12 بهمن 1387 / 4 صفر المظفر 1430 / 31 ژانویه 2009

1) 12بهمن ماه سال1357هجري شمسي: حضرت امام خميني(ره) رهبر فقيد انقلاب اسلامي و بنيانگذارجمهوري اسلامي پس از15سال دوري ازوطن درميان استقبال پرشورمردم قدم به خاك ميهن اسلامي گذاشتند. دراين هنگام رژيم سلطنتي كه آخرين روزهاي موجوديت خود را سپري مي‎كرد و كنترل اوضاع را ازدست داده بودند به منظورحفظ پايه‎هاي متزلزل حكومت خود ازطريق فرمانداري نظامي تهران اعلام داشت كه اجتماعات ازساعت هفت صبح امروز به مدت سه روز با رعايت
سه‌شنبه، 8 بهمن 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
12 بهمن 1387 / 4 صفر المظفر 1430 / 31 ژانویه 2009
12 بهمن 1387 / 4 صفر المظفر 1430 / 31 ژانویه 2009
12 بهمن 1387 / 4 صفر المظفر 1430 / 31 ژانویه 2009

12 بهمن 1387 / 4 صفر المظفر 1430 / 31 ژانویه 2009 1) 12بهمن ماه سال1357هجري شمسي: حضرت امام خميني(ره) رهبر فقيد انقلاب اسلامي و بنيانگذارجمهوري اسلامي پس از15سال دوري ازوطن درميان استقبال پرشورمردم قدم به خاك ميهن اسلامي گذاشتند. دراين هنگام رژيم سلطنتي كه آخرين روزهاي موجوديت خود را سپري مي‎كرد و كنترل اوضاع را ازدست داده بودند به منظورحفظ پايه‎هاي متزلزل حكومت خود ازطريق فرمانداري نظامي تهران اعلام داشت كه اجتماعات ازساعت هفت صبح امروز به مدت سه روز با رعايت نظم و ترتيب درسطح شهرتهران و حومه مجازخواهد بود. حضرت امام(ره) پس ازورود به تهران درفرودگاه مهرآباد نطق كوتاهي درتأكيد بروحدت كلمه و اتفاق و همبستگي همه قشرهاي مردم ايراد فرمودند و سپس درميان استقبال بي‎نظيرمردم راهي بهشت زهرا شدند. درآنجا نيزدرافشاي جنايتهاي رژيم شاه و توصيف دولت اسلامي نطق افشاگرانه‎اي ايراد كردند. با وجود اينكه درهواپيماي حامل حضرت امام(ره) بيش از150تن ازخبرنگاران خارجي ازنقاط مختلف دنيا حضورداشتند، دولت بختياربراي جلوگيري ازانتشاراين خبرپخش تلويزيوني مراسم ورود حضرت امام را قطع كرد كه اين خود موجبات خشم و مخالفت گروههاي كثيري ازمردم را درسراسرايران فراهم آورد و آنان را براي قيام نهايي آماده ترساخت.
12 بهمن 1387 / 4 صفر المظفر 1430 / 31 ژانویه 2009 2) 12بهمن سال1365هجري شمسي: حجة الاسلام حاج شيخ عبدالله ميثمي روحاني مؤمن و مبارز براثراصابت تركش عملياتي كربلاي 5 به شهادت رسيد. وي درايام تحصيل علوم حوزوي با همفكران خود كلاسهاي تعليم قرآن و انجمن‎هاي ديني و خيريه تأسيس كرد و درجلسات درس مردم را با ماهيّت رژيم شاهنشاهي آشنا مي‎كرد. شهيد ميثمي چندين سال درزندانهاي رژيم طاغوت دراسارت بود و بعد ازپيروزي انقلاب اسلامي ابتدا درسپاه ياسوج خدمت مي‎كرد سپس نماينده امام درسپاه ايشان را به معاونت دفترنمايندگي حضرت امام درمنطقه 9منصوب كرد. اين روحاني گرانقدرازآغازجنگ تحميلي به جبهه رفت و عاقبت همانجا شهيد شد و بسوي حضرت حق شتافت.
