راه‌های درمانی سرفه در شب

عفونت‌های تنفسی یکی از شایع‌ترین علل سرفه در شب به حساب می‌آیند. آسم، آلرژی، سرماخوردگی، برونشیت، سینوزیت، مشکلات قلبی، خوابیدن در وضعیت نامناسب و صرف وعده‌های غذایی مفصل در شب که موجب بروز بیماری
پنجشنبه، 16 دی 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
راه‌های درمانی سرفه در شب
راه‌های درمانی سرفه در شب

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

عفونت‌های تنفسی یکی از شایع‌ترین علل سرفه در شب به حساب می‌آیند. آسم، آلرژی، سرماخوردگی، برونشیت، سینوزیت، مشکلات قلبی، خوابیدن در وضعیت نامناسب و صرف وعده‌های غذایی مفصل در شب که موجب بروز بیماری ریفلاکس مری به معده می‌شود برخی از علل دیگری است که می‌تواند موجب بروز سرفه‌ی دائمی در فرد شود.
فرد در هر زمانی از روز ممکن است دچار حمله‌های متناوب سرفه شود و این سرفه نوعی واکنش ایمنی بدن بوده که ذرات نامطلوب را از دستگاه تنفسی به بیرون می‌راند. با این حال سرفه‌ای که هر شب تکرار شود، طبیعی نبوده و نیاز به فوریتهای پزشکی دارد.
سرفه‌ای که به طور مکرر در شب اتفاق می‌افتد، خواه در کودکان و یا بزرگسالان باشد، احساسی از ناراحتی در قفسه‌ی سینه و مختل شدن یک خواب شبانه را به همراه خواهد داشت. در ادامه راه‌های درمانی این وضعیت ناخوشایند را در اختیارتان قرار داده‌ایم.

درمان سرفه در شب

غرغره کردن با آب نمک

فرد می‌تواند با غرغره‌ی آب گرم و نمک چندین مرتبه در روز، تسکین قابل توجهی از سرفه‌ی بد و پر سر و صدایی یابد که همه را از خواب بیدار می‌کند. نصف قاشق چای خوری نمک را به درون یک فنجان آب گرم ریخته و به خوبی با یکدیگر مخلوط نمایید و سپس به منظور کاهش سرفه آن را غرغره کنید.

عسل

تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهند که عسل رویکردی مؤثر در جهت کاهش حملات مکرر سرفه در شب است. عسل کاملاً بی‌ضرر بوده و اغلب برای کودکانی که سرفه می‌کنند، تجویز می‌شود. یک دوز یا میزان تجویز شده توسط پزشک پیش از خواب می‌تواند تسکین فوری از سرفه‌ی مدام را به همراه داشته و اجازه دهد که کودک به راحتی به خواب رود.

استنشاق بخار

تولید بیش از حد موکوس یا مخاط اغلب موجب تراکم یا گرفتگی قفسه سینه و سرفه مداوم می‌شود. استنشاق بخار یا بخور دادن راهی آسان را به منظور کاهش مخاط تشکیل شده در اختیارتان قرار داده و سرفه را بهبود می‌بخشد. این درمان خانگی آسان مخاط را به مایع تبدیل کرده بطوریکه تخلیه‌ی آن از ریه‌ها را آسان می‌سازد.
ا

فزایش مصرف آب

نوشیدن آب فراوان نیز همان اثر را خواهد داشت. مصرف آب کافی در طول روز به رقیق ساختن مخاط کمک کرده و تخلیه‌ی آن را آسان‌تر می‌سازد. بنابراین فرد می‌تواند با این کار از گرفتگی سینه و سرفه در شب تسکین یابد.

دارو

داروی Tessalon Perles (بنزوناتت) دارویی است که برای افراد مبتلا به سرفه دائمی در شب تجویز می‌شود. این داروی خوراکی می‌تواند سرفه‌ی ناشی از سرماخوردگی و آلرژی‌ها را سرکوب و حتی متوقف سازد. Tessalon Perles دارویی عالی جهت سرفه‌ی خشک مزمن است. این دارو در تسکین سرفه بسیار مؤثر می‌باشد، با این حال مشورت با پزشک پیش از مصرف آن ضرورت دارد. به این دلیل که این دارو برای برخی عوارض پزشکی مانند آسم مناسب نمی‌باشد. حتی به زنان باردار و کودکان کمتر از 10 سال توصیه می‌شود که از آن دوری گزینند.
بیماران مبتلا به آسم ممکن است با استنشاق کوتیکواستروئید از سرفه و مشکلات تنفسی تسکین یابند. از سوی دیگر افراد مبتلا به برونشیت با مصرف برونکو دیلاتورها که داروهایی می‌باشند که به گشاد کردن راه‌های هوایی و تنفس آسان کمک می‌کنند قادر خواهند بود به طور مؤثری علائم برونشیت را مدیریت کنند.

