های خاص پوستی از جمله التهاب، خارش و قرمزی پوست توصیه می شود.
این دارو تحت نام های تجاری Lidex، Lidex-E، فلونکس یا وانوس در بازار وجود دارد، فلوسینونید یک کورتیکواستروئید بوده که به شکل کرم، پماد، نرم کننده، محلول یا ژل موجود می باشد. در مورد کرم فلوسینونید 05/0 درصد، هر گرم شامل 5/0 میلی گرم فلوسینونید در کرم می باشد. این کرم از پروپیلن گلیکول، 1،2،3- هگزانتریول، استاریل الکل، پلی اتیلن گلیکول و سیتریک اسید تشکیل شده است.
مصرف موضعی فلوسینونید برای افرادی که از بیماری های التهاب پوست رنج می برند، تجویز می شود. اگرچه متخصصین پوست معمولا ضعیف ترین استروئید را به دلیل عوارض جانبی مرتبط با مصرف طولانی مدت کورتیکواستروئیدها تجویز می کنند. اما برخی مواقع نیاز است که استروئیدهای قوی برای کاهش علائم در یک دوره ی کوتاه تر مصرف شوند. جذب دارو بستگی به وسیله ای دارد که برای ارسال دارو مورد استفاده قرار می گیرد. پمادها و ژل ها دارای سرعت جذب بالاتری نسبت به کرم ها و لوسیون ها هستند. برای به دست آوردن بهترین نتیجه، دارو باید به مطابق با دستورالعمل توصیه شده توسط متخصص پوست و یا تولید کننده مصرف شود.
مصارف فلوسینونید چیست؟
فلوسینونید یک کورتیکواستروئید بوده که برای افرادی که از اختلالات پوستی اگزما، آماس پوستی، پسوریازیس و واکنش های آلرژیک رنج می برند، توصیه می شود.
همه ی بیماری های پوستی ذکر شده در بالا توسط علائم زیر مشخص می شوند:
خارش، قرمزی، خشکی و پوسته پوسته شدن
اگزما و پسوریازیس بیماری های مزمن پوست هستند. پسوریازیس توسط تکه های قرمز خشک پوست که با فلس ها پوشیده می شوند، مشخص می شوند. اگزما باعث ایجاد تکه های ضخیم خشک و قرمز بر روی پوست می شود. اگر پوست خارانده شود، می تواند منجر به تشکیل زخم های باز گردد.
فلوسینونید توسط افرادی که از بیماری های فوق الذکر رنج می برند، به صورت موضعی مصرف می شود. متخصصان پوست غلظت های 05/0 درصد را به عنوان کرم، ژل یا پماد تجویز می کنند. این دارو برای افرادی که از پسوریازیس پوست سر، که یک نوع پسوریازیس بوده که توسط تکه های قرمز ایجاد شده بر روی پوست و فلس های نقره ای بر روی سر مشخص می شود، رنج می برند، نیز تجویز می شود. علائم پسوریازیس پوست سر شامل احساس سوزش، خارش و درد می باشد. اعتقاد بر این است که این بیماری باعث اختلال التهابی مرتبط با ایمنی بدن، در جایی که سیستم ایمنی، سرعت بازیابی سلول های پوست را افزایش داده، شده و بنابراین منجر به تشکیل یک پوسته ی ضخیم بر روی سر می گردد. در مواردی که افراد تحت تاثیر خارش شدید پوست سر خود قرار دارند، فولیکول های مو ضعیف شده و این موضوع به نوبه ی خود باعث شکستگی مو می گردد. در این مورد فلوسینونید می تواند به درمان التهاب کمک کند، اما مصرف این دارو به درمان ریزش مو کمکی نمی کند.
راهنمایی هایی برای استفاده از داروی فلوسینونید
هنگام استفاده ی موضعی از دارو، مطمئن شوید که دستورالعمل های ارائه شده بر روی برچسپ دارو را به دقت خوانده اید. همچنین به دستورالعمل های گفته شده توسط متخصص پوست نیز عمل کنید. کاربرد این دارو تنها برای مدت زمان کوتاه و با تجویز پزشک متخصص پوست ضروری می باشد. در هنگام استفاده از این دارو از دستورالعمل های زیر پیروی کنید:
قبل از استفاده از پماد، دست های خود را به دقت بشویید.
مقدار کمی از پماد/ کرم و یا ژل را استفاده کرده و آن را به صورت یکنواخت بر روی لایه ی نازکی از پوست آسیب دیده قرار دهید. مطمئن شوید که کرم به آرامی بر روی پوست شما مالیده می شود.
در صورتی که از این دارو برای صورت خود استفاده می کند، مطمئن شوید که دارو داخل چشم ها نرود.