12 بهمن 1387 / 4 صفر المظفر 1430 / 31 ژانویه 2009 3) ملي شدن شيلات درياي خزر (1331 ش): تا قبل از سال 1272 ش، صيادان محلي سواحلِ درياي خزر، در مقابل پرداختِ مبلغي به عنوان ماليات، اجازه صيد ماهي مي‏گرفتند. در اين سال امتياز صيد از طرف دولت ايران به يكي از سرمايه داران روسي به نام ليانازوف واگذار شد و اين امتياز تا زمان انقلاب روسيه ادامه يافت. از آن پس، دولت شوروي با پرداخت مبلغ پانصد هزار ريال در سال به دولت ايران، از شيلات بهره برداري مي‏كرد. پس از چند سال، اداره شيلاتِ درياي خزر به شركتي مختلط كه دو دولت در سرمايه گذاري و اداره آن سهيم بودند به مدت بيست و پنج سال واگذار گرديد. با پايان يافتن مدت قرارداد، همه اموال منقول و غيرمنقول شركت مختلط بين دو طرف تقسيم شد و شركت مزبور در دوازدهم بهمن سال 1331 ش ملي گرديد. ازآن پس، امور ماهي‏گيري و بهره‏برداري در كرانه‏هاي شمالي ايران به دولت ايران واگذار و سازماني به نام شركت سهامي شيلات ايران، مامور صيد و بهره برداري ماهي شد. در حال حاضر، شيلات داراي دو بخش با سازمان جداگانه است. يكي شيلات شمال كه مربوط به درياي خزر است و ديگر شيلات جنوب كه خليج فارس و درياي عمان را در اداره خود دارد.
12 بهمن 1387 / 4 صفر المظفر 1430 / 31 ژانویه 2009 4) آغاز نخستين جشنواره فيلم و تئاتر فجر در تهران (1361ش): در آستانه چهارمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي و همزمان با آغاز دهه فجر انقلاب در سال 1361، نخستين جشنواره بين‏المللي فجر و نخستين فستيوال سراسري تئاتر فجر در تهران برگزار شد. در اين جشنواره كه مهمانان خارجي و جمعي از هنرمندان، كارگردانان سينما و تلويزيون حضور داشتند، برخي از آخرين ساخته‏هاي فيلم‏سازان ايراني و خارجي به نمايش درآمد. در اين جشنواره، تبلور مجدد شعارهاي مردم در قالب نمايش فيلم و آثار هنري و طرح مسائل مُبرم و حياتي مسلمانان و مستضعفين جهان طرح شد كه مي‏تواند در حركت هنر و هنرمند در راستاي مكتب و عقيده اسلامي، مؤثر باشد. همچنين در اين جشنواره به ايجاد امكانات و اتخاذ شيوه‏اي كه به رشد خلاقيت‏هاي هنري در ميان اقشار مختلف به ويژه جوانان بيانجامد، تأكيد گرديد.
5) آغاز بهره‏برداري از بزرگترين ايستگاه راديويي پرقدرت موج متوسط كشور (1376ش)
12 بهمن 1387 / 4 صفر المظفر 1430 / 31 ژانویه 2009 6) تصرف شهر بغداد پايتخت خلفاي عباسي توسط "هلاكوخان مغول" (656 ق): پس از حمله‏ي سپاهيان مغول و تسخير شهر بغداد، پايتخت خلافت عباسيان، در چهارم صفر سال 656 ق، خليفه‏ي عباسي، المستعصم باللَّه، با سه پسر خود و سه هزار تن از سادات، بزرگان، قضات و اعيان بغداد از شهر خارج شد و به خدمت هلاكو رسيد و تسليم وي گرديد. هلاكو امر كرد كه مردم بغداد را به بهانه‏ي سرشماري به خارج از شهر كوچ دهند. سپس دستور قتل همگي آنان را صادر كرد و خود در نهم صفر وارد بغداد شد و آن شهر تاريخي را به يغما بُرد.