آنتی هیستامین‌ها

مصرف داروهای آنتی هیستامین نیز ممکن است به تسکین سرفه‌های آلرژیک کمک کند. هنگامی که فردی در معرض یک آلرژن قرار می‌گیرد، سلول‌های بدن او مواد شیمیایی تحت عنوان هیستامین را ترشح می‌کنند که مسئول بروز علائم آزار دهنده می‌باشند. مصرف آنتی هیستامن تجویزی مانند بنادریل و «شربت سرفه و آلرژی رابیتوزین (Robitussin)» به منظور متوقف ساختن آزاد سازی هیستامین مؤثر بوده در نتیجه به کاهش و جلوگیری از علائم آلرژی کمک می‌کند.

اجتناب از صرف وعده‌های غذایی در شب

در صورتی که سرفه‌ی مداوم شما در شب به دلیل اسید معده‌ی رانده شده به گلو باشد، صرف نظر کردن از مصرف وعده‌های غذایی در شب ممکن است به جلوگیری از بروز علائم مرتبط با بازگشت اسید کمک کند. اگر چنین کاری امکان پذیر نباشد، اطمینان حاصل کنید که 3 ساعت پس از صرف غذا دراز بکشید.

اکسپکتورانت برای سرفه

بیشتر اوقات، استفاده از سرکوب کننده‌های سرفه در صورتی که سرفه خلط دار باشد، توصیه نمی‌شود. در چنین شرایطی، سرفه در واقع اخلاط را بیرون رانده و سوزش و تحریک گلو را کاهش می‌دهد. با این حال استفاده از این داروها از بیرون آمدن این مواد از بدن جلوگیری کرده و عوارض بیشتری را ایجاد می‌کند. بنابراین فرد بایستی از اکسپکتورانتهای سرفه مانند دلسیم (Delsym)، رابیتوزین و موکوسولوان (Mucosolvan) مصرف کرده تا مخاط را تخلیه یا خشک کرده و سرفه‌ی آزار دهنده را از بین می‌برند.

درمان خانگی ساده

سرفه در شب می‌تواند در واقع آزار دهنده باشد، اما یک راه آسان برای متوقف کردن آن استفاده از ویکس وپوراب (VapoRub) (با چربیت کمتر) خواهد بود. یک بطری کوچک از ویکس وپوراب به هیچ وجه گران نمی‌باشد، و در داروخانه‌های مختلف موجود می‌باشد. ابتدا، پارچه‌ای را درون آب گرم فرو برده و سپس آن را به منظور تمیز کردن کف پا استفاده کنید. مقداری از این ویکس را برداشته و آن را به طور یکنواخت به کف پاهای بیمار بزنید. پس از آنکه با دقت آن را به کف پاهای بیمار مالیدید، از او بخواهید که جورابهای پشمی ضخیمی به پا کند.
این روش که توسط بسیاری از پزشکان توصیه می‌شود مانند یک عصای جادویی جهت متوقف ساختن سرفه عمل می‌کند. شما تفاوت را در عرض چند دقیقه احساس خواهید کرد. هنگامی که از این ویکس به این روش استفاده شود حملات سرفه در عرض 5 تا 7 دقیقه متوقف شده در نتیجه به بیمار اجازه خواهد داد خواب شبانه‌ی خوبی داشته باشد. افرادی که حملات مداوم سرفه در شب را تجربه می‌کنند پس از استفاده از ویکس وپوراب بعد از مدتی از آن تسکین می‌یابند.
ماساژ دادن سینه با پمادی که اکالیپتوس یکی از مواد تشکیل دهنده‌ی فعال آن باشد می‌تواند برای ساعت‌های زیادی موجب تسکین فرد گردد. داخل خانه را پاکیزه نگاه داشته و دوری از گرد و خاک و دیگر آلرژنها نیز می‌تواند دوره‌های سرفه‌ی شبانه را متوقف سازد. در صورتی که درمان‌های فوق‌الذکر تنها موجب تسکین موقت شده و سرفه‌ی شبانه مجدداً از سر گرفته می‌شود، آنگاه این امر می‌تواند نشانه‌ی مشکلی جدی در رابطه با سلامت باشد بنابراین مراجعه و مشورت با یک پزشک حاذق و اتخاذ درمان مناسب مطابق با تشخیص بایستی در اولویت کار قرار گیرد.
موارد نامبرده شده راه‌های درمانی سرفه در شب را شامل می‌شدند، طی مقاله‌ای تحت عنوان «سرفه در شب» علل بوجود آوردنده‌ی آن را به تفصیل توضیح داده‌ایم.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.