در صورت استفاده از محلول و یا ژل فلوسینونید بر روی پوست سر برای درمان پسوریازیس پوست سر، باید ابتدا بخشی از موهای خود را کنار بزنید. پس از آن، مقدار کمی از دارو را در محل آسیب دیده ی پوست سر قرار دهید و آن را به آرامی و به دقت مالش داده و اجازه دهید تا خشک شود.
بخشی از پوست که بر روی آن کرم، لوسین، پماد و یا ژل به کار رفته، نباید با مواد دیگر پوشش داده شود. با این حال، برخی مواقع، پزشک کاربرد یک پانسمان مسدود کننده را بر روی ناحیه ی آسیب دیده به منظور بهبود میزان جذب توصیه می کند. در چنین مواردی، دستورالعمل های زیر را دنبال کنید:
منطقه ی آسیب دیده ی پوست خود را به دقت بشویید.
در هنگام کاربرد دارو، آن را به آرامی بر روی پوست خود مالش دهید.
پوشش های پلاستیکی را بر روی پوست آسیب دیده قرار داده و یک گاز و یا نوار چسپ را بر روی پوست سالم اطراف محل درمان شده قرار دهید.
برای حذف و یا تعویض پانسمان از پزشک خود کمک بخواهید.
قبل از کاربرد یک پانسمان جدید، پوست خود را شسته و سپس دارو را به کار ببرید.
پانسمان را تنها در صورتی که دکتر توصیه کند، استفاده کنید. اگر متوجه تورم، قرمزی و یا چرک در محل آسیب دیده شدید، پزشک خود را مطلع سازید.
موارد منع مصرف و هشدارها
یک کورتیکواستروئید قوی دارای عوارض جانبی بالایی، به ویژه هنگامی که این دارو مطابق با روش تجویز شده اعمال نمی شود، می باشد. علاوه بر این، مصرف موضعی فلوسینونید باید از مصرف این دارو تحت شرایط خاصی اجتناب شود، این شرایط شامل:
افرادی با سابقه ی حساسیت به هر کدام از اجزاء تشکیل دهنده ی موجود در این دارو
زنان باردار و مادران شیرده
افراد با سنین زیر 12 سال
سازمان غذا و دارو فلوسینونید را در درجه ی C برای بارداری قرار داده است. مطالعات حیوانی شواهدی را از عوارض جانبی این دارو بر روی جنین ارائه کرده اند، اما هنوز مطالعات به منظور تاثیر این دارو بر روی زنان باردار انجام نشده است. بنابراین، این دارو به جز تجویز پزشک نمی تواند استفاده شود. به طور مشابه، یک فقدان شواهد در رابطه با خطر این دارو برای نوزادان در طول تغذیه با شیر مادر با توجه به جذب این دارو در شیر وجود دارد. این دارو برای کودکان زیر 12 سال نیز ممنوع می باشد.
عوارض جانبی
عوارض جانبی جدی در رابطه با استفاده از فلوسینونید وجود دارد که این عوارض نشان دهنده ی جذب این دارو به خون از طریق پوست می باشد. این علائم عبارتند از:
تار شدن دید، مشکلات مربوط به خواب، تغییرات در خلق و خوی، ضعف عضلانی یا خستگی و افزایش وزن
عوارض جانبی دیگر شامل:
سردرد، آکنه، پوست خشک و ترک خورده، تغییر در رنگ پوست، خارش و احساس سوزش در پوست
در صورتی که فرد در هنگام استفاده از این دارو واکنش های آلرژیک از خود نشان داد، باید کمک های پزشکی در مورد او صورت پذیرد، این علائم آلرژیک عبارتند از:
جوش پوستی شدید، مشکلات تنفسی، اشکال در بلع، خس خس سینه، تورم در صورت، لب ها، زبان و گلو
از آن جا که داروی فلوسینونید تحت دسته ی کورتیکواستروئیدهای موضعی قوی قرار دارد، ضروری است که به منظور اجتناب از عوارض جانبی که مرتبط با جذب سیستمیک این دارو به جریان خون باشد، این دارو برای دوره ی کوتاهی مورد استفاده قرار گیرد. علاوه بر این، این دارو را هرگز نباید بر روی پوست سالم به کار برد. کاربرد طولانی مدت یا دوزهای بیشتر می تواند یاعث ایجاد عوارض جانبی گردد. جهت جلوگیری از تداخل با داروهای دیگر، لازم است در هنگام مصرف این دارو پزشک خود را در جریان قرار دهید. این دارو باید در دمای اتاق ذخیره شده و از دسترس کودکان نیز دور نگه داشته شود.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.