12 بهمن 1387 / 4 صفر المظفر 1430 / 31 ژانویه 2009 7) رحلت استاد بزرگ اخلاق ميرزا "محمد علي شاه‏آبادي" (1369 ق): آقا ميرزا محمد علي شاه‏آبادي فرزند شيخ محمدجواد اصفهاني در سال 1292 قمري در اصفهان متولد گرديد و مقدمات علوم را از محضر پدر بزرگورارش كه خود از فقها و شاگردان صاحب جواهر بود، فرا گرفت. سپس از محضر برادرش آقا شيخ احمد بيدآبادي و ميرزا محمدهاشم خوانساري بهره‏مند شد. سپس در تهران، فقه و اصول را از محضر ميرزا حسن آشتياني و عرفان را از محضر ميرزاهاشم گيلاني و فلسفه را از ميرزا ابوالحسن جلوه فرا گرفت و براي تكميل مراتب علمي به دارالعلم نجف اشرف رهسپار گرديد. آيت اللَّه شاه آبادي سپس به سامرا رفته و در درس آيت‏اللَّه ميرزا محمد تقي شيرازي شركت جست و از افادات آن بزرگوار بهره‏ها برد. ايشان بنا به اصرار والده‏ي محترم خود به ايران بازگشت و در تهران سكونت جست و در مسجد سراج الملك (شاه آباد سابق) به اقامه‏ي نماز و ترويج و تبيين معارف اسلام پرداخت. آيت اللَّه شاه آبادي آن گاه در سال 1347 قمري به حوزه‏ي علميه‏ي قم رفت و به تربيت طلاب علوم ديني پرداخت و شخصيت‏هاي بزرگواري چون حضرات آيات عظام: امام خميني(ره)، سيد شهاب‏الدين مرعشي نجفي، ميرزا هاشم آملي، محمدرضا مروج طبسي و... را به جهان تشيع عرضه نمود. بعد از 7 سال مجدداً به تهران بازگشت و در مسجد امين‏الدوله‏ي بازار، امامت جماعت را به عهده گرفت. از اين استاد فرزانه‏ي عرفان، كتاب‏هاي فراواني بر جاي مانده كه منازِلُ السّالِكين، رساله‏ي عقل و جهل، حاشيه‏ي كفايةُ الاصول و... از آن جمله‏اند. در موقعيتي كه رضاخان پهلوي، تمام مساجد و منابر را تعطيل نموده بود، آيت اللَّه شاه‏آبادي، هيچ گاه نماز و سخنراني‏اش قطع نشد. زماني هم كه رضاخان، پوشيدنِ لباس روحانيت را ممنوع كرده بود، او فرزندانش را به روحاني شدن و پوشيدن لباسِ مقدس روحانيت تشويق كرد و به بركت همين تلاش مُخلصانه، هفت تن از فرزندانِ ايشان، روحاني شدند. وفات اين عارف بزرگ برابر با 3 آذر 1328 ش در 77 سالگي روي داد و پس از تشييعي باشكوه در رواق ابوالفتوح رازي در حرم حضرت عبدالعظيم(ع) مدفون گرديد. حضرت امام خميني(ره) درباره استاد مي‏فرمود: "من در طول عمرم، روحي به لطافت روح‏آيت‏اللَّه شاه‏آبادي نديدم."
8) ژانويه سال 1599 ميلادي : اولين كمپاني هند شرقي انگليس در هندوستان تأسيس شد. فرمان ايجاد اين كمپاني راكه مسير سياست دنياي آن روز را تغيير داد اليزابت اول ملكه انگليس صادر كرد. اين كمپاني پايه هاي سلطه استعماري بريتانيا بر مناطق زر خيز جنوب آسيا مستحكم كرد و از آن س كليه عمليات استعماري و رابطه سلطه گرانه اين كشور با ملل جنوب آسيا از طريق كمپاني هند شرقي انجام مي گرفت . نفوز و سلطه بيش از حد انگليس بر هند پس از گذشت سه قرن از تاسيس اين كمپاني موجب شد كه هند بخشي از انگلستان شمرده شود و ملكه ويكتوريا تاج امپراتوري بر هند و انگلستان را بر سر نهاد . اين دوران آغاز دوره سخت استعمار هند بدست استعمارگر پير بود.
9) 31 ژانويه سال1850 ميلادي : بزرگترين قيام مردم چين موسوم به قيام تامي پينگها آغاز شد. انقلاب تاي پينگ ها حاصل اوضاع نابسامان روستاييان و فقر شديد حاكم بر اجتماع بود اين جنبش تهت عنوان فرمان الهي در جهت سرنگوني حكومت منچو قدم برداشت و خواسته هاي آنان تقسيم عادلانه زمين برابري زن و مرد و اصول برادري بود. اين قيام 14 سال بطول انجاميد و عاقبت با به جاي گذاشتن قريب به 20 ميليون كشته با مداخله مسلحانه انگليس و فرانسه و حمايت اين كشور از فئودالهاي چين و خاندان منچو سركوب شد.
10) مرگ "فريدريش روكرت" اديب و مستشرق برجسته آلماني (1866م): فريدريش روكرت، زبان شناس زبان‏هاي هند و اروپايى و شاعر و مترجم آلماني، در نوزدهم مه 1788م در آلمان به دنيا آمد. وي پس از طي تحصيلات مقدماتي، در رشته حقوق فارغ التحصيل شد. از آن پس به آموختن زبان‏هاي شرقي از قبيل فارسي، عربي، سانسكريت، چيني و هم‏چنين زبان‏هاي اروپايى پرداخت و در هر يك، تسلّطي بسزا يافت. روكرت از سال 1811م به تدريس در دانشگاه‏هاي آلمان مشغول شد و هم‏زمان به تحقيق و مطالعه درباره زبان‏هاي شرق پرداخت. او از پيش‏گامان شاعران آلمان به شمار مي‏رود. تسلط شگفت انگيز روكرت به زبان آلماني، او را در سرودن اشعار مختلفي در سبك‏هاي گوناگون و قالب‏هاي مختلف شرقي و غربي توانا كرده است. روكرت هم‏چنين از برخي سبك‏هاي ادبي شرقي براي سرودن شعر بهره مي‏گرفت. وي در ترجمه برخي آثار از عربي به آلماني، تمامي سجع‏ها، ضرب‏آهنگ‏ها، لفاظي‏ها، آرايه‏هاي بديع، ايهامات لفظي و بالاخره همه ترفندهاي ادبيِ به كار رفته در اصلِ اثر را به كار مي‏برد، به‏طوري كه برخي آثار ترجمه‏اي او، از شگفتي‏هاي ادبيِ تاريخ ادبيات اروپا به شمار مي‏روند. روكرت هم‏چنين درتمام انواع شعر به ويژه غزل و حماسه‏سرايى مهارت داشته و در سبك ادبي، پيرو شيوه رمانتيك يا داستاني و افسانه‏اي بود. از روكرت آثار متعددي برجاي مانده كه ترجمه منتخبي از قرآن، ترجمه آزاد از برخي غزليات حافظ و حماسه رستم و سهراب از آن جمله‏اند. فريدريش روكرت سرانجام در 31 ژانويه 1866م در 78 سالگي درگذشت.
11) تولد "ردولف وبساوئر" كاشف آلماني اشعه‏گاما (1929م)
12 بهمن 1387 / 4 صفر المظفر 1430 / 31 ژانویه 2009 12) پرتاب اولين ماهواره زميني امريكا به فضا به منظور رقابت فضايي با شوروي (1958م)
12 بهمن 1387 / 4 صفر المظفر 1430 / 31 ژانویه 2009 13) روز ملي و استقلال نائورو (1968م): جمهوري نائورو با بيش از 21 كيلومتر مربع در قاره اقيانوسيه در شمال جزاير سليمان و در قسمت جنوبي خط استوا واقع شده است. اين جزيره جمعيتي در حدود 12 هزار نفر دارد و پايتخت آن شهر يارن است. اكثريت مردم نائورو پيرو آيين مسيحيت مي‏باشند. حدود 70% مردم نائورو مليت نائورويي دارند و بقيه از مليت‏هاي چيني، كيريباتي و فيليپيني هستند. پيش‏بيني مي‏شود كه جمعيت اين كشور تا سال 2020م در حدود 17 هزار نفر باشد. واحد پول اين كشور كوچك دلار استراليا مي‏باشد. اين جزيره از سال 1888م تحت تسلط قواي آلمان بود و پس از جنگ جهاني اول به دست قواي استراليا افتاد. هر چند دولت استراليا قصد داشت تا با انتقال مردم اين جزيره به نقطه‏اي ديگر، معادن غني فسفات آن را در اختيار گيرد ولي اين عمل با مخالفت ساكنان نائورو روبرو گرديد و استراليا استقلال آن را در آخرين روز ژانويه سال 1968م به رسميت شناخت. نائورو كوچك‏ترين جمهوري جهان است ولي از لحاظ درآمد سرانه، يكي از بالاترين ارقام را در جهان دارا مي‏باشد




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
حکمت | شفا سودمند / استاد توکلی
play_arrow
حکمت | شفا سودمند / استاد توکلی
حضور رئیس دفتر نظامی فرمانده کل قوا در منزل شهید زاهدی برای ابلاغ سلام رهبر معظم انقلاب
play_arrow
حضور رئیس دفتر نظامی فرمانده کل قوا در منزل شهید زاهدی برای ابلاغ سلام رهبر معظم انقلاب
گفتگو با حجت‌الاسلام نواب نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت درباره دیدار امروز با رهبر انقلاب
play_arrow
گفتگو با حجت‌الاسلام نواب نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت درباره دیدار امروز با رهبر انقلاب
اردن برای رهگیری پهپادهای ایرانی با ما همکاری کرد!
play_arrow
اردن برای رهگیری پهپادهای ایرانی با ما همکاری کرد!
تولید سوسیس و کالباس از گوشت ماهی بدون بو و با طعم مطبوع
play_arrow
تولید سوسیس و کالباس از گوشت ماهی بدون بو و با طعم مطبوع
اصابت دقیق راکت هدایت‌شونده حزب‌الله به پایگاه متولا
play_arrow
اصابت دقیق راکت هدایت‌شونده حزب‌الله به پایگاه متولا
شعار رزمندگان عراقی لحظه حمله موشکی به دو ساختمان موساد در تل‌آویو
play_arrow
شعار رزمندگان عراقی لحظه حمله موشکی به دو ساختمان موساد در تل‌آویو
وقتی بایدن خشکش می‌زند!
play_arrow
وقتی بایدن خشکش می‌زند!
گریه بی‌صدای رهبری؛ شعرخوانی در حضور آیت‌الله خامنه‌ای
play_arrow
گریه بی‌صدای رهبری؛ شعرخوانی در حضور آیت‌الله خامنه‌ای
نحوه ساخت یک جعبه ابزار کاربردی با لوله پلیکا به روشی ساده
play_arrow
نحوه ساخت یک جعبه ابزار کاربردی با لوله پلیکا به روشی ساده
حضور یک شهروند با گریم صدام حسین در استادیوم فوتبال!
play_arrow
حضور یک شهروند با گریم صدام حسین در استادیوم فوتبال!
پاسخ جالب رهبر انقلاب به ابراز ناراحتی قرائتی و درخواست او؛ شوخی قرائتی با خندیدن آیت‌الله خامنه‌ای
play_arrow
پاسخ جالب رهبر انقلاب به ابراز ناراحتی قرائتی و درخواست او؛ شوخی قرائتی با خندیدن آیت‌الله خامنه‌ای
تسلط شگفت‌انگیز ماهی‌فروش اهوازی به زبان انگلیسی حین صحبت با دو دختربچه
play_arrow
تسلط شگفت‌انگیز ماهی‌فروش اهوازی به زبان انگلیسی حین صحبت با دو دختربچه
طحان نظیف: موارد ردصلاحیت روحانی متعدد است
play_arrow
طحان نظیف: موارد ردصلاحیت روحانی متعدد است
مهمترین مساله حمله ایران، شکست اطلاعاتی اسرائیل بود!
play_arrow
مهمترین مساله حمله ایران، شکست اطلاعاتی اسرائیل بود!